Tankmätare Volvo 240 funkade förr men inte längre

TritoN Motorburen Ungdom
8 juli 2010 · 499 Inlägg

Tjenare!

Som rubriken säger så hade jag en fullt fungerande tankmätare i min Volvo 240 -83 när jag ställde in bilen, sen nu har jag bytt motor och lite sånt där smått och gott och tog ut den igår och då fick jag syn på att tankmätaren funkar inte längre, är det någon jord kabel eller något jag har glömt ? För den har ju knappast stått och bara slutat fungera ? Grejen är den att trippen är trasig i instrumentet med så jag har inte en aning om hur mycket bensin jag har alls i bilen.. Vad är det vanligaste felet ? Vart ska jag börja att felsöka ?

Mvh Emil

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton
wange_82
8 juli 2010 · 164 Inlägg

Kan ju vara dålig kontakt någonstans på vägen mellan tankarmaturen och mätaren. Börja med att mäta o se om du har ström fram till mätaren. Annars får du väl slå i full tank o räkna.

BMW E30 Cab "Atlantic blue metallic" (1993)
Audi A6 "Ådi" (2006)
henke_99 Offroad Racing
9 juli 2010 · 3 122 Inlägg

Testa att jorda kabeln till mätaren bak vid tanken, då ska mätaren visa fullt. Efter det testet vet du om armaturen i tanken funkar eller ej.

Rör den sig fortfarande inte så testa att jorda samma kabel fast precis bakom instrumentet. Rör den sig då så är det fel på kabeln bak till tanken...

Senast redigerat av henke_99 (9 juli 2010)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
TritoN Motorburen Ungdom
15 juli 2010 · 499 Inlägg

Okej, tack för svaren. Ska kollas!

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang