säkerhet i 205 gti

sjoblomski
21 juni 2006 · 24 Inlägg

hej!
Jag är helt inne på att köpa mig en peugeot 205 gti men jag tvekar på en punkt, nämligen säkerheten. någon som kan tala om för mig hur den är utrustad när det gäller säkerhet, tex airbag m.m.. det är årsmodell 88-90 som jag tänkt mig.
tack på förhand.
/Martin

sjoblomski
21 juni 2006 · 24 Inlägg

Jag är 18år och det är min första bil. därav bilvalet..tror ni de e ett bra val förrästen?

THEBADGUY Gorgilus addictus
21 juni 2006 · 4 737 Inlägg

Mja....tror inte dom har airbag. Mer vet jag inte. Men en bra bil de är det. Lite ös är det i den ju.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
vitafaran
22 juni 2006 · 142 Inlägg

hahahah tror du att det finns nån säkerhet i en 205a, nänänänän. Det kan du glömma. Den och gammla Honda civic har ju typ blivigt utsedda till världens osäkraste bilar typ tongue

Det är inte farten som räknas, det är smällen.
Eller som vi säger här i stan.
It is not the fart that counts, it is the smell.
Maizer
22 juni 2006 ·

Vad fan ska ud med säkerhet till? tongue Seriöst då får du ju köpa en ny bil, köp en rolig och skit i säkerheten istället wink

diforce
22 juni 2006 · 279 Inlägg

205 gti är en kul bil iaf smile .. nej airbag har dom inte, men vad ska man med det till? wink
fan skulle koppla bort krockkuddar o liknande direkt om det skulle vara i en bil jag köpte, "litar inte på skiten" det var en jävel som klappa till mej en gång sad wink

two lies don´t cancel each other out
Phaetoon
22 juni 2006 · 8 156 Inlägg

Säkerheten i den bilen ligger i att den är lätt. Kör du i diket så kan du själv lyfta upp bilen på vägbanan igen. Skulle inte vilja krocka i den dock. Airbag saknas.
Generellt kan man ju säga att ju större bil, desto säkrare. Ju yngre bilmodell, desto säkrare.
Fast en lätt bil klarar väl undanmanövrer bättre än en tung bil, så vissa fördelar har ju 205:an.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
FugitivE BMW Power
22 juni 2006 · 2 362 Inlägg

Säkerhet? vad är det? tongue nä samma sak här, smäller man med något så blir man pannkaka garanterat tongue inget kvar av bilen blir det iallafall. Och en Pegge 205 är ju detsamma tongue

Mvh Kevin

BMW, bogsering med wire :/
onej84
22 juni 2006 · 1 854 Inlägg

Krocksäkerhet=noll

Tex fronta med en ekorre så blir det mos av den tongue nej men typ.

Vill du ha en krocksäker gammal bil köp 740/240 dom tål en del

parayaCar
22 juni 2006 · 424 Inlägg

det ligger mycket i tyngden.
peugeot 205 är lätta bilar, alltså inte spec säkra

edit: stavfel

Senast redigerat av parayaCar (22 juni 2006)

**// Toyota \\**
_Jerkan_ Chaufför
22 juni 2006 · 131 Inlägg

De e nog lika mycket säkerhet i en 205 som de e i dom gamla Nissan Micra bilarna...

Delerium Carpenter
22 juni 2006 · 310 Inlägg

_Jerkan_ skrev:
De e nog lika mycket säkerhet i en 205 som de e i dom gamla Nissan Micra bilarna...

Jag krockade med ett parkerings räcke 30~ kmh för några år sen, istället för att mejja ner staketet hoppa fronten upp på räcket istället gissa om man vart snopen.

Visade sig att bromsarna inte funkade. Lätta bilar är inte alltid dåliga big_smile

EDIT* med en micra såklart smile

Senast redigerat av Delerium (22 juni 2006)

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)
Malmoe SSS -12
22 juni 2006 · 3 217 Inlägg

Man börjar ju överväga om man ska köpa en sådan eller ej! hmm

Jag är sugen men va fan, med familj och flickvän som älskar en så ska man nog inte ta risken! Redan satt mig i skiten där en gång...

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
jocke_gronberg
14 augusti 2006 · 4 586 Inlägg

kan säga att jag som ägare till en skulle inte vilja vara med när man åker av då plåten är vikbar med händera wink

Lada Tuning Lada-missbrukare
14 augusti 2006 · 566 Inlägg

Lite vid sidan om men: Om du vill ha en säker ny bil, köp nya Volvo S40!!! Har provat säkerheten i en sån!!! big_smile

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"
Lada 1200 Turbo Intercooler "The Vladimir-Driftern" (1985)
OverBoosted AUTOBAHNRASER
14 augusti 2006 · 3 804 Inlägg

Den har bilbälte wink de är väl de ändå big_smile samma i min


Bmw osv..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang