Volvo 740 GLT, misständer när den blir varm?

hoggeee
13 juli 2010 · 258 Inlägg

Hej!

Nu har min bil krånglat tillräckligt länge tycker jag.. Har haft den inlämnad hos verkstad men fick tillbaka den i samma skick. Mycket tid och pengar har lagts på detta nu, så nu hoppas jag att nån vänlig själ här kan hjälpa mig smile
Förra ägaren sålde den av samma anledning, trodde ju självklart att detta gick att lösa men nu börjar jag också klia mig i huvudet och svära ordentligt..


• Bilmodell

Volvo 740 -88 GLT , motorn är en B234F (16 ventilaren)
Motorn är bytt till en likadan, dock utan AC som fanns på originalmotorn.


• Hur yttrar sig felet?

När bilen startas kall går den helt perfekt. Har jämn och fin tomgång och varvar som den ska. Men efter bara någon minut eller två så börjar den misstända mer och mer. Plöddrar och tomgången försvinner. Frikopplar man och gasar till så varvar den upp, men när man släpper upp kopplingen och kör iväg eller sluta gasa så börjar den misstända igen.
Startar man om bilen när den misständer så startar den normalt och går perfekt med tomgång i ca 5-10 sekunder sen börjar den misstända igen.

• Vilken felsökning har redan gjorts?

Förra ägaren lämnade in bilen till någon verkstad och fick mycket saker bytade. Jag har också bytt en del, vissa saker har jag bytt igen.
Bilen har en "felsökningsdosa" , Den ger felkoden 2-2-1 (Adaptiv lambdakontroll, mager blandning.)
Efter jag köpte bilen bytade jag bakaxel, kamrem osv. Bytade också till den andra av de två monterade lambdasonderna. Då fick jag bilen att gå helt perfekt i två dagar. Både kallstarter och varmstarter klarade den, körde 5-6 mil. Men sen började den misstända likadant igen.

Saker jag har bytat:

Temperatursensor
Luftmängdsmätare
Kamrem / ställt allt rätt osv
Tändstift
Bränslefilter, har även tagit loss och testat bränslepump.
Det sitter två lambdasonder monterade, vet inte anledningen till detta men har testat dem båda och också att köra utan lambda sond. Hjälpte inte.
Testat min tändspole i en annan 740.

Förra ägaren säger sig ha bytat:

Temperatursensor
Luftmängdsmätare
Alla tänddelar
Elektronisk styrbox (den ovanför gaspedalen)
Motorn bytades, till en identisk. Dock utan AC.

Mvh. Hogge

Senast redigerat av Hoggee_ (13 juli 2010)

BMW 330e "G20 M-sport" (2020)
MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
13 juli 2010 · 559 Inlägg

Har ni testat med en annan tändspole? Kan vara ett så simpelt fel. Spolen blir för varm och levererar inte tillräckligt mycket ström.

Mvh Thomas
hoggeee
13 juli 2010 · 258 Inlägg

MCMLXXXII skrev:
Har ni testat med en annan tändspole? Kan vara ett så simpelt fel. Spolen blir för varm och levererar inte tillräckligt mycket ström.

Nej faktiskt inte. Men kan det vara den med tanke på felkoden och så? Är väl värt att testa iallafall, börjar bli trött på felet nu smile

BMW 330e "G20 M-sport" (2020)
MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
13 juli 2010 · 559 Inlägg

Hoggee_ skrev:

MCMLXXXII skrev:
Har ni testat med en annan tändspole? Kan vara ett så simpelt fel. Spolen blir för varm och levererar inte tillräckligt mycket ström.

Nej faktiskt inte. Men kan det vara den med tanke på felkoden och så? Är väl värt att testa iallafall, börjar bli trött på felet nu smile

De med felkoden har jag ingen aning om, men testa spolen å se.

Mvh Thomas
perzy Snål gnällspik
13 juli 2010 · 402 Inlägg

Jag är inte så kunnig om 740 men antar att det påminner om 850. Sätter den en felkod om lambda kan man ju gissa att det ligger där. Har du kollat så att kablarna till lambdasonderna är oskadade? Det verkar ju nästan som att det är glappt i nån av dessa?

Volvo S80 2,9.
hoggeee
13 juli 2010 · 258 Inlägg

perzy skrev:
Jag är inte så kunnig om 740 men antar att det påminner om 850. Sätter den en felkod om lambda kan man ju gissa att det ligger där. Har du kollat så att kablarna till lambdasonderna är oskadade? Det verkar ju nästan som att det är glappt i nån av dessa?

Vad jag förstår berättar felkoden att lambdan tycker att det är mager blandning. = Lambdan gör sitt jobb och hittar nått fel men kan inte korrigera med mer bensin på grund av något. Så jag tolkar det iallafall.
Men kablarna ser oskadade ut, de har dock legat nära grenröret men har kollat dem och de ser oskadade ut.

BMW 330e "G20 M-sport" (2020)
perzy Snål gnällspik
13 juli 2010 · 402 Inlägg

Hoggee_ skrev:

perzy skrev:
Jag är inte så kunnig om 740 men antar att det påminner om 850. Sätter den en felkod om lambda kan man ju gissa att det ligger där. Har du kollat så att kablarna till lambdasonderna är oskadade? Det verkar ju nästan som att det är glappt i nån av dessa?

Vad jag förstår berättar felkoden att lambdan tycker att det är mager blandning. = Lambdan gör sitt jobb och hittar nått fel men kan inte korrigera med mer bensin på grund av något. Så jag tolkar det iallafall.
Men kablarna ser oskadade ut, de har dock legat nära grenröret men har kollat dem och de ser oskadade ut.

Jo det lutar ju åt att den då går magert på nåt vis, men jag tänkte att eftersom den funkade fint efter du hade bytt sonden, ett tag, så kan man kanske misstänka glapp i en kabel/kontakt, de lever ju ett hårt liv.

Volvo S80 2,9.
perzy Snål gnällspik
13 juli 2010 · 402 Inlägg

Prova att köra den varm, stäng av, nolla sen styrboxen och starta den igen.  Går den bra då ett tag så är det nåt elektroniskt fel?

Volvo S80 2,9.
hoggeee
13 juli 2010 · 258 Inlägg

Tack för tipsen!
Har idag testat min tändspole i en annan 740, och den gick hur bra som helst med min tändspole.. Så kan väl stryka den också iallafall. Alla tips är varmt välkomna och jag ska försöka kryssa av ett efter ett! smile

edit: Kan även tillägga, om man stänger av bilen när den misständer, och startar den igen. Då startar den som vanligt och har tomgång i ca. 5-10 sekunder. Sen börjar den misstända igen.

Senast redigerat av Hoggee_ (13 juli 2010)

BMW 330e "G20 M-sport" (2020)
WeXio
14 juli 2010 · 6 Inlägg

Jag använder min kunskap från chevor med databox när jag svarar som följer:
När motorn är varm så går den in i en så kallad "closed loop", förklaring inklippt:
A: When the engine is first started, and rpm is above 400 rpm, the system goes into 'Open Loop' operation. In 'Open Loop', the ECM will ignore the signal from the Oxygen (O2) sensor and calculate the air/fuel ratio based on inputs from the coolant and MAF sensors, but mostly from a pre-programmed table in the memcal.

The system will stay in 'Open Loop' until the following conditions are met:

1.    The O2 sensor has varying voltage output, showing that it is hot enough to operate properly. (This depends on temperature)
2.    The coolant sensor is above a specified temperature about 40oC/104oF.
3.    A specific amount of time has elapsed after starting the engine.

The specific values for the above conditions vary with different engines and are stored in the mem-cal. When these conditions are met, the system goes into 'Closed Loop' operation. In 'Closed Loop', the ECM will calculate the air/fuel ratio (injector on-time) based on the various sensors but mainly the O2 sensor. This allows the air/fuel ratio to stay very close to 14.7:1.

Detta antar jag fungerar på ungefär liknande sätt på Volvo då de flesta insprutningssystemen funkar lika.
När din bil är varm går den alltså in i closed loop direkt efter start, vilket gör att den börjar gå dåligt.
Den går då på lambdavärden för att reglera bränslemängd, men i chevrolets fall, och antagligen Volvo, så går den också efter en tabell med "lärda" värden, dvs. bilen minns vad som brukade funka bra, och denna tabell uppdateras kontinuerligt med värden från lambdan.

Du har troligen problem med lambdan eller styrboxen. Jag tror att enklast för dig är att mäta upp kablar till och från lambdan, sök på Google för mer info, men spänning i lambdan så du ser att den funkar (eller byt till en som funkar) samt kolla av alla jordningsanslutningar i motorutrymmet, samt anslutningar till boxen, även om den var bytt. Eftersom du fick det att funka när du bytt en lambda så misstänker jag att något har med kablarna till dessa att göra då de funkade när du pillat på dem. Glapp eller oxid?
När du ändå mäter upp allt, prova att mäta upp luftmängdsmätaren.
Sluta byta saker på måfå, många saker kan du själv och enkelt felsöka med en multimeter.

mvh

Chevrolet Caprice SS -94
Police Interceptor
ExplorerDemon ServiceTekniker
14 juli 2010 · 77 Inlägg

Du har inget läckage på insugssidan? typ insugspackning? Oringarna i fördelaren är inte dåliga så det har kommit in olja i fördelarlocket?

ServiceTekniker Volvo/Renault
Antonpanton
11 mars 2011 · 4 Inlägg

Har du kommit fram till vad felet var? Har nästan exakt samma fel på min Golf 3 gti 16v, så en ledtråd skulle uppskattas mycket=)

Skkk
20 juli 2012 ·

styrenheten var felet på denna bilen:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang