WeXio
14 juli 2010
· 6 Inlägg
Jag använder min kunskap från chevor med databox när jag svarar som följer:
När motorn är varm så går den in i en så kallad "closed loop", förklaring inklippt:
A: When the engine is first started, and rpm is above 400 rpm, the system goes into 'Open Loop' operation. In 'Open Loop', the ECM will ignore the signal from the Oxygen (O2) sensor and calculate the air/fuel ratio based on inputs from the coolant and MAF sensors, but mostly from a pre-programmed table in the memcal.
The system will stay in 'Open Loop' until the following conditions are met:
1. The O2 sensor has varying voltage output, showing that it is hot enough to operate properly. (This depends on temperature)
2. The coolant sensor is above a specified temperature about 40oC/104oF.
3. A specific amount of time has elapsed after starting the engine.
The specific values for the above conditions vary with different engines and are stored in the mem-cal. When these conditions are met, the system goes into 'Closed Loop' operation. In 'Closed Loop', the ECM will calculate the air/fuel ratio (injector on-time) based on the various sensors but mainly the O2 sensor. This allows the air/fuel ratio to stay very close to 14.7:1.
Detta antar jag fungerar på ungefär liknande sätt på Volvo då de flesta insprutningssystemen funkar lika.
När din bil är varm går den alltså in i closed loop direkt efter start, vilket gör att den börjar gå dåligt.
Den går då på lambdavärden för att reglera bränslemängd, men i chevrolets fall, och antagligen Volvo, så går den också efter en tabell med "lärda" värden, dvs. bilen minns vad som brukade funka bra, och denna tabell uppdateras kontinuerligt med värden från lambdan.
Du har troligen problem med lambdan eller styrboxen. Jag tror att enklast för dig är att mäta upp kablar till och från lambdan, sök på Google för mer info, men spänning i lambdan så du ser att den funkar (eller byt till en som funkar) samt kolla av alla jordningsanslutningar i motorutrymmet, samt anslutningar till boxen, även om den var bytt. Eftersom du fick det att funka när du bytt en lambda så misstänker jag att något har med kablarna till dessa att göra då de funkade när du pillat på dem. Glapp eller oxid?
När du ändå mäter upp allt, prova att mäta upp luftmängdsmätaren.
Sluta byta saker på måfå, många saker kan du själv och enkelt felsöka med en multimeter.
mvh
Chevrolet Caprice SS -94
Police Interceptor