Trasig fläkt i volvo 940, hur laga?

trubbsla
6 augusti 2010 · 10 Inlägg

tjo, har en volvo 940 -96:a
Fläkten fungerar ej i den, inte heller ac:n. Visst har det fungerat att köra i sommar ändå, men nu när det börjar gå mot kallare blötare väder så är det ju dags att laga fläkten. Men hur? En nybörjare som jag vet ju inte vad en enda pryl är i bilen. Kan någon vänlig själ guida mig?
Den blåser alltså inte alls, eller jo den ger små fisdrag när man blåser på kring 120 km/h men annars helt död, bara låter jäkligt illa.

Ac:n är väl kanske inte viktigaste antar att jag får lämna in den, men fläkten borde man väl kunna laga själv?
Andra störande fel är tändningslåset som har ett eget liv, den måste man rucka på för att få igång ex. lampor/vindrutetorkare/radio.

Så finns det nån snäll människa där ute som kan skriva en (utförlig) rad och berätta vad katten jag ska göra...

Bra kvinna reder sig själv!
Det man inte vet får man fråga om!
Boostrider Försöker iaf
6 augusti 2010 · 1 998 Inlägg

Köpa ett bättre begagnat tändningslås och sedan byta.

Sen byta kupefläkten som sitter under instrumentbrädan på höger sida

ACn har säkert funka men när de inte blåser nån luft ur AC/värmepaketet så kommer de ju ingen kyla

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
trubbsla
6 augusti 2010 · 10 Inlägg

ok, nytt tändingslås - check *borde man hitta billigt på skroten*
Byta kupefläkt *googla*

smile tackar....nån som har en bra sida som man kan kolla hur det ser ut där inne innan jag börjar skruva lös grejjerna?

Bra kvinna reder sig själv!
Det man inte vet får man fråga om!
SpittaN Hobby-Skruvare
6 augusti 2010 · 203 Inlägg

trubbsla skrev:
ok, nytt tändingslås - check *borde man hitta billigt på skroten*
Byta kupefläkt *googla*

smile tackar....nån som har en bra sida som man kan kolla hur det ser ut där inne innan jag börjar skruva lös grejjerna?

Ett tips är att damma av biblotekskortet och låna hem en 940-reperationsbok. Där står utformligt med bilder hur operationen går till. Jag använde mig själv av en sådan bok när jag bytte min första kupefläkt. Lycka till

Syns man inte så finns man inte
Min projekttråd 240:n
Volvo 940 "Tuned by Daniel Cramer" (1991)
Sickan_
6 augusti 2010 · 945 Inlägg

Fläkten sitter på höger sida under handsfacket.. skruva bort kåpan där under ev handsfacket så kommer du åt lätt.. Kolla även om det går fram ström till fläkten.. gör det inte det så är det nog ett relä som är sönder bara..
bytte på min 850 igår och det fungerade inte när ja satt dit en ny fläkt så det visade sig att dte va ett relä som va sönder.
Fläktar finns för typ 50kr på en skrot.

Lycka till nu smile

//
Dennis

* stavning *

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
trubbsla
6 augusti 2010 · 10 Inlägg

okey nu har jag testat ALLT, fläkten är det tydligen inget fel på. Alla kablar sitter där de ska, inga säkringar har gått. Kollade där under ratten också och "pinnarna" sitter ipluggade där de ska....någon som har ett hum om felet? Börjar bli smått frustrerande nu!

Bra kvinna reder sig själv!
Det man inte vet får man fråga om!
trubbsla
6 augusti 2010 · 10 Inlägg

Känns som att det skulle kunna vara något stopp någonstans men ser inget som ser konstigt ut.
*förresten TACK alla som svarar* smile

Bra kvinna reder sig själv!
Det man inte vet får man fråga om!
Volvo_Mannen Volvoskadad
6 augusti 2010 · 6 017 Inlägg

Byt fläkt, se till att skaffa en för AC bilar, de är annorlunda

Jonas
Sickan_
6 augusti 2010 · 945 Inlägg

Men har du kollat så det kommer fram ström i kablarna som sitter i fläkten då? Gör det inte det så tror jag att det är relät som e paj. Sitter där alla andra relän sitter, bakom säkringsdosan.

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
trubbsla
6 augusti 2010 · 10 Inlägg

nu är jag tjatig i denna tråd :S     f'låt.
Allt är ua, men det verkar som att det är nått spjäll som inte vill öppna sig, någon som vet vart katten det sitter?

Bra kvinna reder sig själv!
Det man inte vet får man fråga om!
trubbsla
6 augusti 2010 · 10 Inlägg

ska kolla relät också.....men allt fungerar annars, bara det att luften liksom inte vill komma fram, ja precis som att det är något med nått spjäll som inte vill öppna sig.

Bra kvinna reder sig själv!
Det man inte vet får man fråga om!
Boostrider Försöker iaf
7 augusti 2010 · 1 998 Inlägg

Är väl vakumstyrda spjäll på 940 så kolla att slangarna inte är dåliga då

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
almqvist__89
7 augusti 2010 · 1 140 Inlägg

kupéfläkten på min 240 gick flera gånger å det e precis som för dig att det inte händer nått förens man fläskar på i över 100km/h. att byta kupéfläkten va ett helvete för jag fick riva ner hela instrumentpanelen för värmepaketet sitter i mitten bakom panelen, allt som allt kostade det mig 350kr för en kupéfläkt och ca. 4 timmars jobb..

Lycka till smile

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!
Ford Crown victoria "P71" (2004)
trubbsla
7 augusti 2010 · 10 Inlägg

Jo tack bara att komma åt kupefläkten var inte en 5 minuters göra, det satt ju hundra saker ivägen som man skulle skruva bort innan man ens kom åt den.
Men du boostrider vart katten sitter vakuumslangarna och spjället?

Bra kvinna reder sig själv!
Det man inte vet får man fråga om!
Boostrider Försöker iaf
8 augusti 2010 · 1 998 Inlägg

Så långt har jag inte rivit ner min 945a än men kolla i motorummet så ser du ju att värmeventilen på ena slangen har en vakumklocka.

Men gissar på att den vakumklockan/slange som är dålig sitter nära spjället och då är de säkert en hel del att riva ur

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
twin_cam Smålänning
8 augusti 2010 · 7 877 Inlägg

Om inte fläkten går i en 940 med ECC får den felkoder, och då funkar inget.

Byt fläkten och radera felkoder. Hur man läser ut dom vet jag inte, men troligast med en OBD-läsare smile Då får du svart på vitt vad som är trasigt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Volvo_Mannen Volvoskadad
8 augusti 2010 · 6 017 Inlägg

twin_cam skrev:
Om inte fläkten går i en 940 med ECC får den felkoder, och då funkar inget.

Byt fläkten och radera felkoder. Hur man läser ut dom vet jag inte, men troligast med en OBD-läsare smile Då får du svart på vitt vad som är trasigt.

Nej man kollar via panelen självt


1. Fläktvredet i AUTO.

2. Luftvredet i läge VENT, de fyra ublåsen i panelen.

3: Temperaturreglaget på MAX KYLA.

4: Återcirkulationsknappen INTRYCKT.

5. AC-knappen INTRYCKT.

6. Starta bilen.

7. Vänta några sekunder, tryck sedan ut AC-knappen.

8. Tryck in AC-knappen.

9. Nu ger AC-knappen 1-sekunders blinkningar med några sekunders mellanrum.





Eftersom det inte fanns några fel blev koden 1-1-1.



OBS! Detta gäller ECC som har en snöstjärna på AC-knappen.

Man kopplar IN AC:n när man trycker IN knappen.



På bilar med texten "AC OFF" på knappen,

kopplar man UR AC:n när när man trycker IN knappen.



Man får alltså göra tvärtom med AC-knappen för att läsa ut felkoder.



Är det för mörkt ute kommer felkoden för solljussensorn att visas.

Går bra att lysa på den med en ficklampa.

Felkoderna

1-2-1 Yttertempgivare signal för låg
1-2-2 Yttertempgivare signal för hög
1-3-1 Kupétempgivare signal för låg
1-3-2 Kupétempgivare signal för hög
1-4-1 Kylvätsketempgivare signal för låg
1-4-2 Kylvätsketempgivare signal för hög
1-5-1 Generatorsignal felaktig
1-6-1 Solgivare signal felaktig
2-1-1 Servomotor/potentiometer signal för låg
2-1-2 Servomotor/potentiometer signal för hög
2-1-3 Servomotor signal för hög
2-1-4 Servomotor aktiverad för länge
2-3-1 Fel i reglagepanel för ECC
2-3-3 Kupéfläkt överström
2-4-1 Magnetventil för vatten signal felaktig (Utgång 2/3: kortslutning till jord)
2-4-2 Växlande magnetventil signal felaktig
2-4-3 Magnetventil ventilation signal felaktig
2-4-3 Timer avbrott eller kortslutning i NTC motstånd
2-4-4 Magnetventil recirkulation signal felaktig
2-4-4 Timer felaktig funktion
2-4-5 Magnetventil defroster signal felaktig
2-4-6 Magnetventil golv signal felaktig
2-4-7 Maxhastighetsrelä fläkt signal felaktig
2-4-8 Kompressor signal felaktig
2-4-9 Kylfläktsrelä signal felaktig

Jonas
trubbsla
8 augusti 2010 · 10 Inlägg

Nu har jag checkat ALLT, fläkten fungerat felfritt. Finns inga säkringar el dyl som är trasiga, fläkten snurrar alltså fint. Men luften går inte fram (nej det är inte vakuumstyrt, det är elstyrt)
Har kollat årsmodellen det är en 92:a

Så nått galet måste det vara md spjällen, för bankar man på panelen så kom det igång lite mer luft (dock inte som det ska)
Jag ahr testat kopplat ur ac:n helt nu btw

Någon som har en aning?

*guldstjärna till er som ids svara* smile

Bra kvinna reder sig själv!
Det man inte vet får man fråga om!
Boostrider Försöker iaf
8 augusti 2010 · 1 998 Inlägg

På min bmw har jag elektriska spjäll och på de ena hade den hoppat ur i fästet så dreven inte gick i varandra. Men så lätt är de nog inte på en 940.

Men lovar att kolla över min ac imorgon och kolla på de så kanske man blir lite klokare

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
trubbsla
8 augusti 2010 · 10 Inlägg

smile Har redan checkat dreven på den, allt sitter som det ska. Näe det är nog fan att kasta in handsken ändå och lämna in *OGILLA*
Men tack åter igen ändå ni som svarat och försökt hjälpa.

Bra kvinna reder sig själv!
Det man inte vet får man fråga om!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang