Hur luftar man bromsar?

Minda92
12 augusti 2010 · 344 Inlägg

hur luftar man bromsar?

te_wik Forummoderator
13 augusti 2010 · 12 813 Inlägg

Avluftar heter det wink Å det kan du söka om i forumet, varit uppe måånga gånger.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Nitr00x Streets Of Sundsvall Crew
13 augusti 2010 · 482 Inlägg

OCH SETILL ATT DET FINNS OLJA I BEHÅLLAREN! Tar denna slut under luftningen får du göra om det på alla hjulen

Hasse Nitr00x Andersson
https://joyride.cc
Buick GS400 "BlackBetty" (1969)
Chevrolet G20 "Carlsberg Vanen" (1984)
te_wik Forummoderator
13 augusti 2010 · 12 813 Inlägg

Nitr00x skrev:
OCH SETILL ATT DET FINNS OLJA I BEHÅLLAREN! Tar denna slut under luftningen får du göra om det på alla hjulen

Och kopplingen om den är hydraulisk smile



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Nitr00x Streets Of Sundsvall Crew
13 augusti 2010 · 482 Inlägg

Ja detdär misstaget har man gjort några gånger ..

Hasse Nitr00x Andersson
https://joyride.cc
Buick GS400 "BlackBetty" (1969)
Chevrolet G20 "Carlsberg Vanen" (1984)
BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
13 augusti 2010 · 2 009 Inlägg

Bullet--- skrev:
bromsvätska, inte olja wink

Jodå den vätskan är en olja wink
Hydraulolja med hög kokpunkt...

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
Billy__bob
13 augusti 2010 · 496 Inlägg

Personen som pumpar får heller inte släppa pedalen förrens den andra har stängt nipplen. Och pedalen ska helst gå i botten när man öppnar nipplen.

mange_240
13 augusti 2010 · 1 562 Inlägg

BMTech skrev:

Bullet--- skrev:
bromsvätska, inte olja wink

Jodå den vätskan är en olja wink
Hydraulolja med hög kokpunkt...

nej det är en vätska har ingen smörjande egenskap.

mange_240
13 augusti 2010 · 1 562 Inlägg

Billy__bob skrev:
Personen som pumpar får heller inte släppa pedalen förrens den andra har stängt nipplen. Och pedalen ska helst gå i botten när man öppnar nipplen.

ja om du vill förstöra huvudcylinder pumpar du i botten svar ja.

Velocitas by proxy
13 augusti 2010 · 167 Inlägg

D.O.T.-klassificeringar av bromsvätska.

Grundegenskaperna på bromsvätskor regleras bl.a. med amerikanska direktiv enligt D.O.T. (Department of Transportation) och har indelats i hitintills 5 generationer som är någorlunda kompatibla.
DOT 2 tidig standard för trumbromssystem, ej längre använd
DOT 3 är den äldsta använda typen och består till större delen av trietylenglykolmonometyleter
DOT 4 är också glykolbaserad men med andra tillsatser såsom boratestrar. Är normen för Europa och är prestandamässigt mycket bättre än DOT 3 avseende kokpunkt men är också aggressivare mot icke anpassade packningar och slangar
DOT 5 är en silikonbaserad, ickehygroskopisk bromsvätska som fanns innan DOT 4.
DOT 5.1 är en senare indelning av DOT 5 klassen för att skilja på silikon- och glykolbaserade vätskor som klarar samma krav. Är den senaste generationen som passerat den silikonbaserade DOT 5 i kokpunkt, men som det inte görs någon vidare reklam för då den för lätt kan förväxlas med namnet på silikontypen. Teoretiskt sett hör de flesta av dagens mest avancerade DOT 4-produkter egentligen till denna klass.
DOT 6 är EJ en D.O.T. klassificering än utan ett försäljningsnamn från OMP racing för en bromsvätska.


Glykolbaserade bromsvätskor.

Historik:
Glykolbaserade bromsvätskor är industristandard sedan länge, en del utbrytare finns men de är få. Orsaken är att alla hydraulsystem, som inte är hermetiska, har en viss luftväxling med temperaturväxlingarna(Boyles lag), med luft kommer luftfuktighet, som till slut kondenserar till vatten som kontaminerar hydraulvätskan. En maskin arbetar oftast och dessutom i en tempererad och ofta fuktkontrollerad miljö, vilket inte ger så mycket gasväxling, medan en bil blir varm och kall, står ute i regn, snö och sommarhetta vilket ger en stor gasväxling. Detta tenderade ju självklart inte att vara ett problem under första delen av 1900-talet då bromsarna var mekaniska, men i och med att prestanda på både vägar och motorer steg behövde man förstärkning på bromsfronten då de mekaniska bromsarna var mycket ojämna i bromsverkan på grund av justeringssvårigheter. Hydraulik var lösningen där ett identiskt tryck kunde åstadkommas på flera punkter samtidigt. Utvecklingen gjorde att bilarna fick en servoassistans från insugsvakuumet, så det blev ännu lättare att bromsa. Men all rörelseenergi måste ju ta vägen någonstans: värme. Värmen från bromsarna gav högre gasväxling och skapade mer vatten i bromssystemet, och helt plötsligt så kokade vattnet vid inbromsning, vilket gav gas i ett hydraulsystem, vilket gör att det upphör att fungera. Hydraulsystemets främsta egenskap är att hydraulvätska ej kan komprimeras, men det kan gasen som bildades. För att få bort vattnet så måste man ha en vätska som kan emulgera med vattnet och behålla vätskeformen vid så hög temperatur som möjligt: glykol.
Innehåll: Trietylenglykolmonometyleter
Lösningsmedel: Vatten, alkoholer
Egenskaper:
Hygroskopisk. Nackdelen är att glykolbaserad bromsvätska är ett mycket effektivt färgborttagningsmedel när man minst önskar det (spill ej på lacken). Samlar in föroreningar samt vatten för att sedan ta med dessa ut ur systemet vid byte, vid ett byte så stannar enligt prov ca 30% av den gamla vätskan kvar i systemet. Om man ej byter vätskan med intervall uppstår korrosionsangrepp på tätytor i cylindrar och kolvar.

Användning:
Ungefär 90% av alla bil- mc- och bromstillverkare rekommenderar glykolbaserad bromsvätska. Används även i hydrauliska kopplingssystem hos vissa tillverkare.
Gamla engelska bilar var känt känsliga mot DOT 4 och kör fortfarande på DOT 3 i många fall.
Amerikanerna kör antagligen fortfarande på DOT 3, det gjorde de 2006.
Europeiska bilar har mer eller mindre DOT 4 som standard sedan en tid tillbaka, men även där;
på bromsvätskebehållaren står det vilken sort som skall användas.


Mineral/paraffinolje baserade bromsvätskor.

Olja började användas som broms/hydraulvätska för flyget och senare för bilar 1955 av Citroën till deras revolutionerande bil Citroën DS. Bilen hade ett hydraulsystem som integrerade fjädring, dämpning, styr- och bromsservo. Oljan för uppdraget heter numera LHM och är grön för att inte förväxlas. På senare år har även traktorbranschen fått upp ögonen för nyttan med en bromsvätska som inte rostar sönder bromsarnas kolvar och cylindrar, och framför allt inte behöver bytas så ofta.


Silikon baserade bromsvätskor.

Historik:
USA:s försvarsmakt sökte en lösning på att dess fordons bromssystem samlade på sig vatten på sommaren och sedan frös sönder på vintern, självklart efter att ha sett till att allt rostat sönder inuti först. De hade märkt att i djungeln med extrem luftfuktighet så kunde bromsvätskan suga åt sig tillräckligt med vatten för att behöva bytas redan efter en månad. Tillsammans med Dow Corning och General Electric togs en förbättrad bromsvätska tillverkat av silikon fram.
Innehåll:
>70% Polydimethylsiloxane
Lösningsmedel:
Toulen samt uppvärmd Aceton
Egenskaper:
Silikon är till skillnad mot glykol ej löslig i vatten och har lägre densitet än både glykol och vatten. Dessa skulle vid förekomst ansamlas i systemets lägsta punkt, bromsoket, detta är tyvärr också punkten som genererar värmen i systemet. Detta gör att man inte kan byta till silikon såvida inte hela systemet byggs upp på nytt med nya tätningar, gäller även om glykolbaserat skall ersätta silikon. Man kan koka bort infångad fukt och gas ur silikonoljan. Silikon är en isolator som i små mängder kan skapa stora problem i elsystem, som alla vätskor påverkas den av kapillärkraften, vilket gör att den gärna kryper längs repor, skarvar, exempelvis mellan elektriska kontaktytor. Silikon påverkar även ytspänningen vilket kan skapa problem på en kontaminerad yta vid lackering. Olika tätningsmaterial kan reagera med de olika bromsvätskorna. Silikon samlar inte på sig avlagringar och åldras ej. Vid förbränningstemperaturer kan silikonet förlora sin vätskeform och övergå i sin grundform: sand. Om vakuumservo på en bensinmotor används så är det alltså bra om huvudbromscylindern ej läcker in via vakuumklockan till insuget.
Användning:
Silikonvätskan lämpar sig inte för ABS-system då det har en tendens till att skumma samt inte ha samma smörjegenskaper metall mot metall som de glykolbaserade vätskorna vilket är känsligt i ABS-pumpen, en antiskumningsagent finns dock hos Dow Chemicals.
Hobbyfordon som inte tävlar är mer eller mindre användningsområdet då de flesta moderna bilar har ABS.
En del större veteranbilsrenoverare/museer, USA:s försvarsmakt och Harley Davidson har det som standard.
Källa: Wikipedia.


Alltså är det inte en olja som används generelt. Men snart så....


Gör som dom säger, men var försiktig och stampa inte pedalen i botten.

Senast redigerat av Fartdare (13 augusti 2010)

Dura lex, sed lex
Volvo S60 2.5T "Limited Sports Edition" (2004)
Billy__bob
13 augusti 2010 · 496 Inlägg

mange_240 skrev:

Billy__bob skrev:
Personen som pumpar får heller inte släppa pedalen förrens den andra har stängt nipplen. Och pedalen ska helst gå i botten när man öppnar nipplen.

ja om du vill förstöra huvudcylinder pumpar du i botten svar ja.

Nej menade på att pedalen ska sjunka i botten när man öppnar nipplen!

Minda92
13 augusti 2010 · 344 Inlägg

fan va ni har kört här hänger inte med xD

crillzor
13 augusti 2010 · 138 Inlägg

Du vill väl inte ha spolarolja på rutan? wink Bromsvätska heter det! punkt slut..

Kika lite här Projekt tråd
Minda92
13 augusti 2010 · 344 Inlägg

det vet jag väll

crillzor
13 augusti 2010 · 138 Inlägg

Minda92 skrev:
det vet jag väll

ja men inte vissa andra som påstått annat i tråden

Kika lite här Projekt tråd
patrikke
13 augusti 2010 · 1 749 Inlägg

http://www.jula.se/bromsluftare-129454
Köp en sådan och lufta dina bromsar, se till att ha http://www.jula.se/bromsvatska-dot-4-122938 oxå smile

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
patrikke
13 augusti 2010 · 1 749 Inlägg

Jag har ett lock med slang på som jag skruvar på en ventil på hjulet och trycksätter systemet med, då kan man lufta på egen hand.
Finns fler sätt att lufta bromsar på.
Ett annat är att fästa en slang på luftnippeln på cylindern, som har en backventil, sedan pumpa till det kommer enbart vätska.
Ett tredje sätt är att ha en längre slang som ligger i bromsvätskebehållaren och andra änden fäst på luftnippeln på cylinder, sedan pumpa till det kommer enbart vätska i slangen (som lämpligast är genomskinlig) den måste dock ligga under nivån i behållaren hela tiden när man släpper upp pedalen.

Nu har jag varit med och krånglat till det lite jag med wink

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Minda92
13 augusti 2010 · 344 Inlägg

jag tror ingen är nykten på den här forum xD

tanjalindeman
25 januari 2011 · 11 Inlägg

tjaa jag har en ford mondeo 97 som läker ur all vätska ur bromsen dar nästan inget var kan felet vara akut svar tack i förhand bilder kan sickas och mer info kan ges

Kibil
25 januari 2011 · 552 Inlägg

Vart exakt läcker det? fram/bak? Sida?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang