Slö Passat 1.9 tdi -99

KimOlsson_
16 augusti 2010 · 244 Inlägg

vi har en passat tdi syncro 99a som inte går som den ska och har gått ca 38000 mil, den är väldigt slö och får inget riktigt turbotryck förns ca 2500 till ca 3000 varv och det känns inte som några 110 hästar inte.

för ett år sen så var den ungefär lika konstig fast då så gick den som den skulle och ibland (oftast när vi hade bråttom) så slog den av helt och blev orkeslös och rykte svart, då bytte vi bränslefiltret och då gick den bra igen men nu har vi fått detta problem istället men den svartryker inte nu i alla fall. 

vi har en kcr box sitter i men med den så funkar bilen och skjuter på ganska bra ibland annars är den fortfarande lika slö och det är fortfarande vid ca 2500 v som det händer något, under 2000 händer absolut ingenting, det är ju en diesel så vridet ska ju finnas på de låga varven, förut började den dra vid ca 1400 v och drog egenom hela registret. big_smile

och vi har testat att byta med flera olika luftmassmätare men ingen förändring, bytte bränslefilter och blev bättre ett tag, nytt luftfilter för inte alldeles för länge sen, är det något med pumpen? står den fel tror ni? är det något fel på turbon?

någon som har någon ide om vad det kan vara för fel??

tacksam för svar smile

Senast redigerat av Olsson92 (16 augusti 2010)

Ibland kan det vara så att jag inte minns det jag kommer ihåg.
BMW E36 320i/323i "Turbiina" (1997)
Volkswagen CC "CCPapi" (2015)
BMW E30 320i Touring "ODJuret" (1989)
patrikke
16 augusti 2010 · 1 749 Inlägg

Har ni kollat felkoder på den?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
JonR
16 augusti 2010 · 3 259 Inlägg

Kolla efter trasiga vakumslangar till vakumklockan på turbon och övriga vakumslangar också, mycket vanligt att dom går sönder och då blir bilen riktigt slö och svartryker som satan! smile Har hänt mig både på en Passat tdi110, en passat tdi130, och en golf tdi90, om du felsöker så kommer den visa felkod på en vakumventil som sitter på torpeden, oftast är den inte trasig utan det är slangarna som är trasiga istället!

Om du kör med bilen och den blir sådär orkeslös, hjälper det om du stannar och stänger av bilen i några sekunder o sedan startar o drar iväg igen?

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Vipen
16 augusti 2010 · 9 Inlägg

Hittar du felet kan du kasta ett mail, Har sammar problem på min -06 2.0TDI. Har promotec chip i men bilen är helt orkeslös upp till 2500 varv då den går normalt om man säger så! Hade en 1.9TDI innan med Kcr box och den drog sjukt redan från 1000 varv, mycket besviken på denna bilen jag har nu.

KimOlsson_
16 augusti 2010 · 244 Inlägg

patrikke skrev:
Har ni kollat felkoder på den?

har inte kollat några felkoder på den men ska göra det nu så fort som möjligt, ska ta in den på min skola och göra det. hoppas att få se några felkoder smile

Ibland kan det vara så att jag inte minns det jag kommer ihåg.
BMW E30 320i Touring "ODJuret" (1989)
Volkswagen CC "CCPapi" (2015)
BMW E36 320i/323i "Turbiina" (1997)
KimOlsson_
16 augusti 2010 · 244 Inlägg

JonR skrev:
Kolla efter trasiga vakumslangar till vakumklockan på turbon och övriga vakumslangar också, mycket vanligt att dom går sönder och då blir bilen riktigt slö och svartryker som satan! smile Har hänt mig både på en Passat tdi110, en passat tdi130, och en golf tdi90, om du felsöker så kommer den visa felkod på en vakumventil som sitter på torpeden, oftast är den inte trasig utan det är slangarna som är trasiga istället!

Om du kör med bilen och den blir sådär orkeslös, hjälper det om du stannar och stänger av bilen i några sekunder o sedan startar o drar iväg igen?

Mvh/Jon

tack för svaret ,ska kolla alla vakumslangar och se om de är några som är trasiga, jag och min far har funderat på om det kan vara fel på vakumklockan men kanske är som du säger då att det är slangarna:)

bilen är orkeslös hela tiden upp till 2500 varv sen sticker den lite upp till ca 3000 och sen dör den igen, nej det hjälper inte med att stänga av bilen utan den är såhär för jämnan, men vart sitter den där vakumventilen?

Ibland kan det vara så att jag inte minns det jag kommer ihåg.
BMW E30 320i Touring "ODJuret" (1989)
Volkswagen CC "CCPapi" (2015)
BMW E36 320i/323i "Turbiina" (1997)
KimOlsson_
16 augusti 2010 · 244 Inlägg

Vipen skrev:
Hittar du felet kan du kasta ett mail, Har sammar problem på min -06 2.0TDI. Har promotec chip i men bilen är helt orkeslös upp till 2500 varv då den går normalt om man säger så! Hade en 1.9TDI innan med Kcr box och den drog sjukt redan från 1000 varv, mycket besviken på denna bilen jag har nu.

det ska jag kunna fixa om vi hittar något fel, lycka till med bilen smile

Ibland kan det vara så att jag inte minns det jag kommer ihåg.
Volkswagen CC "CCPapi" (2015)
BMW E36 320i/323i "Turbiina" (1997)
BMW E30 320i Touring "ODJuret" (1989)
JonR
16 augusti 2010 · 3 259 Inlägg

I vissa enstaka fall kan det vara vakumklockan på turbon som kärvar/rostar ihop, det är inte vanligt men det händer, den går väl att komma åt den rättså bra på 110hästarn utan att behöva lossa den va?

Kolla även tryckslangarna, speciellt den som går in i röret som går under kylaren från turbon, den smällde sönder på min men då hördes det ett högt flåsande från turbon vid körning så det borde du ha uppmärksammat iofs..

Men på din beskrivning så låter det väldigt mycket som en vakumslang som trillat av eller spruckit!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
JonR
16 augusti 2010 · 3 259 Inlägg

Så här ser ventilen ut, tror det sitter två stycken, gör det på golf tdi 90 iaf! Kolla slangarna som går till dom också!

(stirra dig inte blind på siffrorna, vet ej om dom stämmer med dom som är på din)

http://image.fbt.se/global/images/image.php?src=http://image.fbt.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/110/bil/lgnr/19617(1).jpg&width=370&height=&width=&height=

Mvh/Jon

Senast redigerat av JonR (16 augusti 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
JonR
16 augusti 2010 · 3 259 Inlägg

Det kan inte vara så att nya bränslefiltret är igensatt redan? Ibland kan det ju hända att det råkar trilla i annat än mackdiesel i tanken som inte alltid är så fritt från skit menar jag! big_smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
KimOlsson_
16 augusti 2010 · 244 Inlägg

JonR skrev:
Det kan inte vara så att nya bränslefiltret är igensatt redan? Ibland kan det ju hända att det råkar trilla i annat än mackdiesel i tanken som inte alltid är så fritt från skit menar jag! big_smile

var nyss ut och letade på ventilen och jag tror att det var den jag hittade, tyckte den såg likadan ut som på bilden, vakumklockan tror jag ska gå att komma åt utan att plocka loss den, haha vi körde på sån diesel jag tror du menar förut men det var innan vi bytte filtret och efter det har vi bara kör med mackdiesel smile

Ibland kan det vara så att jag inte minns det jag kommer ihåg.
BMW E36 320i/323i "Turbiina" (1997)
Volkswagen CC "CCPapi" (2015)
BMW E30 320i Touring "ODJuret" (1989)
JonR
16 augusti 2010 · 3 259 Inlägg

Okej! Ja med lite otur så kan ju skiten bli liggandes kvar på botten och skvimpas upp när man kör omkring... för att utesluta det så skulle jag göra som så att jag tog loss filtret, vände upp och ner på det och tömde det i en genomskinlig bunke och samtidigt skaka det för att se hur dieseln ser ut som kommer ut ur filtret, är den dyngskitig så har du nog svaret där! Det är simpelt att komma åt att göra rent tanken också så det är inga bekymmer!(been there, done that! big_smile )

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
KimOlsson_
16 augusti 2010 · 244 Inlägg

JonR skrev:
Okej! Ja med lite otur så kan ju skiten bli liggandes kvar på botten och skvimpas upp när man kör omkring... för att utesluta det så skulle jag göra som så att jag tog loss filtret, vände upp och ner på det och tömde det i en genomskinlig bunke och samtidigt skaka det för att se hur dieseln ser ut som kommer ut ur filtret, är den dyngskitig så har du nog svaret där! Det är simpelt att komma åt att göra rent tanken också så det är inga bekymmer!(been there, done that! big_smile )

Mvh/Jon

i och för sig så körde vi inte bara på det utan bara om vi hade dåligt i tanken om vi skulle någonstans, men kan det här göra att den går så som jag beskrivit ovan?? vi kör med den dieseln i traktorn och den går utan problem hmm men ska ta bort filtret i alla fall och kolla smile

Ibland kan det vara så att jag inte minns det jag kommer ihåg.
Volkswagen CC "CCPapi" (2015)
BMW E30 320i Touring "ODJuret" (1989)
BMW E36 320i/323i "Turbiina" (1997)
JonR
16 augusti 2010 · 3 259 Inlägg

Själva bränslet som du tankat i är det nog inget fel på så länge det är nära genomskinligt, alltså ljusblåt/ljusgrönt/ljusrött, men det var mest om det råkade följa med skit från farmartanken ner i din tank på bilen! Fungerar traktorn på det så gör bilen det också! Men om du får slut på ideer så kan det ju vara värt att kolla upp så man är på den säkra sidan! Tar ju inte många minuter att göra hur som helst!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
KimOlsson_
16 augusti 2010 · 244 Inlägg

ska absolut ha det i tankarna, nu har jag och farsan lite att prova, måste ju få fart på kärran smile tack för alla svar och tips, kommer du på något mer som kan bara fel så är det bara att du hör av dig smile

Ibland kan det vara så att jag inte minns det jag kommer ihåg.
BMW E36 320i/323i "Turbiina" (1997)
Volkswagen CC "CCPapi" (2015)
BMW E30 320i Touring "ODJuret" (1989)
Hallblad Svetsare
8 april 2011 · 388 Inlägg

Tja,

Har ett liknande problem. Hittade ni erat problem ?

LoFET Almännt tokig
8 april 2011 · 481 Inlägg

Hade liknande fel på min.

Som en sa tidigare prova stanna och stänga av bilen några sekunder sen starta om och går den riktigt en stund då, så är det att motorn går in i felsäkert läge, kan vara lite olika grejor, trasig ic slang sprucken ic mm men vanligast och även vad som var felet på min, de små vacum slangarna till ventilerna vid laddtrycks styrningen var gamla och torrspruckna. Bytte dem sen gick den fint.

Min betedde sig mest illa när det var kallt dock, och då blev den grymt trött, orkade inte mer än 70-90km/h och sackade i alla backar......

Inline sixes ist sie scheisse.......
Hallblad Svetsare
8 april 2011 · 388 Inlägg

Min är slö över hela registret, startar lätt som vanligt, ibland när jag tar och startar bilen så går den upp i varv runt 2000. Har testat och stängt av o på men ingen skillnad, lika slö ändå.

Jag håller på att byta ut alla vacum slangarna, efter att ha tittat på tryckröret/slangarna, utan att hitta något fel.

Jag har testat att rycka ut  lmm kabeln och det händer ingen skillnad när  jag gör det, har varit iväg till bilskrot och testat en därifrån men händer inget där heller... kan ju vara trasig därifrån också.

Känns som att det inte kan vara så mycket mer som kan spöka?  ska ut igen och skruva ihop allt igen och testa om det funkar bättre.

Hallblad Svetsare
8 april 2011 · 388 Inlägg

Nu har jag testat den igen, med nya vacumslangar. men till ingen nytta..  kompisen kommer med sin diesel så vi ska testa hans lmm om den funkar.

Volvofarfar
12 april 2011 · 1 312 Inlägg

Om du tittar på dieselpumpen ovanifrån så ser du en bultskalle med 2 "platta" sidor, brukar vara markerad med en gul markering. skruva ur den, den är i själva verket en "Ventil".. kommer inte på vad den heter, men iallafall så kan den ventilen kan börja glida ut ur "hylsan" den sitter i = slö/orkeslös.
det man gör då är att knacka in den tillbaka... vanligt på bilar som gått lång..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang