VCDS, erfarenheter att coda en Golf 6 GTI

Polaroid
29 augusti 2010 · 23 Inlägg

Hej,
dunkar in det jag skrev på GTIklubben även här, hoppas ni har någon användning för det:

Har sedan jag köpte bilen letade efter en VCDS för att coda vissa funktioner i min GTI VI, hittade en vänlig själv som ville låna ut den över en helg. Vill delge mina erfarenheter här.

Följande funktioner ville jag ändra / aktivera:
-Automatisk stängning av rutor och sollucka vid regn
-Kunna stänga fönster och sollucka även om nyckeln är urdragen och dörren har öppnats
-Tear wipe (vindruta fram), innebär att vindrutetorkaren kör en gång till efter fönstertvätt för att torka eventuella droppar. Detta var standard på min Audi A4 -05, men inte på GTI'n
-Stänga av bältespåminnaren (den åkte dock på igen eftersom sambo misstyckte, och henne vill jag lyssna på ibland)
-Svängljus i dimljusen, innebär att när man på kvällen står och blinkar tänds dimljusen åt riktningen du vill svänga och lyser upp, funkar riktigt bra! Dimljuset tänds också åt den riktningen du svänger om du kör under 30 km/h med 1/4 rattutslag. (Omdiskuterat ämne om man får eller inte får ha det, många nya bilar kommer med det från fabrik, även Golf Highline och GT) Se här (http://www.youtube.com/watch?v=Qk7Skv2dGlQ) för demonstration
-Automatisk Coming home funktion (tänds när du öppnar dörren (eller när du drar ut nyckeln, valfritt) istället för att du behöver dra i ljustutan)
-Coming home och leaving home, tänd dimljus istället för Xenon

Nedan följer koderna för hur man gör, jag har kört med RossTech's mjukvara version 10.6 (som är bättre uppdaterad än Svenska VAG-COM's release). Kom ihåg att du gör ändringar i din bil på egen risk, jag garanterar inte funktionen
-Automatisk stängning av rutor och sollucka vid regn
09 Cent. Elect > Coding -07 > BCM > Long coding > Byte 4 > Aktivera Bit 5 och 6
I Byte 4 kan du också välja mellan engångfunktion och alltid på. Sedan gör du också:
09 Cent. Elect > Coding -07 > RLS > Long coding > Byte 0 > Aktivera Bit 2

-Kunna stänga fönster och sollucka även om nyckeln är urdragen och dörren har öppnats
Glömde tyvärr anteckna detta men funktionen finns i 09 Cent. Elect > Coding -07 > BCM > Long coding

-Tear wipe (vindruta fram)
09 Cent. Elect > Coding -07 > Wischer > Long coding > Byte 1 >Aktivera Bit 3 (Byte 21 och Bit 4 för bakrutan)

-Svängljus i dimljusen
09 Cent. Elect > Coding -07 > BCM > Long coding > Byte 14 > Aktivera Bit 7

-Stänga av bältespåminnaren
17 Intruments > Coding -07 > Long coding > Byte 1 > Avaktivera Bit 1

-Automatisk Coming home funktion (enbart med regn- och ljussenor)
09 Cent. Elect > Coding -07 > BCM > Long coding > Byte 12 > Avaktivera Bit 2 och > Byte 17 > aktivera Bit 5

-Coming home och leaving home, tänd dimljus istället för Xenon
09 Cent. Elect > Coding -07 > BCM > Long coding > Byte 17 > aktivera Bit 3


VCDS är ett otroligt smidigt verktyg, kommer köpa kabeln så man kan göra detta och även läsa felkoderna. Om ni har frågor så hör av er, det mesta är faktiskt självförklarande.

Saker jag fortfarande försöker lista ut är (även det lirar nu, se nedan):
-Parkering + Dimljus på i dagsljus, vid mörker slå på Xenon-ljus.

För att aktivera det är det i vanlig ordning 09 Cent. Elect > Coding -07 > BCM > Long coding >
Först avaktiverar man Byte 11 och Bit 0. Sedan går man till Byte 14, där måste du manuellt aktivera Bit 1. Du måste manuellt modifiera binärcoden, en bra förklaring till det hittar du här http://forums.vwvortex.com/showthread.p … ot-present

Ett tips är att spara ner Hex-coden from BCM innan man börjar modda. Sedan sparar man undan de fungerande koderna när man är nöjd och sedan undersöker man lite till.

Lycka till

Senast redigerat av Polaroid (29 augusti 2010)

Polaroid
29 augusti 2010 · 23 Inlägg

La till följande i mitt inlägg ovan:
Parkering + Dimljus på i dagsljus, vid mörker slå på Xenon-ljus.

För att aktivera det är det i vanlig ordning 09 Cent. Elect > Coding -07 > BCM > Long coding >
Först avaktiverar man Byte 11 och Bit 0. Sedan går man till Byte 14, där måste du manuellt aktivera Bit 1. Du måste manuellt modifiera binärcoden, en bra förklaring till det hittar du här http://forums.vwvortex.com/showthread.p … ot-present

loudness
29 augusti 2010 · 4 554 Inlägg

fet guide, man blir ju sugen på en mk6 bara för att kunna göra sånt härtongue

Polaroid
29 augusti 2010 · 23 Inlägg

loudness skrev:
fet guide, man blir ju sugen på en mk6 bara för att kunna göra sånt härtongue

Det lär finns finfina saker du kan göra med din IV!

loudness
29 augusti 2010 · 4 554 Inlägg

Polaroid skrev:

loudness skrev:
fet guide, man blir ju sugen på en mk6 bara för att kunna göra sånt härtongue

Det lär finns finfina saker du kan göra med din IV!

haha nja tveksamt då jag varken har elhissar dimljus regnsensor å annat krafs som man i efterhand önskar man hade haha

jocke m
24 oktober 2010 · 26 Inlägg

Automatisk stängning av rutor och sollucka vid regn.

Hur mycke ska de regna då?

Audi S4 (2000)
nakti
29 december 2010 · 249 Inlägg

Hur får man ta i sådanna koder som man kan skicka till sin bil ? Finns det till Golf 5 TSI modellen ?
Blev sugen efter guiden big_smile

Senast redigerat av nakti (29 december 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang