Hur många här på Garaget är nykterister?

Phaetoon
10 september 2011 · 8 156 Inlägg

Bullet--- skrev:

IceEyes skrev:

Phaetoon skrev:

Kanske för att det är ett riskbeteende att vara dyngrak 3 gånger i veckan? Dvs något steg för nära beroende, alkoholism? Det finns kanske bättre saker att spendera pengarna på. T.ex en bil?

Hurvida man är nära ett beroende eller inte är högst indivduellt, och att det skulle vara bättre att spendera pengarna på bilen är din subjektiva åsikt.

Personen i fråga kanske finner ett nöje med att vara dyngrak tre dagar i veckan? Tycker ni att det är pinsamt så kan jag inflika med den politiskt inkorrekta åsiken att det är minst lika pinsamt att hålla sig åt det nyktra hållet smile

Tycker bara ett det är synd att en människa ska behöva vara full 3 dagar i veckan för att vara glad. Finns nå mycket annat att göra här i livet än att supa sig full. wink

Fast det kan ju lika gärna bero på att man har väldigt trevligt sällskap. Men man behöver ju inte bli dyngrak varje fest heller...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Freddeponken
11 september 2011 · 663 Inlägg

dricker väl en öl om året kanske men det är så jäkla äckligt så låter hellre bli! äsch ställer mig i nykteristkön!

steifan DR!FTT3KN!K3R
11 september 2011 · 10 427 Inlägg

tkd_rille skrev:
Om man druckit EN öl så är de placebo.

Nej, dopamin kallas det wink

fulle
11 september 2011 · 143 Inlägg

Efter att ha läst några inlägg blev jag skitsugen på Öl. Går och tar 1 på direkten. (Jag är ej nykterist)

Andreas_ace
13 september 2011 · 375 Inlägg

Inte en droppe på 9 år nu.

Anv vin osv i mat/såser. Men alkoholen kokas bort.
Så alkoholfri i 9år kan man väl säga.

Senast redigerat av Andreas_ace (13 september 2011)

Volvo 740GL (1990)
Richard-R
14 september 2011 · 340 Inlägg

fulle skrev:
Efter att ha läst några inlägg blev jag skitsugen på Öl. Går och tar 1 på direkten. (Jag är ej nykterist)

1 sa du? det blir nerskrivet i anteckningsblocket wink

guwib
15 september 2011 · 624 Inlägg

Freddeponken skrev:
dricker väl en öl om året kanske men det är så jäkla äckligt så låter hellre bli! äsch ställer mig i nykteristkön!

jo jag håller med där!

fattar liksom inte vitsen då jag tycker det mesta med alkohol smakar skit.,cider går bra men då kan jag ju lika gärna dricka saft ist..folk är endast ute efter
alkoholens effekter och försöker rättfärdiga det med att det smakar så bra/ i trevlig sällskap/ stämmningshöjare etc etc...

jag har rolig och kan snacka bort de flesta ändå..

tillräckligt säker i mig själv för att kunna avstå från skiten..

jag dricker MJÖLK!

who´s the man?
Muttley
15 september 2011 ·

guwib skrev:

Freddeponken skrev:
dricker väl en öl om året kanske men det är så jäkla äckligt så låter hellre bli! äsch ställer mig i nykteristkön!

jo jag håller med där!

fattar liksom inte vitsen då jag tycker det mesta med alkohol smakar skit.,cider går bra men då kan jag ju lika gärna dricka saft ist..folk är endast ute efter
alkoholens effekter och försöker rättfärdiga det med att det smakar så bra/ i trevlig sällskap/ stämmningshöjare etc etc...

jag har rolig och kan snacka bort de flesta ändå..

tillräckligt säker i mig själv för att kunna avstå från skiten..

jag dricker MJÖLK!

Nu måste jag hoppa in.  Jag tänkte som dig.  Men sen prova vi på och smaka runt. Och vaddå de mesta smakar skit? Måste man dricka de allra starkaste ? Finns en uppsjö av alkoholdrycker som är riktigt goda. Och har all olika smak.
Nej man behöver inte bara dricka för att bli full som folk som inte dricker tror (trodde jag förr) utan för de är gott och med trevligt sällskap.

Så de var bullshit med "Endast".

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
15 september 2011 · 1 948 Inlägg

guwib skrev:

Freddeponken skrev:
dricker väl en öl om året kanske men det är så jäkla äckligt så låter hellre bli! äsch ställer mig i nykteristkön!

jo jag håller med där!

fattar liksom inte vitsen då jag tycker det mesta med alkohol smakar skit.,cider går bra men då kan jag ju lika gärna dricka saft ist..folk är endast ute efter
alkoholens effekter och försöker rättfärdiga det med att det smakar så bra/ i trevlig sällskap/ stämmningshöjare etc etc...

jag har rolig och kan snacka bort de flesta ändå..

tillräckligt säker i mig själv för att kunna avstå från skiten..

jag dricker MJÖLK!

Finns inget bättre än att sätta sig ner o ta en iskall öl, ÖL är gott punkt slut, bara för att du inte diggar det så kanske vi andra gör det. En sak jag märkt med många/de flesta nykterister är att de tror sig vara bättre än de som dricker.

De motiverar det med t.ex som i ditt fall  "tillräckligt säker i mig själv för att kunna avstå från skiten.."

Jag kontrar detta uttalandet med, jag känner så pass säker med mig själv att jag klarar av att dricka alkohol utan att bli alkis, eller se ner på de som inte tycker som jag.

Köper du billigaste ölen/spriten på systemet, eller rentav införskaffar oskattad alkohol så handlar det om just effekten.

Du kan ju knappast säga att den som drar i sig en öl då och då, till mat t.ex eller kanske framför tv´n. Och då av en godare väl utvald sort. Gör det för effektens skull. För 1 eller 2 öl känner man inte ens av. Och därför skulle det knappast kunna motiveras med att man är ute efter effekten. För då hade man kunnat halsa hembränt.

Sen är det så att alkohol är en viktig smaksättare på t.ex öl. Alkoholfri öl smakar som avslagen cola. Mellan 4.5% och 6.0% är vad en öl ska ha för att ligga på en bra nivå tycker jag.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Soderqvist
15 september 2011 · 660 Inlägg

guwib skrev:
jo jag håller med där!

fattar liksom inte vitsen då jag tycker det mesta med alkohol smakar skit.,cider går bra men då kan jag ju lika gärna dricka saft ist..folk är endast ute efter
alkoholens effekter och försöker rättfärdiga det med att det smakar så bra/ i trevlig sällskap/ stämmningshöjare etc etc...

jag har rolig och kan snacka bort de flesta ändå..

tillräckligt säker i mig själv för att kunna avstå från skiten..

jag dricker MJÖLK!

Ja jag säger bara en sak... Herregud!


OT
Jag älskar öl! ska vara riktigt kall, så där kall då det bildas kondens direkt när man tar den ur kylen... På glasflaska ska det vara, det är viktigt! Sen tar man ett stort glas och "störthäller" ölen i glaset så den får en redig skumkrona när är det bara njuta och tacka gudarna för att man lever!

Tycker det är jävligt synd att vissa inte gillar "guds vatten" för det är förbannat gott.. jag kan lika gärna ta en själv, behöver inte dricka i sällskap eller till maten (eller ja vad nu folk har för svepsjäl). Jag tycker det är gott helt enkelt.

//Soderqvist

Senast redigerat av Soderqvist (15 september 2011)

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
sleepyoh
15 september 2011 · 1 319 Inlägg

AcesHigh666 skrev:

guwib skrev:

Freddeponken skrev:
dricker väl en öl om året kanske men det är så jäkla äckligt så låter hellre bli! äsch ställer mig i nykteristkön!

jo jag håller med där!

fattar liksom inte vitsen då jag tycker det mesta med alkohol smakar skit.,cider går bra men då kan jag ju lika gärna dricka saft ist..folk är endast ute efter
alkoholens effekter och försöker rättfärdiga det med att det smakar så bra/ i trevlig sällskap/ stämmningshöjare etc etc...

jag har rolig och kan snacka bort de flesta ändå..

tillräckligt säker i mig själv för att kunna avstå från skiten..

jag dricker MJÖLK!

Finns inget bättre än att sätta sig ner o ta en iskall öl, ÖL är gott punkt slut, bara för att du inte diggar det så kanske vi andra gör det. En sak jag märkt med många/de flesta nykterister är att de tror sig vara bättre än de som dricker.

De motiverar det med t.ex som i ditt fall  "tillräckligt säker i mig själv för att kunna avstå från skiten.."

Jag kontrar detta uttalandet med, jag känner så pass säker med mig själv att jag klarar av att dricka alkohol utan att bli alkis, eller se ner på de som inte tycker som jag.

Köper du billigaste ölen/spriten på systemet, eller rentav införskaffar oskattad alkohol så handlar det om just effekten.

Du kan ju knappast säga att den som drar i sig en öl då och då, till mat t.ex eller kanske framför tv´n. Och då av en godare väl utvald sort. Gör det för effektens skull. För 1 eller 2 öl känner man inte ens av. Och därför skulle det knappast kunna motiveras med att man är ute efter effekten. För då hade man kunnat halsa hembränt.

Sen är det så att alkohol är en viktig smaksättare på t.ex öl. Alkoholfri öl smakar som avslagen cola. Mellan 4.5% och 6.0% är vad en öl ska ha för att ligga på en bra nivå tycker jag.

Bra sagt. Allt av det hela. En iskall öl en varm sommardag knullar fan med smaklökarna. Till guwib: Jag hatar mjölk, mest vedervärdiga som finns, det dricker du bara för att du vill imitera en ko.. roll

Däremot måste jag inflika med att jag är jävligt förvånad över antalet nykterister på garaget, iof skriver väll bara nykterister i den här tråden... Kanske man själv ska göra ett till ärligt försök att bli nykter, men det lär ju ändå bara sluta med att man är påt igen efter några dagar .. tongue

_----------'
sleepyoh
15 september 2011 · 1 319 Inlägg

Soderqvist skrev:

guwib skrev:
jo jag håller med där!

fattar liksom inte vitsen då jag tycker det mesta med alkohol smakar skit.,cider går bra men då kan jag ju lika gärna dricka saft ist..folk är endast ute efter
alkoholens effekter och försöker rättfärdiga det med att det smakar så bra/ i trevlig sällskap/ stämmningshöjare etc etc...

jag har rolig och kan snacka bort de flesta ändå..

tillräckligt säker i mig själv för att kunna avstå från skiten..

jag dricker MJÖLK!

Ja jag säger bara en sak... Herregud!


OT
Jag älskar öl! ska vara riktigt kall, så där kall då det bildas kondens direkt när man tar den ur kylen... På glasflaska ska det vara, det är viktigt! Sen tar man ett stort glas och "störthäller" ölen i glaset så den får en redig skumkrona när är det bara njuta och tacka gudarna för att man lever!

Tycker det är jävligt synd att vissa inte gillar "guds vatten" för det är förbannat gott.. jag kan lika gärna ta en själv, behöver inte dricka i sällskap eller till maten (eller ja vad nu folk har för svepsjäl). Jag tycker det är gott helt enkelt.

//Soderqvist

Problemet med att dricka själv är att det verkligen inte är socialt accepterat i Sverige, även om det är 2 öl till maten en torsdag så får man ändå alkoholist stämpeln i pannan. I alla fall av de flesta i min umgängeskrets. Däremot måste jag säga att dricka själv är skönare än att dricka med andra, blir en helt annan njutning..

_----------'
Soderqvist
15 september 2011 · 660 Inlägg

sleepyoh skrev:
Problemet med att dricka själv är att det verkligen inte är socialt accepterat i Sverige, även om det är 2 öl till maten en torsdag så får man ändå alkoholist stämpeln i pannan. I alla fall av de flesta i min umgängeskrets. Däremot måste jag säga att dricka själv är skönare än att dricka med andra, blir en helt annan njutning..

Ja beror väll på, är inte direkt så att jag sätter mig ute på en parkbänk och tar en öl. Troligen inte en kotte som vet att jag tar en öl efter jobbet hemma framför tvn tongue

Och precis som du nämnde, det blir en helt annan njutning när man kan låta ölen dansa runt på smaklökarna och man verkligen kan känna smaken av denna underbara dryck smile

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
15 september 2011 · 5 753 Inlägg

Morgan och cola samt öl dricker jag, vägrar vodka i 9 fall av 10.


Som ni nog förstod av ovan så är jag inte nykterist, dock går det i omgångar, ibland dricker man varje helg och ibland dricker man inte en droppe på ett halvår.

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
16 september 2011 · 3 929 Inlägg

AcesHigh666 skrev:

guwib skrev:

Freddeponken skrev:
dricker väl en öl om året kanske men det är så jäkla äckligt så låter hellre bli! äsch ställer mig i nykteristkön!

jo jag håller med där!

fattar liksom inte vitsen då jag tycker det mesta med alkohol smakar skit.,cider går bra men då kan jag ju lika gärna dricka saft ist..folk är endast ute efter
alkoholens effekter och försöker rättfärdiga det med att det smakar så bra/ i trevlig sällskap/ stämmningshöjare etc etc...

jag har rolig och kan snacka bort de flesta ändå..

tillräckligt säker i mig själv för att kunna avstå från skiten..

jag dricker MJÖLK!

Finns inget bättre än att sätta sig ner o ta en iskall öl, ÖL är gott punkt slut, bara för att du inte diggar det så kanske vi andra gör det. En sak jag märkt med många/de flesta nykterister är att de tror sig vara bättre än de som dricker.

De motiverar det med t.ex som i ditt fall  "tillräckligt säker i mig själv för att kunna avstå från skiten.."

Jag kontrar detta uttalandet med, jag känner så pass säker med mig själv att jag klarar av att dricka alkohol utan att bli alkis, eller se ner på de som inte tycker som jag.

Köper du billigaste ölen/spriten på systemet, eller rentav införskaffar oskattad alkohol så handlar det om just effekten.

Du kan ju knappast säga att den som drar i sig en öl då och då, till mat t.ex eller kanske framför tv´n. Och då av en godare väl utvald sort. Gör det för effektens skull. För 1 eller 2 öl känner man inte ens av. Och därför skulle det knappast kunna motiveras med att man är ute efter effekten. För då hade man kunnat halsa hembränt.

Sen är det så att alkohol är en viktig smaksättare på t.ex öl. Alkoholfri öl smakar som avslagen cola. Mellan 4.5% och 6.0% är vad en öl ska ha för att ligga på en bra nivå tycker jag.

Trevligt för dig att du tycker att det är bra.
Men detta är en nykterist tråd. Dvs vi som inte tycker det är lika bra.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
klarrre
16 september 2011 · 502 Inlägg

Ställer mig bland er nykterister fast jag inte gillar ordet nykterist.
Men dricker man inte alkohol så blir man ju automatiskt nykterist.

Dricker ingen alkohol för jag avskyr smaken. Nä tacka vet jag ett glas riktigt kallt vatten med is en varm sommardag. smile

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad
sleepyoh
16 september 2011 · 1 319 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

AcesHigh666 skrev:

guwib skrev:

jo jag håller med där!

fattar liksom inte vitsen då jag tycker det mesta med alkohol smakar skit.,cider går bra men då kan jag ju lika gärna dricka saft ist..folk är endast ute efter
alkoholens effekter och försöker rättfärdiga det med att det smakar så bra/ i trevlig sällskap/ stämmningshöjare etc etc...

jag har rolig och kan snacka bort de flesta ändå..

tillräckligt säker i mig själv för att kunna avstå från skiten..

jag dricker MJÖLK!

Finns inget bättre än att sätta sig ner o ta en iskall öl, ÖL är gott punkt slut, bara för att du inte diggar det så kanske vi andra gör det. En sak jag märkt med många/de flesta nykterister är att de tror sig vara bättre än de som dricker.

De motiverar det med t.ex som i ditt fall  "tillräckligt säker i mig själv för att kunna avstå från skiten.."

Jag kontrar detta uttalandet med, jag känner så pass säker med mig själv att jag klarar av att dricka alkohol utan att bli alkis, eller se ner på de som inte tycker som jag.

Köper du billigaste ölen/spriten på systemet, eller rentav införskaffar oskattad alkohol så handlar det om just effekten.

Du kan ju knappast säga att den som drar i sig en öl då och då, till mat t.ex eller kanske framför tv´n. Och då av en godare väl utvald sort. Gör det för effektens skull. För 1 eller 2 öl känner man inte ens av. Och därför skulle det knappast kunna motiveras med att man är ute efter effekten. För då hade man kunnat halsa hembränt.

Sen är det så att alkohol är en viktig smaksättare på t.ex öl. Alkoholfri öl smakar som avslagen cola. Mellan 4.5% och 6.0% är vad en öl ska ha för att ligga på en bra nivå tycker jag.

Trevligt för dig att du tycker att det är bra.
Men detta är en nykterist tråd. Dvs vi som inte tycker det är lika bra.

Nykterist innebär dock att du håller dig nykter och inte blir berusad/full. Du kan dricka 4 öl/dag om du så vill och ändå kalla dig nykterist. Total avhållsamhet från alkohol är en annan sak och det kallas absolutist. så..

_----------'
ZonaX Svetsare
16 september 2011 · 3 150 Inlägg

Bullet--- skrev:
Oförsig skulle jag inte kunna kalla mig nykterist nu när jag tänker på det. jag är en billist. Det negativa jag tycker med alkohol är att man under 24 timmar (eller mer) efter att man druckit blir helt avskuren från bilkörandet, vilket jag lever för, det är nog därför jag inte dricker, jag kör hellre bil.

+1, Exakt samma här.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
endorfinslaven
17 september 2011 · 671 Inlägg

Nykterist o nykterist
Reser en del i yrket och kollegorna kan bli rätt blöta och då de reser med mig anses det som en vit vecka.
I England är det så att jag tar en till två Cider efter maten för att det är gott.
Mer orkar man inte dricka ...
M a o
SPRIT O FYLLA GER MIG INGENTING...
Lägger hellre pengar o energi på det som är positivt och ger mig upplevelser för livet.
Har därför gjort o upplevt mer  än 90% av befolkningen och det kan lätt bli lite skrytigt.
Men det är inte mitt fel att de flesta inte gjort något utav sina liv...

NoFantasy Garaget Anhängare!
17 september 2011 · 2 068 Inlägg

SPRIT O FYLLA GER MIG INGENTING
+1
Sant till en viss del. men jag brukar vara nykter ganska mycket nu för tiden, förr elleer vad man ska säga drack man ju nästan varje helg

Får inte dricka för min läkare på minst 6 veckor (sjukdom) inget allvarligt
men kan bli farligt om jag skulle dricka, min lever mår inge bra + att mjälten är svälld
känner mej hur frisk som helst, men orkar inte ta chansen att allt ska gå åt helvete igen big_smile

men om det vore för det här såå...
kommer dricka som fan 6 november för då spelar mina kompisar band på krogen
FACE51

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått
Volvo 740 (1988)
Volvo 740 "Busbilen T-E" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang