Högre hastigheter dödar inte!

jonesono Personal- och beteendevetare
3 juli 2006 · 1 082 Inlägg

BogieBoy skrev:
håller med sunt förnuft är det som behövs. Så varför ha så brottom jag tar det gärna lungt och väljer ofta landsväg framför motorväg för att slippa all stress och tar det så lungt jag kan utan att stoppa eller störa annan trafik. vill nån blåsa förbi i 110 på 70 väg så går jag åt sidan, och jag stannar gärna och hjälper dom upp ur diket! men själv vill jag hålla mig på vägen. tycker att dom kan sänka hastigheten på många vägar i sverige det är ett relativt litet land och man känar inte så mycket på att köra fort. och man kan väll inte ha så brotom till nått så att det är värt att dö för då kommer man aldrig fram...

Håller med dig till fullo, förutom det sunda förnuftet (relativt)! Varför all denna stress och jäkt om att alltid hinna först, för det verkar på många som att det handlar om att kunna köra fortast möjligt och komma undan med det.

Senast redigerat av jonesono (3 juli 2006)

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
jonesono Personal- och beteendevetare
3 juli 2006 · 1 082 Inlägg

vampyren skrev:
det är ni!eller iallafall tiräckkligt många där ute som röstar fram kommunist svinen i detta land.de som bara bestaffar oss för minsta förteelser för att tjäna pengar, men samtidigt skiter i sjuka och gamla som dör bara för de inte drar in några pengar.  för inte fortare än du klarar av.skit i hastigehetsbegränsnigar.. man behöver bara sunt förnuft

Undrar hur länge du klarar dig i trafiken.. för ditt körkort är ju ganska så hotat om du agerar i trafiken så som du resonerar här. Vilka är kommunisterna sa du? Finns inget riksdagsparti som är kommunistiskt i dag (vänsterpartiet kanske man kan ta med en nypa salt, är inte riktigt hundra på var de ligger just nu). "samtidigt skiter i sjuka och gamla som dör bara för de inte drar in några pengar"... är inte det ett citat ur moderaternas partiprogram? smile
Så du vill alltså köra så fort som du vill därför att vi andra kan lita på ditt sunda förnuft... jojo, det håller nog ska du se! Vad vet vi om ditt sunda förnuft... behöver inte vara så vida sunt eftersom begreppet sunt är väldigt relativt. För att om du vill dundra fram i 160 km/h, är det inte säkert att alla andra gillar det, även om du vill ta till ditt sunda förnuft och hävda att du vet vad du gör.
Nej, sänk hastigheterna på vissa sträckor och gör motorvägarna säkrare än de är idag och höj hastigheten måttligt där.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Phaetoon
3 juli 2006 · 8 156 Inlägg

Tänkte på det där med sunt förnuft. Ska vi legalisera droger och liknande?
Det är ju sunt förnuft att inte hålla på med droger liksom? För att inte tala om mord? Det är väl sunt förnuft att man inte mördar någon?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
parayaCar
3 juli 2006 · 424 Inlägg

BogieBoy skrev:
håller med sunt förnuft är det som behövs. Så varför ha så brottom jag tar det gärna lungt och väljer ofta landsväg framför motorväg för att slippa all stress och tar det så lungt jag kan utan att stoppa eller störa annan trafik. vill nån blåsa förbi i 110 på 70 väg så går jag åt sidan, och jag stannar gärna och hjälper dom upp ur diket! men själv vill jag hålla mig på vägen. tycker att dom kan sänka hastigheten på många vägar i sverige det är ett relativt litet land och man känar inte så mycket på att köra fort. och man kan väll inte ha så brotom till nått så att det är värt att dö för då kommer man aldrig fram...

Det låter riktigt härligt att leva som du smile
Men för dom som lever ett jäktigt liv ? För dem är det inte roligt med folk som segdrar sig längs vägarna och insisterar på att tvinga andra in i deras trafikrytm.

Och Sverige är inte ett litet land. 200 mil långt, låter det smått?

**// Toyota \\**
BogieBoy Svetsare
3 juli 2006 · 216 Inlägg

parayaCar skrev:

BogieBoy skrev:
håller med sunt förnuft är det som behövs. Så varför ha så brottom jag tar det gärna lungt och väljer ofta landsväg framför motorväg för att slippa all stress och tar det så lungt jag kan utan att stoppa eller störa annan trafik. vill nån blåsa förbi i 110 på 70 väg så går jag åt sidan, och jag stannar gärna och hjälper dom upp ur diket! men själv vill jag hålla mig på vägen. tycker att dom kan sänka hastigheten på många vägar i sverige det är ett relativt litet land och man känar inte så mycket på att köra fort. och man kan väll inte ha så brotom till nått så att det är värt att dö för då kommer man aldrig fram...

Det låter riktigt härligt att leva som du smile
Men för dom som lever ett jäktigt liv ? För dem är det inte roligt med folk som segdrar sig längs vägarna och insisterar på att tvinga andra in i deras trafikrytm.

Och Sverige är inte ett litet land. 200 mil långt, låter det smått?

jag vill tilläga att jag har vecko pendlat mellan växjö och gävle i ett år snart, och är van vid 7 timmaras resor och att jag även håller trafikrytmen som är men det kommer ändo fålk och drar för bi i 130. jag har åxå varit stressad när jag åkt någon gång i bland men när man kört samma sträcka många gånger och fast man pressat på bara känat 30 minuter så käns det som om att komma 30  minuter för sent är inte mycket betalt för att leva.

Och det är cirka 60 mil mellan gävle och växjö. så jag gör ci 120 mil i helgen. det är sverige uppifrån och ner på en månad. så ja jag tycker inte att sverige är så stort.

Senast redigerat av BogieBoy (3 juli 2006)

I Rock Your Socks Of...
http://mickeshobby.blogspot.com/
Hellre Parkinsons än Alzheimers.
Det är ju bättre att spilla ut lite av groggen än att glömma var man ställt den.
tottnass Audi | Nybilar
3 juli 2006 · 51 Inlägg

Det är aldrig hastigheten! Det är föraren som dödar ...iofs så har hastigheten en koppling till det för att krockar man pga hastighet så är det ju föraren som inte behärskar bilen i den farten osv...!

Jag har inga problem med köra snabbt! smile

// Tottnass
Emre
3 juli 2006 · 66 Inlägg

Men kan det inte vara så att de (enligt vissa) låga hastigheterna framkallar stress? Brukar respektera hastighetsbegränsingen, men ibland kan det kännas som man står stilla och trampar vatten och inte kommer någonstans? Alla har ju inte samma vana att åka långa sträckor, finns ju även de som inte är direkt tåliga. Kan väl egentligen erkänna att jag lätt blir rastlös på 90-sträckor som ser ut att inte ha någon ände.
Inte för att jag försvarar alla tokdårar som anser sig kunna köra i 200 km/h utan att ställa till problem...men det var bara en tanke jag hade....
Som tidigare nämnt, sunt förnuft är en bra tumregel som fler kanske borde ta till sig.

Trevlig kväll
/Johan

jonesono Personal- och beteendevetare
3 juli 2006 · 1 082 Inlägg

tottnass skrev:
Det är aldrig hastigheten! Det är föraren som dödar ...iofs så har hastigheten en koppling till det för att krockar man pga hastighet så är det ju föraren som inte behärskar bilen i den farten osv...!

Jag har inga problem med köra snabbt! smile

Och då var ditt inlägg nödvändigt därför att..? Tro inte att du kan leka formel 1-förare, för alla andra trafikanter är säkerligen inte med på noterna. Så länge bilar körs av människor, är det ingen idé att försöka leka rally på vägarna för det håller inte i längden. Du och många andra (jag själv med) har säkerligen inga problem alls att köra snabbt, fram tills man krockar och inser hur jävla dumt det var om man inte redan ligger i diket vill säga..

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
vampyren
4 juli 2006 · 128 Inlägg

jonesono skrev:

vampyren skrev:
det är ni!eller iallafall tiräckkligt många där ute som röstar fram kommunist svinen i detta land.de som bara bestaffar oss för minsta förteelser för att tjäna pengar, men samtidigt skiter i sjuka och gamla som dör bara för de inte drar in några pengar.  för inte fortare än du klarar av.skit i hastigehetsbegränsnigar.. man behöver bara sunt förnuft

Undrar hur länge du klarar dig i trafiken.. för ditt körkort är ju ganska så hotat om du agerar i trafiken så som du resonerar här. Vilka är kommunisterna sa du? Finns inget riksdagsparti som är kommunistiskt i dag (vänsterpartiet kanske man kan ta med en nypa salt, är inte riktigt hundra på var de ligger just nu). "samtidigt skiter i sjuka och gamla som dör bara för de inte drar in några pengar"... är inte det ett citat ur moderaternas partiprogram? smile
Så du vill alltså köra så fort som du vill därför att vi andra kan lita på ditt sunda förnuft... jojo, det håller nog ska du se! Vad vet vi om ditt sunda förnuft... behöver inte vara så vida sunt eftersom begreppet sunt är väldigt relativt. För att om du vill dundra fram i 160 km/h, är det inte säkert att alla andra gillar det, även om du vill ta till ditt sunda förnuft och hävda att du vet vad du gör.
Nej, sänk hastigheterna på vissa sträckor och gör motorvägarna säkrare än de är idag och höj hastigheten måttligt där.

Jag syftade på socialdemokraterna. De styr ju allt i detta land med monopol. och de skattar oss till döds. Inget får man tillbaka heller.Usel skola och sjukvård och för att inte nämna äldreomsorgen. Iallafall jag tycker det är lite kommunism. Tål att tänkas på iaf. Det är lite skillnad på att dra 160 genom ett samhälle eller om man är ute själv på motorvägen. Allt som behövs är sunt förnuft tycker jag iallafall.

Burn IF performance
Jonni
4 juli 2006 · 1 256 Inlägg

Nu läser jag på aftonbladet:

Ambulans i tunnelkrock
En person förd till sjukhus

En ambulans och personbil krockade vid Häggvikstunneln i Sollentuna, norr om Stockholm på tisdagseftermiddagen.
  En äldre man som körde personbilen har förts skadad till sjukhus.
   Enligt uppgift från SOS Alarm klarade sig både patienten och personalen i ambulansen oskadda.
  Olyckan inträffade vid 16.45-tiden. Ena flygeln på ambulansen var krockad.
Olyckan vid Häggvikstunneln är den tredje trafikolyckan med ambulanser inblandade på mindre än en vecka:
  I onsdags i förra veckan körde en buss av E18 och ner i diket i Norrtälje efter att chauffören fått väja för en lastbil, som i sin tur väjde för en ambulans som var på väg till sjukhus med ett offer från en tidigare trafikolycka. Samtliga passagerare klarade sig oskadda vid olyckan.
  I lördags åkte en ambulans av vägen i hög hastighet – 110 kilometer i timmen – på E4:an två mil söder om Gävle.
  Anledningen till avkörnignen tros vara en framhjulspunktering. Föraren rapporterade om ett märkligt ljud från framhjulet sekunderna innan kraschen.
  I ambulansen transporterade en kvinnlig 50-årig patient som skadades lindrigt vid kraschen


här ser vi återigen, ÄLDRE förare!!

Sharky
4 juli 2006 · 10 287 Inlägg

Sök upp vederhäftig statistik istället för att mytbilda....

Vi citerar Stockhols stads trafiksäkerhetsprogram:

"Vilka drabbas av olyckor?

Män är oftare inblandade i trafikolyckor, men det
finns en tydlig trend att antalet kvinnliga bilfö-
rare ökar i trafikskadestatistiken.

Av bilisterna dödas eller skadas närmare 70 % vid
kollision med annan personbil.

Den yngsta gruppen bilförare (18-24 år) är i rela-
tion till antalet invånare inom åldersgruppen mest
drabbade av dödsfall eller svår skada i trafiken.
Även gruppen 25-34 år har höga skadetal.

De oskyddade trafikanterna är ca 60 % av det tota-
la antalet döda och svårt skadade enligt polis-
rapporterna. Den verkliga andelen är större när man
tar hänsyn till mörkertalen. Av de oskyddade
trafikanterna har antalet döda och svårt skadade
ökat mest bland cyklister, män som kvinnor.

Slut citat.

Yngsta gruppen bilförare ÄR överrepresenterade i all statistik. Hittar du annan - var så god att visa upp den med referens.

Sedan att det finns en ökande grupp äldre (framför allt män) bilförare som man kan diskutera lämpligheten hos är nog tämligen klart. Men fortfarande är yngsta gruppen klart överrepresenterad.

Försäkringsbolagens statistik visar detta också helt klart.

/Göran



Jonni skrev:
här ser vi återigen, ÄLDRE förare!!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Jonni
5 juli 2006 · 1 256 Inlägg

Sharky skrev:
Sök upp vederhäftig statistik istället för att mytbilda....

Vi citerar Stockhols stads trafiksäkerhetsprogram:

"Vilka drabbas av olyckor?

Män är oftare inblandade i trafikolyckor, men det
finns en tydlig trend att antalet kvinnliga bilfö-
rare ökar i trafikskadestatistiken.

Av bilisterna dödas eller skadas närmare 70 % vid
kollision med annan personbil.

Den yngsta gruppen bilförare (18-24 år) är i rela-
tion till antalet invånare inom åldersgruppen mest
drabbade av dödsfall eller svår skada i trafiken.
Även gruppen 25-34 år har höga skadetal.

De oskyddade trafikanterna är ca 60 % av det tota-
la antalet döda och svårt skadade enligt polis-
rapporterna. Den verkliga andelen är större när man
tar hänsyn till mörkertalen. Av de oskyddade
trafikanterna har antalet döda och svårt skadade
ökat mest bland cyklister, män som kvinnor.

Slut citat.

Yngsta gruppen bilförare ÄR överrepresenterade i all statistik. Hittar du annan - var så god att visa upp den med referens.

Sedan att det finns en ökande grupp äldre (framför allt män) bilförare som man kan diskutera lämpligheten hos är nog tämligen klart. Men fortfarande är yngsta gruppen klart överrepresenterad.

Försäkringsbolagens statistik visar detta också helt klart.

/Göran



Jonni skrev:
här ser vi återigen, ÄLDRE förare!!

Jo visst, Men vi skulle kunna få bort FARLIGA förare från vägarna,

Vi skrev tidigare om äldre förare och skräckexempel, Vilket jag tror att detta är.

Titta på motorcykelstatistiken, där är det raka motsatsen

/Jonni

Senast redigerat av Jonni (5 juli 2006)

Sharky
5 juli 2006 · 10 287 Inlägg

OK, så du vet anledningen till olyckan i Häggvikstunneln (jag bor precis där btw...) och du vet att det var "den äldre föraren som fördes lindrigt skadad till sjukhus" som var orsak till olyckan.

Jag tycker det är synd att exemplifiera med olyckor där man inte vet orsaken. "Assumption is the mother of all fuck-ups"

/Göran


Jonni skrev:
Vi skrev tidigare om äldre förare och skräckexempel, Vilket jag tror att detta är.

/Jonni

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
ironhead volvoraggare
5 juli 2006 · 4 776 Inlägg

det är sant det är inte farten som dödar eller äldre som gör fel fast jag kan hålla med om att många äldre inte borde få köra mera eftersom dom kanske har dålig syn dålig hörsel nedsatt reaktion osv osv sen har vi ju det här med nybliva körkortstagare som köper sig en bmw i värsta slag eller så åker dom runt me en gammal volvo eller nått  sen tycker ju dom att det är ballt med att köra fort oh så vilket jag inte tycker är nått man borde göra för det ökar procentenheten till olyckor än att man kör lungt så ska mab göra fort så gör det på en bana och inte på vägen

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
jonesono Personal- och beteendevetare
5 juli 2006 · 1 082 Inlägg

Jonni skrev:

Sharky skrev:
Sök upp vederhäftig statistik istället för att mytbilda....

Vi citerar Stockhols stads trafiksäkerhetsprogram:

"Vilka drabbas av olyckor?

Män är oftare inblandade i trafikolyckor, men det
finns en tydlig trend att antalet kvinnliga bilfö-
rare ökar i trafikskadestatistiken.

Av bilisterna dödas eller skadas närmare 70 % vid
kollision med annan personbil.

Den yngsta gruppen bilförare (18-24 år) är i rela-
tion till antalet invånare inom åldersgruppen mest
drabbade av dödsfall eller svår skada i trafiken.
Även gruppen 25-34 år har höga skadetal.

De oskyddade trafikanterna är ca 60 % av det tota-
la antalet döda och svårt skadade enligt polis-
rapporterna. Den verkliga andelen är större när man
tar hänsyn till mörkertalen. Av de oskyddade
trafikanterna har antalet döda och svårt skadade
ökat mest bland cyklister, män som kvinnor.

Slut citat.

Yngsta gruppen bilförare ÄR överrepresenterade i all statistik. Hittar du annan - var så god att visa upp den med referens.

Sedan att det finns en ökande grupp äldre (framför allt män) bilförare som man kan diskutera lämpligheten hos är nog tämligen klart. Men fortfarande är yngsta gruppen klart överrepresenterad.

Försäkringsbolagens statistik visar detta också helt klart.

/Göran



Jonni skrev:
här ser vi återigen, ÄLDRE förare!!

Jo visst, Men vi skulle kunna få bort FARLIGA förare från vägarna,

Vi skrev tidigare om äldre förare och skräckexempel, Vilket jag tror att detta är.

Titta på motorcykelstatistiken, där är det raka motsatsen

/Jonni

Så dessa FARLIGA förare är då inte unga förare?! Så länge det inte finns många banor att rasta bilarna (och tydligen även förarna) på, så anser jag att körkortsåldern borde höjas till 20 års ålder. Det finns alldeles för många som inte är mogna för det som det ser ut just nu.

Yngsta gruppen är (och jag antar har alltid varit) överrepresenterad eftersom det är dem som i princip saknar mest erfarenhet och vett.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
jonesono Personal- och beteendevetare
5 juli 2006 · 1 082 Inlägg

ironhead skrev:
det är sant det är inte farten som dödar eller äldre som gör fel fast jag kan hålla med om att många äldre inte borde få köra mera eftersom dom kanske har dålig syn dålig hörsel nedsatt reaktion osv osv sen har vi ju det här med nybliva körkortstagare som köper sig en bmw i värsta slag eller så åker dom runt me en gammal volvo eller nått  sen tycker ju dom att det är ballt med att köra fort oh så vilket jag inte tycker är nått man borde göra för det ökar procentenheten till olyckor än att man kör lungt så ska mab göra fort så gör det på en bana och inte på vägen

Tack och lov att vi i alla fall är ett par stycken som har insett problemet och som förstår sig på attitydsproblemen och avsaknaden av erfarenhet hos yngre förare. Hoppas att ännu fler förstår/kommer att förstå vidden av detta enorma problem.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
ironhead volvoraggare
5 juli 2006 · 4 776 Inlägg

ja om folk kunde förstå men det är mycket svårt fast en annan liten konstig sak är ju att man byggar snabbare bilar bättre vägar osv osv vad ska man med en bil till som går 340 kmh när man bara får köra 110 mer åka fort banor i sverige och så skulle inte skada och det ska kosta en liten summa också

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
jonesono Personal- och beteendevetare
5 juli 2006 · 1 082 Inlägg

Emre skrev:
Men kan det inte vara så att de (enligt vissa) låga hastigheterna framkallar stress? Brukar respektera hastighetsbegränsingen, men ibland kan det kännas som man står stilla och trampar vatten och inte kommer någonstans? Alla har ju inte samma vana att åka långa sträckor, finns ju även de som inte är direkt tåliga. Kan väl egentligen erkänna att jag lätt blir rastlös på 90-sträckor som ser ut att inte ha någon ände.
Inte för att jag försvarar alla tokdårar som anser sig kunna köra i 200 km/h utan att ställa till problem...men det var bara en tanke jag hade....
Som tidigare nämnt, sunt förnuft är en bra tumregel som fler kanske borde ta till sig.

Trevlig kväll
/Johan

Om man inte är van att åka långa sträckor eller känner att man blir rastlös.. ja då är det bara att ta tåget, bussen etc. Jag väljer ofta någon av dem när jag ska iväg långa sträckor, för att slippa köra och bara koppla av plus att jag är student så bensinpriset är ännu en faktor i det hela.
Är man är otålig eller rastlös får man banne mig lösa det problemet någon annanstans eller på något annat sätt, för på vägen hör inte det beteendet hemma... anpassning gäller och då till fartgränserna!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
jonesono Personal- och beteendevetare
5 juli 2006 · 1 082 Inlägg

ironhead skrev:
ja om folk kunde förstå men det är mycket svårt fast en annan liten konstig sak är ju att man byggar snabbare bilar bättre vägar osv osv vad ska man med en bil till som går 340 kmh när man bara får köra 110 mer åka fort banor i sverige och så skulle inte skada och det ska kosta en liten summa också

Exakt! Sen är det ju ännu mer komiskt när folk bygger bilar för över 1000 hk och jag gissar på att de kanske inte alltid används på bankörning, vilket i så fall är huvudlöst. Man märker på körstilen vad det är för nisse som sitter bakom ratten och i 9 fall av 10, så körs väldigt stylade bilar relativt vårdslöst på vägarna vilket åter igen kan kopplas till att yngre förare (som oftast är den kategori som stylar bilar) kör sämre.
Bygg fler banor i Sverige, så vi slipper vårdlösheten ute på de allmänna vägarna och ta till ännu strängare straff för fortkörningarna. Tydligen verkar det inte hjälpa som det ser ut idag!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
jonesono Personal- och beteendevetare
5 juli 2006 · 1 082 Inlägg

vampyren skrev:

jonesono skrev:

vampyren skrev:
det är ni!eller iallafall tiräckkligt många där ute som röstar fram kommunist svinen i detta land.de som bara bestaffar oss för minsta förteelser för att tjäna pengar, men samtidigt skiter i sjuka och gamla som dör bara för de inte drar in några pengar.  för inte fortare än du klarar av.skit i hastigehetsbegränsnigar.. man behöver bara sunt förnuft

Undrar hur länge du klarar dig i trafiken.. för ditt körkort är ju ganska så hotat om du agerar i trafiken så som du resonerar här. Vilka är kommunisterna sa du? Finns inget riksdagsparti som är kommunistiskt i dag (vänsterpartiet kanske man kan ta med en nypa salt, är inte riktigt hundra på var de ligger just nu). "samtidigt skiter i sjuka och gamla som dör bara för de inte drar in några pengar"... är inte det ett citat ur moderaternas partiprogram? smile
Så du vill alltså köra så fort som du vill därför att vi andra kan lita på ditt sunda förnuft... jojo, det håller nog ska du se! Vad vet vi om ditt sunda förnuft... behöver inte vara så vida sunt eftersom begreppet sunt är väldigt relativt. För att om du vill dundra fram i 160 km/h, är det inte säkert att alla andra gillar det, även om du vill ta till ditt sunda förnuft och hävda att du vet vad du gör.
Nej, sänk hastigheterna på vissa sträckor och gör motorvägarna säkrare än de är idag och höj hastigheten måttligt där.

Jag syftade på socialdemokraterna. De styr ju allt i detta land med monopol. och de skattar oss till döds. Inget får man tillbaka heller.Usel skola och sjukvård och för att inte nämna äldreomsorgen. Iallafall jag tycker det är lite kommunism. Tål att tänkas på iaf. Det är lite skillnad på att dra 160 genom ett samhälle eller om man är ute själv på motorvägen. Allt som behövs är sunt förnuft tycker jag iallafall.

"De styr ju allt i detta land med monopol".. Förklara?! Menar du spriten, järnvägen? Jag är jävligt glad att det finns monopol på spriten iaf. Det är ett blandekonomiskt system (försöker vara) och inget planekonomiskt (som flera före detta kommunistiska länder har förespråkat).
"... och de skattar oss till döds." Nej, de har en skattepolitik som skall verka för att alla får lika bra vård osv (kan iof disskuteras om det har uppnåtts) och därigenom inte hamnar socialt snett, vilket i slutändan kanske kan leda till döden. Gissa om det kommer spä på de sociala skillnaderna om vi får en ännu större del av privat sjukvård.
Så det är usel skola, sjukvård och äldreomsorg? En sak är att den inte är så jättebra och att den kan/måste förbättras.. men usel är fel ordval..
Vet du vad kommunism är? Tror inte det, för i så fall skulle du inte ha skrivit detta eller inte har nån koll hur det ligger till iaf.
Socialdemokraterna må vara socialister/socialism, men något vidare kommunistiskt... nej du!
Såg föresten i en annan tråd att du röstar på sverigedemokraterna... humor!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang