Toppbyte på Volvo 850 GLT -92

LaggE89
13 september 2010 · 73 Inlägg

Efter att jag fått ventilras på min motor har jag införskaffat mig en ny begagnad topp.

Skulle kosta mig 4000kr att lämna in (svart) och 6800kr vitt.

Så jag har beslutat mig för att försöka göra det själv istället. Hur svårt är det egentligen?
Vad bör jag tänka på? Vad behöver jag skaffa för att byta toppen (packningar, skruv, verktyg etc)

Någon med erfarenhet som vill berätta lite?

Bör jag överväga mitt beslut om att kanske lämna in den i alla fall?

Bompeman
13 september 2010 · 679 Inlägg

vet en som kanske gör det billigare smile

Evert_
13 september 2010 · 303 Inlägg

beror på om du har tummen itt i handen nollställ motorn av med insug å grenrör så har du kommit hälften

heter numera blyfot_racing här på garaget
LaggE89
13 september 2010 · 73 Inlägg

Evert_ skrev:
beror på om du har tummen itt i handen nollställ motorn av med insug å grenrör så har du kommit hälften

Helt lost är jag väl inte. Kommer använda mig av Haynes Reparationshandbok också.

olsson_forlife
14 september 2010 · 51 Inlägg

Haynes Reparationshandbok är ett måste om du inte har gjort det innan.
Mycket bra tips där i som du bör använda. exemplet att du gör ett eget "verktyg" som låser kammarna på rätt plats. För att om du inte visste det innan så är toppen i 2 delar. Det som är lite jobbigt är att få dit överdelen perfekt. för att det finns ingen hel packning som du sätter dit. utan du lägger ut ett tunt lager "flytande packning". kan vara lite svårt. har dock aldrig varit med om någon som har misslyckats med detta för den delen.

Toyota Supra MKIV "Singel" (1993)
Zulu
14 september 2010 · 98 Inlägg

att få på locket är lite knepigt... men inte omöjligt.
ta hjälp av någon som gjort dett eller skruvat mycket tidigare!
det är det bästa råd jag kan ge.

och byt alla små delar som kan räknas som slitagedelar.

Volvo 855R "Röda döden Bänkad 10-2011" (1996)
LaggE89
14 september 2010 · 73 Inlägg

olsson_forlife skrev:
Haynes Reparationshandbok är ett måste om du inte har gjort det innan.
Mycket bra tips där i som du bör använda. exemplet att du gör ett eget "verktyg" som låser kammarna på rätt plats. För att om du inte visste det innan så är toppen i 2 delar. Det som är lite jobbigt är att få dit överdelen perfekt. för att det finns ingen hel packning som du sätter dit. utan du lägger ut ett tunt lager "flytande packning". kan vara lite svårt. har dock aldrig varit med om någon som har misslyckats med detta för den delen.

Här kom det ett bra och vettigt svar! Tackar!

Flytande packning säger du, är det lim du snackar om då? Såg någon som rolla dit lim i ett annat forum.
Heter det något spec eller är det bara säga till dom på mekonomen att jag ska byta topp på kärran så tar dom fram de?


Och vad är de som är lite svårt med att sätta dit den övre delen/sista?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 september 2010 · 13 746 Inlägg

kammarna sitter inte fast på toppen utan hela ventilkåpan agerar överfall detta gör det lite svårare att få dit detta utan att sabba toppen/kammen/kåpan

skulle lämna iväg den om jag varit dig
eftersom du misslyckades med monteringen av kamremen så finns det stor risk att resten går åt skogen oxå
en kamrem är ett enkelt jobb mot att byta topp

men ger du dig på det glöm inte bort att toppen ALLTID ska riktplanas när den skruvats bort
annars är det väll bara att skruva sig blå

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Marlboroman
14 september 2010 · 8 233 Inlägg

LaggE89 skrev:
Flytande packning säger du, är det lim du snackar om då? Såg någon som rolla dit lim i ett annat forum.

Det är ett speciellt lim och finna bara på volvo, runt 300:- för en tub. Få inte för dig att anväda silicon elelr liknande istället, det blir inte alls bra.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
olsson_forlife
14 september 2010 · 51 Inlägg

Köp limet på volvo. även att exp Mekonomen säger att dom har "typ" lika bra.
ja precis, man rollar ut det.

Toyota Supra MKIV "Singel" (1993)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 september 2010 · 13 746 Inlägg

olsson_forlife skrev:
Köp limet på volvo. även att exp Mekonomen säger att dom har "typ" lika bra.
ja precis, man rollar ut det.

polarn jobbar på mekonomen verkstad och dom kör volvos packningslim inget annat fungerar som det borde

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Sharky
14 september 2010 · 10 287 Inlägg

Håller med.
/Göran

Growe skrev:
volvos packningslim

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
LaggE89
14 september 2010 · 73 Inlägg

Growe skrev:

olsson_forlife skrev:
Köp limet på volvo. även att exp Mekonomen säger att dom har "typ" lika bra.
ja precis, man rollar ut det.

polarn jobbar på mekonomen verkstad och dom kör volvos packningslim inget annat fungerar som det borde

Okej, jag kör på volvos packningslim då. Vad är det mer jag behöver fixa? Nya skruvar? Verktyg? etc?

Zulu
15 september 2010 · 98 Inlägg

LaggE89 skrev:

Growe skrev:

olsson_forlife skrev:
Köp limet på volvo. även att exp Mekonomen säger att dom har "typ" lika bra.
ja precis, man rollar ut det.

polarn jobbar på mekonomen verkstad och dom kör volvos packningslim inget annat fungerar som det borde

Okej, jag kör på volvos packningslim då. Vad är det mer jag behöver fixa? Nya skruvar? Verktyg? etc?

nya bultar till toppen.

dom är av en modell som sträcker på sig och bör inte återanvändas. (dom långa bultarna mellan toppen och blocket).

verktyg: ngt för att låsa kammarna med samt pressa på locket.

momentdragare som visar så lågt som 17nm!
lockets bultar skall dras till det på t-5r och drar du mera (20nm) så är risken stor att du förstör gängorna och då blir det inte kul mera smile

Volvo 855R "Röda döden Bänkad 10-2011" (1996)
LaggE89
15 september 2010 · 73 Inlägg

Zulu skrev:

LaggE89 skrev:

Growe skrev:

polarn jobbar på mekonomen verkstad och dom kör volvos packningslim inget annat fungerar som det borde

Okej, jag kör på volvos packningslim då. Vad är det mer jag behöver fixa? Nya skruvar? Verktyg? etc?

nya bultar till toppen.

dom är av en modell som sträcker på sig och bör inte återanvändas. (dom långa bultarna mellan toppen och blocket).

verktyg: ngt för att låsa kammarna med samt pressa på locket.

momentdragare som visar så lågt som 17nm!
lockets bultar skall dras till det på t-5r och drar du mera (20nm) så är risken stor att du förstör gängorna och då blir det inte kul mera smile

Härligt, så för att summera vad jag behöver fixa nu är alltså:

1: Packningslim
2: Bultar till toppen
3: Ngt att låsa kammarna med samt något att pressa på locket med
4: En momentdragare.

Är de något mera?

Zulu
15 september 2010 · 98 Inlägg

LaggE89 skrev:

Zulu skrev:

LaggE89 skrev:

Okej, jag kör på volvos packningslim då. Vad är det mer jag behöver fixa? Nya skruvar? Verktyg? etc?

nya bultar till toppen.

dom är av en modell som sträcker på sig och bör inte återanvändas. (dom långa bultarna mellan toppen och blocket).

verktyg: ngt för att låsa kammarna med samt pressa på locket.

momentdragare som visar så lågt som 17nm!
lockets bultar skall dras till det på t-5r och drar du mera (20nm) så är risken stor att du förstör gängorna och då blir det inte kul mera smile

Härligt, så för att summera vad jag behöver fixa nu är alltså:

1: Packningslim
2: Bultar till toppen
3: Ngt att låsa kammarna med samt något att pressa på locket med
4: En momentdragare.

Är de något mera?

Skulle nästan kolla detta på lpkala volvo smile

finns ern hel del packningar (o-ringar) mellan toppen och locket.
topplockspackning behövs också... osv.

Volvo 855R "Röda döden Bänkad 10-2011" (1996)
LaggE89
25 september 2010 · 73 Inlägg

Har funderat och lyssnat runt lite.. OM man får ventilsallad, går det se på något sätt? T.ex kolla ner vid tändstiften? Har nämligen gjort det och där finns det inga spår av delar elr märken.

Marlboroman
25 september 2010 · 8 233 Inlägg

Kan va svårt att se, speciellt genom tändstiftshålen. Då rä det trolieg enklare att se / kolla om man plockar av insuget och kikar in där.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
LaggE89
25 september 2010 · 73 Inlägg

Marlboroman skrev:
Kan va svårt att se, speciellt genom tändstiftshålen. Då rä det trolieg enklare att se / kolla om man plockar av insuget och kikar in där.

Jag såg "kolvskallarna" utan några större problem, svarta och fina.. eller hur man nu vill se de. Men OM ventilerna har gått.. ska det ligga delar där då?

Marlboroman
25 september 2010 · 8 233 Inlägg

LaggE89 skrev:

Marlboroman skrev:
Kan va svårt att se, speciellt genom tändstiftshålen. Då rä det trolieg enklare att se / kolla om man plockar av insuget och kikar in där.

Jag såg "kolvskallarna" utan några större problem, svarta och fina.. eller hur man nu vill se de. Men OM ventilerna har gått.. ska det ligga delar där då?

Det beror helt på hur illa det är. Ofta så böjs ju bara ventilskaftet, men visst är det möjligt att slå sönder ventilerna med eller få ventiltallriken att lossna.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang