Toppbyte på Volvo 850 GLT -92

LaggE89
25 september 2010 · 73 Inlägg

Marlboroman skrev:

LaggE89 skrev:

Marlboroman skrev:
Kan va svårt att se, speciellt genom tändstiftshålen. Då rä det trolieg enklare att se / kolla om man plockar av insuget och kikar in där.

Jag såg "kolvskallarna" utan några större problem, svarta och fina.. eller hur man nu vill se de. Men OM ventilerna har gått.. ska det ligga delar där då?

Det beror helt på hur illa det är. Ofta så böjs ju bara ventilskaftet, men visst är det möjligt att slå sönder ventilerna med eller få ventiltallriken att lossna.

Okej, så vanligast är ändå att man inte ser det? Har du något mer tips på hur jag skulle kunna kolla upp de?
Har en ny topp som ligger men känns onödigt att byta den ifall det inte är ventilerna som är kaputt. Eller är det bara insuget du har som tips?

Marlboroman
25 september 2010 · 8 233 Inlägg

LaggE89 skrev:

Marlboroman skrev:

LaggE89 skrev:

Jag såg "kolvskallarna" utan några större problem, svarta och fina.. eller hur man nu vill se de. Men OM ventilerna har gått.. ska det ligga delar där då?

Det beror helt på hur illa det är. Ofta så böjs ju bara ventilskaftet, men visst är det möjligt att slå sönder ventilerna med eller få ventiltallriken att lossna.

Okej, så vanligast är ändå att man inte ser det? Har du något mer tips på hur jag skulle kunna kolla upp de?
Har en ny topp som ligger men känns onödigt att byta den ifall det inte är ventilerna som är kaputt. Eller är det bara insuget du har som tips?

Alternativet annars om man vet att vev och kammar är korrekt nollade är ett kopmressionsprov, det kan ge ledtrådar om läget. Men vill man vara absolut säker så får man räkna med att riva av toppen och titta.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
LaggE89
25 september 2010 · 73 Inlägg

Marlboroman skrev:

LaggE89 skrev:

Marlboroman skrev:

Det beror helt på hur illa det är. Ofta så böjs ju bara ventilskaftet, men visst är det möjligt att slå sönder ventilerna med eller få ventiltallriken att lossna.

Okej, så vanligast är ändå att man inte ser det? Har du något mer tips på hur jag skulle kunna kolla upp de?
Har en ny topp som ligger men känns onödigt att byta den ifall det inte är ventilerna som är kaputt. Eller är det bara insuget du har som tips?

Alternativet annars om man vet att vev och kammar är korrekt nollade är ett kopmressionsprov, det kan ge ledtrådar om läget. Men vill man vara absolut säker så får man räkna med att riva av toppen och titta.

Okej.. fyfan.. jävla krångel med bilar tongue

Blir nog att slänga dit nya toppen iaf då om jag ändå behöver öppna och kolla.

RallizZ
25 september 2010 · 124 Inlägg

Akta så det kletet inte kommer ner i oljekanalerna där du delar toppen om det nu finns såna. du kommer du få byta toppackning igen ^^

LaggE89
25 september 2010 · 73 Inlägg

RallizZ skrev:
Akta så det kletet inte kommer ner i oljekanalerna där du delar toppen om det nu finns såna. du kommer du få byta toppackning igen ^^

Är det packningslimmet du snackar om nu eller?

Freddah850 Elektriker
26 september 2010 · 139 Inlägg

Packningslim? Jo det funkar la bra, men jag hade bara köpt en helt ny packning från volvo eller mekonomen..
Det sitter ju inte lim original??

Tog bort min topp häromdagen Erik, så du kan ju komma ner och se hur det ser ut, om det hjälper dig ngt smile

Ett litet spärrskaft, med ca 40cm långa förlängare, skulle jag rek. för att få bort den vänstra skruven till insuget.. 
Sen ska man vara stark för att få ur topplocksbultarna smile

En riktig volvo är bakhjulsdriven!
Volvo Amazon "Amazonen" (1966)
Volvo 145 "Nyförvärvet" (1971)
Helvete_racing Arg Snickare
26 september 2010 · 875 Inlägg

när du ska limma ihop ventilkåpan på toppen, limma på undersidan av ventilkåpan. Inte på toppen.

nya packboxar till kamaxlarna är bra o byta också!
insugspackning
ta en koll på gasspjället/kontakten

om jag fattar det rätt så har du bytt kamrem innan och ställt den fel? så kolvarna slagit sönder ventilerna?
antar att du ställt remmen efter "markeringarna" på plastskyddet. gör inte det isf. nolla motorn genom att kolla på baksidan av kamaxlarna (dvs på höger sida om motorn sett framifrån). tror det står i haynes boken hur du kan göra.

LaggE89
26 september 2010 · 73 Inlägg

Freddah850 skrev:
Packningslim? Jo det funkar la bra, men jag hade bara köpt en helt ny packning från volvo eller mekonomen..
Det sitter ju inte lim original??

Tog bort min topp häromdagen Erik, så du kan ju komma ner och se hur det ser ut, om det hjälper dig ngt smile

Ett litet spärrskaft, med ca 40cm långa förlängare, skulle jag rek. för att få bort den vänstra skruven till insuget.. 
Sen ska man vara stark för att få ur topplocksbultarna smile

HAHA styrkan är nog det sista bekymret tror jag smile
Men kommer gärna å kikar någon dag!  smile

LaggE89
26 september 2010 · 73 Inlägg

volvo_r-optik skrev:
när du ska limma ihop ventilkåpan på toppen, limma på undersidan av ventilkåpan. Inte på toppen.

nya packboxar till kamaxlarna är bra o byta också!
insugspackning
ta en koll på gasspjället/kontakten

om jag fattar det rätt så har du bytt kamrem innan och ställt den fel? så kolvarna slagit sönder ventilerna?
antar att du ställt remmen efter "markeringarna" på plastskyddet. gör inte det isf. nolla motorn genom att kolla på baksidan av kamaxlarna (dvs på höger sida om motorn sett framifrån). tror det står i haynes boken hur du kan göra.

Här kom det ett av dom bättre svaren, tackar!

Det stämmer rätt, fattade inte exakt hur jag skulle nolla veven så det var där de sket sig. Bilderna i Haynes boken var inte så detaljerade just på "vevbiten" men nu vet jag!

Men får kolla upp det i boken då för nu ligger de helt skevt med kammarna.
Någon som vet vad de kommer kosta med packningar etc om jag gör det själv?

Helvete_racing Arg Snickare
26 september 2010 · 875 Inlägg

några hundra kronor, topplockspackningen är väl den som kostar mest. räkna med 1000kr för alla packningar osv osv osv. skulle tippa på 700-800kr för allt.

LaggE89
27 september 2010 · 73 Inlägg

volvo_r-optik skrev:
några hundra kronor, topplockspackningen är väl den som kostar mest. räkna med 1000kr för alla packningar osv osv osv. skulle tippa på 700-800kr för allt.

Okej då vet jag de smile Tackar för svaret!

Marlboroman
27 september 2010 · 8 233 Inlägg

LaggE89 skrev:
Någon som vet vad de kommer kosta med packningar etc om jag gör det själv?

Beror helt på hur seriös man är. 900 för packningar, toppbultarna kostar runt 450 och en kamrem 250:- om man kollar hos skruvat. Så runt 1600:- om man är seriös. Visst kan man strunta i att byta rem och bultar. Men det är ju som samvetet tillåter.

EDIT: glömde limmet till topphalvorna a 300:- så 1900:- då.

Senast redigerat av Marlboroman (27 september 2010)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
LaggE89
27 september 2010 · 73 Inlägg

Marlboroman skrev:

LaggE89 skrev:
Någon som vet vad de kommer kosta med packningar etc om jag gör det själv?

Beror helt på hur seriös man är. 900 för packningar, toppbultarna kostar runt 450 och en kamrem 250:- om man kollar hos skruvat. Så runt 1600:- om man är seriös. Visst kan man strunta i att byta rem och bultar. Men det är ju som samvetet tillåter.

EDIT: glömde limmet till topphalvorna a 300:- så 1900:- då.

Kamrem byter jag ICKE då jag har en sprillans ny på.. därför jag måste byta toppen kan man säga xD
Men packningar och bultar är de som behöver införskaffas. Så 1350:- antar jag då.

Marlboroman
27 september 2010 · 8 233 Inlägg

LaggE89 skrev:

Marlboroman skrev:

LaggE89 skrev:
Någon som vet vad de kommer kosta med packningar etc om jag gör det själv?

Beror helt på hur seriös man är. 900 för packningar, toppbultarna kostar runt 450 och en kamrem 250:- om man kollar hos skruvat. Så runt 1600:- om man är seriös. Visst kan man strunta i att byta rem och bultar. Men det är ju som samvetet tillåter.

EDIT: glömde limmet till topphalvorna a 300:- så 1900:- då.

Kamrem byter jag ICKE då jag har en sprillans ny på.. därför jag måste byta toppen kan man säga xD
Men packningar och bultar är de som behöver införskaffas. Så 1350:- antar jag då.

Som sagt, en fråga om hur seriös / noga man är. En rem som har varit monterad får aldrig återanvändas om man är riktigt noga.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
LaggE89
27 september 2010 · 73 Inlägg

Marlboroman skrev:

LaggE89 skrev:

Marlboroman skrev:

Beror helt på hur seriös man är. 900 för packningar, toppbultarna kostar runt 450 och en kamrem 250:- om man kollar hos skruvat. Så runt 1600:- om man är seriös. Visst kan man strunta i att byta rem och bultar. Men det är ju som samvetet tillåter.

EDIT: glömde limmet till topphalvorna a 300:- så 1900:- då.

Kamrem byter jag ICKE då jag har en sprillans ny på.. därför jag måste byta toppen kan man säga xD
Men packningar och bultar är de som behöver införskaffas. Så 1350:- antar jag då.

Som sagt, en fråga om hur seriös / noga man är. En rem som har varit monterad får aldrig återanvändas om man är riktigt noga.

Men remmen är sprillans ny. Har bara lagt dit den förstått att motorn inte startar och tagit bort den.
Vem fan skulle köpa en ny då!? De tänker jag inte göra iaf tongue

Helvete_racing Arg Snickare
27 september 2010 · 875 Inlägg

LaggE89 skrev:

volvo_r-optik skrev:
några hundra kronor, topplockspackningen är väl den som kostar mest. räkna med 1000kr för alla packningar osv osv osv. skulle tippa på 700-800kr för allt.

Okej då vet jag de smile Tackar för svaret!

ja glömde ju bultarna också..
du kan använda din gamla rem om den är ny. det du kan behöva bytas om du inte gjorde det när du bytte rem är ju remspännaren.

LaggE89
27 september 2010 · 73 Inlägg

volvo_r-optik skrev:

LaggE89 skrev:

volvo_r-optik skrev:
några hundra kronor, topplockspackningen är väl den som kostar mest. räkna med 1000kr för alla packningar osv osv osv. skulle tippa på 700-800kr för allt.

Okej då vet jag de smile Tackar för svaret!

ja glömde ju bultarna också..
du kan använda din gamla rem om den är ny. det du kan behöva bytas om du inte gjorde det när du bytte rem är ju remspännaren.

Köpte kamremssats så klarar mig nog tror jag. Bytte även vattenpumpen. smile

olsson_forlife
28 september 2010 · 51 Inlägg

Låter som en bra ide att byta den när du endå byter det andra smile

Toyota Supra MKIV "Singel" (1993)
LaggE89
3 november 2010 · 73 Inlägg

Tar upp tråden igen då jag tänkte kolla om någon vet vad mitt nya fel kan vara.

Är så att jag har fått toppen bytt nu utav en mekaniker. (Hämtade bilen igår) och den gick som den skulle. Idag när jag körde med den så gick drivremmen av. Den till generatorn. Och nu låter bilen precis exakt som en dieselbil.

Vad fan beror de på? Var på mekonomen och dom trodde att kamrremmen hoppat ett kugg eller nåt. Känns jävligt sur iaf!

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
3 november 2010 · 3 180 Inlägg

LaggE89 skrev:
Tar upp tråden igen då jag tänkte kolla om någon vet vad mitt nya fel kan vara.

Är så att jag har fått toppen bytt nu utav en mekaniker. (Hämtade bilen igår) och den gick som den skulle. Idag när jag körde med den så gick drivremmen av. Den till generatorn. Och nu låter bilen precis exakt som en dieselbil.

Vad fan beror de på? Var på mekonomen och dom trodde att kamrremmen hoppat ett kugg eller nåt. Känns jävligt sur iaf!

reklamera jobbet om det är utfört på firma

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang