Chip till B234F

aeriksson
16 september 2010 · 476 Inlägg

Tjenare!

Är så att jag tänkte chippa min B234F (Volvo 740 GLT 16 valve 1988) men har för mig att jag har läst att man måste ha LH 2.4 för att kunna chippa själv. Tänkte beställa ett chip från hi-tuning så fort jag vet om jag har 2.4.

Har aldrig sysslat med detta förut och har googlat massa och har kommit fram till att om man har LH 2.4 så ska man ha slutnummer 010 eller 016 på LMM. LH 2.2 sja tydligen ha slutnummer 007. Jag hade slutnummer 010 på min LMM.

Men LH 2.4 ska ha nån felkodläsare vid vänster fjäderbenstorn, har inte en aning om hur en sådan ser ut och hitta inga bilder heller. Så ganska svårt att leta efter någonting som man inte vet hur det ser ut 8)

Sedan läste jag i Haynes handbok (ja jag äger en sådan 8) ) att B234F motorerna bara har 2.4 systemet. Men jag är fortfarande osäker och skulle uppskatta om någon vänlig själ skulle kunna tala om för mig om jag har LH 2.2 eller LH 2.4 och om det stämmer att man bara kan chippa 2.4 själv...

Samt om 88A och 88B har olika system ?

/Alexander

Bmw 328 Coupe E36 projekttråd - http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3136752
Installationselektriker
Marlboroman
16 september 2010 · 8 234 Inlägg

Det ska vara 2.4 i din. Och tittar på vänster (förarsidan) fjädertorn så är det en lite svart plastlåda med lock på. Det är uttaget för felkoderna. Det är samma system i A och B.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
aeriksson
16 september 2010 · 476 Inlägg

Marlboroman skrev:
Det ska vara 2.4 i din. Och tittar på vänster (förarsidan) fjädertorn så är det en lite svart plastlåda med lock på. Det är uttaget för felkoderna. Det är samma system i A och B.

Okej tack. Var nyss ut och titta om det fanns någon tomgångsskruv och det fanns det inte alltså ska det vara ett 2.4 system smile

Någon som vet hur man chippar ? Är det bara som en kontakt som snäpps i ?

Bmw 328 Coupe E36 projekttråd - http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3136752
Installationselektriker
Marlboroman
16 september 2010 · 8 234 Inlägg

Det är lösa chip så man öppnar styrboxar och tar försiktigt ur dem gamla och sätter försiktigt i dem nya. ESD-armabnd eller kontakt med nt som är jordat under processen är att föredra för att slippa brända boxar.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
aeriksson
16 september 2010 · 476 Inlägg

Marlboroman skrev:
Det ska vara 2.4 i din. Och tittar på vänster (förarsidan) fjädertorn så är det en lite svart plastlåda med lock på. Det är uttaget för felkoderna. Det är samma system i A och B.

Var ut och titta nyss och där satt det någonting som likna ett diagnosuttag smile Hur fungerar den förövrigt då ?!

Bmw 328 Coupe E36 projekttråd - http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3136752
Installationselektriker
Marlboroman
16 september 2010 · 8 234 Inlägg

Man öppnar locket och stoppar i kontakten som sitter på den lilla sladden i det uttag man vill kolla och trycker på knappen och räknar blinkningarna från dioden, t.ex 1-4-2 som man sen får kolla i tabeller för att se vad det betyder.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
aeriksson
16 september 2010 · 476 Inlägg

Marlboroman skrev:
Det är lösa chip så man öppnar styrboxar och tar försiktigt ur dem gamla och sätter försiktigt i dem nya. ESD-armabnd eller kontakt med nt som är jordat under processen är att föredra för att slippa brända boxar.

Vart sitter styrboxen ? Läste att dem (bränsleboxen också) satt bakom handskfacket? Fast det var på en 240 med LH 2.4 som jag läste det om. Sitter ju någonting på passagerarsidan på 740 vad är det för någonting ? Nere vid fötterna bakom panelen?

Bmw 328 Coupe E36 projekttråd - http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3136752
Installationselektriker
TireSlayer Tvivlare
16 september 2010 · 2 266 Inlägg

de e soppaboxen, den du antagligen vill chippa. Tändboxen sitter vid förarsidan, ovanför fötterna. (på 940 iallafall)

:edit: såg att du ville ha tag i en 712 tryckplatta. se mina prylannonser smile

Senast redigerat av MantaRobin (16 september 2010)

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
steifan DR!FTT3KN!K3R
16 september 2010 · 10 427 Inlägg

Jag stoppade i chip från Hi-Tuning i min bil, i bränsle och tändningsboxarna.

Två bilder jag tog med mobilkamera:
http://www.forumbilder.se/images/e3200993304PM6c2f.jpg
http://www.forumbilder.se/images/f4200993344PM67c8.jpg

Chippet till bränsleboxen sitter alltså nere till höger på den andra bilden,
undvik att försöka bända loss hela hållaren (som jag nästan gjorde först tongue)

..sen så är chip inte så mycket att hänga i granen (egen erfarenhet), men vill man prova
så får man väl det wink

Edit:
Jag skickade bara in numret på bränsleboxen till Hi-Tuning så skickade dem
rätt chip. Tändningsboxen ska tydligen nästan enbart bestå av en variant.

Edit2:
Ja bränsleboxen sitter vid golvet vid passagerarplatsen där det annars finns ett ventilationsspjäll
på äldre 740s. Tändningsboxen ovanför pedalerna (absolut jobbigaste med att byta chip var
att skruva ut och sen skruva dit tändningsboxen).

Senast redigerat av steifan (16 september 2010)

Dagge88
16 september 2010 · 629 Inlägg

steifan skrev:
Jag stoppade i chip från Hi-Tuning i min bil, i bränsle och tändningsboxarna.

Två bilder jag tog med mobilkamera:
http://www.forumbilder.se/images/e3200993304PM6c2f.jpg
http://www.forumbilder.se/images/f4200993344PM67c8.jpg

Chippet till bränsleboxen sitter alltså nere till höger på den andra bilden,
undvik att försöka bända loss hela hållaren (som jag nästan gjorde först tongue)

..sen så är chip inte så mycket att hänga i granen (egen erfarenhet), men vill man prova
så får man väl det wink

Edit:
Jag skickade bara in numret på bränsleboxen till Hi-Tuning så skickade dem
rätt chip. Tändningsboxen ska tydligen nästan enbart bestå av en variant.

Edit2:
Ja bränsleboxen sitter vid golvet vid passagerarplatsen där det annars finns ett ventilationsspjäll
på äldre 740s. Tändningsboxen ovanför pedalerna (absolut jobbigaste med att byta chip var
att skruva ut och sen skruva dit tändningsboxen).

Lite OT (men kanske ändå inte?) , vart lite nyfiken nu när du sa att du har chippat både bränsle o tändboxen till b234 motorn.

Blir det någon nämnbar skillnad på soppa förbrukningen eller prestandan?
Eller är chippen mest till för att du ska kunna slänga på en turbo?

Mröh
Opel Rekord (1982)
Volvo 855 "T5r" (1995)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
steifan DR!FTT3KN!K3R
17 september 2010 · 10 427 Inlägg

Dagge88 skrev:

steifan skrev:
Jag stoppade i chip från Hi-Tuning i min bil, i bränsle och tändningsboxarna.

Två bilder jag tog med mobilkamera:
http://www.forumbilder.se/images/e3200993304PM6c2f.jpg
http://www.forumbilder.se/images/f4200993344PM67c8.jpg

Chippet till bränsleboxen sitter alltså nere till höger på den andra bilden,
undvik att försöka bända loss hela hållaren (som jag nästan gjorde först tongue)

..sen så är chip inte så mycket att hänga i granen (egen erfarenhet), men vill man prova
så får man väl det wink

Edit:
Jag skickade bara in numret på bränsleboxen till Hi-Tuning så skickade dem
rätt chip. Tändningsboxen ska tydligen nästan enbart bestå av en variant.

Edit2:
Ja bränsleboxen sitter vid golvet vid passagerarplatsen där det annars finns ett ventilationsspjäll
på äldre 740s. Tändningsboxen ovanför pedalerna (absolut jobbigaste med att byta chip var
att skruva ut och sen skruva dit tändningsboxen).

Lite OT (men kanske ändå inte?) , vart lite nyfiken nu när du sa att du har chippat både bränsle o tändboxen till b234 motorn.

Blir det någon nämnbar skillnad på soppa förbrukningen eller prestandan?
Eller är chippen mest till för att du ska kunna slänga på en turbo?

Förbrukning: Nej
Prestanda: Nej
Turbo: Nej

Tändningen osv anpassas mer för 98oktan som ska man tjäna litegrann på.
Lite bättre gasrespons var det jag märkte mest utav.

Här är två effekt och vridmomentmätningar på två olika bilar som "chippats"
hos/med Unichip-grejer, dvs inte mina bilar eller något men värt att se kanske:
http://www.forumbilder.se/images/6872010115902379f.jpg
http://www.forumbilder.se/images/5e72010115943c47a.jpg
Största effektökning +14hk, toppeffektökning +8hk
http://www.forumbilder.se/images/de720101200321653.jpg
http://www.forumbilder.se/images/7a72010120051aa6a.jpg
Största effektökning (ca) +8hk, toppeffektökning (ca) +8hk

Edit:
Det är alltså bilar som har "andra" kamaxlar, portade toppar, extraktorgrenrör och annat innan.
Den första lite värre än den andra som synes.

Senast redigerat av steifan (17 september 2010)

steifan DR!FTT3KN!K3R
17 september 2010 · 10 427 Inlägg

Lägger upp lite mer bilder för skojs skull då, även om dom är totalt värdelösa kvalitetsmässigt wink

Båda boxarna:
http://www.forumbilder.se/images/b672010121035cbae.jpg
Öppnad tändbox:
http://www.forumbilder.se/images/eb72010121054756d.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang