Har jag kopplat rätt?

MOVIEMENT
3 juli 2006 · 592 Inlägg

Jag har en fråga om dubbla batterier, jag vet att det finns många såna trådar redan, men jag har sökt och hittade ingen med ett konkret svar. Jag har ett Biltema 72Ah batteri fram och tänkte köpa ett 55Ah att sätta i bakluckan. kabeln mellan batterierna är en 35mm2. Mste det vara ett skiljerelä mellan eller går det att koppla ihop dem? Jag tänkte koppla ett monoblock (Magnat the Rock) till batteriet i bakluckan och dra den lilla 2-kanalaren (Magnat The Rock 400) på det större batteriet fram. Är det helt fel att göra så?

2much.fi
Accessories for your DSLR
Theo
3 juli 2006 · 859 Inlägg

Slaktarin skrev:
Jag har en fråga om dubbla batterier, jag vet att det finns många såna trådar redan, men jag har sökt och hittade ingen med ett konkret svar. Jag har ett Biltema 72Ah batteri fram och tänkte köpa ett 55Ah att sätta i bakluckan. kabeln mellan batterierna är en 35mm2. Mste det vara ett skiljerelä mellan eller går det att koppla ihop dem? Jag tänkte koppla ett monoblock (Magnat the Rock) till batteriet i bakluckan och dra den lilla 2-kanalaren (Magnat The Rock 400) på det större batteriet fram. Är det helt fel att göra så?

Skall du koppla ihop två batterier utan relä så BÖR dom vara av samma modell och skick. annars finns nämligen risken att dom laddar ut varandra, och på sikt förstör varandra. Och det är inte så lyckat.

http://www.zatzy.com/showthread.php?t=2 … iljerel%E4

Så hade jag det kopplat under förra året. och det fungerade mycket bra. Jag skulle i ditt fall ta strömmen till båda stegen från det bakre batteriet i vilket fall.

;MVH Theo

Audifantast Fartälskare
3 juli 2006 · 390 Inlägg

behöver ej vara av samma modell eller nått...bara du har skiljerelä..det e liksom ungefär det det e till för...då laddar ju generatorn båda batterierna med big_smile o det e ju bra smile hehe

//Emil

Speedparts That´s why.......
Drönirettab
3 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Håller med om att ett skiljerelä är bra.
Det ser kanske lite bökigt ut när man tittar på kopplingsschemat men i slutänden blir det bara fördelar.

MOVIEMENT
4 juli 2006 · 592 Inlägg

Var hittar man ett skiljerelä, och hur mycket kostar dom? Tror ni 55Ah batteriet räcker åt båda stegen? Det skulle ju vara bättre att sätta det större batteriet bak men saken är den att utrymmet jag ska ha batteriet på är så litet, men 55Ah passar...

2much.fi
Accessories for your DSLR
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
4 juli 2006 · 1 660 Inlägg

I princip så skall "55 batteriet" endast vara en buffert.
Åtminstone om du kopplar ihop det med främre batteriet med "tändningsstyrt" relä som frånskiljare.

Senast redigerat av GT90 (4 juli 2006)

Streckkoden
4 juli 2006 · 2 655 Inlägg

Ett skiljerelä funkar som ett vanlig extraljusrelä...

Ström in (från 1a batteriet/B+ på generatorn).
Ström ut till 2a batteriet.
Jord
Styrström från D+ (laddningslampan)på generatorn...

Med tanke på att batterierna FÖRMODLIGEN inte håller samma kondition så är det lugnast att montera ett skiljerelä.

Som Theo skrev tidigare så ska man inte koppla samman 2 batterier av olika kondition med varandra.

Senast redigerat av Streckkoden (4 juli 2006)

Sharky
4 juli 2006 · 10 287 Inlägg

Fast man skall inte använda ett vanligt extraljusrelä då kvaliteten på dessa är dynga / skit och elände. Och nej, man kan inte parallellkoppla flera reläer för att få dom att tåla mera då spridningen i kontaktresistans mellan olika individer ger en ofördelaktig strömdelning.

Välsorterad bilstereoaffär/installatör bör ha skiljerelä.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Streckkoden
4 juli 2006 · 2 655 Inlägg

Helt rätt sharky, men ett skiljerelä funkar som ett tillslagsrelä. Största skillnaden är att extraljusrelän ligger på ca 30A och ett skiljerelä ska ligga på ca 100A kontenuerligt.

Skulle man koppla in ett vanligt 30A relä så knäcker man det direkt...

Sharky
4 juli 2006 · 10 287 Inlägg

Jodå, jag vet. Men folk försöker ändå med extraljusrelän....

/Göran



Streckkoden skrev:
Helt rätt sharky, men ett skiljerelä funkar som ett tillslagsrelä. Största skillnaden är att extraljusrelän ligger på ca 30A och ett skiljerelä ska ligga på ca 100A kontenuerligt.

Skulle man koppla in ett vanligt 30A relä så knäcker man det direkt...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
pwilhelm Hewi
4 juli 2006 · 571 Inlägg

Slaktarin skrev:
Var hittar man ett skiljerelä, och hur mycket kostar dom? Tror ni 55Ah batteriet räcker åt båda stegen? Det skulle ju vara bättre att sätta det större batteriet bak men saken är den att utrymmet jag ska ha batteriet på är så litet, men 55Ah passar...

Då du kommer koppla ihop dom så kommer de att samverka som ett stor batteri så fort skilje reläet är tillslaget så det spelar ingen roll vilket batteri som sitter vart samt till vilket du kopplar stegen förutsatt att du har rätt dimensionerade kablar imellan.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
Drönirettab
4 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Vad är det för 55Ah batteri?

Om man tittar på vilka säkringar som stegen har så blir det 100A sammanlagt, jag räknar den strömförbrukningen som maximal RMS-ström.
Räknar man med att du poppar med ungefär hälften så är det 50A, RC-värdet för YellowTop är 120 minuter och om man tar det värdet så blir det ca 60 minuters teoretisk speltid innan batteriet är tomt.
Men om vi tänker oss ett vanligt startbatteri som man inte BÖR ladda ur under ca 50% så hamnar man på 30 minuters speltid.

Väldigt grovt räknat och en hel del antaganden men dock en fingervisning om hur det skulle kunna bli när motorn är avslagen och endast det bakre batteriet(55Ah) är inkopplat.

Senast redigerat av Drönirettab (4 juli 2006)

Streckkoden
4 juli 2006 · 2 655 Inlägg

Nu kommer vi till den klassiska följdfrågan: Har du sett över jorden mellan block/chassie, bytt kabel mellan batteri/generator, sett över laddspänning vid belastning (mätt på B+ generatorn, inte batteriet)????

Senast redigerat av Streckkoden (5 juli 2006)

MOVIEMENT
5 juli 2006 · 592 Inlägg

Batteriet är ett vanligt biltema, hittar tyvärr inte det på svenska biltemasidan, bara på finska. Är skiljerelä dyra? JAg tänkte bara att det skulle vara bättre att ha 2 batterier istället för 1, men det verkar vara krångligare än jag trodde.

2much.fi
Accessories for your DSLR
MOVIEMENT
5 juli 2006 · 592 Inlägg

Streckkoden skrev:
Nu kommer vi till den klassiska följdfrågan: Har du sett över jorden mellan block/chassie, bytt kabel mellan batteri/generator, sett över laddspänning vid belastning (mätt på B+ generatorn, inte batteriet)????

Varför skulle jag det? Allt där är väl som det ska vara.

2much.fi
Accessories for your DSLR
MOVIEMENT
5 juli 2006 · 592 Inlägg

pwilhelm skrev:

Slaktarin skrev:
Var hittar man ett skiljerelä, och hur mycket kostar dom? Tror ni 55Ah batteriet räcker åt båda stegen? Det skulle ju vara bättre att sätta det större batteriet bak men saken är den att utrymmet jag ska ha batteriet på är så litet, men 55Ah passar...

Då du kommer koppla ihop dom så kommer de att samverka som ett stor batteri så fort skilje reläet är tillslaget så det spelar ingen roll vilket batteri som sitter vart samt till vilket du kopplar stegen förutsatt att du har rätt dimensionerade kablar imellan.

Räcker 35mm2 kabeln då?

2much.fi
Accessories for your DSLR
Sharky
5 juli 2006 · 10 287 Inlägg

"Allt där är väl som det ska vara" är lite av Famous Last Word. Man kan inte blint förutsätta att det är som det "skall vara" utan man kan ha ett flertal problem med kablaget runt batteriet som ställer till det för sig. Ålder, mekaniska skador, klen orginal jordkabel mellan batteri - chassie etc.
Du verkar göra en rejäl installation i övrigt så detta bör du definitivt titta över.

/Göran


Slaktarin skrev:

Streckkoden skrev:
Nu kommer vi till den klassiska följdfrågan: Har du sett över jorden mellan block/chassie, bytt kabel mellan batteri/generator, sett över laddspänning vid belastning (mätt på B+ generatorn, inte batteriet)????

Varför skulle jag det? Allt där är väl som det ska vara.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
MOVIEMENT
5 juli 2006 · 592 Inlägg

Sharky skrev:
"Allt där är väl som det ska vara" är lite av Famous Last Word. Man kan inte blint förutsätta att det är som det "skall vara" utan man kan ha ett flertal problem med kablaget runt batteriet som ställer till det för sig. Ålder, mekaniska skador, klen orginal jordkabel mellan batteri - chassie etc.
Du verkar göra en rejäl installation i övrigt så detta bör du definitivt titta över.

/Göran


Slaktarin skrev:

Streckkoden skrev:
Nu kommer vi till den klassiska följdfrågan: Har du sett över jorden mellan block/chassie, bytt kabel mellan batteri/generator, sett över laddspänning vid belastning (mätt på B+ generatorn, inte batteriet)????

Varför skulle jag det? Allt där är väl som det ska vara.

Så kan det säkert vara men det jag menade var att det fungerar som det ska, jag tror vi missförstod varandra tongue  Jag ville bara veta hur man ska koppla för att få det rätt. Ska gå ut och se efter hur kabeln mellan batteriet och generatorn är nu, men laddspänningen har jag inte mätt eftersom jag inte riktigt vet hur jag ska göra.

Senast redigerat av Slaktarin (5 juli 2006)

2much.fi
Accessories for your DSLR
MOVIEMENT
5 juli 2006 · 592 Inlägg

Kabeln mellan generator och batteri var ungefär 10mm2, det räcker väl med en 21mm2, eller ska den vara grövre?

2much.fi
Accessories for your DSLR
Streckkoden
5 juli 2006 · 2 655 Inlägg

Kabeln mellan batteri och generatorn räcker om det är en 10-16mm2 kabel.
Anledningen till att jag ställde till det för dej är för att få ordentlig laddning på bägge batterierna så krävs det en genomgång av hela laddningssystemet.

Lättaste sättet att mäta vilken spänning generatorn ger är att mäta med en multimeter på B+ (där de stora kabeln sitter), mät med halvljuset på och motorn på tomgång, varva upp motorn och kolla vad du har för spänning.
Sen slår du på alla förbrukare och varvar motorn, om generatorn är schysst så ska spänningen inte ligga under 13V.

Det här bör man göra för att vara säker på att batterierna får ordentligt med laddning, batterier som får halvdålig laddning under en längre tid har en tendens att kasta in handuken..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang