Har jag kopplat rätt?

MOVIEMENT
5 juli 2006 · 592 Inlägg

Streckkoden skrev:
Kabeln mellan batteri och generatorn räcker om det är en 10-16mm2 kabel.
Anledningen till att jag ställde till det för dej är för att få ordentlig laddning på bägge batterierna så krävs det en genomgång av hela laddningssystemet.

Lättaste sättet att mäta vilken spänning generatorn ger är att mäta med en multimeter på B+ (där de stora kabeln sitter), mät med halvljuset på och motorn på tomgång, varva upp motorn och kolla vad du har för spänning.
Sen slår du på alla förbrukare och varvar motorn, om generatorn är schysst så ska spänningen inte ligga under 13V.

Det här bör man göra för att vara säker på att batterierna får ordentligt med laddning, batterier som får halvdålig laddning under en längre tid har en tendens att kasta in handuken..

Okej, tack för svaret smile Räcker 10mm2 kabeln eller ska jag köpa en grövre? Jag ska pröva att mäta spänningen, men vad menar du med alla förbrukare? Skulle jag behöva mäta när slutstegen är ikopplade? Systemet är inte alls färdigt ännu det blir lite svårt tongue

Senast redigerat av Slaktarin (5 juli 2006)

2much.fi
Accessories for your DSLR
Drönirettab
5 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Med alla förbrukare menar han att slå på extraljus, fläkt, osv. Du ska alltså belasta generatorn ordentligt och mäta spänningen för att se om den även orkar ladda med ungefär rätt spänning när den får jobba hårt.

Det beror ju naturligtvis på hur många strömförbrukare du har, om du tex har 10 st 100W extraljus så kommer ju inte generatorn att orka med. Men om du har låt oss säga två-tre extraljus och fläkten påslagen(högsta hastighet) och kanske stolvärmare så drar det en del ström, säkert ganska lagom för att testa generatorn.

Det bästa skulle vara att även mäta laddströmmen med en tångamperemeter, då kan du se hur många ampere som generatorn laddar och jämföra det med hur många ampere det står på generatorn att den ska orka ge ut. Men det är kanske lite överkurs.

Senast redigerat av Drönirettab (5 juli 2006)

Streckkoden
6 juli 2006 · 2 655 Inlägg

Set är nästan överkurs med tångamperemeter, men har tiilgång till en så ska man helt klart mäta med den.

10mm2 kabel räcker bra det.

MOVIEMENT
7 juli 2006 · 592 Inlägg

JAg börjar ha allt på klart nu men för säkerhets skull gjorde jag en bild i paint som jag undrar om ni har några synpunkter på. Är säkringarna tillräkliga? Jag vet inte om jag har reläet på rätt plats på bilden.

Bilden:
http://sld.white.prohosting.com/systemet.JPG

Senast redigerat av Slaktarin (7 juli 2006)

2much.fi
Accessories for your DSLR
Sharky
7 juli 2006 · 10 287 Inlägg

OK.

Men du bör ha en 80A säkring också mellan "relä" och "55AH batteri"

/Göran

Slaktarin skrev:
JAg börjar ha allt på klart nu men för säkerhets skull gjorde jag en bild i paint som jag undrar om ni har några synpunkter på. Är säkringarna tillräkliga? Jag vet inte om jag har reläet på rätt plats på bilden.

Bilden:
http://sld.white.prohosting.com/systemet.JPG

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Theo
7 juli 2006 · 859 Inlägg

Jag förstår inte varför det skall behöva bli såhär långa diskussioner varje gång dehär ämnet är uppe. Kan ju inte finnas så många oklarheter vid det här laget.

MVH Theo

Streckkoden
7 juli 2006 · 2 655 Inlägg

Läge för en FAQ om inkoppling skiljerelä, laddning och batterier kanske???
Är gärna med och bistår om det skulle bli nått..

Senast redigerat av Streckkoden (7 juli 2006)

Drönirettab
7 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Ja, en sådan klistrad tråd skulle vara bra FAQtiskt.

MOVIEMENT
8 juli 2006 · 592 Inlägg

Tråden blev väl lite lång, men jag vill vara RIKTIGT säker på sånt här, så att ingenting går snett. Men nu har jag allt under kontroll (tror jag tongue), tack för alla svar smile

2much.fi
Accessories for your DSLR
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang