Köpråd: Att gå över till tyskt?

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
18 september 2010 · 5 650 Inlägg

hejsan tänkte be om lite råd . De är så att man tänkte gå över till tyska bilar har mer kr mindre bara haft Volvos så less på dom nu tänkte därför prova nått nytt

Men vet inte riktigt vad man ska ha skall helst va rwd eller 4wd i pris klassen 10-20
De ja kollat efter hitils är Audi 100 quattro BMW 525 och merca 190 så vore skoj och få lite åsikter om dessa bilar och ev andra jag inte nämnt

Så är lite klyven just nu

//Ericsson

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
DirektorIsaksson
18 september 2010 · 191 Inlägg

Frågar du mig så hade jag köpt 525:an e34.Kan bli oerhört feta och det e väldigt mkt bil för pengarna tycker jag:P Kolla in min Gammla vet jag!

Renault Kangoo "Formula Edition" (2016)
Volvo 740 T5 "TM-Racing" (1988)
skjortan Down n`out
18 september 2010 · 514 Inlägg

tyska bilar is the shit! men! tänl på att reservdelar brukar vara väldigt dyra till ex, bmw & vag

Down n`out
Rinnegan Malleus Malificarum
18 september 2010 · 2 401 Inlägg

Har själv ägt en BMW 525i från 1995. Kommer aldrig mer att köpa BMW. hmm

Trög, obekväm, tror fan att vartenda stag i framvagn var löst och när man bytte nästan hela framvagn så var det fortfarande skit som var löst. Väghållningen var medioker, har åkt i en 77'as Chevrolet Malibu som hade betydligt bättre väghållning. Hände ingenting när man tryckte på gasen, sladdrig växellåda enligt mig. Det enda som var plus var väl att det var skinn inredning.. dock så var det obekväma stolar utav bara fan, så där gick ju ett plus i graven.

Har dock inte haft någon erfarenhet med Audi, har hört att de är roliga så satsa på det i mitt tycke.

Senast redigerat av Rinnegan (18 september 2010)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
18 september 2010 · 1 948 Inlägg

skjortan skrev:
tyska bilar is the shit! men! tänl på att reservdelar brukar vara väldigt dyra till ex, bmw & vag

Rent skitsnack! vid en jämnfrörelse med volvo 740 gl som alla tycker är så billiga, låg både audi 100 och vw golf 3 Gti 8v, billigare..

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Rquired Allmänt envis
18 september 2010 · 12 512 Inlägg

Rinnegan skrev:
Har själv ägt en BMW 525i från 1995. Kommer aldrig mer att köpa BMW. hmm

Trög, obekväm, tror fan att vartenda stag i framvagn var löst och när man bytte nästan hela framvagn så var det fortfarande skit som var löst. Väghållningen var medioker, har åkt i en 77'as Chevrolet Malibu som hade betydligt bättre väghållning. Hände ingenting när man tryckte på gasen, sladdrig växellåda enligt mig. Det enda som var plus var väl att det var skinn inredning.. dock så var det obekväma stolar utav bara fan, så där gick ju ett plus i graven.

Har dock inte haft någon erfarenhet med Audi, har hört att de är roliga så satsa på det i mitt tycke.

Måste peka ut lite självklarheter här, jag fetstilar dem.

-Om varenda stag i framvagnen är löst kan man självklart inte förvänta sig någon väghållning. Uppenbarligen var din bil riktigt dålig eftersom till och med en jänkare gick bättre.

-Sladdrig växellåda är inte direkt ovanligt på Bmw och hör ihop med både ålder och hård körning, om den nu var totaltslut undertill som du indirekt påstår ovan är det högst sannolikt att även länkaget var slut.

-Prestanda beror på vad man jämför med, 525i är ingen raket men å andra sidan vilken tung bil med under 200hp är det?

-Även komfort är högst subjektivt, det du anser är obekvämt anser jag vara de bästa stolarna på marknaden. Alla är vi funtade olika, och varken du eller jag vet vad TS tycker.

Lösning: Köp en bil i ok skick alternativ skött om den som sig bör.

Senast redigerat av Rquired (18 september 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Rinnegan Malleus Malificarum
18 september 2010 · 2 401 Inlägg

Rquired skrev:
Måste peka ut lite självklarheter här, jag fetstilar dem.

-Om varenda stag i framvagnen är löst kan man självklart inte förvänta sig någon väghållning. Uppenbarligen var din bil riktigt dålig eftersom till och med en jänkare gick bättre.

-Sladdrig växellåda är inte direkt ovanligt på Bmw och hör ihop med både ålder och hård körning, om den nu var totaltslut undertill som du indirekt påstår ovan är det högst sannolikt att även länkaget var slut.

-Prestanda beror på vad man jämför med, 525i är ingen raket men å andra sidan vilken tung bil med under 200hp är det?

-Även komfort är högst subjektivt, det du anser är obekvämt anser jag vara de bästa stolarna på marknaden. Alla är vi funtade olika, och varken du eller jag vet vad TS tycker.

Dock så var Malibu'n rejält mycket bättre i kurvorna än 3-serien dessutom. Bilstein dämpare och Hotchkiss fjädring samt gröve krängningshämmare så den var riktigt äckligt bra i kurvorna. Dock så hade min BMW dessutom 40/40 sänkning och i princip sprillans nya däck och fälgar, men det var bara skit. Har inte åkt i en BMW där jag har varit imponerad av väghållningen, då enligt mig så har de inte märkvärdigt bra väghållning som alla verkar tycka. Men efter all hype man hör om BMW så förväntar man sig en närmare religiös upplevelse när man sätter sig i bilen. Min BMW var en sådan sjuk jävla besvikelse att det går inte dit en till. Min nuvarande Sierra är ju bättre på alla punkter enligt mig och den kostade mig endast 6000kr, då BMW'n gick för en bit över 20kkr.

Prestandan jämförde jag med liknande bilar som man har varit i och då var det verkligen inget att hurra över.

Växel länkaget var funktionabelt och i rätt bra skick, efter jag hade bytt nästan varenda stag i framvagnen och satt fast dem, så var det ingen märkbar skillnad på väghållningen före eller efter. Bilen hade varit vårdad med 3 ägare.


Och givetvis är komfort väldigt subjektivt, och jag gav min åsikt om det.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
18 september 2010 · 1 948 Inlägg

Jag är ingen Fan av BMW, och fattar inte heller var alla pratar om(förutom m-modeller), men dina inlägg låter överdrivna.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
DirektorIsaksson
18 september 2010 · 191 Inlägg

Sen finns det ju måndags ex av alla bilar o smaken e som baken trots allt:) prova dom bilarna du e sugen på e nog lättast det e ju du som ska köra den inte jag

Renault Kangoo "Formula Edition" (2016)
Volvo 740 T5 "TM-Racing" (1988)
Rinnegan Malleus Malificarum
18 september 2010 · 2 401 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Jag är ingen Fan av BMW, och fattar inte heller var alla pratar om(förutom m-modeller), men dina inlägg låter överdrivna.

De är inte överdrivna överhuvudtaget, det är min egen erfarenhet av BMW. Jag förstår inte att alla verkar tycka att BMW är överlägsen då man jämför med alla andra märken i världen verkar det som om. Nu menar jag givetvis inte superbilar eller dylikt men då man jämför en personbil mot en personbil, så är det 70% BMW som nämns.


Jag tycker att BMW har ett bra antal snygga modeller, motorerna har bra kvalité, men det är ingen bil för mig då jag tycker att dem är rent ut sagt mediokra. Det är som sagt det jag har upplevt, och om någon annan tycker att det är guds gåva till bilvärlden så får dem ju givetvis tycka det, alla har olika smak. Men jag blir lite lack när jag ser personer som bara har kört och ägt BMW, som automatiskt nedvärderar alla andra bilar och har en "min bil är bättre oavsett" attityd.

Senast redigerat av Rinnegan (18 september 2010)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
18 september 2010 · 5 650 Inlägg

Nu är man tillbaka i tråden igen
Läst lite vad ni sagt de där me att dyra delar köper ja inte då man haft Volvo och Volvo delar äre herre jösses priser på med tanke på den taffliga kvalitén 850

Enda Volvo inte varit dyra på är försäkrng va lite dyrare i månanden på de tyska
Fast de ju inviduellt på ålder o vart man bor osv

De Audi o BMW jag åkt tycker ja man åker som en Gud i gämfört mot Volvo ända ja inte vet nått om är merca då bara åkt deras tunga lastbilar

Skulle vilja veta lite vad ni skulle rekomendera av de 3 märkerna runt årsmodell 92'där nånstans
Anledningen jag frågar är då ja inte känner folk som kör tyskt o allt internet jag har sen datan pajja är iphonen så man kan tyvär inte söka info i den mån man vill då 3G nätet är seg u surfa på / kostar pengar

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
skjortan Down n`out
18 september 2010 · 514 Inlägg

AcesHigh666 skrev:

skjortan skrev:
tyska bilar is the shit! men! tänl på att reservdelar brukar vara väldigt dyra till ex, bmw & vag

Rent skitsnack! vid en jämnfrörelse med volvo 740 gl som alla tycker är så billiga, låg både audi 100 och vw golf 3 Gti 8v, billigare..

äru full eller? vag delar är ta mej fan bra mycket dyrare än 740 delar,

Down n`out
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
18 september 2010 · 1 948 Inlägg

skjortan skrev:

AcesHigh666 skrev:

skjortan skrev:
tyska bilar is the shit! men! tänl på att reservdelar brukar vara väldigt dyra till ex, bmw & vag

Rent skitsnack! vid en jämnfrörelse med volvo 740 gl som alla tycker är så billiga, låg både audi 100 och vw golf 3 Gti 8v, billigare..

äru full eller? vag delar är ta mej fan bra mycket dyrare än 740 delar,

Du är ju full med skit förfan, JAG har med mina EGNA ÖGON sett och dessutom deltagit i en test där vi plockade fram samma delar via datorn på mekonomen, och där kom volvo 740 GL sist, audin 2a och golfen var billigast, trotts att det var en GTi.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
skjortan Down n`out
18 september 2010 · 514 Inlägg

du är ju för fan dum i huuvudet! jag har haft en 740gl, golf1 g,l golf mk2 gti 16 och jetta cl, och 74o delarna va nått så  innihelvette dyrare grejor till! och jag har med mina egna HÄNDER GETT MINA EGNA PENGAR till idioten i kassan på mekonomen, och alla vw och audi saker som jag/mina vänner har köpt har varit bra mycket dyrare än 740

Down n`out
Rquired Allmänt envis
18 september 2010 · 12 512 Inlägg

Rinnegan skrev:

Rquired skrev:
Måste peka ut lite självklarheter här, jag fetstilar dem.

-Om varenda stag i framvagnen är löst kan man självklart inte förvänta sig någon väghållning. Uppenbarligen var din bil riktigt dålig eftersom till och med en jänkare gick bättre.

-Sladdrig växellåda är inte direkt ovanligt på Bmw och hör ihop med både ålder och hård körning, om den nu var totaltslut undertill som du indirekt påstår ovan är det högst sannolikt att även länkaget var slut.

-Prestanda beror på vad man jämför med, 525i är ingen raket men å andra sidan vilken tung bil med under 200hp är det?

-Även komfort är högst subjektivt, det du anser är obekvämt anser jag vara de bästa stolarna på marknaden. Alla är vi funtade olika, och varken du eller jag vet vad TS tycker.

Dock så var Malibu'n rejält mycket bättre i kurvorna än 3-serien dessutom. Bilstein dämpare och Hotchkiss fjädring samt gröve krängningshämmare så den var riktigt äckligt bra i kurvorna. Dock så hade min BMW dessutom 40/40 sänkning och i princip sprillans nya däck och fälgar, men det var bara skit. Har inte åkt i en BMW där jag har varit imponerad av väghållningen, då enligt mig så har de inte märkvärdigt bra väghållning som alla verkar tycka. Men efter all hype man hör om BMW så förväntar man sig en närmare religiös upplevelse när man sätter sig i bilen. Min BMW var en sådan sjuk jävla besvikelse att det går inte dit en till. Min nuvarande Sierra är ju bättre på alla punkter enligt mig och den kostade mig endast 6000kr, då BMW'n gick för en bit över 20kkr.

Prestandan jämförde jag med liknande bilar som man har varit i och då var det verkligen inget att hurra över.

Växel länkaget var funktionabelt och i rätt bra skick, efter jag hade bytt nästan varenda stag i framvagnen och satt fast dem, så var det ingen märkbar skillnad på väghållningen före eller efter. Bilen hade varit vårdad med 3 ägare.


Och givetvis är komfort väldigt subjektivt, och jag gav min åsikt om det.

Jag kan inte göra annat än att starkt betvivla dina påståenden, jag kan skriva att en Mercedes A-klass har vassare väghållning än en Corvette C6 men det gör det inte sant.

Sedan spelar det väl ingen roll om du sänkte bilen och satte dit sprillans nya däck och fälgar, för den var ju enligt din egen utsago fortfarande glapp i framvagnen. Det skrev du ju själv i ditt första inlägg i denna tråd (Inlägg#4) med orden "fortfarande skit som var löst".

Angående länkaget kan det mycket väl varit 100% funktionellt med växlar som varit enkla att lägga i och lätta att hitta; Det betyder inte att det inte var slitet och att "Bmw känslan" var borta. Bmw brukar annars vara snudd på kärva

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Rspeter Audi A5 quattro driver.
18 september 2010 · 2 203 Inlägg

skjortan skrev:
du är ju för fan dum i huuvudet! jag har haft en 740gl, golf1 g,l golf mk2 gti 16 och jetta cl, och 74o delarna va nått så  innihelvette dyrare grejor till! och jag har med mina egna HÄNDER GETT MINA EGNA PENGAR till idioten i kassan på mekonomen, och alla vw och audi saker som jag/mina vänner har köpt har varit bra mycket dyrare än 740

Vilka delar var dyrast? till 740 eller Audi/VW?

JPlassgard
18 september 2010 · 83 Inlägg

Jag hade utan tvekan köpt en 525a. Eller varför inte en 530 med lilla v8an?
Mb 190 är enligt mig en trång liten skitbil! Har i och för sig bara haft en men den var förjävlig.

Rinnegan Malleus Malificarum
18 september 2010 · 2 401 Inlägg

Rquired skrev:
Jag kan inte göra annat än att starkt betvivla dina påståenden, jag kan skriva att en Mercedes A-klass har vassare väghållning än en Corvette C6 men det gör det inte sant.

Sedan spelar det väl ingen roll om du sänkte bilen och satte dit sprillans nya däck och fälgar, för den var ju enligt din egen utsago fortfarande glapp i framvagnen. Det skrev du ju själv i ditt första inlägg i denna tråd (Inlägg#4) med orden "fortfarande skit som var löst".

Angående länkaget kan det mycket väl varit 100% funktionellt med växlar som varit enkla att lägga i och lätta att hitta; Det betyder inte att det inte var slitet och att "Bmw känslan" var borta. Bmw brukar annars vara snudd på kärva

Nu är ju du på snudd hatisk mot amerikanska bilar så jag tvivlar inte på att du tvivlar på mig, men då chassiet som Malibu'n är baserad på används flitigt än idag i road racing och bland annat de flesta NASCAR bilarnas chassie baserat på just det så är det ju uppenbart att skiten går att svänga med. Nu kommer du aldrig att hålla med mig och påpeka att amerikanska bilar inte kan svänga och skiten borde utrotas, för att det är ju bara som en tradition att göra så när man äger allt annat än amerikanska bilar och troligtvis inte har åkt i ovan nämnda bilmodell.

Det ifråga som var löst medförde ett klonkande ljud, men som troligtvis inte tillförde något till väghållningen då den kändes likadan som alla andra E34'or jag tog mig tid att åka i för att se om de var lika illa i väghållnings sektorn. Men nu kommer du troligtvis att säga "det kan du ju omöjligt veta, BMW är byggt för kvalité och har ypperlig väghållning som bör imponera på dig".

Ingen BMW som jag har varit i har varit "snudd på kärva", alla original bilarna var sladdriga i växellådan. Nu är ju jag kanske van vid Muncie/Tremec lådor men så jäkla sladdriga ska dem ju omöjligt vara.




Nu är ju jag lite less på att diskutera med någon som jag har endast sett ge BMW som köp exempel. Istället för att vara neutral så är det nästan som om du prackar på den elitiska BMW attityden och bilarna på andra och sedan försvarar BMW till döden och försöker motbevisa folk som inte gillar att köra BMW.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Rquired Allmänt envis
18 september 2010 · 12 512 Inlägg

Rinnegan skrev:

Rquired skrev:
Jag kan inte göra annat än att starkt betvivla dina påståenden, jag kan skriva att en Mercedes A-klass har vassare väghållning än en Corvette C6 men det gör det inte sant.

Sedan spelar det väl ingen roll om du sänkte bilen och satte dit sprillans nya däck och fälgar, för den var ju enligt din egen utsago fortfarande glapp i framvagnen. Det skrev du ju själv i ditt första inlägg i denna tråd (Inlägg#4) med orden "fortfarande skit som var löst".

Angående länkaget kan det mycket väl varit 100% funktionellt med växlar som varit enkla att lägga i och lätta att hitta; Det betyder inte att det inte var slitet och att "Bmw känslan" var borta. Bmw brukar annars vara snudd på kärva

Nu är ju du på snudd hatisk mot amerikanska bilar så jag tvivlar inte på att du tvivlar på mig, men då chassiet som Malibu'n är baserad på används flitigt än idag i road racing och bland annat de flesta NASCAR bilarnas chassie baserat på just det så är det ju uppenbart att skiten går att svänga med. Nu kommer du aldrig att hålla med mig och påpeka att amerikanska bilar inte kan svänga och skiten borde utrotas, för att det är ju bara som en tradition att göra så när man äger allt annat än amerikanska bilar och troligtvis inte har åkt i ovan nämnda bilmodell.

Det ifråga som var löst medförde ett klonkande ljud, men som troligtvis inte tillförde något till väghållningen då den kändes likadan som alla andra E34'or jag tog mig tid att åka i för att se om de var lika illa i väghållnings sektorn. Men nu kommer du troligtvis att säga "det kan du ju omöjligt veta, BMW är byggt för kvalité och har ypperlig väghållning som bör imponera på dig".

Ingen BMW som jag har varit i har varit "snudd på kärva", alla original bilarna var sladdriga i växellådan. Nu är ju jag kanske van vid Muncie/Tremec lådor men så jäkla sladdriga ska dem ju omöjligt vara.




Nu är ju jag lite less på att diskutera med någon som jag har endast sett ge BMW som köp exempel. Istället för att vara neutral så är det nästan som om du prackar på den elitiska BMW attityden och bilarna på andra och sedan försvarar BMW till döden och försöker motbevisa folk som inte gillar att köra BMW.

Är inte ett dugg hatisk mot amerikanska bilar och förutsätter faktiskt att exemplet med A-klassen gick fram på rätt sätt. Självklart har det funnits bilar från amerikanska bilar med bra väghållning, men du kan knappast påstå annat än att dessa är i solklar minoritet och att de flesta har varit svåra att klassa som "standardbilar"?

Amerikanska bilar bör aldrig utrotas, det finns få bilar med mer charm och ljudet av en V8 med stor volym är obetalbart. NASCAR kan jag däremot inget annat än att ogilla, det är inte mer sport i att köra runt, runt än det är i att måla en vägg. Men till skillnad från måleriet kräver det en del av bilen.

Angående E34an vet jag inte vad jag skall skriva, utan kan bara stilla undra vilka bilar med samma förutsättningar som går bättre än denna. Mercedes E-klass är självklar och undantagen, och jag tror inte man hittar ett motsvarande amerikanskt exempel. Inte med samma förutsättningar.

Angående växellådan kan vi väl helt enkelt lägga det till samma kategori som komforten, det är väl en smakfråga och beror på vad man jämför med.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Nisse1
18 september 2010 · 175 Inlägg

skjortan skrev:
du är ju för fan dum i huuvudet! jag har haft en 740gl, golf1 g,l golf mk2 gti 16 och jetta cl, och 74o delarna va nått så  innihelvette dyrare grejor till! och jag har med mina egna HÄNDER GETT MINA EGNA PENGAR till idioten i kassan på mekonomen, och alla vw och audi saker som jag/mina vänner har köpt har varit bra mycket dyrare än 740

Om det är till någon tröst så var jag inne på Volvo för ett tag sedan för att köpa tändstift till volvatorn, tänkte att jag bara skulle åka förbi och "kolla priset" innan jag åkte till mekonomen. 242,50 kr för 4 original tändstift tycker jag inte är farligt smile Mekonomen tog 399 kr för 4 st till Opeln tongue

OnT, E34 kan bli riktigt jävla asfeta, så en 525a skulle nog jag ta smile
Eller en Omega V6a, där har du komfort och utrustning samt en nyare bil. Ja det är en Opel. Ja dom är underskattade, ja, inga gillar dem här, kan också bli ruggigt feta smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang