Hur går de till att ta körkort privat?

Driftkungen Saab - Move Your Mind
18 september 2010 · 1 094 Inlägg

Hejsan!

Är 17 och ett halft år och det sjukt efterlängtade körkortet är nära!big_smilebig_smilebig_smile
Hade planer på att skriva in mig på en körskola här i Karlshamn där jag bor, men fick ett tips om att ta det privat istället.

Vet inte så mycket om de, så skulle vara väldigt bra om någon kan skriva hur detta funkar och hur man ska gå tillväga.
Kan tänka mig att det sker ändringar från år till år, så helst folk som vet vad som gäller idag!

Han som tipsade mig sa även att det skulle vara svårare att ta det privat, vilket jag givet har förståelse för.
Men då jag övningskört runt 600-800mil i både småstäder och storstäder som Göteborg, Malmö, Lund m.m. Backat och kört lite smått med släp. Har inga svårigheter med att parkera av något slag. Sedan har jag även haft en liten Gokart kärriär på 5år så känns de inte som de ska vara några problem.

Nog med skryt, skriv vad ni känner till smile!

Hittade lite trådar om privatkörkortstagning men trådarna var gamla och frågorna som trådskaparna var inte riktigt som mina så tycker denna tråden kan får vara kvar.

Mvh Mike

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Saab 9-3 Aero SS "Brukis" (2004)
BMW 325ia Cab "Passar inte Sveriges väder..." (1994)
Dansken_fire
18 september 2010 · 254 Inlägg

Kan väl berätta hur det var när jag tog kortet febuari detta år...

Började med körskola då mossan betalade allt så var lika bra tyckte hon, som alla vet så är körskola sega som fan men körde med skolan 5 gånger kanske och gick Risk 1 och 2 sen tog mitt humör slut och bestämde mig att körkortet skulle vara i handen innan veckan var slut ( det var måndag)
Beställde hem inloggning på trafikvärkets hemsida sen fick jag hem papper på tisdag gick in på internet beställde uppkörning och skriving på torsdagen och klarade det..

Alltså till din fråga, det är inte svårt och ta det privat, Stick till närmaste Halkbana beställ tid där sök upp en köskola och ta den drog utbildningen när allt är klart beställ hem inloggning och beställ tid...

Visst tar de lite hårdare med körning men som du säger så verka du kunna köra bil och då bruka det inte vara något svårt. Köpte den skivan man kan köpa på typ statiol (körtest) eller något frågor på datorn plugga på det... När det gäller körning så kör man mycket på enkelriktat och pakera och typ backa runt ett hörn för att vända så träna på sånna saker. Titta i speglarna ofta så ska du nog klara det:D

Har du några fråga så fråga så ska jag se om jag kan svara på dem:)

Necrocide
18 september 2010 · 138 Inlägg

Här kan du boka prov själv: http://www.korkortsportalen.se/e-tjanster/

Smajly
19 september 2010 · 3 059 Inlägg

Samma här fast för ett antal år sen..
Ringde o beställde tid till halkkörning, sen tid till uppskrivning och sen till uppkörning. Snabbt gick det också.
Mitt enda tips är igentligen att titta i alla backspeglar OFTA.

Senast redigerat av Smajly (19 september 2010)

Driftkungen Saab - Move Your Mind
19 september 2010 · 1 094 Inlägg

Dansken_fire: Stort tack för svaret! Men de du kallar risk 1 och 2, hur ta man detta själv? Eller de ingår bara i körskolan?

Och hur funkar sammarbetet mellan mig och körskolan vid drogutbildningen? Måste väl inte skriva in mig för en sådan sak?

Ang cd skivan, teori behövs ju alltid. Så tänkte köpa böcker av någon som precis tagit kortet och plugga i de! Känns som en bra lösning:)
Tack förtipset!

Necrocide: tack!

Smajly: Okej verkar riktigt smidigt! Okej jo, jag får börja beté mig som en övningsförare och överdriva allt osv:)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
BMW 325ia Cab "Passar inte Sveriges väder..." (1994)
Saab 9000 CSE 2.3T "Banprojektet." (1994)
Smajly
19 september 2010 · 3 059 Inlägg

Hitta en sida.. vet ej om den hjälper dig nått men lite tips kanske du kan få:

http://www.takorkortet.se/bilskola-eller-privat/

Saandberg
19 september 2010 · 106 Inlägg

Jag tog förra året början av året allting privat det funkade bra för mig du känner juh själv om du skulle kunna tro dig klara av det å vad dom som åker med dig säger om dom tycker du kör bra eller inte jag övnigkörde enbart med min far så det är inte omöjligt givetvis. lita på dig själv oxå!

Iaf jag gjorde som så jag bokade tider http://www.korkortsportalen.se/e-tjanster/ här fanns det inte tider kan man ringa dom å ha lite tur å få återbud så du får tid ännu snabbare men du kan få köra i vilken stad som helst men det ska man klara även när man har kortet i handen med så smile Hoppas min information hjälpte till nånting

Lycka till!  Ursäkta min muppskrivng..
/Micke

Volvo Räcing
Dansken_fire
19 september 2010 · 254 Inlägg

Driftkungen skrev:
Dansken_fire: Stort tack för svaret! Men de du kallar risk 1 och 2, hur ta man detta själv? Eller de ingår bara i körskolan?

Och hur funkar sammarbetet mellan mig och körskolan vid drogutbildningen? Måste väl inte skriva in mig för en sådan sak?

Ang cd skivan, teori behövs ju alltid. Så tänkte köpa böcker av någon som precis tagit kortet och plugga i de! Känns som en bra lösning:)
Tack förtipset!

Risk 1 och 2 vet inte vilket som är vilket men Ena är Halkan som är ett måste och andra drogutbildning som kom förra året i april har jag för mig som också är ett måste Halkan kontakta du närmaste halka och boka tid och Drogutbildning kan man nog bara ringa en köskola som har hand om utbildnigar, bara söka på nätet så åker man dit och betala och lyssnar inget mer:P

Man behöver inte skriva in sig

ja köp/låna böcker av kompisar sen skaffa den CD skivan till datorn Guld värd:D

MilleN
22 september 2010 · 9 108 Inlägg

Riskettan gör du på en trafikskola, bara att ringa och boka även om du inte är inskriven. Blir antagligen lite dyrare om du inte är inskriven dock. Kanske kan kosta mellan 400-800kr.

Fråga på körskolan vart dom kör risktvåan (halkan), ring stället och boka in en tid privat.

Boka sedan prov. Teori och körning måste bokas samtidigt. Allt står på www.korkortsportalen.se

Om uppkörningen inte går vägen, ta med dig protokollet från uppkörningen till en körskola och be dem hjälpa dig på ett par lektioner om det är något du inte riktigt är med på.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang