10200 kr i service/reparation hjälp!

h30aad
21 september 2010 · 124 Inlägg

Hej

Lämnade in min Vw golf V för en grundservice (6000 mils serviecen) detta gick på 4400 plus torkarblad fram och bak
för 500+700 för en tempgivare+3800 för bromskivor fram samt bromsklossar = ca 10000 kr.är det normalt?

Vad har ni lagt ut på service och reparationer? skulle kännas bättre och veta att ja inte är ensam ??

azid Det som inte dödar gör ont
21 september 2010 · 2 668 Inlägg

vart lämnde du in den till att börja med? alla har olika timtaxa

2slow
666_Beast
21 september 2010 · 1 863 Inlägg

Skulle serva en 9-5a jag hade förut, när jag kom och hämtade den så var notan på 10980 kr. Det var fel på xenonlampan plus detaljer i nivåregleringen, man var ju inte glad då kan jag säga.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
azid Det som inte dödar gör ont
21 september 2010 · 2 668 Inlägg

666_Beast skrev:
Skulle serva en 9-5a jag hade förut, när jag kom och hämtade den så var notan på 10980 kr. Det var fel på xenonlampan plus detaljer i nivåregleringen, man var ju inte glad då kan jag säga.

men om priset sticker iväg mer än 10% än vad man kommit överens om så måste dom höra av sig till dig

2slow
Akka
21 september 2010 · 1 174 Inlägg

h30aad skrev:
Hej

Lämnade in min Vw golf V för en grundservice (6000 mils serviecen) detta gick på 4400 plus torkarblad fram och bak
för 500+700 för en tempgivare+3800 för bromskivor fram samt bromsklossar = ca 10000 kr.är det normalt?

Vad har ni lagt ut på service och reparationer? skulle kännas bättre och veta att ja inte är ensam ??

Tycker det låter rimligt, dock dyrt. Audi å vw är inte så billiga på sånt...

h30aad
21 september 2010 · 124 Inlägg

Dom hörde av sig om priserna..men jag ville bara ventilera med er om det..det är fan inte kul att lägga dom pengarna på bilreparationer.

adde87
21 september 2010 · 228 Inlägg

när ja lämnat in på bilia så har dom alltid ringt innan oavsett vad de varit..

Det e VI som e HAMMARBY!
AudiZack Living the good Life!
21 september 2010 · 585 Inlägg

Du får räkna med att det kostar så mycket, vissa verkstäder tar ju 1700 kronor i timmen och kan man inte meka eller göra något själv så flyger kostnaderna iväg, och ja det låter rimligt det där.

Hade jag gjort det där på min egen bil hade det nog kostat mig ca 3000 kronor...

When the flag drops, the Bullshit stops.
Crille88
21 september 2010 · 1 353 Inlägg

h30aad skrev:
Hej

Lämnade in min Vw golf V för en grundservice (6000 mils serviecen) detta gick på 4400 plus torkarblad fram och bak
för 500+700 för en tempgivare+3800 för bromskivor fram samt bromsklossar = ca 10000 kr.är det normalt?

Vad har ni lagt ut på service och reparationer? skulle kännas bättre och veta att ja inte är ensam ??

väldigt svårt o svara på din fråga eftersom ingen av oss är en "verkstad" o alla kan få tag på olika delar till olika priser..

de ända du kan göra är först o främst o ta reda på vad som byttes i 6000 mils servicen.
därefter kollar du hur mycket du behöver betala för torkarblad.
efter de kan du kolla vilken givare som byttes och därmed ta reda på vad den kostar.
sen kollar du upp vad skivor o belägg kostar.

sen har du pris för material.. och därmed får du fram om de var rimligt eller inte....
enda fördelen med att lämna på verkstad är stämpeln. och jag förstår att du lämnar in där med tanke på miltalet..

MEN det som byttes kan man göra hemma för säkert 5000kr..

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Evert_
21 september 2010 · 303 Inlägg

azid skrev:

666_Beast skrev:
Skulle serva en 9-5a jag hade förut, när jag kom och hämtade den så var notan på 10980 kr. Det var fel på xenonlampan plus detaljer i nivåregleringen, man var ju inte glad då kan jag säga.

men om priset sticker iväg mer än 10% än vad man kommit överens om så måste dom höra av sig till dig

ligger i tvist med ett företag trodde också att det va 10% men det är 15% pratade med konsument vägledningen  om det nu stavas så å hon sa att det va 15%

heter numera blyfot_racing här på garaget
rawan92 Rekondare/Personbilsmekaniker
21 september 2010 · 198 Inlägg

h30aad skrev:
Hej

Lämnade in min Vw golf V för en grundservice (6000 mils serviecen) detta gick på 4400 plus torkarblad fram och bak
för 500+700 för en tempgivare+3800 för bromskivor fram samt bromsklossar = ca 10000 kr.är det normalt?

Vad har ni lagt ut på service och reparationer? skulle kännas bättre och veta att ja inte är ensam ??

Vart lämnade du in den? som sagt väldigt olika arbetskostnader

darkwizard Fordonstekniker
21 september 2010 · 1 740 Inlägg

Vet om en service på volvo md med partikel filter, hamnar på drygt 20000 kr, då du måste byta partikel filtret efter x antal mil.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
MrCarfreak Gasglad
21 september 2010 · 3 244 Inlägg

Herre jävlar vilka priser! Frågar ni aldrig om ett kostnadsförslag innan ni lämnar in bilen ?
Jag driver själv en bilverkstad och skulle skämmas att ta dessa priser. När en kund frågar om ett kostnadsförslag så är det alltid det priset som gäller om det ej uppkommer andra fel på bilen som resulterar i ett högre pris, då ringer jag alltid och frågar om det är ok att åtgärda detta samt informerar som det slutliga priset!

Om vi tar ett pris exempel. Byta skivor fram på en Seat ville Seat ha 1500:- per sida för. Jag fick fram ett pris på 1000:- för båda sidor. Skivorna kostar till kund 237:- /st, handlar av Mekonomen alt. BDS bildelar!
Det är brembo skivor det handlar om, dvs. exakt samma skivor som Seat själv sätter på bilen, det som skiljer är kartongen som är utsmyckad med Seat märket!

Likadant är det med VW/Audi skivor samt andra delar!

Slutsats:

Lämna ALDRIG in bilen innan ni fått ett kostnadsförslag innehållande ett fast pris som ej överstiger förslagets summa om ni EJ godkänt en reperation som medför en högre kostnad!

Hoppas fler folk slipper bli lurade på hiskerliga pengar i framtiden!

//Christian

Senast redigerat av MrCarfreak (21 september 2010)

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
kolvas
21 september 2010 · 4 001 Inlägg

Man lämnar inte in sin bil till till märkesverkstäder för då får man räkna med ungefär dubbla priset av exakt samma arbete & delar som hos någon liten verkstad

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
MrCarfreak Gasglad
21 september 2010 · 3 244 Inlägg

kolvas skrev:
Man lämnar inte in sin bil till till märkesverkstäder för då får man räkna med ungefär dubbla priset av exakt samma arbete & delar som hos någon liten verkstad

Korrekt! smile

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
Smajly
21 september 2010 · 3 059 Inlägg

Hade nog bara lämnat den för servicen så man fått en stämpel i boken.. resten hade man ju kunnat fixat himma i garaget.

Rallyhalle
21 september 2010 · 4 299 Inlägg

Farsan hade en Audi A6 2,4 som han 12000-milaservade (kamrem o grejer) samt fick byta kylare visade det sig. Det gick lös på 19000 kr. Men som de sagts tidigare, det kostar om man vill ha märkesloggan på grejerna wink

MeepMeep Finraggare
21 september 2010 · 2 381 Inlägg

Drivaxeldamaskerna på min var slut (både höger + vänster inre och yttre) fanns inte lösa - 26000:- monterat. Spindelleder och camber fram 9800 installerat. Nya skivor och klossar fram 5490 installerat. Kardanen 14900 på¨bilen osv... Hade en räkning på 80 + moms men som tur var gick det på maskinskada även om IF krävde 5 * självrisk (vilket jag fortfarande inte fått svar på varför de gjorde så)...

Angående märkesverkstäder...

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
TireSlayer Tvivlare
21 september 2010 · 2 266 Inlägg

MrCarfreak skrev:
Herre jävlar vilka priser! Frågar ni aldrig om ett kostnadsförslag innan ni lämnar in bilen ?
Jag driver själv en bilverkstad och skulle skämmas att ta dessa priser. När en kund frågar om ett kostnadsförslag så är det alltid det priset som gäller om det ej uppkommer andra fel på bilen som resulterar i ett högre pris, då ringer jag alltid och frågar om det är ok att åtgärda detta samt informerar som det slutliga priset!

Om vi tar ett pris exempel. Byta skivor fram på en Seat ville Seat ha 1500:- per sida för. Jag fick fram ett pris på 1000:- för båda sidor. Skivorna kostar till kund 237:- /st, handlar av Mekonomen alt. BDS bildelar!
Det är brembo skivor det handlar om, dvs. exakt samma skivor som Seat själv sätter på bilen, det som skiljer är kartongen som är utsmyckad med Seat märket!

Likadant är det med VW/Audi skivor samt andra delar!

Slutsats:

Lämna ALDRIG in bilen innan ni fått ett kostnadsförslag innehållande ett fast pris som ej överstiger förslagets summa om ni EJ godkänt en reperation som medför en högre kostnad!

Hoppas fler folk slipper bli lurade på hiskerliga pengar i framtiden!

//Christian

TS har ju godkänt reparationen, och fått pris av verkstad, som jag förstått situationen.

F.ö så gör vi likadant på mitt jobb som du gör smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
MrCarfreak Gasglad
21 september 2010 · 3 244 Inlägg

MantaRobin skrev:

MrCarfreak skrev:
Herre jävlar vilka priser! Frågar ni aldrig om ett kostnadsförslag innan ni lämnar in bilen ?
Jag driver själv en bilverkstad och skulle skämmas att ta dessa priser. När en kund frågar om ett kostnadsförslag så är det alltid det priset som gäller om det ej uppkommer andra fel på bilen som resulterar i ett högre pris, då ringer jag alltid och frågar om det är ok att åtgärda detta samt informerar som det slutliga priset!

Om vi tar ett pris exempel. Byta skivor fram på en Seat ville Seat ha 1500:- per sida för. Jag fick fram ett pris på 1000:- för båda sidor. Skivorna kostar till kund 237:- /st, handlar av Mekonomen alt. BDS bildelar!
Det är brembo skivor det handlar om, dvs. exakt samma skivor som Seat själv sätter på bilen, det som skiljer är kartongen som är utsmyckad med Seat märket!

Likadant är det med VW/Audi skivor samt andra delar!

Slutsats:

Lämna ALDRIG in bilen innan ni fått ett kostnadsförslag innehållande ett fast pris som ej överstiger förslagets summa om ni EJ godkänt en reperation som medför en högre kostnad!

Hoppas fler folk slipper bli lurade på hiskerliga pengar i framtiden!

//Christian

TS har ju godkänt reparationen, och fått pris av verkstad, som jag förstått situationen.

F.ö så gör vi likadant på mitt jobb som du gör smile

Jo det såg jag, gav mer generella tips till alla andra som funderar på att lämna in bilen mm.

Precis, alla verkstäder borde göra på detta sett. Sen att klaga över priset efter man hämtat ut bilen igen tycker jag är lite små kräligt, man har endå godkänt priset från början.

Ett annat smart tips är att ringa runt till olika företag, både märkes och mindre firmor så man får sig en uppfattning om ett rimligt pris.

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang