Varför har man hjulbultar istället för muttrar?

Newguy
20 november 2010 · 98 Inlägg

henke_99 skrev:

Newguy skrev:

Elda skrev:
pinnbultarna på min 900a börjar bli liiiiiite dåliga i gängorna nu


Efter 26 år.

så nu ska jag byta dom, man tar av natev knapar te pinnbulten med stora släggan knackar in en ny och vipps e allt klart. har man otur när man drar av en bult får man aldrig ur skiten utan måste köpa nytt nav.

Vänta vänta vänta...... Så du menar att pinnbultarna.. De 4 eller 5.. Som man fäster fälgen på.. o sen skruvar dit me mutter.. att dom pinnbultarna bara är dit pressade? yikes

Från baksidan ja... dom ser ut ungefär som en vanlig skruv fast med splines närmast skallen för att förhindra att dom snurrar runt när man drar åt muttern.

Aa juste big_smile Skulle precis editera mitt inlägg. Såg ett klipp på youtube. Men de verkar inte alls vara svårt att byta dom? lol

Knugcab
21 november 2010 · 5 111 Inlägg

Inte särskilt nej...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
henke_99 Offroad Racing
21 november 2010 · 3 122 Inlägg

Men det underlättar med en press när man har våldat loss 8 fastrostade bultar från navet och vet att man har 3 hjul kvar...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
21 november 2010 · 3 929 Inlägg

Evildan skrev:

C-son skrev:

ZonaX skrev:

Hahaha   lol

Haha lol .. och sen valt fel hobby? morsan har inte bilar som hobby men nog fan har hon en bil för att ta sig från punkt A till B.. att äga en bil och byta till vinter samt sommardäck är väl ingen hobby haha

Har som jag skriver ovan aldrig påstått att det skulle vara en hobby eller ett intresse att byta hjul på sin bil, däremot att om det ska vara så svårt att byta hjul anser jag att det är fel val av hobby eller intresse.

Har jag utryckt mig klart nog denna gång?

Det jag menade från första början är att det är rejält otympligt med bultar när man kan göra det enklare för sig med muttrar smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
VXC70
21 november 2010 · 210 Inlägg

föredrar hjulskruvar då muttrar som blir för hårt åtdragna har en tendens att få pinnbulten att gå av.

Evildan
21 november 2010 ·

Thunderbird88 skrev:

Evildan skrev:

C-son skrev:

Haha lol .. och sen valt fel hobby? morsan har inte bilar som hobby men nog fan har hon en bil för att ta sig från punkt A till B.. att äga en bil och byta till vinter samt sommardäck är väl ingen hobby haha

Har som jag skriver ovan aldrig påstått att det skulle vara en hobby eller ett intresse att byta hjul på sin bil, däremot att om det ska vara så svårt att byta hjul anser jag att det är fel val av hobby eller intresse.

Har jag utryckt mig klart nog denna gång?

Det jag menade från första början är att det är rejält otympligt med bultar när man kan göra det enklare för sig med muttrar smile

Då redigerar jag mig själv....

twin_cam Smålänning
21 november 2010 · 7 877 Inlägg

VXC70 skrev:
föredrar hjulskruvar då muttrar som blir för hårt åtdragna har en tendens att få pinnbulten att gå av.

Jag har en SKITENKEL lösning på det problemet!!!

Dra dom inte för hårt wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Alex-s Bakhjulskrafs
21 november 2010 · 1 479 Inlägg

så länge man drar med fälgkors får man lätt tillräckligt hård spänning. hjulmuttrar/bultar ska aldrig spännas med det jävla skaftet med förlängare som ligger i bilen.

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Newguy
21 november 2010 · 98 Inlägg

Jag drar åt de värsta jag har me korset smile Sätter foten emot och drar.. Aldrig haft några problem alls att få av muttrarna i efterhand tongue

Andromeda Rumpmas
21 november 2010 · 3 860 Inlägg

Det är väl lite löjligt hur en del resonerar ändå. Jag byter däck två gånger om året och om jag håller till ute på uppfarten med en widowmaker och en pallbock tar det mig högst en halvtimme om jag tar det lugnt. Tidsskillnaden mellan bultar och muttrar är nog ytterst liten och jag behöver bara lägga en timme per år på att byta däck. Ni som inte orkar hålla fast ett däck medan ni pillar i den första bulten kanske skulle ta och skaffa ett gymkort eller köpa en uppsättning mindre fälgar. Ni kan nog balansera upp hjulet på en garagedomkraft om det är för tungt. Det är väl i så fall jävligare att Saab började med 5 buktar/hjul istället för fyra på ng900 och senare modeller. Den skillnaden tar nog mer tid i anspråk när man skiftar hjul.
Alternativen är ju annars att man lämnar bort vad som verkar vara ett oerhört svårt och omständligt arbete om man har hjulbultar på bilen, eller helt enkelt åker på allvädersdäck året om.
Fan, fråga er hellre varför det är vettigt att man måste separera motorn och lådan föra tt byta koppling på en del bilar eller varför man måste ner med tanken för att byta bensinpump. DET är att krångla till det i onödan.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Funkiee Saab älskare!
21 november 2010 · 4 597 Inlägg

Andromeda skrev:
Det är väl lite löjligt hur en del resonerar ändå. Jag byter däck två gånger om året och om jag håller till ute på uppfarten med en widowmaker och en pallbock tar det mig högst en halvtimme om jag tar det lugnt. Tidsskillnaden mellan bultar och muttrar är nog ytterst liten och jag behöver bara lägga en timme per år på att byta däck. Ni som inte orkar hålla fast ett däck medan ni pillar i den första bulten kanske skulle ta och skaffa ett gymkort eller köpa en uppsättning mindre fälgar. Ni kan nog balansera upp hjulet på en garagedomkraft om det är för tungt. Det är väl i så fall jävligare att Saab började med 5 buktar/hjul istället för fyra på ng900 och senare modeller. Den skillnaden tar nog mer tid i anspråk när man skiftar hjul.
Alternativen är ju annars att man lämnar bort vad som verkar vara ett oerhört svårt och omständligt arbete om man har hjulbultar på bilen, eller helt enkelt åker på allvädersdäck året om.
Fan, fråga er hellre varför det är vettigt att man måste separera motorn och lådan föra tt byta koppling på en del bilar eller varför man måste ner med tanken för att byta bensinpump. DET är att krångla till det i onödan.

Kunde fan inte sagt det bättre själv!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Andromeda Rumpmas
21 november 2010 · 3 860 Inlägg

Elda skrev:
Fan vad min og900  e lättmekad, behöver inte ha ner motor/låda för o byta koppling, behöver inte ha ner tanken för o byta pump OCH den har 4xhjulmuttrar

Yepp, win för hela slanten smile

Fan att jag gjorde mig av med min og900 mad

Å andra sidan är det tur att og900 är lättmekad, för med fel körstil äter den växellådor tongue

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
21 november 2010 · 3 929 Inlägg

Elda skrev:
Fan vad min og900  e lättmekad, behöver inte ha ner motor/låda för o byta koppling, behöver inte ha ner tanken för o byta pump OCH den har 4xhjulmuttrar

Vet själv inte hur det är men

1: Hur ofta bytar man koppling? Det är inte direkt ett oljefilter ...
2: Hur svårt är det egentligen att byta fläktrem jämfört med bilar som har den fram?

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
mange_240
21 november 2010 · 1 562 Inlägg

Andromeda skrev:
Det är väl lite löjligt hur en del resonerar ändå. Jag byter däck två gånger om året och om jag håller till ute på uppfarten med en widowmaker och en pallbock tar det mig högst en halvtimme om jag tar det lugnt. Tidsskillnaden mellan bultar och muttrar är nog ytterst liten och jag behöver bara lägga en timme per år på att byta däck. Ni som inte orkar hålla fast ett däck medan ni pillar i den första bulten kanske skulle ta och skaffa ett gymkort eller köpa en uppsättning mindre fälgar. Ni kan nog balansera upp hjulet på en garagedomkraft om det är för tungt. Det är väl i så fall jävligare att Saab började med 5 buktar/hjul istället för fyra på ng900 och senare modeller. Den skillnaden tar nog mer tid i anspråk när man skiftar hjul.
Alternativen är ju annars att man lämnar bort vad som verkar vara ett oerhört svårt och omständligt arbete om man har hjulbultar på bilen, eller helt enkelt åker på allvädersdäck året om.
Fan, fråga er hellre varför det är vettigt att man måste separera motorn och lådan föra tt byta koppling på en del bilar eller varför man måste ner med tanken för att byta bensinpump. DET är att krångla till det i onödan.

problemet är nog att många tycker de e svårt att hitta bulthålen när de står i skogen med punktering, då vissa bilar saknar styrpinne exempelvis audi 80, finns dock en pinne i verktygssatsen som ska gängas in i ett bulthål för att ha ngt att gå på, denna är dock gjord i plast så smäller av i och med att du börjar hänga på hjulet. anledningen till att de sitter styrpinne på exempelvis 2-7-940 med muttrar är för att inte balansen ska rubbas om man balanserat hjulen på bilen.

Volvo_Mannen Volvoskadad
21 november 2010 · 6 017 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

Elda skrev:
Fan vad min og900  e lättmekad, behöver inte ha ner motor/låda för o byta koppling, behöver inte ha ner tanken för o byta pump OCH den har 4xhjulmuttrar

Vet själv inte hur det är men

1: Hur ofta bytar man koppling? Det är inte direkt ett oljefilter ...
2: Hur svårt är det egentligen att byta fläktrem jämfört med bilar som har den fram?

1: Inte särskilt ofta, men den som väl gör det vill väl inte ha en onödigt krånglig konstruktion?
2: Inte så speciellt svårt eller trångt, huven öppnas ju åt andra hållet bla.

Jonas
SportPilot Ubåtsingenjör
21 november 2010 · 7 243 Inlägg

jo de är lättare ... men inte så mycket att bry sig om, så tycker detta är en ganska onödig tråd

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
steifan DR!FTT3KN!K3R
21 november 2010 · 10 427 Inlägg

Elda skrev:
jag spänner alltid med momentnyckel, det man SKA göra wink

Halmstad.. twelve points! wink

Andromeda Rumpmas
22 november 2010 · 3 860 Inlägg

mange_240 skrev:

Andromeda skrev:
Det är väl lite löjligt hur en del resonerar ändå. Jag byter däck två gånger om året och om jag håller till ute på uppfarten med en widowmaker och en pallbock tar det mig högst en halvtimme om jag tar det lugnt. Tidsskillnaden mellan bultar och muttrar är nog ytterst liten och jag behöver bara lägga en timme per år på att byta däck. Ni som inte orkar hålla fast ett däck medan ni pillar i den första bulten kanske skulle ta och skaffa ett gymkort eller köpa en uppsättning mindre fälgar. Ni kan nog balansera upp hjulet på en garagedomkraft om det är för tungt. Det är väl i så fall jävligare att Saab började med 5 buktar/hjul istället för fyra på ng900 och senare modeller. Den skillnaden tar nog mer tid i anspråk när man skiftar hjul.
Alternativen är ju annars att man lämnar bort vad som verkar vara ett oerhört svårt och omständligt arbete om man har hjulbultar på bilen, eller helt enkelt åker på allvädersdäck året om.
Fan, fråga er hellre varför det är vettigt att man måste separera motorn och lådan föra tt byta koppling på en del bilar eller varför man måste ner med tanken för att byta bensinpump. DET är att krångla till det i onödan.

problemet är nog att många tycker de e svårt att hitta bulthålen när de står i skogen med punktering, då vissa bilar saknar styrpinne exempelvis audi 80, finns dock en pinne i verktygssatsen som ska gängas in i ett bulthål för att ha ngt att gå på, denna är dock gjord i plast så smäller av i och med att du börjar hänga på hjulet. anledningen till att de sitter styrpinne på exempelvis 2-7-940 med muttrar är för att inte balansen ska rubbas om man balanserat hjulen på bilen.

Släng upp hjulet mot navet och sätt en fot under det. Håll i med ena handen. Med den andra handen, helst din dominanta, vrider du hjulet tills du ser ett hål att köra in bulten i. Jag har aldrig misslyckats hittills. Punktering har jag aldrig fått trots 10-15k mil. Skulle jag få punktering är nog det värsta att hitta jämn mark att sätta domkraften på. Är det på högersidan vill jag ju inte stå mitt i vägen för att kunna sätta domkraften på asfalten. Därför har jag alltid med en halvmeter regelstump att sätta under domkraften.
Som sagt, en timme per år är inte mycket att bråka om.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
22 november 2010 · 3 860 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

Elda skrev:
Fan vad min og900  e lättmekad, behöver inte ha ner motor/låda för o byta koppling, behöver inte ha ner tanken för o byta pump OCH den har 4xhjulmuttrar

Vet själv inte hur det är men

1: Hur ofta bytar man koppling? Det är inte direkt ett oljefilter ...
2: Hur svårt är det egentligen att byta fläktrem jämfört med bilar som har den fram?

Nej, jag har aldrig behövt byta vare sig någon koppling eller låda på någon bil *ta i trä*. Jag gnäller inte heller om att det är extra jobbigt på vissa bilar. Men jag stör mig på att folk gnäller om att det är jobbigt att sätta i en bult. Ger ni er gnällspikar på att byta handbromsvajrar på en ng900 kommer ni väl att begå harakiri innan ni är färdiga...

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
JonR
22 november 2010 · 3 259 Inlägg

Andromeda skrev:
Släng upp hjulet mot navet och sätt en fot under det. Håll i med ena handen. Med den andra handen, helst din dominanta, vrider du hjulet tills du ser ett hål att köra in bulten i. Jag har aldrig misslyckats hittills. Punktering har jag aldrig fått trots 10-15k mil. Skulle jag få punktering är nog det värsta att hitta jämn mark att sätta domkraften på. Är det på högersidan vill jag ju inte stå mitt i vägen för att kunna sätta domkraften på asfalten. Därför har jag alltid med en halvmeter regelstump att sätta under domkraften.
Som sagt, en timme per år är inte mycket att bråka om.

Funkar jättebra att göra så men inte på vissa bilar(nästan alla VAG), då måste du pricka exakt rätt annars vrider du navet och bromsskivan står stilla medans du vrider för att leta bulthål! Då får du ta av hjulet och vrida rätt och göra om, blir tungt och kan bli rätt besvärligt om det inte är nåt man får in vanan på(vilket man kanske inte får när man bara byter 2ggr/år) 6x15 går ju bra, men när man börjar komma till 8x18 så förstår jag att folk tycker det är jobbigt/krångligt!

Och jag som jobbar med det tycker att det är urbota korkad konstruktion, kunde ha gått att göra mycket enklare med en låsskruv till skivan alternativt pinnbultar.

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang