Varför har man hjulbultar istället för muttrar?

Rspeter Audi A5 quattro driver.
6 mars 2011 · 2 203 Inlägg

Usch vad folk gnäller över en sak som tar knappt 20 min vår/höst.
Håller man inte på o snurrar fälgen när man lyft dit den utan ser till att hålen i skivan och fälgen hamnar i linje direkt så är inte hjulbultar något krångligt.
Smidigast går det om man håller fast en bult i fälgen som man siktar in i hålet i skivan/navet direkt.

Evildan
2 oktober 2011 ·

Nu är det oktober och därmed tillåtet att montera och bruka sina dubbdäck
(förutom på vissa gator i vissa städer) tillika börjar detta elände igen med byta hjul och högljudda svordomar rungar över domkrafter gällande konstruktionsfel i förbanden mellan fälgcentrum och hjulnav.

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
2 oktober 2011 · 3 929 Inlägg

Tack för att du påminde mig! sad
Köpte iallafall nya vintersulor till bilen men fan att få bråka med eländet! Och gör det inte heller bättre att jag slarvade när jag monterade sommarpuckarna genom att inte köra kopparpasta på skruvarna. Säkert rostat fast totalt.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Smajly
2 oktober 2011 · 3 059 Inlägg

Evildan skrev:
Nu är det oktober och därmed tillåtet att montera och bruka sina dubbdäck
(förutom på vissa gator i vissa städer) tillika börjar detta elände igen med byta hjul och högljudda svordomar rungar över domkrafter gällande konstruktionsfel i förbanden mellan fälgcentrum och hjulnav.

Oj redan. Tiden går fort. Tur man inte har problem med att byta sen. Tar inte lång tid o inte bryr man Sig heller om det är bultar eller muttrar. Skit samma, går lika snabbt o är lika enkelt.

steifan DR!FTT3KN!K3R
2 oktober 2011 · 10 427 Inlägg

Smajly skrev:
Skit samma, går lika snabbt o är lika enkelt.

Inte vid monteringslinan, där av användningen av hjulskruvar wink (Min teori)

Evildan
2 oktober 2011 ·

Smajly skrev:

Evildan skrev:
Nu är det oktober och därmed tillåtet att montera och bruka sina dubbdäck
(förutom på vissa gator i vissa städer) tillika börjar detta elände igen med byta hjul och högljudda svordomar rungar över domkrafter gällande konstruktionsfel i förbanden mellan fälgcentrum och hjulnav.

Oj redan. Tiden går fort. Tur man inte har problem med att byta sen. Tar inte lång tid o inte bryr man Sig heller om det är bultar eller muttrar. Skit samma, går lika snabbt o är lika enkelt.

nä, inte har jag heller ngt problem att byta hjul, finns dock uppenbarligen många som har ett helvete med det.

steifan DR!FTT3KN!K3R
2 oktober 2011 · 10 427 Inlägg

..och det är krångligare att byta hjul på bilar med hjulskruv istället för hjulmutter.
Ser man inte det så lär man ju vara blind eller liknande. roll

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Evildan
2 oktober 2011 ·

steifan skrev:
..och det är krångligare att byta hjul på bilar med hjulskruv istället för hjulmutter.
Ser man inte det så lär man ju vara blind eller liknande. roll

jag ser inte det som ngt mera krångligt med hjulskruv än med hjulmutter oavsett hjulstorlek, är inte blind men kanske har en väl utvecklad motorik wink
är ju liksom bara lyfta upp hjulet mot navet och skruva in hjulskruven i det gängade hålet i navet, eventuellt behövs hålet i fälgen riktas mot hålet i navet om skivorna är nybytta och eventuellt inte har "satt sig" på navet.
med fordon med hjulbult och lös mutter ska samtliga hål siktas in samtidigt utan att skada gängen på hjulbulten.
är detta en svårighet med hjulbyte rekommenderar jag att vederbörande söker upp sin lokala "gummigubbe" och låter honom utföra proceduren mot betalning.

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
2 oktober 2011 · 3 929 Inlägg

Fast jobbigt när hjulet inte stannar kvar på navet och ramlar av därmed måste man sitta i någon väldigt konstig stil för att både hålla hjulet uppe och rakt.
Därmed gjorde jag denna tråd efter att ha dampat loss på min Saab för ett år sedan big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Andromeda Rumpmas
2 oktober 2011 · 3 860 Inlägg

steifan skrev:
..och det är krångligare att byta hjul på bilar med hjulskruv istället för hjulmutter.
Ser man inte det så lär man ju vara blind eller liknande. roll

Sedan är ju frågan om det är ett sort problem för någon om det tar 3 minuter längre tid att byta ett hjul med hjulbult när man normalt lägger en halvtimme varje vår och höst på att byta hjul? För en normalstark man innebär det inget som helst problem att balansera hjulet med ena foten och handen och sätta i bulten med den andra handen. Annars kan man ju alltid be tjejen om hjälp om man inte skulle orka själv, tyngre är det inte smile

Senast redigerat av Andromeda (2 oktober 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
steifan DR!FTT3KN!K3R
2 oktober 2011 · 10 427 Inlägg

Evildan skrev:

steifan skrev:
..och det är krångligare att byta hjul på bilar med hjulskruv istället för hjulmutter.
Ser man inte det så lär man ju vara blind eller liknande. roll

jag ser inte det som ngt mera krångligt med hjulskruv än med hjulmutter oavsett hjulstorlek, är inte blind men kanske har en väl utvecklad motorik wink
är ju liksom bara lyfta upp hjulet mot navet och skruva in hjulskruven i det gängade hålet i navet, eventuellt behövs hålet i fälgen riktas mot hålet i navet om skivorna är nybytta och eventuellt inte har "satt sig" på navet.
med fordon med hjulbult och lös mutter ska samtliga hål siktas in samtidigt utan att skada gängen på hjulbulten.
är detta en svårighet med hjulbyte rekommenderar jag att vederbörande söker upp sin lokala "gummigubbe" och låter honom utföra proceduren mot betalning.

Det är en viss skillnad på att hänga upp ett hjul, gå och ta en kaffe eller vad man nu kan göra och sedan dra fast det
mot att hänga upp det och hålla kvar det med handkraft. Eller hur?

Andromeda skrev:

steifan skrev:
..och det är krångligare att byta hjul på bilar med hjulskruv istället för hjulmutter.
Ser man inte det så lär man ju vara blind eller liknande. roll

Sedan är ju frågan om det är ett sort problem för någon om det tar 3 minuter längre tid att byta ett hjul med hjulbult när man normalt lägger en halvtimme varje vår och höst på att byta hjul? För en normalstark man innebär det inget som helst problem att balansera hjulet med ena foten och handen och sätta i bulten med den andra handen. Annars kan man ju alltid be tjejen om hjälp om man inte skulle orka själv, tyngre är det inte smile

Stort problem är det inte men det är krångligare, som jag skrev.

Andromeda Rumpmas
2 oktober 2011 · 3 860 Inlägg

Syftade inte på dig Stefan, men en del verkar ju göra en höna stor som en elefant av en fjäder i den här frågan smile

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
2 oktober 2011 · 3 929 Inlägg

M_Broberg skrev:
Alltså vad är det med folk och svenskakunskaper...

jobbigare betyder inte jobbigt, bara jobbigare.

Exakt. Denna tråd var ju inte riktigt meningen att jag klagade på att det var svårt.
Utan bara mycket mer omständigt. Speciellt när saker rostar bort och hjulet inte alls hänger kvar i navcentrumet.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
granadadr
2 oktober 2011 · 7 302 Inlägg

personligen tycker jag det är LÄTTARE med hjulmuttrar än bultar,, klart det går bra med bultar,, men är trots allt lättare med muttrar,, bytte en gång på pappas renult,, den ville INTe på rätt plats av någon anledning,, var ganska sur då,, men på släpet har jag aldrig haft problem smile

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
9 oktober 2011 · 3 929 Inlägg

Vinterhjul på Saaben!
Nyköpta fälgar och däck från en Ford och kan härmed säga en till positiv sak med muttrar, man slipper kapa av styrpinnen för fälgen. Och så var det ett helvete att få på hjulen i position med hålen då den kan ej hänga på centrum navet.
Men det gick (inte svårt men som tråden går ut på, varför göra det mer komplicerat än vad det är?).

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Mattsson_91 Självlärd
9 oktober 2011 · 3 083 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Vinterhjul på Saaben!
Nyköpta fälgar och däck från en Ford och kan härmed säga en till positiv sak med muttrar, man slipper kapa av styrpinnen för fälgen. Och så var det ett helvete att få på hjulen i position med hålen då den kan ej hänga på centrum navet.
Men det gick (inte svårt men som tråden går ut på, varför göra det mer komplicerat än vad det är?).

Styrpinnen går väl o skruva ur? :S

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Andromeda Rumpmas
9 oktober 2011 · 3 860 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Vinterhjul på Saaben!
Nyköpta fälgar och däck från en Ford och kan härmed säga en till positiv sak med muttrar, man slipper kapa av styrpinnen för fälgen. Och så var det ett helvete att få på hjulen i position med hålen då den kan ej hänga på centrum navet.
Men det gick (inte svårt men som tråden går ut på, varför göra det mer komplicerat än vad det är?).

Det kan ju dock väldigt enkelt undvikas genom att från början köpa fälgar till Saab om man ska sätta däcken på just en Saab.

http://29.media.tumblr.com/tumblr_lg1s2zPaav1qz86d0o1_500.jpg

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Mattsson_91 Självlärd
9 oktober 2011 · 3 083 Inlägg

jonnielahti skrev:

Volvo142_73a skrev:

Thunderbird88 skrev:
Vinterhjul på Saaben!
Nyköpta fälgar och däck från en Ford och kan härmed säga en till positiv sak med muttrar, man slipper kapa av styrpinnen för fälgen. Och så var det ett helvete att få på hjulen i position med hålen då den kan ej hänga på centrum navet.
Men det gick (inte svårt men som tråden går ut på, varför göra det mer komplicerat än vad det är?).

Styrpinnen går väl o skruva ur? :S

ja tongue

Då känns det ju som att det går fortare och hämta en 10blocknyckel och skruva loss dom. Då kan man dessutom sätta tillbaka dom igen ^^

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
9 oktober 2011 · 3 929 Inlägg

jonnielahti skrev:
jag tror helt på att de är för att sånna här knäppa trådar ska skapas smile

Skämtar du? Satte kapen i skiten. aja big_smile

Andromeda: Okej, men hur enkelt tror du det är att hitta sånt begagnat så snabbt och billigt som möjligt? Facepalm på dig skulle väl jag säga. Rätt bultmönster - bör passa. Bara skit bilar som kör sina egna sätt.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Andromeda Rumpmas
9 oktober 2011 · 3 860 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

jonnielahti skrev:
jag tror helt på att de är för att sånna här knäppa trådar ska skapas smile

Skämtar du? Satte kapen i skiten. aja big_smile

Andromeda: Okej, men hur enkelt tror du det är att hitta sånt begagnat så snabbt och billigt som möjligt? Facepalm på dig skulle väl jag säga. Rätt bultmönster - bör passa. Bara skit bilar som kör sina egna sätt.

Förberedelse är A och O för att slippa krångel. Man är ute i god tid med vinterdäck till att börja med, annars blir det som för dig och mig wink

Min lilla vinterdäckshistoria:

Nu när tempen börjat leta sig ned mot nollan fick jag tummen ur och började surfa Blocket efter vinterdäck till den blå. Hittade till slut en uppsättning i Hallstahammar, skulle vara fina premiumdäck, kanonbra, gått max 500 mil, på plåtfälg. Snackar lite med säljaren på telefon som visar sig vara från icke skidåkande nation. Men nåväl, han var trevlig och verkade vettig, så jag frångick tillfälligt mina privataffärsprinciper mot att göra affärer med sånt folk och åkte dit. Visade sig att däcken visst var av märket Fighter, alltså regummerade. Och visst var mönstret bra, men dubbarna på två av däcken låg på sidan i däcket, som fällda träd hmm
Någon hade roat sig med hjulspinn med nya dubbdäck på asfalt tydligen roll

Prutade tills jag skämdes och tog dom i alla fall. Sätter dom nog på den grå istället, som ändå mest står.

Så det gäller att vara ute i god tid om man vill slippa onödiga bekymmer. Nu har jag ju däck hemma, så då återstår väl att se om jag gör som 90% av Stockholmarna verkar göra och låter bli att sätta på dom på bilen förrän det är för sent. Det lutar åt det eftersom det är så jobbigt att skruva lite hjulbultar tongue

Senast redigerat av Andromeda (9 oktober 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang