Vill lära mig reparera bilar

Slash Saabifierad
26 oktober 2010 · 2 026 Inlägg

Nurminen_ skrev:

Slash skrev:

mrbambocha skrev:
Bor utanför stan så blir svårt för mig att pendla till någon verkstad så får bli att mecka hemma.
Innan jag köper bil tänkte jag kolla hur långt ska bilen max ha gått och vilka defekter ska jag hålla mig borta från, sånt som kostar mig flera tusenlappar eller kräver avancerad utrustning för att laga.

Skuren motor, havererad växellåda, skuren bakaxel, sönderrostad bensintank, trasigt golv, mögelskador inuti kupén där bland annat taket är mögligt, generella elfel som att blinkersen ej går att stänga av samtidigt som det luktar bränt etc, generella insprutningsproblem, krockade fordon där ramen är skev är några saker jag skulle avråda ifrån hmm

Bakaxel ? det är hur lätt som helst och byta. iaf på 740 och 850. Bensintank ? också hur lätt som helst och byta
Skuren motor ? byta motor på en 740 är oxå hur lätt som helst..1500:- för en b230f
El fel därimot fyfan för det, Akta dig för det smile

Just det ja, en bakaxel är bara att skruva ner på 10 minuter, så är det bara skruva på den nya så är det klart och motorn är bara att skruva på ett par skruvar och sedan ta emot den med händerna roll Bara för att du kan detta och tycker detta är enkelt betyder inte att folk som ej kan detta tycker att det är lika enkelt. Enkla saker är exempelvis att byta hjul då det enbart behövs en domkraft, ett fälgkors och ett par handskar. Att byta en motor kräver mycket, mycket mer.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Nurminen_
26 oktober 2010 · 714 Inlägg

Slash skrev:

Nurminen_ skrev:

Slash skrev:

Skuren motor, havererad växellåda, skuren bakaxel, sönderrostad bensintank, trasigt golv, mögelskador inuti kupén där bland annat taket är mögligt, generella elfel som att blinkersen ej går att stänga av samtidigt som det luktar bränt etc, generella insprutningsproblem, krockade fordon där ramen är skev är några saker jag skulle avråda ifrån hmm

Bakaxel ? det är hur lätt som helst och byta. iaf på 740 och 850. Bensintank ? också hur lätt som helst och byta
Skuren motor ? byta motor på en 740 är oxå hur lätt som helst..1500:- för en b230f
El fel därimot fyfan för det, Akta dig för det smile

Just det ja, en bakaxel är bara att skruva ner på 10 minuter, så är det bara skruva på den nya så är det klart och motorn är bara att skruva på ett par skruvar och sedan ta emot den med händerna roll Bara för att du kan detta och tycker detta är enkelt betyder inte att folk som ej kan detta tycker att det är lika enkelt. Enkla saker är exempelvis att byta hjul då det enbart behövs en domkraft, ett fälgkors och ett par handskar. Att byta en motor kräver mycket, mycket mer.

Han ville lära sig och skruva ? när jag bytte bakaxel så hade jag aldrig gort det förut. hade inte mycket skruvana alls. Men det gick fort som fan, så tycker du skrämmer upp han i onödan. Så jag står fast vid vad jag sa, byta bakaxel på en 740/850 är inga problem alls. Och likaså bensintank, och att byta en motor på en 740 behövs heller inte mycket till. kontakterna passar bara på 1 ställe, skulle han börja skruva ur en motor på en 740 skulle han lätt ha den ute på 1-2 dagar, även om det är första gången han skruvar. jag har skruvat med måååånga bilar, men 740 är absolut den lättaste jag har skruvat med iaf smile

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Germax
27 oktober 2010 · 12 086 Inlägg

Köp ingen gammal volvo, du kommer aldrig ha användning av den kunskapen wink
Om du inte ska köra rödblock och stel bakaxel hela livet vill säga?

Du kan ju börja att lära dig grunderna i en motors konstruktion, förslagsvis genom google. Finns massor med fina bilder och simuleringar. Sen är det bara lära dig mer, gå vidare i drivlina, bromsar fjädring osv.

Mreque89 Oturen själv
27 oktober 2010 · 593 Inlägg

JapMax skrev:
Köp ingen gammal volvo, du kommer aldrig ha användning av den kunskapen wink
Om du inte ska köra rödblock och stel bakaxel hela livet vill säga?

Du kan ju börja att lära dig grunderna i en motors konstruktion, förslagsvis genom google. Finns massor med fina bilder och simuleringar. Sen är det bara lära dig mer, gå vidare i drivlina, bromsar fjädring osv.

Är väl ganska bra att ha en grund?

Brum
Alex-s Bakhjulskrafs
27 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

JapMax skrev:
Köp ingen gammal volvo, du kommer aldrig ha användning av den kunskapen wink
Om du inte ska köra rödblock och stel bakaxel hela livet vill säga?

Du kan ju börja att lära dig grunderna i en motors konstruktion, förslagsvis genom google. Finns massor med fina bilder och simuleringar. Sen är det bara lära dig mer, gå vidare i drivlina, bromsar fjädring osv.

om du nu tycker att han ska lära sig grunderna, varför inte på en rödblockare? vad skiljer den motorn från alla andra bortsett ifrån elektroniken??

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Leo86
27 oktober 2010 · 1 468 Inlägg

Jag röstar för en Golf 1a. Hur enkla som helst. och enligt MIG mycket lättare att börja med än en volvo 140/240/740.

Jag började själv med en Peugeot 504 pickup att meka med. och lättare bilar finns kan ja lova.
Men det är jag det cool

Hedning Fd Bannad
29 oktober 2010 · 657 Inlägg

Köp Audi, vill du köra så måste du skruva.

Märkesbög
Sushikocken Sleeper
29 oktober 2010 · 3 084 Inlägg

lite OT: Vill man lära sig störda elfel så har jag den perfekta bilen smile Verkligen den hårda vägen utan rätt haynes/elschema

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Turbocab
29 oktober 2010 · 83 Inlägg

Alla svarar ju "köp en sån som jag lärde mig på", det är ju inte så konstigt. Du får nog bestämma dig för en bil du gillar och börja där.... Nåt som inte är för nytt, och inte tokkomplicerat. Undvik kanske allt Franskt, Italienskt (?) smile och gamla äldre lyxbilar. Tror som många att en 80-tals eller kanske 90-tals volvo kan vara bra, det finns mkt bra delar att få tag på. Själv är jag inget Volvofan, så min röst faller ju på og900! Eller varför inte 9000? Relativt enkla bilar att mecka på, och hyfsat med delar. Och som någon sa - undvik rost. Det är inte kul alls. Kanske hitta en mekaniskt felaktig hyfsat rostfri bil och börja där? Tex går en del tokfina og900 till skrot nu pga småfel i motor och kanske trasig låda. Kan tänka mig att samma grej gäller Volvo. VW finns ju mängder av också, och mkt kunskap finns att hitta på diverse forum även där.

Det är kul att börja lära sig om bilar. Jag började på en Mitsusushi Galant 1989. Det var inget Galant alls med den, den sög. Lärde mig litegrand, men det kom så himla mkt fel på den att det vart aldrig kul, och delarna till Japanska bilar var skitdyra. (Fortfarande kanske?). Glädjen att mecka kom först när jag köpte min första og900, en bil som dessutom inte var bruksbil utan bara hobbybil. Då vart det kul, och ingen tidspress hade man. Att lära sig mecka på en bil du måste ha till jobbet varje dag är en dålig ide.

joQue Game On!
29 oktober 2010 · 244 Inlägg

Som Turbocab säger, ta nått du gillar, för då blir det roligare. Kan va lätt o tröttna när nått jävlas, men är de då nån bil som man vill få klart så kommer glöden tillbaka. Lärde mig mecka på min 200sx, ett helvete till trångt motorutrymme! men nu när man meckar med vinterbilen (940) så är så himla enkelt big_smile

Volvo V60 D5 AWD "R-Design" (2012)
mrbambocha
24 november 2010 · 4 Inlägg

Ok, tack för alla svar.
Det blev en 740 sen får man se vart det bär.
Tänkte fråga er vilka verktyg jag bör inhandla till att börja med.
Typ hylsnyckelsats mm

loow Jävel
24 november 2010 · 2 018 Inlägg

biltema har en stor verktygssats för 1200, den kommer du långt med. o den kan du ju ha hur länge som helst, så skräms inte av priset

You got to risk it, to get the biscuit :)
Andromeda Rumpmas
24 november 2010 · 3 860 Inlägg

christofer_k skrev:
audisar är väll rätt lätta att skruva i åså köpa dig en hayns bok

Nej. Skitsvåra att skruva.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Mack Forum- och sitemoderator
24 november 2010 · 26 176 Inlägg

christofer_k skrev:
audisar är väll rätt lätta att skruva i åså köpa dig en hayns bok

En kompis  - som för övrigt jobbar som mek - sa att han sa upp kontakten med mig om jag skaffade mig en äldre - eller nyare för den delen - Audi och ville ha hjälp, så nej, jag tror inte dom är så lättmekade faktiskt..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
te_wik Forummoderator
24 november 2010 · 12 813 Inlägg

AirOne skrev:

christofer_k skrev:
audisar är väll rätt lätta att skruva i åså köpa dig en hayns bok

En kompis  - som för övrigt jobbar som mek - sa att han sa upp kontakten med mig om jag skaffade mig en äldre - eller nyare för den delen - Audi och ville ha hjälp, så nej, jag tror inte dom är så lättmekade faktiskt..

Vad är nu detta big_smile Samma principer som i vilken gammal volvo eller mazda för den delen smile Kanske att femmorna och v6orna är lite trånga att skruva i under huven, men annars så kan jag inte säga att dom är speciellt svåra.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Andromeda Rumpmas
24 november 2010 · 3 860 Inlägg

te_wik skrev:

AirOne skrev:

christofer_k skrev:
audisar är väll rätt lätta att skruva i åså köpa dig en hayns bok

En kompis  - som för övrigt jobbar som mek - sa att han sa upp kontakten med mig om jag skaffade mig en äldre - eller nyare för den delen - Audi och ville ha hjälp, så nej, jag tror inte dom är så lättmekade faktiskt..

Vad är nu detta big_smile Samma principer som i vilken gammal volvo eller mazda för den delen smile Kanske att femmorna och v6orna är lite trånga att skruva i under huven, men annars så kan jag inte säga att dom är speciellt svåra.



Mvh Tommy

Din profil: Audi 100 2,3E. *Brrr* Trevlig bil men hemska skruvminnen...

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
te_wik Forummoderator
24 november 2010 · 12 813 Inlägg

Andromeda skrev:

te_wik skrev:

AirOne skrev:

En kompis  - som för övrigt jobbar som mek - sa att han sa upp kontakten med mig om jag skaffade mig en äldre - eller nyare för den delen - Audi och ville ha hjälp, så nej, jag tror inte dom är så lättmekade faktiskt..

Vad är nu detta big_smile Samma principer som i vilken gammal volvo eller mazda för den delen smile Kanske att femmorna och v6orna är lite trånga att skruva i under huven, men annars så kan jag inte säga att dom är speciellt svåra.



Mvh Tommy

Din profil: Audi 100 2,3E. *Brrr* Trevlig bil men hemska skruvminnen...

Hahaha smile



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
killercow
24 november 2010 ·

ett bra tips är att skaffa sig en gammal bil 70-80tal om man vill lära sig skruva.

dessa innehåller inte all den elektronik mm som kom under 90 talet och framåt

ju nyare bil desto mer svår skruvat

240 o 740 är lättskruvade å lätta att få tag i delar till. dock kanske lite för lättskruvade


jag skulle nog rekomendera någon liten vanlig modell från 70-80tal
golf är nog perfekt igentligen (har aldrig haft golf, så inte därför ja föreslår de)

Senast redigerat av killercow (24 november 2010)

Andromeda Rumpmas
24 november 2010 · 3 860 Inlägg

te_wik skrev:

Andromeda skrev:

te_wik skrev:

Vad är nu detta big_smile Samma principer som i vilken gammal volvo eller mazda för den delen smile Kanske att femmorna och v6orna är lite trånga att skruva i under huven, men annars så kan jag inte säga att dom är speciellt svåra.



Mvh Tommy

Din profil: Audi 100 2,3E. *Brrr* Trevlig bil men hemska skruvminnen...

Hahaha smile



Mvh Tommy

Bytt bränslerören än? Annars har du något att se fram emot smile Varför de inte använt slang som alla andra utan rör som rostar begriper jag inte.

Andra favoriter är byta stötdämpare och fixa till lastavkännarsystemet som koppar in bakbromsarna snabbare när bilen är lastad *ryser*

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
te_wik Forummoderator
24 november 2010 · 12 813 Inlägg

Andromeda skrev:
Bytt bränslerören än? Annars har du något att se fram emot smile Varför de inte använt slang som alla andra utan rör som rostar begriper jag inte.

Andra favoriter är byta stötdämpare och fixa till lastavkännarsystemet som koppar in bakbromsarna snabbare när bilen är lastad *ryser*

Nej det har jag inte behövt göra än, men ska byta rören under den pågående renoveringen så allt är fint.
Lastavkänningen har jag inga problem med, men den ska genomgå ett elektrolysbad liksom allt annat.

Andra fjäderben och hjulnav från en 100 Turbo ska på så jag får fembultat istället för fyrbult som det är nu, dessutom tar jag samtidigt bromsarna från turbon då de är lite större samt tvåkolvs fram smile

Bakre bromsoken har jag haft problem med, som på alla andra så är det den inbyggda handbromsmekanismen som ställer till det. Men med nyrenoverade ok är det inga problem, så nu gäller det att renovera de ok från turbon som ska på också smile

Ingenting är omöjligt, bara man har tid och tålamod.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang