Hårt tickande ventil...

Nybergrobin
7 oktober 2010 · 2 383 Inlägg

hejsan! Var ute på äventyr för ett tag sedan med min audi 80 1,8. Efter detta har den inte låtit som den skall göra. Det är nämligen en ventil som tickar väldigt skarpt. Finns det något medel man kan slå i oljan för att få tyst på en ventil eller åtminstone tysta ner den lite?

Boostrider Försöker iaf
8 oktober 2010 · 1 998 Inlägg

Byt olja. Hjälper inte de så får du väl byta lyftare då de troligtvis är dem som tickar

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Boostrider Försöker iaf
8 oktober 2010 · 1 998 Inlägg

skalman1 skrev:
Har du tur så kan du få tyst på den tillfälligt med nåt medel för just ventillyftare, brukar finnas på t.ex okq8, mekonomen. Efter ett oljebyte bör tilläggas.

Jo men de brukar inte hålla så många mil. Är väl nått som bilskojare använder mest.

Men brorsans audi tickade som fan men med ny och fräsch olja så blev den nästan helt tyst. Ytterst lite tick kvar och de hörs bara om man har örat vid ventilkåpan wink

Senast redigerat av Boostrider (8 oktober 2010)

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Nybergrobin
8 oktober 2010 · 2 383 Inlägg

Ska kolla på detta. Vart måttligt less på jag fick stanna på vägen pga missljud tongue  Nåja man får testa det annars blir det väl att lyfta på toppen då...

te_wik Forummoderator
8 oktober 2010 · 12 813 Inlägg

Om det är såpass mkt missljud så du störs av det vid körning så är risken att det är något större än vanligt lyftartickande. Men du kan ju ha tur.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Boostrider Försöker iaf
8 oktober 2010 · 1 998 Inlägg

Ja kvarstår tickandet efter oljebyte så får du väl byta lyftare. Men du behöver inte lyfta toppen för de.

Vet inte riktigt hur de ser ut men går de så ta bort ventilkåpa, kamremskåpa, rem, kamaxel osv. och sen är de bara att byta. Montera i omvänd ordning men ny rem och spännare wink

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Nybergrobin
9 oktober 2010 · 2 383 Inlägg

Blir troligast byta lyftare för idag raslade det riktigt hemskt. Shit happends....

Nybergrobin
9 oktober 2010 · 2 383 Inlägg

Hittade felet precis till missljuden........ Motorn var tom på olja :S             Det kan vara en bidragande orsak...

te_wik Forummoderator
9 oktober 2010 · 12 813 Inlägg

mycket möjligt...............................

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Volvofarfar
9 oktober 2010 · 1 312 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Hittade felet precis till missljuden........ Motorn var tom på olja :S             Det kan vara en bidragande orsak...

Skulle jag aldrig erkänt:-)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Bullen1 Tekniker
9 oktober 2010 · 345 Inlägg

Om det låter så illa så bör du nog lyta på ventilkåpan o kolla så fjädrar är hela lika så lyftare osv..

Det man inte dör av gör ont.
Nybergrobin
9 oktober 2010 · 2 383 Inlägg

Volvofarfar skrev:

Nybergrobin skrev:
Hittade felet precis till missljuden........ Motorn var tom på olja :S             Det kan vara en bidragande orsak...

Skulle jag aldrig erkänt:-)

Fan spelar det för roll egentligen? tongue  OM man fått oljelekage är det inte direkt självförvållat.

sleepyoh
9 oktober 2010 · 1 319 Inlägg

Nybergrobin skrev:

Volvofarfar skrev:

Nybergrobin skrev:
Hittade felet precis till missljuden........ Motorn var tom på olja :S             Det kan vara en bidragande orsak...

Skulle jag aldrig erkänt:-)

Fan spelar det för roll egentligen? tongue  OM man fått oljelekage är det inte direkt självförvållat.

om man fått så stort oljeläckage att det försviner på 1 sekund är det inte självförvållat, men om man inte kollar oljan regelbundet är det ens eget fel, om det läcker lite dvs. smile

_----------'
Turbomotor volvolover
9 oktober 2010 · 667 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Hittade felet precis till missljuden........ Motorn var tom på olja :S             Det kan vara en bidragande orsak...

hahahaha (Y) men om den bara tagit slut så borde väl en lampa lysa? och eventuella fläckar på marken ?

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
Nybergrobin
10 oktober 2010 · 2 383 Inlägg

Nej inget av dessa alternativ yikes Lampan är nog trasig.......

Turbomotor volvolover
10 oktober 2010 · 667 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Nej inget av dessa alternativ yikes Lampan är nog trasig.......

ajaj, du får nog kolla lampan och leta lite under bilen och se om du kan hitta ngt ställe där det är möjligt att det läcker ut  ;D

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
henke_92 TBM NINJA
11 oktober 2010 · 917 Inlägg

Lånar tråden.. Min kompis saab 9000 gjorde också ett jävla tickande under ventil kåpan så idag hissa jag upp bilen åt han, byte filter, byte motorolja (den va svaaaart!) och kolla ventilerna å kamen som såg frisk ut, skruva ihop allt å ljud va fortfarande kvar! sad den blev kanske liiite tystare bara.. Va kan de va? Verkstäderna sa det va kam eller ventilen, hjälp <3

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
Nybergrobin
11 oktober 2010 · 2 383 Inlägg

Prova omega. Det fixar de flesta oljud tillfälligt iaf. tongue  Troligen är det gummitätningarna som läker igenom och det löser omega(har jag fått lärt mig nu smile )

Turbomotor volvolover
11 oktober 2010 · 667 Inlägg

henke_92 skrev:
Lånar tråden.. Min kompis saab 9000 gjorde också ett jävla tickande under ventil kåpan så idag hissa jag upp bilen åt han, byte filter, byte motorolja (den va svaaaart!) och kolla ventilerna å kamen som såg frisk ut, skruva ihop allt å ljud va fortfarande kvar! sad den blev kanske liiite tystare bara.. Va kan de va? Verkstäderna sa det va kam eller ventilen, hjälp <3

ta bort ventilkåpan och täck över så mkt som möjligt runt om , sen startar du bilen och lyssnar och ser om du kan hitta felet om det nu kan va kammen lr en ventil, tongue

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
henke_92 TBM NINJA
11 oktober 2010 · 917 Inlägg

Turbomotor skrev:

henke_92 skrev:
Lånar tråden.. Min kompis saab 9000 gjorde också ett jävla tickande under ventil kåpan så idag hissa jag upp bilen åt han, byte filter, byte motorolja (den va svaaaart!) och kolla ventilerna å kamen som såg frisk ut, skruva ihop allt å ljud va fortfarande kvar! sad den blev kanske liiite tystare bara.. Va kan de va? Verkstäderna sa det va kam eller ventilen, hjälp <3

ta bort ventilkåpan och täck över så mkt som möjligt runt om , sen startar du bilen och lyssnar och ser om du kan hitta felet om det nu kan va kammen lr en ventil, tongue

blir jag inte olje duschad ändå?

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang