Vit rök, d24

foors
10 oktober 2010 · 14 Inlägg

Tjena, har en liten fråga angående min 945 diesel... Startade upp bilen idag och fick se att de kom rejält med vit rök från den, dock så är de inte många plus grader ute. Alltså en kallstart.
Kollade kylarvattnet och det var väldigt dåligt med vatten. Men när motorn blev varm så SLUTADE det att ryka vitt.
Har funderat lite på om topplockspakningen eller hela toppen är dålig men med tanke på att det slutar ryka när motorn kommer upp i temperatur så kanske jag är ute och cyklar?

Är det något att oroa sig för? Tacksam för svar!


/// Gammal tråd nyare inlägg längre ner... HS ///

Senast redigerat av Hybridsmurfen (2 december 2015)

peppekarlsson
10 oktober 2010 · 8 Inlägg

tjaaa antingen toppen  det är en sprika i eller topplås pakningen   det är ju vatten som ryker då  tror du får  byta pakning  kör och pressa den lite  senn ser du om han drat vatten

foors
10 oktober 2010 · 14 Inlägg

peppekarlsson skrev:
tjaaa antingen toppen  det är en sprika i eller topplås pakningen   det är ju vatten som ryker då  tror du får  byta pakning  kör och pressa den lite  senn ser du om han drat vatten

Okej , ska testa detta! smile

aggesund
10 oktober 2010 · 2 Inlägg

nee de e inget fel kalle, dom är sånna.. alla bilar ryker vit i början när de blir kallare ute, pappas v70 bensin gör de, min passat gör de, farsans jobbarbil gör de, alla gör de .. inget fel.. höll bött bah.. då löser sej allt smile

snurbo_diesel Egen företagare
10 oktober 2010 · 864 Inlägg

Är det en turbo eller vanlig sug diesel?
Om turbo, känn om axeln i turbon är glapp, kan vara så att den börjar bli dålig.
Om inte turbo. Ev liten spricka i toppen, kolla om kylarvattnet är OK börjar det försvinna lite så kan det hända att blockpackningen gått. Så fort bilen blir varm sväller packningen och sluter såpass tätt att det inte rycker. Har själv varit ute för detta en gång.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
mr_soot
10 oktober 2010 · 64 Inlägg

De e vanligt att när packningen börjar bli dålig så ryker den vitt i början. sen sväller den när den blir varm och den slutar ryka! på med en ny packning och slipa av toppen så du vet att den e 100 rak så blir de nog nice;)

foors
10 oktober 2010 · 14 Inlägg

aggesund skrev:
nee de e inget fel kalle, dom är sånna.. alla bilar ryker vit i början när de blir kallare ute, pappas v70 bensin gör de, min passat gör de, farsans jobbarbil gör de, alla gör de .. inget fel.. höll bött bah.. då löser sej allt smile

Gött! ville bara va på den säkra sidan smile Bött ska de va ja big_smile

foors
10 oktober 2010 · 14 Inlägg

snurbo_diesel skrev:
Är det en turbo eller vanlig sug diesel?
Om turbo, känn om axeln i turbon är glapp, kan vara så att den börjar bli dålig.
Om inte turbo. Ev liten spricka i toppen, kolla om kylarvattnet är OK börjar det försvinna lite så kan det hända att blockpackningen gått. Så fort bilen blir varm sväller packningen och sluter såpass tätt att det inte rycker. Har själv varit ute för detta en gång.

Turbo är de, å inget glapp finns har redan kollat upp de.. å kylarvatten läcker den inte så de är nog normalt smile tack ändå!

foors
10 oktober 2010 · 14 Inlägg

mr_soot skrev:
De e vanligt att när packningen börjar bli dålig så ryker den vitt i början. sen sväller den när den blir varm och den slutar ryka! på med en ny packning och slipa av toppen så du vet att den e 100 rak så blir de nog nice;)

Jasså... får bli å byta packningen så småning om då smile

Beppe Diesel Älskare
10 oktober 2010 · 37 Inlägg

jag har har haft samma på min gamla a-traktorn, även bilen jag har nu småryker lite i början. båda är d24dtic:ar, men de är ju som sagt en gammal motor. men de är nog ingen större fara så länge han inte drar vatten smile

Diesel Älskare
Volvo V70 D5 "Clean Edition" (2003)
foors
10 oktober 2010 · 14 Inlägg

Beppe skrev:
jag har har haft samma på min gamla a-traktorn, även bilen jag har nu småryker lite i början. båda är d24dtic:ar, men de är ju som sagt en gammal motor. men de är nog ingen större fara så länge han inte drar vatten smile

Okej.. nä va ute å tog en bra sväng med bilen idag å inget vatten tog han så de är nog lungt smile bara mest störande att han ryker vitt tongue

Beppe Diesel Älskare
10 oktober 2010 · 37 Inlägg

foors skrev:

Beppe skrev:
jag har har haft samma på min gamla a-traktorn, även bilen jag har nu småryker lite i början. båda är d24dtic:ar, men de är ju som sagt en gammal motor. men de är nog ingen större fara så länge han inte drar vatten smile

Okej.. nä va ute å tog en bra sväng med bilen idag å inget vatten tog han så de är nog lungt smile bara mest störande att han ryker vitt tongue

Då är det inge att oroa sig över, jag håller med, man stör sig lite på det  smile

Diesel Älskare
Volvo V70 D5 "Clean Edition" (2003)
volvo_240_tic ingen aning
10 oktober 2010 · 687 Inlägg

den vita röken vid start är delvis kondens ur avgasröret och oförbränt bränsle.. han hade ju en diesel.. visst?

även zebran har sina fläckar
Volvo S60 D "Black Ace" (2006)
Volvo 240 Estate "Klöver" (1981)
danneda740 Lastbilschaufför
24 november 2010 · 213 Inlägg

Om nu vattnet bibehåller sig efter påfyllning så ska du kolla vevhusventelationen om du har turbo!. Kolla så den inte börjat klibba igen. när du stänger av motorn rinner det ner i slangarna och in i insuget. då blir det en kolmila när du startar den. Trust me i know smile

En rostfri bil är en bra bil! :)
foors
24 november 2010 · 14 Inlägg

danneda740 skrev:
Om nu vattnet bibehåller sig efter påfyllning så ska du kolla vevhusventelationen om du har turbo!. Kolla så den inte börjat klibba igen. när du stänger av motorn rinner det ner i slangarna och in i insuget. då blir det en kolmila när du startar den. Trust me i know smile

Tacktack för det inlägget smile

epafolle
8 januari 2013 · 718 Inlägg

Tänkte kanske jag kunde låna denna tråd.
Min d24 tic rök vitt MYCKET, men toppackningen var hel så det var inte den? Sprickor i toppen finns. Många monterar toppen med sprickor och det är ingen fara men, kan det vara då att toppen kan spricka inne i? Så vattnet kommer fel den vägen? Är tacksam för alla svar jag kan få.
Mvh Folle.

Kolla gärna fotoalbum för mer bilder på gamla bilar!
Rust is not a crime
Volvo 245 "M50" (1976)
mr_soot
8 januari 2013 · 64 Inlägg

epafolle skrev:
Tänkte kanske jag kunde låna denna tråd.
Min d24 tic rök vitt MYCKET, men toppackningen var hel så det var inte den? Sprickor i toppen finns. Många monterar toppen med sprickor och det är ingen fara men, kan det vara då att toppen kan spricka inne i? Så vattnet kommer fel den vägen? Är tacksam för alla svar jag kan få.
Mvh Folle.

Den e förmodligen skev! Vanligt fel på dem:(! Bara att planslipa

tvedberg
1 december 2015 · 773 Inlägg

tjenna, vet att den är en gammal tråd men verkar finnas endel diesel experter här smile

jag har en d24tic som ryker lite vitt vid kall starta i ungefär -5 ,när den kommit upp i temp så ryker den inget alls likadant alla varv under 2k innan turbon laddar. men när turbon börjar ladda så ryker den ganska mycket vitt vad kan detta bero på?

den drar ingen vatten kanske någon droppe olja men extremt lite isåfall. vevhusventen går inte ihop med insuget heller så kan det det vara att pumpen inte är inställd 100? den är endast ställd för hand smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang