Skrämma upp en Opel Omega 2,5 V6?

timmyhellberg Ritalin Racing
16 oktober 2010 · 111 Inlägg

Tjenare, undrar om någon har nått tips på hur jag kan skrämma upp min gamle opel ett par häst? Är cirkus 170 halvdöda hingstar i den just nu men skulle kunna tänkte mig att iallafall spränga 200 hästars vallen, så om någon har nått tips till mig så får ni gärna dela med er! smile

TireSlayer Tvivlare
16 oktober 2010 · 2 266 Inlägg

Kompressor... cool

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
timmyhellberg Ritalin Racing
16 oktober 2010 · 111 Inlägg

MantaRobin skrev:
Kompressor... cool

haha, skulle va jävla gutt men det tror jag inte min ekonomi tillåter big_smile

2quick4u
16 oktober 2010 · 296 Inlägg

biturbo? big_smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
timmyhellberg Ritalin Racing
16 oktober 2010 · 111 Inlägg

2quick4u skrev:
biturbo? big_smile

hur mycket kan det kosta och sätta i en turbo tro?

2quick4u
16 oktober 2010 · 296 Inlägg

Elda skrev:

timmyhellberg skrev:

2quick4u skrev:
biturbo? big_smile

hur mycket kan det kosta och sätta i en turbo tro?

superbudget med singelturbo 10 papp minst säger man när det finns färdiga grenrör.. men biturbo... 20 nånsatans. seriöst byggt så 30-40 kanske

men blir det verkligen bra då om man sätter en singel turbo på en v6:a? smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
Sharky
16 oktober 2010 · 10 287 Inlägg

Hur lika är 3 liters motorn? Är den lika vad gäller fästen låda etc så torde det vara billigast att välta ner en sådan.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
ascona-tic
16 oktober 2010 · 1 497 Inlägg

Saab motor! passar dessutom rätt på lådan!

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
timmyhellberg Ritalin Racing
17 oktober 2010 · 111 Inlägg

ascona-tic skrev:
Saab motor! passar dessutom rätt på lådan!

saab motor kan man ju inte ha ...

timmyhellberg Ritalin Racing
17 oktober 2010 · 111 Inlägg

Elda skrev:

2quick4u skrev:

Elda skrev:

superbudget med singelturbo 10 papp minst säger man när det finns färdiga grenrör.. men biturbo... 20 nånsatans. seriöst byggt så 30-40 kanske

men blir det verkligen bra då om man sätter en singel turbo på en v6:a? smile

killarna från skogenracing har byggt några sådanna, värst är la mikael S

http://www.garaget.org/mikael_s

det är ju en omega a ..... jag har ju en omega b !

ascona-tic
17 oktober 2010 · 1 497 Inlägg

timmyhellberg skrev:

ascona-tic skrev:
Saab motor! passar dessutom rätt på lådan!

saab motor kan man ju inte ha ...

Är du rädd för kraften kanske?

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
timmyhellberg Ritalin Racing
17 oktober 2010 · 111 Inlägg

ascona-tic skrev:

timmyhellberg skrev:

ascona-tic skrev:
Saab motor! passar dessutom rätt på lådan!

saab motor kan man ju inte ha ...

Är du rädd för kraften kanske?

Kanske inte kraften, mer rädd för besvikelsen som dyker fram när man trycker gasen i botten och det inte händer något smile

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
17 oktober 2010 · 1 594 Inlägg

timmyhellberg skrev:

ascona-tic skrev:

timmyhellberg skrev:

saab motor kan man ju inte ha ...

Är du rädd för kraften kanske?

Kanske inte kraften, mer rädd för besvikelsen som dyker fram när man trycker gasen i botten och det inte händer något smile

Killen som har "koll" hör jag roll
Du kanske skulle ta och provköra en tryck å pys Saab som man mixtrat lite med innan du fäller en sådan kommentar cool

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
timmyhellberg Ritalin Racing
17 oktober 2010 · 111 Inlägg

hotrodder skrev:

timmyhellberg skrev:

ascona-tic skrev:

Är du rädd för kraften kanske?

Kanske inte kraften, mer rädd för besvikelsen som dyker fram när man trycker gasen i botten och det inte händer något smile

Killen som har "koll" hör jag roll
Du kanske skulle ta och provköra en tryck å pys Saab som man mixtrat lite med innan du fäller en sådan kommentar cool

Körde en sådan senast igår så jag vet nog vad som händer och inte händer smile

Knugcab
17 oktober 2010 · 5 111 Inlägg

Enklast och billigast borde vara att byta till en 3 liters motor, det är om jag minns rätt samma motor i grunden så förhoppningsvis är det inte mycket som ska ställa till det.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
timmyhellberg Ritalin Racing
17 oktober 2010 · 111 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Enklast och billigast borde vara att byta till en 3 liters motor, det är om jag minns rätt samma motor i grunden så förhoppningsvis är det inte mycket som ska ställa till det.

får kolla runt lite efter en sådan då smile är det MV6:an då?

cheffer
17 oktober 2010 · 1 422 Inlägg

timmyhellberg skrev:

hotrodder skrev:

timmyhellberg skrev:

Kanske inte kraften, mer rädd för besvikelsen som dyker fram när man trycker gasen i botten och det inte händer något smile

Killen som har "koll" hör jag roll
Du kanske skulle ta och provköra en tryck å pys Saab som man mixtrat lite med innan du fäller en sådan kommentar cool

Körde en sådan senast igår så jag vet nog vad som händer och inte händer smile

http://www.garaget.org/video/ylc9ina1ml0q Tycker det rör på sig rätt bra ändå, ingen värsting precis heller utan bara steg 3. Rör på sig bättre än med opelmotorn iaf menmen, vill du tjura på och vara anti saab så kan du ju försöka hitta en 3 liters motor.

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
timmyhellberg Ritalin Racing
17 oktober 2010 · 111 Inlägg

cheffer skrev:

timmyhellberg skrev:

hotrodder skrev:

Killen som har "koll" hör jag roll
Du kanske skulle ta och provköra en tryck å pys Saab som man mixtrat lite med innan du fäller en sådan kommentar cool

Körde en sådan senast igår så jag vet nog vad som händer och inte händer smile

http://www.garaget.org/video/ylc9ina1ml0q Tycker det rör på sig rätt bra ändå, ingen värsting precis heller utan bara steg 3. Rör på sig bättre än med opelmotorn iaf menmen, vill du tjura på och vara anti saab så kan du ju försöka hitta en 3 liters motor.

letar för fullt vettu

MilleN
17 oktober 2010 · 9 108 Inlägg

Det enklaste/kanske billigaste är ju att hinka i en MV6-motor på 211hk om man hittar någon krockad eller liknande.

Att bygga dubbelturbo på en "kebabsläde" känns overkill, samt att det blir ett helsike att besikta. Det är inte bara att slänga på precis (om man inte gjort det XX antal ggr förr) roll

SAAB-motorer känns riktigt dumt att snacka skit om för övrigt, okej att dom inte går så rockigt original men med chip och filter drar dom förbi i princip alla original-Oplar sad

Det finns folk som tagit underdel och kammar från 3.0 (X30XE) och toppar och insug från 2.5 (X25XE). Ska tydligen vara en fin combo, det mesta är samma på de motorerna, spridare osv, man kan även köra på original styrbox.

Tänk bara på att det alltid kostar dubbelt så mycket som man räknar med att trimma om man vill att det ska hålla tongue Frågan är väl om det är värt pengarna när man fortfarande gör 0-100 på över 8sek, jag vill inte smile Jag nöjer mig med mina 170hk, det går att ha kul med dom också.

timmyhellberg Ritalin Racing
17 oktober 2010 · 111 Inlägg

MilleN skrev:
Det enklaste/kanske billigaste är ju att hinka i en MV6-motor på 211hk om man hittar någon krockad eller liknande.

Att bygga dubbelturbo på en "kebabsläde" känns overkill, samt att det blir ett helsike att besikta. Det är inte bara att slänga på precis (om man inte gjort det XX antal ggr förr) roll

SAAB-motorer känns riktigt dumt att snacka skit om för övrigt, okej att dom inte går så rockigt original men med chip och filter drar dom förbi i princip alla original-Oplar sad

Det finns folk som tagit underdel och kammar från 3.0 (X30XE) och toppar och insug från 2.5 (X25XE). Ska tydligen vara en fin combo, det mesta är samma på de motorerna, spridare osv, man kan även köra på original styrbox.

Tänk bara på att det alltid kostar dubbelt så mycket som man räknar med att trimma om man vill att det ska hålla tongue Frågan är väl om det är värt pengarna när man fortfarande gör 0-100 på över 8sek, jag vill inte smile Jag nöjer mig med mina 170hk, det går att ha kul med dom också.

Jo visst går det ha kul med dom 170 pollarna som finns, men vore trevligare med några till så det 2ton tunga aset flyttar på sig smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang