Dubbdäck eller ej?!

Attenator
20 oktober 2010 · 404 Inlägg

Precis som någon tidigare sagt: Dubbfria däck fungerar ENDAST om det redan kört folk med dubbade däck som ruggat upp ytan, jag kör aldrig annat än dubbat på vintern då jag gärna lägger 1-2000kr extra på min och familjens säkerhet.

Jag har faktiskt diskuterat det här med två bekanta som arbetar i arjeplog om vintrarna med biltest, trots att de båda konstaterade att det finns bra dubbfria däck med gott om fäste på allt utom blankis skulle ingen av dem välja dubbfria däck på sina egna bilar.

BMW 2002 (1972)
Blackbird_CaD_
20 oktober 2010 · 95 Inlägg

C-son skrev:

Blackbird_CaD_ skrev:

C-son skrev:

Får hålla med JonR här.. Men när man kör på sjön på isen så använder man ju piggsvin, som är fulla med? just dubb för bättre grepp wink .. dubb är givet för mig på vintern

Visst, men kör med piggsvinsdäcken på asfalt i 2 säsonger så ska du få se..

Lite skillnad på piggsvin och dubb så sett, tog en jämförelse.. Men visst hellre att jag sliter dubbar på 2 säsonger än råkar ut för blankis å blixthalka utan dubb och riskerar att hamna i diket eller trafikolycka med annan bil.. ja tog bara en hyffsad jämförelse..

Köper du verkligen nya vinterdäck varannan säsong..?

Seth
20 oktober 2010 · 3 354 Inlägg

Blackbird_CaD_ skrev:

C-son skrev:

Blackbird_CaD_ skrev:
Visst, men kör med piggsvinsdäcken på asfalt i 2 säsonger så ska du få se..

Lite skillnad på piggsvin och dubb så sett, tog en jämförelse.. Men visst hellre att jag sliter dubbar på 2 säsonger än råkar ut för blankis å blixthalka utan dubb och riskerar att hamna i diket eller trafikolycka med annan bil.. ja tog bara en hyffsad jämförelse..

Köper du verkligen nya vinterdäck varannan säsong..?

vad för fel med det? däck åldras utöver slitning på däckmönster. Vissa rekomendationer säger ju att inte använda vinterdäck som är äldre än 4 år så http://www.dacknet.se/alder-och-livslangd-for-dack/

Senast redigerat av Seth (20 oktober 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
JonR
20 oktober 2010 · 3 259 Inlägg

Blackbird_CaD_ skrev:

JonR skrev:
Min hjärna kan inte förstå att ett dubbfritt skulle funka bättre än ett dubbat på en blank-is-belagd väg.. Praktiskt omöjligt att gummi har bättre effekt än vasst stål på is, det tror jag iaf!

Mvh/Jon

Friktionsdäck har en massa små speciella sajpningar i mönstret som greppar tag i isen för att kompensera avsaknaden av dubbar.
Dubbdäck saknar detta, dubbdäcken förlitar sig på dubbarna, vilka ju slits bort extremt fort så dubbarnas effekt blir kraftigt försämrat.

Du får nog ta o läsa på litegrann! smile (Jobbar själv på en däckfirma, så jag vet endel om sajpningar)

Ang. dubbarna så slits dom inte extremt fort så länge man kör normalt med dom! Har alltid kört dubbdäck, och inte har rasslet från dubbarna i asfalten blivit mycket mindre eller försvunnit och har det varit blank-is så har det blivit fina rivmärken i isen av dom, även när dom är inne på andra och tredje året!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
JonR
20 oktober 2010 · 3 259 Inlägg

Blackbird_CaD_ skrev:
Köper du verkligen nya vinterdäck varannan säsong..?

När vi har haft ett däck legat på lagret i över 3år där jag jobbar så kör vi kniven i däcken och slänger dom! Och då är dom lagrade 100% korrekt! Så att byta däck efter två säsonger är inte helt tokigt om man vill vara på den säkra sidan!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Streeetkadett Volvotrimmare
20 oktober 2010 · 323 Inlägg

dubbat är ända valet för mig smile

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!
Volvo 780 Bertone "Drifting Bertone" (1987)
Volvo 240 V8 "Polestar" (1980)
Volvo 940 turbo "Volvette LS1 Turbo" (1997)
Gathor
20 oktober 2010 · 150 Inlägg

jimbon skrev:
Kör du 70mil minst per dag?

Yes, kör över 70 mil varje dag.

Gathor
20 oktober 2010 · 150 Inlägg

Blir dubbfria, då det är en på företaget som beställer in dem, får vi se vilket märke det blir. ^^ gissar på nå skit. Så lär fastna riktigt hårt. XD

Någon annan som såg att det snöar?/snöade utanför västerås idag? tongue Såg dock varningen också om att det skulle kanske blir 1-5cm blöt snö under kvällen tongue låter trevligt när man har sommar däck som strax inte är ens lagliga på sommarn XD

steifan DR!FTT3KN!K3R
20 oktober 2010 · 10 427 Inlägg

Gathor, var i Sverige kör/bor du?

KHRacing
20 oktober 2010 ·

Gathor skrev:
Blir dubbfria, då det är en på företaget som beställer in dem, får vi se vilket märke det blir. ^^ gissar på nå skit. Så lär fastna riktigt hårt. XD

Någon annan som såg att det snöar?/snöade utanför västerås idag? tongue Såg dock varningen också om att det skulle kanske blir 1-5cm blöt snö under kvällen tongue låter trevligt när man har sommar däck som strax inte är ens lagliga på sommarn XD

Du kör 70+ mil per dag & du får inte välja däck efter egen bedömmning ?

BYT JOBB !

Senast redigerat av KHRacing (21 oktober 2010)

daajvid Elektriker
20 oktober 2010 · 1 138 Inlägg

dubbfritt o tjejen kör dubb..

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]
BMW 330I "Cab" (2001)
Gathor
20 oktober 2010 · 150 Inlägg

steifan skrev:
Gathor, var i Sverige kör/bor du?

Bor i Stockholm, Kör i västerås, eskilstuna, Örebro och Karlstad.

TurbOla Reservdansk
20 oktober 2010 · 6 271 Inlägg

Kör också dubbat. smile

Men kanske inte så jättenödvändigt här i Skåne? tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
steifan DR!FTT3KN!K3R
20 oktober 2010 · 10 427 Inlägg

Gathor skrev:

steifan skrev:
Gathor, var i Sverige kör/bor du?

Bor i Stockholm, Kör i västerås, eskilstuna, Örebro och Karlstad.

Okej. Stora vägarna borde väl vara hyggligt isfria oftast då antar jag?
Kanske passar bra med nordiska dubbfria eller tom centraleuropeiska dubbfria
för dina resor.

steifan DR!FTT3KN!K3R
20 oktober 2010 · 10 427 Inlägg

TurbOla skrev:
Kör också dubbat. smile

Men kanske inte så jättenödvändigt här i Skåne? tongue

Du är väl en rebell helt enkelt wink

parvus
20 oktober 2010 · 17 Inlägg

TurbOla skrev:
Kör också dubbat. smile

Men kanske inte så jättenödvändigt här i Skåne? tongue

Bäst att vara på den säkra sidan... eller hur var det? big_smile

TurbOla Reservdansk
20 oktober 2010 · 6 271 Inlägg

parvus skrev:
Bäst att vara på den säkra sidan... eller hur var det? big_smile

Måste erkänna att i vintras spelade det ingen roll om man hade dubbat eller ej, vägar med lite lutning och hårt packad snö, och så blötsnö på det...

Det var bara att hoppas på det bästa.

Edit: Nu snöar det i Lund!!!
Och jag som inte kan byta till vinterdäck förrän tidigast fredag eftermiddag eller lördag! big_smile

Senast redigerat av TurbOla (20 oktober 2010)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
mb_pucken
20 oktober 2010 · 5 089 Inlägg

jag kör alltid på dubbat. har isf även prövat dubbria men de var inget för mig, bor i dalarna så har ju skapliga vintrar. såg att någon var förvånad att någon köpte nya vinterdäck varannan sesong, sj köper man nya VARIE sesong big_smile dels för de är lätt värt pengarna å åka på fina däck å sen har man ju dubbelt så roligt på sjöisen med bra däck:D

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
20 oktober 2010 · 1 948 Inlägg

Dubbdäck är överskattade, har haft dubbdäck på alla bilar, utom den senaste. Den fick jag byta däck på mitt i vintern för jag kom inte ut från tomten(den hade DUBBDÄCK) och köpte ett gäng MS(åretrunt) däck.

Fan det var bättre grepp i dem än dubbdäcken som satt på bilen. Och jag har inte märkt någon som helst skillnad mot på greppet mot alla andra bilar som jag kört dubbdäck på.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Gathor
20 oktober 2010 · 150 Inlägg

TurbOla skrev:

parvus skrev:
Bäst att vara på den säkra sidan... eller hur var det? big_smile

Måste erkänna att i vintras spelade det ingen roll om man hade dubbat eller ej, vägar med lite lutning och hårt packad snö, och så blötsnö på det...

Det var bara att hoppas på det bästa.

Edit: Nu snöar det i Lund!!!
Och jag som inte kan byta till vinterdäck förrän tidigast fredag eftermiddag eller lördag! big_smile

Lybbo dig, jag vet inte ens när jag får mina vinterdäck, fick reda på att de beställdes idag så får se hur snabb leverans det är ^.^ och.. just nu snöar det i Västerås, och det ska snöa i Stockholm under natten.. ^.^ halka varning på morgonen... Bästa att åka hemifrån en halvtimme tidigare för att ta det lite lugnare på vägarna.


Dubb skulle vara ultimata då, snö är inte det stora problemet på stora vägar, det är is som dyker upp under natten. Men tror nog att dubbfria ska gå bra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang