Vad säger besiktningen om sidepipes?

BMWfreak
25 oktober 2010 · 10 Inlägg

Tjenare!smile

Har lite idéer på att bygga side-pipes på min bmw 535i.
Vad säger besiktningen om sånt?

Är jätte tacksam för bra och seriösa svar då jag inte riktigt är så insatt på hur besiktningen vill ha det.hmm

Mvh Per

Senast redigerat av BMWfreak (26 oktober 2010)

BMW 535i E34 "Stance" (1989)
henke_92 TBM NINJA
26 oktober 2010 · 917 Inlägg

Fan nu gjorde du mig sugen!!! sad(( tyvärr så vet jag inte va bes säger men ljudnivån måste ju va rimlig, avgas värden måste väl stämma som org rör/rekomendation utger så du måste ju ha med dom där lambda sonderna om nu bmw har såna i sina bilar tongue kan tyvärr nt mykt, bara va jag tror

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
Boostrider Försöker iaf
26 oktober 2010 · 1 998 Inlägg

De måste mynna ut efter sista öppningsbara ruta och får ej riktas åt höger.
Är inte helt hundra men detta bör ju stå på bilprovningens eller transportstyrelsens hemsida

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
DusanMandick Random Hero
26 oktober 2010 · 4 047 Inlägg

Boostrider skrev:
De måste mynna ut efter sista öppningsbara ruta och får ej riktas åt höger.
Är inte helt hundra men detta bör ju stå på bilprovningens eller transportstyrelsens hemsida

Precis så har ja också läst mig till i diverse trådar, vissa säger att det ska va bakom sista dörren också. men ring bilprovningen och fråga för att få rätt svar!

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Boostrider Försöker iaf
26 oktober 2010 · 1 998 Inlägg

DusanMandick skrev:

Boostrider skrev:
De måste mynna ut efter sista öppningsbara ruta och får ej riktas åt höger.
Är inte helt hundra men detta bör ju stå på bilprovningens eller transportstyrelsens hemsida

Precis så har ja också läst mig till i diverse trådar, vissa säger att det ska va bakom sista dörren också. men ring bilprovningen och fråga för att få rätt svar!

Ruta är de jag fått inpränntat i huvudet.
Säg att du har en Volvo 142a. Den har öppningsbar ruta och då får du alltså sätta röret bakom bakaxeln.
På en bmw e30 coupe som inte har öppningsbarar rutor bak får du ha den direkt efter dörren.

De låter mest logiskt för har du rutan öppen då det är het så KANSKE de kan bli nått baksug och kommer in avgaser i kupén tongue

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
BMWfreak
26 oktober 2010 · 10 Inlägg

okej, tack för alla svar! Ska ringa och kolla med bilprovningen smile

BMW 535i E34 "Stance" (1989)
torpis Forummoderator
26 oktober 2010 · 10 576 Inlägg

BMWfreak skrev:
Har lite idéer på att bygga side-pipes på min bmw 535i. Vad säger besiktningen om sånt?
r

BMWfreak skrev:
Är jätte tacksam för bra och seriösa svar då jag inte riktigt är så insatt på hur besiktningen vill ha det.hmm

Besiktningen (i detta fallet jag) vill att du fixar till din rubrik utefter regelboken så slipper vi låsa.  Du har ju en perfekt fråga i inlägget använd den i rubriken.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
båge montör och hobby mekaniker
26 oktober 2010 · 2 672 Inlägg

det måste mynna ut efter sista öppningsbara dörr/fönster, får inte gå ut på högersidan, om det inte riktas ner mot backen!
vi besiktade kompisens NOVA, med side pipe på varje sida, nedåtriktade, inga konstiga miner från besiktningen!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
dajv Avstängd
26 oktober 2010 · 63 Inlägg

Jag har kollat (te min opel rekord) och det är så att ska man ha sidepipes får man ENDAST ha det på VÄNSTER sida mellan SISTA dörren och bakdäcket. Blir oftast bara massa krångel vid gupp etc då det inte direkt finns någon bra avgastunnel original wink

Full gas ger ras!
BMWfreak
26 oktober 2010 · 10 Inlägg

dajv skrev:
Jag har kollat (te min opel rekord) och det är så att ska man ha sidepipes får man ENDAST ha det på VÄNSTER sida mellan SISTA dörren och bakdäcket. Blir oftast bara massa krångel vid gupp etc då det inte direkt finns någon bra avgastunnel original wink

Grejen är den att det finns faktiskt en rätt bra "tunnel" som går utåt från varje sida men det funkar nog inte i alla fall med tanke på hur kraven är! Får bli till att bygga ett avgassystem som går ut i bak som original istället!

BMW 535i E34 "Stance" (1989)
dajv Avstängd
26 oktober 2010 · 63 Inlägg

Mmh tongue Köp Y grening på biltema och bygg dubbla utblås smile

Full gas ger ras!
BMWfreak
26 oktober 2010 · 10 Inlägg

dajv skrev:
Mmh tongue Köp Y grening på biltema och bygg dubbla utblås smile

Hehe, det är dubbel rör hela vägen orginal så y grening behövs ej wink isf för att få till ett 3" hela vägen ist tongue Det är för trångt att göra dubbla då tanken är i vägen.. isf får man göra så att den går bakom tanken men det blir så jävla mycket rör att köpa då..

BMW 535i E34 "Stance" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang