KÖPRÅD mellan Volvo 940 LTT eller BMW E-36

Nisse1
28 oktober 2010 · 175 Inlägg

Mechanimal skrev:

Nisse1 skrev:
Vill du åka rejält brett så är det Volvon som gäller. Så fort man tror att man ska snurra är det fan bara dra ett extra varv wink

Omegan är roligare på så sätt att den nästintill alltid diffar, vilket Volvon sällan gör wink
Sen går den mycket snålare, riktigt lätt att hålla på ställ och snälla returer smile

Och i BMW:n så känner du direkt vad som händer så att du kan parera sladden/kontrollera stället snyggt, utan att behöva göra en pinsam extrasnurr för att du inte hade något val =P

Menare ett extra varv på ratten, om du missförstod mig tongue

Lozinmust "Unloaded"
28 oktober 2010 · 1 557 Inlägg

Nisse1 skrev:

Mechanimal skrev:

Nisse1 skrev:
Vill du åka rejält brett så är det Volvon som gäller. Så fort man tror att man ska snurra är det fan bara dra ett extra varv wink

Omegan är roligare på så sätt att den nästintill alltid diffar, vilket Volvon sällan gör wink
Sen går den mycket snålare, riktigt lätt att hålla på ställ och snälla returer smile

Och i BMW:n så känner du direkt vad som händer så att du kan parera sladden/kontrollera stället snyggt, utan att behöva göra en pinsam extrasnurr för att du inte hade något val =P

Menare ett extra varv på ratten, om du missförstod mig tongue

Jaha, då missförstod jag, men nonetheless så är kommunikationen väg-förare många ggr bättre i BMW:n, dock så går ju allt att uppgradera i en bil.

"When innovation meets passion!"
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
Glenn9K Montör
28 oktober 2010 · 664 Inlägg

Mechanimal skrev:

Nisse1 skrev:

Mechanimal skrev:
Och i BMW:n så känner du direkt vad som händer så att du kan parera sladden/kontrollera stället snyggt, utan att behöva göra en pinsam extrasnurr för att du inte hade något val =P

Menare ett extra varv på ratten, om du missförstod mig tongue

Jaha, då missförstod jag, men nonetheless så är kommunikationen väg-förare många ggr bättre i BMW:n, dock så går ju allt att uppgradera i en bil.

Och det går ju sen att uppgradera lika mycket i BMWn som i Volvon.

Andreas: Det går givetvis att göra själv, men svårt att få riktigt bra om man inte vet vad man sysslar med. Har ingen aning om vad de tar för sånt på firman. Men som på den där på blocket så är det ju inget allvarligt än så länge, så det kan ju inte kosta allt för mycket.

Sen så var det det här med frågan om vad en diffbroms är. Skall försöka förklara så bra som möjligt. Detta kan säkert hjälpa fler än bara dig att förstå de olika termerna:

I bakaxeln så sitter det någonting som kallas för en differential (framöver: diff). Det är den stora klumpen i mitten mellan bakhjulen. Den gör så att bakhjulen kan rotera i olika hastighet, vilket är en bra idé t.ex. när du svänger med bilen, eftersom det yttre hjulet (t.ex. då det högra bakhjulet om du svänger vänster) får en längre sträcka att rulla än det inre hjulet. Det yttre måste då alltså rotera i en högre hastighet än vad det inre behöver göra, för att hänga med ordentligt, eller hur?

I en diff utan diffbroms (kallas ofta för en "öppen diff") så kan de båda hjulen rotera i helt olika hastighet utan att det påverkar det andra hjulet. Detta är ett problem, både inom motorsport, korvkiosksladdning och i vardagen (då främst på vintern). Om du t.ex. står still på ett ställe och skall köra därifrån, men det ena hjulet råkar stå på något jättehalt, som t.ex. hårt packad snö eller rent av is, så kommer ju det hjylet börja spinna, men det andra hjulet, som faktiskt har fäste, kommer stå helt still. Kraften går den "lätta vägen" kan man säga. Eller om du står och skall göra en "stillastående burn" så kan det ofta bli (och blir oftast) samma resulat; att bara ena hjulet spinner.

I motorsport/buskörning så har man också problem om du har en öppen diff. Säg t.ex. att du skall ut ur en kurva du precis tagit. Då vill man accelerera så fort som möjligt, men eftersom du svänger samtidigt så blir det ju mindre vikt på ena bakhjulet (det hjul som är på den sida du svänger åt, eller hur?) och då kommer det, om du har tillräckligt med kraft i motorn, att börja spinna. Ska du "lägga en drift" så blir det också den effekten, att ena hjulet spinner, och du får inte ut bakänden på bilen.

Av ovanstående anledningar har man någonting som kallas för diffbroms (som INTE är samma sak som diffspärr. kommer till detta).

Den bromsade differentialen/diffbromsen (på engelska: Limited Slip Differential / LSD) har till uppgift att "fördela kraften" mellan bakhjulen (eller på framhjulsdrivna bilar mellan framhjulen, eller på fyrhjulsdrivna bilar mellan bak och framaxel). Det finns förövrigt olika sorters diffbromsar, men det orkar jag inte gå in på. Genom att diffbromsen fördelar kraften, så KAN alltså INTE det ena hjulet spinna och det ena stå helt still, vilket hjälper en HEL del med fäste (vinter) eller icke-fäste (drifting/racing). Man nämner ofta en procentsats när man talar om en diffbroms. En vanligt förekommande sådan är 25%. Procentsatsen talar om hur mycket "bromsverkan" diffbromsen har. Lite svårförklarat, men kort och gott kan vi säga såhär. På en 25% diff, så kan hjulen ha en skillnad i rotationshastighet på 75% (det ena hjulet kan alltså snurra 75% snabbare än det andra) innan diffbromsen sätter igång med sitt jobb, och ser till att kraften fördelas om så att båda hjulen får fart. (Någon som kan förklara detta med bättre ord? Fick lite hjärnsläpp).

Har du då alltså en 90% diff (kanske vanligt inom professionell drifting, vad vet jag?) så har du alltså en hastighetsskillnad på maximalt 10% på hjulen, vilket gör båda hjulen alltså spinner i exakt samma hastighet, och alltid därför har potential (beroende på däck och underlag och axel/hjultryck) att ha samma grepp. Detta är något du vill ha i t.ex. drifting, för det medför då att bakänden av bilen kommer ut väldigt enkelt och den går dessutom då att hålla kvar där man vill ha den. Du får alltså, sålänge du kan hantera det, bättre kontroll/kännedom av vad din bil gör, och den gör lättare vad du vill att den skall göra.

En diffSPÄRR däremot är något man brukar kalla en differential/diffbroms som är låsbar till 100%, alltså att hjulen måste snurra i exakt samma hastighet. Detta förekommer på ett flertal bilar, t.ex. vissa fyrhjulsdrivna Audi och många "offroad-fordon". Regleringen kan ske manuellt eller automatiskt beroende på fordon.

Det finns även LSDs som regleras under bilens gång. Vanligt på produktionsbilar. Dessa går oftast att låsa helt och hållet, och blir därmed "diffspärrar" istället/också. Ett par exempel på detta är BMW M3 E92 och Saab Turbo X.

Ett vanligt förekommande men felaktigt uttryck (som jag dessutom läste här i tråden) är att säga t. ex. "bilen diffar" när man menar att bilen INTE diffar. Diffar gör ju alla differentialer, det är det den är till för. Att diffen bromsar däremot är en helt annan sak. Man hör ofta folk säga när man är ute och "buskör", eller liknande, saker som "fan, hans bil diffar ju inte" när personen ser att bara bilens ena hjul spinner. Det är ju precis diffar den gör. Hastigheten på hjulen är olika. Different/difference = olika/skillnad.

De allra flesta bilar har helt öppen diff original, men inte t.ex. BMW's M-modeller och iS/Si-modeller som jag nämnt tidigare i tråden.

Så nu kanske du har fått lite mer kött på benen om vad en diff/diffbroms är. Det är en enorm skillnad att köra med diffbroms. Bilen är otroligt mycket mer lätt kontrollerad och det går att rädda många situationer som i en bil med öppen diff hade gått rent åt helvete.

En liten fotnot är att 80% (om inte mer) av alla bakhjulsdrivna Volvo har öppen diff. Jag vet att Volvo 740 SE -92 hade någon sorts "slungdiff" som standard, och den fanns väl som tillval/extrautrustning på resterande modeller och årtal (Rätta mig gärna någon?)

Tack för mig, hoppas detta hjälpte någon. smile

EDIT: Slänger på lite mer information som jag glömde!

Med en spärrad diff / låst diff får man ofta knakande och gnisslande ljud när bilen i fråga svänger i låg fart. Detta då för att båda däcken tvingas rulla i samma hastighet trots att de har helt olika sträcka att rulla, och det yttre då "glider" längs t.ex. asfalten. Även bussningar/leder i bilen kan knaka av detta.

Många som vill ha en billig lösning till att slippa sin öppna diff (framförallt för att kunna sladda lite bättre/roligare) brukar svetsa sin diff. Då svetsar man om mekaniken inuti diffhuset och gör så att diffverkan helt försvinner, och det därmed blir en spärrad diff. Detta kallas ofta för en Svetsad Diff, Svetsdiff, eller AGADiff. Varför AGADiff? Jo såhär är det. Till en väldigt stor andel av alla svetsar så har man gas. AGA är ett företag som tillverkar gas. Simple as that. Så om ni läser en annons eller så där det står att bilen har AGA-Diff, tro aldrig att det är något dyrt tufft märke eller liknande.

Tack för mig åter igen.

Senast redigerat av berthelsen (28 oktober 2010)

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Koop
28 oktober 2010 · 1 867 Inlägg

Tack Jens, världen behöver utbildas, härligt att du orkar skriva av dig wink

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Marcus_89 Biltokig elektriker
28 oktober 2010 · 3 352 Inlägg

Bra skrivet. Efter att ha haft mycket volvo och bmw så väljer jag helt klart bmw först. 525 är så otroligt go med lamelldiffen som sitter orginalmonterad. Lättkontrollerad med. Tyvärr svårt att hitta en vettig bmw e30/34/36. Många är slut och i dåligt skick tyvärr, men ibland har man tur och hittar en fräsch.

Koop
28 oktober 2010 · 1 867 Inlägg

Absolut, en 525 med lamelldiff är skitbra att sladda med. Tyvärr är inte lamelldiff standardutrustning i 525orna, så man får leta litegrann om man är ute efter att köpa sig en sån.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Marcus_89 Biltokig elektriker
29 oktober 2010 · 3 352 Inlägg

Ja, precis. Det är ju inte lätt att hitta en tyvärr.

Gramer B M W ///M
6 november 2010 · 38 Inlägg

berthelsen skrev:
Jävligt mye text

Väldigt bra förklaring, där lärde man sig en massa nytt. Som jag fattade sitter det alltså lamell(?)diff original i min bil, kan du bekräfta det isf?

BMW 318IS Coupé E36 "Black Devil" (1996)
Germax
6 november 2010 · 12 086 Inlägg

Gramer skrev:

berthelsen skrev:
Jävligt mye text

Väldigt bra förklaring, där lärde man sig en massa nytt. Som jag fattade sitter det alltså lamell(?)diff original i min bil, kan du bekräfta det isf?

Sitter inte lamelldiffar standard i några svensksålda (och i de flesta fall inte i resten av världen heller) Bmw förutom M-modeller.

Om det va svårt och förstå; Din 318 har inte lamelldiff som standard.

Gramer B M W ///M
6 november 2010 · 38 Inlägg

JapMax skrev:

Gramer skrev:

berthelsen skrev:
Jävligt mye text

Väldigt bra förklaring, där lärde man sig en massa nytt. Som jag fattade sitter det alltså lamell(?)diff original i min bil, kan du bekräfta det isf?

Sitter inte lamelldiffar standard i några svensksålda (och i de flesta fall inte i resten av världen heller) Bmw förutom M-modeller.

Om det va svårt och förstå; Din 318 har inte lamelldiff som standard.

Ok, mitt fel. Blandade nog ihop lamelldiff och diffbroms. Stod att det var diffbroms som standard tidigare här i tråden i 318IS och undrade gällde E36, och inte bara E30.

Fast kanske fattade fel nu också... tongue

När man ändå är igång. Är det M-chassi som standard på 318IS E36?

Edit: Syftade på:

berthelsen skrev:
Kan precis som IceEyes starkt rekommendera en välskött 318iS. Välbalanserad, tillräckligt med kraft för att leka, oftast hyffsat med utrustning, och alltid bromsad differential. Mycket prisvärd tycker jag.

berthelsen skrev:
Sen vad gäller att välja mellan 318iS och 320 så hade jag nog hellre tagit en 318iS just för att den går i princip nästan lika bra som en 320, men har diffbroms och sportchassi. Mycket roligare bil än en 320.

Senast redigerat av Gramer (6 november 2010)

BMW 318IS Coupé E36 "Black Devil" (1996)
Glenn9K Montör
6 november 2010 · 664 Inlägg

Gramer skrev:

JapMax skrev:

Gramer skrev:

Väldigt bra förklaring, där lärde man sig en massa nytt. Som jag fattade sitter det alltså lamell(?)diff original i min bil, kan du bekräfta det isf?

Sitter inte lamelldiffar standard i några svensksålda (och i de flesta fall inte i resten av världen heller) Bmw förutom M-modeller.

Om det va svårt och förstå; Din 318 har inte lamelldiff som standard.

Ok, mitt fel. Blandade nog ihop lamelldiff och diffbroms. Stod att det var diffbroms som standard tidigare här i tråden i 318IS och undrade gällde E36, och inte bara E30.

Fast kanske fattade fel nu också... tongue

När man ändå är igång. Är det M-chassi som standard på 318IS E36?

Edit: Syftade på:

berthelsen skrev:
Kan precis som IceEyes starkt rekommendera en välskött 318iS. Välbalanserad, tillräckligt med kraft för att leka, oftast hyffsat med utrustning, och alltid bromsad differential. Mycket prisvärd tycker jag.

berthelsen skrev:
Sen vad gäller att välja mellan 318iS och 320 så hade jag nog hellre tagit en 318iS just för att den går i princip nästan lika bra som en 320, men har diffbroms och sportchassi. Mycket roligare bil än en 320.

Jaså där kanske jag hade fel förresten. Det där med diffen på 318iS alltså. Någon som kan bekräfta detta? Det måste, om det inte var standard, varit ett väldigt vanligt/tillgängligt tillval, för alla 318iS jag sett har LSD.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Germax
7 november 2010 · 12 086 Inlägg

Jag tyder ETK och enligt den finns odiffad variant, vilket bör betyda att diffbroms är tillval.

Jag ska skicka iväg ett mail till Bmw och se om jag kan få ett svar där.

Marcus_89 Biltokig elektriker
7 november 2010 · 3 352 Inlägg

Det tråkiga med 318is är att det krävs varv innan motorn vaknar till liv.Men annar sär den rätt trevlig. Svårt att hitta en som inte är slutkörd bara sad

endorfinslaven
7 november 2010 · 671 Inlägg

IceEyes skrev:
Stirra dig inte blind på miltalet. En välskött och välservad bil med lite fler mil mätare är tryggare och i längden ett bättre val än en mindre välskött bil med färre mil på mätaren.

Om huvudsyftet med bilen är att sladda runt nu under vintern så duger en BMW 318is utmärkt smile

Fartsersurserna är medelmåttiga men chassit är välbalanserat, styrningen kvick och växellådan smidig. 940 är en solid och stryktålig vagn men ganska klumpig, åtminstone enligt mig.

Det var därför en 470hk e36a gick långsammare på isen än min 200hk 940ltt...
ÄHHHHH
Så mkt skitsnack köp en volvo om du ska sladda runt i vinter.
Åk ut på en isbana så ser du vilka som sladdar mest och har roligast...
Åkte ut på en bana vid Avesta där en viss kändis från PPF höll till o körde med sin BMW..
Det var bara BMWbilar där men ingen åkte ifrån den röda 940n inte ens hojarna...
Klart kul o dyka upp från ingenstans....

Men men alla har vi olika erfarnheter och jag kanske bara drömt

Glenn9K Montör
7 november 2010 · 664 Inlägg

endorfinslaven skrev:

IceEyes skrev:
Stirra dig inte blind på miltalet. En välskött och välservad bil med lite fler mil mätare är tryggare och i längden ett bättre val än en mindre välskött bil med färre mil på mätaren.

Om huvudsyftet med bilen är att sladda runt nu under vintern så duger en BMW 318is utmärkt smile

Fartsersurserna är medelmåttiga men chassit är välbalanserat, styrningen kvick och växellådan smidig. 940 är en solid och stryktålig vagn men ganska klumpig, åtminstone enligt mig.

Det var därför en 470hk e36a gick långsammare på isen än min 200hk 940ltt...
ÄHHHHH
Så mkt skitsnack köp en volvo om du ska sladda runt i vinter.
Åk ut på en isbana så ser du vilka som sladdar mest och har roligast...
Åkte ut på en bana vid Avesta där en viss kändis från PPF höll till o körde med sin BMW..
Det var bara BMWbilar där men ingen åkte ifrån den röda 940n inte ens hojarna...
Klart kul o dyka upp från ingenstans....

Men men alla har vi olika erfarnheter och jag kanske bara drömt

Du kanske helt enkelt körde bättre än de personer som hade BMW?

EDIT: Sen kanske en bil med 470hk har lite problem med traction loss på isen?

Senast redigerat av berthelsen (7 november 2010)

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Marcus_89 Biltokig elektriker
7 november 2010 · 3 352 Inlägg

Ja, precis. Att få 470hk att greppa på isen är ju inte det lättaste. Sen beror det ju på föraren med

Snitch Ointresserad.
7 november 2010 · 936 Inlägg

Lätt BMW:n.

Volvon är en stor ful jävla plåtlåda. "Trimma", orka liksom. Kommer ändå inte ladda nåt då du inte får fäste.

Teabag appreciation club.
Rquired Allmänt envis
7 november 2010 · 12 512 Inlägg

berthelsen skrev:

endorfinslaven skrev:

IceEyes skrev:
Stirra dig inte blind på miltalet. En välskött och välservad bil med lite fler mil mätare är tryggare och i längden ett bättre val än en mindre välskött bil med färre mil på mätaren.

Om huvudsyftet med bilen är att sladda runt nu under vintern så duger en BMW 318is utmärkt smile

Fartsersurserna är medelmåttiga men chassit är välbalanserat, styrningen kvick och växellådan smidig. 940 är en solid och stryktålig vagn men ganska klumpig, åtminstone enligt mig.

Det var därför en 470hk e36a gick långsammare på isen än min 200hk 940ltt...
ÄHHHHH
Så mkt skitsnack köp en volvo om du ska sladda runt i vinter.
Åk ut på en isbana så ser du vilka som sladdar mest och har roligast...
Åkte ut på en bana vid Avesta där en viss kändis från PPF höll till o körde med sin BMW..
Det var bara BMWbilar där men ingen åkte ifrån den röda 940n inte ens hojarna...
Klart kul o dyka upp från ingenstans....

Men men alla har vi olika erfarnheter och jag kanske bara drömt

Du kanske helt enkelt körde bättre än de personer som hade BMW?

EDIT: Sen kanske en bil med 470hk har lite problem med traction loss på isen?

Själv tror jag enbart Endorfinslaven drömmer, precis som all annan skit han skrivit om att alla Bmw har problem med toppen och drar olja samt blåryker, att Bmw (och Mercedes) inte tål att ligga särskilt  länge med gasen i botten utan bara rasar medan hans Volvo tål det mil efter mil (Vänta lite nu, vilken av dem är byggda med Autobahn i åtanke?), att en Volvo RWD med "cupchassi" drar både Bmw, Mercedes, Porsche osv på "vanlig, dålig svensk landsväg" samt att han uppenbarligen kör ifrån allt på isen.

Dessutom har han ägt en mycket populär modell av Bmw Alpina, som enligt honom är grymt överskattad då den har värdelös väghållning, okonsekvent uppträdande och inte håller många mil utan någon slags haveri. Det vill säga raka motsatsen till vad modellen är känd för.

Det är skillnad på "erfarenhet" och "skitsnack" oavsett om man drömmer eller inte.

Senast redigerat av Rquired (7 november 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Snitch Ointresserad.
7 november 2010 · 936 Inlägg

Rquired skrev:

berthelsen skrev:

endorfinslaven skrev:
Det var därför en 470hk e36a gick långsammare på isen än min 200hk 940ltt...
ÄHHHHH
Så mkt skitsnack köp en volvo om du ska sladda runt i vinter.
Åk ut på en isbana så ser du vilka som sladdar mest och har roligast...
Åkte ut på en bana vid Avesta där en viss kändis från PPF höll till o körde med sin BMW..
Det var bara BMWbilar där men ingen åkte ifrån den röda 940n inte ens hojarna...
Klart kul o dyka upp från ingenstans....

Men men alla har vi olika erfarnheter och jag kanske bara drömt

Du kanske helt enkelt körde bättre än de personer som hade BMW?

EDIT: Sen kanske en bil med 470hk har lite problem med traction loss på isen?

Själv tror jag enbart Endorfinslaven drömmer, precis som allt annan skit han skrivit om att alla Bmw har problem med toppen och drar olja samt blåryker, att Bmw (och Mercedes) inte tål att ligga särskilt  länge med gasen i botten utan bara rasar medan hans Volvo tål det mil efter mil (Vänta lite nu, vilken av dem är byggda med Autobahn i åtanke?), att en Volvo RWD med "cupchassi" drar både Bmw, Mercedes, Porsche osv på "vanlig, dålig svensk landsväg" samt att han uppenbarligen kör ifrån allt på isen.

Dessutom har han ägt en mycket populär modell av Bmw Alpina, som enligt honom är grymt överskattad då den har värdelös väghållning, okonsekvent uppträdande och inte håller många mil utan någon slags haveri. Det vill säga raka motsatsen till vad modellen är känd för.


Det är skillnad på "erfarenhet" och "skitsnack" oavsett om man drömmer eller inte.

God bless you.

Senast redigerat av Snitch (7 november 2010)

Teabag appreciation club.
Marcus_89 Biltokig elektriker
7 november 2010 · 3 352 Inlägg

Word

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang