Mechanimal skrev:
Nisse1 skrev:
Mechanimal skrev:
Och i BMW:n så känner du direkt vad som händer så att du kan parera sladden/kontrollera stället snyggt, utan att behöva göra en pinsam extrasnurr för att du inte hade något val =P
Menare ett extra varv på ratten, om du missförstod mig
Jaha, då missförstod jag, men nonetheless så är kommunikationen väg-förare många ggr bättre i BMW:n, dock så går ju allt att uppgradera i en bil.
Och det går ju sen att uppgradera lika mycket i BMWn som i Volvon.
Andreas: Det går givetvis att göra själv, men svårt att få riktigt bra om man inte vet vad man sysslar med. Har ingen aning om vad de tar för sånt på firman. Men som på den där på blocket så är det ju inget allvarligt än så länge, så det kan ju inte kosta allt för mycket.
Sen så var det det här med frågan om vad en diffbroms är. Skall försöka förklara så bra som möjligt. Detta kan säkert hjälpa fler än bara dig att förstå de olika termerna:
I bakaxeln så sitter det någonting som kallas för en differential (framöver: diff). Det är den stora klumpen i mitten mellan bakhjulen. Den gör så att bakhjulen kan rotera i olika hastighet, vilket är en bra idé t.ex. när du svänger med bilen, eftersom det yttre hjulet (t.ex. då det högra bakhjulet om du svänger vänster) får en längre sträcka att rulla än det inre hjulet. Det yttre måste då alltså rotera i en högre hastighet än vad det inre behöver göra, för att hänga med ordentligt, eller hur?
I en diff utan diffbroms (kallas ofta för en "öppen diff") så kan de båda hjulen rotera i helt olika hastighet utan att det påverkar det andra hjulet. Detta är ett problem, både inom motorsport, korvkiosksladdning och i vardagen (då främst på vintern). Om du t.ex. står still på ett ställe och skall köra därifrån, men det ena hjulet råkar stå på något jättehalt, som t.ex. hårt packad snö eller rent av is, så kommer ju det hjylet börja spinna, men det andra hjulet, som faktiskt har fäste, kommer stå helt still. Kraften går den "lätta vägen" kan man säga. Eller om du står och skall göra en "stillastående burn" så kan det ofta bli (och blir oftast) samma resulat; att bara ena hjulet spinner.
I motorsport/buskörning så har man också problem om du har en öppen diff. Säg t.ex. att du skall ut ur en kurva du precis tagit. Då vill man accelerera så fort som möjligt, men eftersom du svänger samtidigt så blir det ju mindre vikt på ena bakhjulet (det hjul som är på den sida du svänger åt, eller hur?) och då kommer det, om du har tillräckligt med kraft i motorn, att börja spinna. Ska du "lägga en drift" så blir det också den effekten, att ena hjulet spinner, och du får inte ut bakänden på bilen.
Av ovanstående anledningar har man någonting som kallas för diffbroms (som INTE är samma sak som diffspärr. kommer till detta).
Den bromsade differentialen/diffbromsen (på engelska: Limited Slip Differential / LSD) har till uppgift att "fördela kraften" mellan bakhjulen (eller på framhjulsdrivna bilar mellan framhjulen, eller på fyrhjulsdrivna bilar mellan bak och framaxel). Det finns förövrigt olika sorters diffbromsar, men det orkar jag inte gå in på. Genom att diffbromsen fördelar kraften, så KAN alltså INTE det ena hjulet spinna och det ena stå helt still, vilket hjälper en HEL del med fäste (vinter) eller icke-fäste (drifting/racing). Man nämner ofta en procentsats när man talar om en diffbroms. En vanligt förekommande sådan är 25%. Procentsatsen talar om hur mycket "bromsverkan" diffbromsen har. Lite svårförklarat, men kort och gott kan vi säga såhär. På en 25% diff, så kan hjulen ha en skillnad i rotationshastighet på 75% (det ena hjulet kan alltså snurra 75% snabbare än det andra) innan diffbromsen sätter igång med sitt jobb, och ser till att kraften fördelas om så att båda hjulen får fart. (Någon som kan förklara detta med bättre ord? Fick lite hjärnsläpp).
Har du då alltså en 90% diff (kanske vanligt inom professionell drifting, vad vet jag?) så har du alltså en hastighetsskillnad på maximalt 10% på hjulen, vilket gör båda hjulen alltså spinner i exakt samma hastighet, och alltid därför har potential (beroende på däck och underlag och axel/hjultryck) att ha samma grepp. Detta är något du vill ha i t.ex. drifting, för det medför då att bakänden av bilen kommer ut väldigt enkelt och den går dessutom då att hålla kvar där man vill ha den. Du får alltså, sålänge du kan hantera det, bättre kontroll/kännedom av vad din bil gör, och den gör lättare vad du vill att den skall göra.
En diffSPÄRR däremot är något man brukar kalla en differential/diffbroms som är låsbar till 100%, alltså att hjulen måste snurra i exakt samma hastighet. Detta förekommer på ett flertal bilar, t.ex. vissa fyrhjulsdrivna Audi och många "offroad-fordon". Regleringen kan ske manuellt eller automatiskt beroende på fordon.
Det finns även LSDs som regleras under bilens gång. Vanligt på produktionsbilar. Dessa går oftast att låsa helt och hållet, och blir därmed "diffspärrar" istället/också. Ett par exempel på detta är BMW M3 E92 och Saab Turbo X.
Ett vanligt förekommande men felaktigt uttryck (som jag dessutom läste här i tråden) är att säga t. ex. "bilen diffar" när man menar att bilen INTE diffar. Diffar gör ju alla differentialer, det är det den är till för. Att diffen bromsar däremot är en helt annan sak. Man hör ofta folk säga när man är ute och "buskör", eller liknande, saker som "fan, hans bil diffar ju inte" när personen ser att bara bilens ena hjul spinner. Det är ju precis diffar den gör. Hastigheten på hjulen är olika. Different/difference = olika/skillnad.
De allra flesta bilar har helt öppen diff original, men inte t.ex. BMW's M-modeller och iS/Si-modeller som jag nämnt tidigare i tråden.
Så nu kanske du har fått lite mer kött på benen om vad en diff/diffbroms är. Det är en enorm skillnad att köra med diffbroms. Bilen är otroligt mycket mer lätt kontrollerad och det går att rädda många situationer som i en bil med öppen diff hade gått rent åt helvete.
En liten fotnot är att 80% (om inte mer) av alla bakhjulsdrivna Volvo har öppen diff. Jag vet att Volvo 740 SE -92 hade någon sorts "slungdiff" som standard, och den fanns väl som tillval/extrautrustning på resterande modeller och årtal (Rätta mig gärna någon?)
Tack för mig, hoppas detta hjälpte någon.
EDIT: Slänger på lite mer information som jag glömde!
Med en spärrad diff / låst diff får man ofta knakande och gnisslande ljud när bilen i fråga svänger i låg fart. Detta då för att båda däcken tvingas rulla i samma hastighet trots att de har helt olika sträcka att rulla, och det yttre då "glider" längs t.ex. asfalten. Även bussningar/leder i bilen kan knaka av detta.
Många som vill ha en billig lösning till att slippa sin öppna diff (framförallt för att kunna sladda lite bättre/roligare) brukar svetsa sin diff. Då svetsar man om mekaniken inuti diffhuset och gör så att diffverkan helt försvinner, och det därmed blir en spärrad diff. Detta kallas ofta för en Svetsad Diff, Svetsdiff, eller AGADiff. Varför AGADiff? Jo såhär är det. Till en väldigt stor andel av alla svetsar så har man gas. AGA är ett företag som tillverkar gas. Simple as that. Så om ni läser en annons eller så där det står att bilen har AGA-Diff, tro aldrig att det är något dyrt tufft märke eller liknande.
Tack för mig åter igen.
Senast redigerat av berthelsen (28 oktober 2010)