Rquired
Allmänt envis
11 november 2010
· 12 512 Inlägg
endorfinslaven skrev:
Rquired skrev:
berthelsen skrev:
Du kanske helt enkelt körde bättre än de personer som hade BMW?
EDIT: Sen kanske en bil med 470hk har lite problem med traction loss på isen?
Själv tror jag enbart Endorfinslaven drömmer, precis som all annan skit han skrivit om att alla Bmw har problem med toppen och drar olja samt blåryker, att Bmw (och Mercedes) inte tål att ligga särskilt länge med gasen i botten utan bara rasar medan hans Volvo tål det mil efter mil (Vänta lite nu, vilken av dem är byggda med Autobahn i åtanke?), att en Volvo RWD med "cupchassi" drar både Bmw, Mercedes, Porsche osv på "vanlig, dålig svensk landsväg" samt att han uppenbarligen kör ifrån allt på isen.
Dessutom har han ägt en mycket populär modell av Bmw Alpina, som enligt honom är grymt överskattad då den har värdelös väghållning, okonsekvent uppträdande och inte håller många mil utan någon slags haveri. Det vill säga raka motsatsen till vad modellen är känd för.
Det är skillnad på "erfarenhet" och "skitsnack" oavsett om man drömmer eller inte.
Men snälla sluta drömma
Jag drömmer inte utan jag har upplevt...
Du har bara levt i en liten bubbla..
Har inte den första B7an Pierburg mekaniskt sprut kombinerat med Hartig eller Hartge tändning.
Det satt Pierburg på en Volvo 740 1991 och det VAR ÄKTA SKIT !
Min bil fick mkt tidigt ett eftermarknadssprut
Detta var innan eftermarknadsspruten blivit kända.
Bilen såldes sedan till en känd BMWtrimmare som byggde en 800hk 635a.
Samma kille åkte på isen i en 470hk E36a.
Varje raka så åkte han ifrån mig och jag måste erkänna att motorn lät fint !
Har inte M30 motorer problem med nedslitna kammar o blårök
Lossnar inte oljeröret ovanpå kammen om man varvar mkt under långa stunder.
Kammarna på dessa bilar var inte genomhärdade som de var på Volvo
Vipporna som sitter med en liten skruv, skitlösning.
Sluta snacka Required acceptera att BMW för dryga 10 år sedan var skitbilar...
*En massa irrelevant*
Några rör som lossnar exsisterar inte, däremot blir nämnda rör igentäppt om det slarvas med service. Eller för att citera Autopower:
Motorn har en kedjedriven kamaxel vars kedja normalt inte behöver bytas. Modellen har en känslig topp där ett oljerör ovanför kamaxeln lätt blir igentäppt om det slarvas med servicen, som resultat av detta får kamaxeln inte den smörjning den behöver och slits ner i förtid. Ett markant tickande/knackande ljud från motorn indikerar sliten kamaxel. För övrigt en mycket hållbar konstruktion.
Varken M20, M30 och framför allt inte M40 som går ner sig nästan oavsett underhåll är Bmw´s bästa motorer men de två förstnämnda håller ihop både väl och länge om de sköts.
Sköter man inte underhållet korrekt, startar man bilen med kall motor och ställer sig och bränner gummi, tror man bilen håller hem när/om tempmätaren står på rött så ger en Bmw upp snabbare än en del Volvo-konstruktioner men är man så korkad att man behandlar bilen på detta vis får man skylla sig själv, misskötsel kan knappast skyllas på bilen.
Men om man sköter dem rullar dem långa mil och tål mycket misshandel.
Dessutom vet jag inte hur du räknar, men om vi går tio år bakåt i tiden hamnar vi på år 2001. Drygt tio år, 1997-1998 kanske även om det är väl nära "15 år" bakåt då...
1991 presenterades M50, 1994 M43 och båda dessa får anses höra till bland det mer driftsäkra motorerna man kan hitta. Minst lika dritsäkra som Volvo´s samtida konstruktioner. Man kan enkelt konstatera att Volvo´s tråkiga traktormotorer är driftsäkra, Volvo´s roliga och pigga maskiner som T5an eller 16v är däremot inte mer driftsäkra än Bmw´s motorer.
Vilken tillverkarens motorer som fått mest uppmärksamhet och flest utmärkelser behöver vi inte ens gå in på?
Vill man ha en rolig och modern motor med härlig karaktär, oavsett Volvo eller Bmw-emblem på nyckeln, får man sköta underhållet. Alternativet är att bondtrimma sin vardagstransport och tro man har sig en sportbil, men då framstår man enbart som löjlig när man skryter om dem på forum.
Och för att förtydliga, Bmw E36 har M50-sexan eller nyare. En konstruktion känd som "Bmw´s B20" och anses som mycket tillförlitlig och stryktålig. Ovanstående är alltså egentligen inte ens relevant.
Senast redigerat av Rquired (11 november 2010)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.