Riktigt skumt fel ?

Pjulan
28 oktober 2010 · 9 Inlägg

Har sökt ett bra tag efter felet på internet men kan inte hitta just det felet så nu hoppas jag få svar på det

Har en mitsubishi galant -97.

Nu till felet, har precis renoverat generatorn kostade mig 1600kr och vattnet i batteriet va helt slut så tog en kompis batteri som va begagnat men fungerade. Så va jag ute och körde så helt plötsligt blir allt ljus väldigt svagt och SRS lampan börjar lysa. Stannar bilen och ska starta den igen men allt man hör är bara startmotorn som klickar. Så ladda batteriet ett tag körde sen en sväng sen händer det samma sak.
Kollade om något va glapp och plus kabeln till batteriet satt inte på helt utan satt lite löst, så skruvade fast den på polen och tänkte ah där va felet, åker en sväng och det går bra ett tag men helt plötsligt när jag ligger på högvarv (om jag minns rätt) så blir all belysning svagare, fläkten är på max men knappt blåser något. Då saktade jag in och allt börja lysa bra igen och fläkten låter som fan, och sen IGEN så började SRS lampan lysa och bilen dör igen...

Någon som vet va felet kan vara ? är inte så haj på bilar..

te_wik Forummoderator
28 oktober 2010 · 12 813 Inlägg

Lyser batterilampan när du slår på tändningen? Slocknar den sen när du startat?
Om den inte lyser när du slår på tändningen är felet där, du har nog isåfall glömt koppla i den kabeln till generatorn.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Pjulan
28 oktober 2010 · 9 Inlägg

te_wik skrev:
Lyser batterilampan när du slår på tändningen? Slocknar den sen när du startat?
Om den inte lyser när du slår på tändningen är felet där, du har nog isåfall glömt koppla i den kabeln till generatorn.


Mvh Tommy

Ja batterilampan lyser och slocknar när jag startar den, men kan även tillägga att när jag körde som jag skrev så började SRS lampan lysa men fortsatte köra och servon sluta fungera o belysningen. och bilen började sakta dö, men helt plötsligt så fick den som en kick o hoppa igång o allt vart as ljust o fläktarna va igång osv. och sen lyste lampan igen... osv osv osv sad

Glenn9K Montör
28 oktober 2010 · 664 Inlägg

Pjulan skrev:

te_wik skrev:
Lyser batterilampan när du slår på tändningen? Slocknar den sen när du startat?
Om den inte lyser när du slår på tändningen är felet där, du har nog isåfall glömt koppla i den kabeln till generatorn.


Mvh Tommy

Ja batterilampan lyser och slocknar när jag startar den, men kan även tillägga att när jag körde som jag skrev så började SRS lampan lysa men fortsatte köra och servon sluta fungera o belysningen. och bilen började sakta dö, men helt plötsligt så fick den som en kick o hoppa igång o allt vart as ljust o fläktarna va igång osv. och sen lyste lampan igen... osv osv osv sad

Det låter som om någon kabel till generatorn glappar tycker jag... Väldigt skumt. Kolla även alla jord/minuskablar till/från motor, batteri, kaross.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Pjulan
28 oktober 2010 · 9 Inlägg

berthelsen skrev:

Pjulan skrev:

te_wik skrev:
Lyser batterilampan när du slår på tändningen? Slocknar den sen när du startat?
Om den inte lyser när du slår på tändningen är felet där, du har nog isåfall glömt koppla i den kabeln till generatorn.


Mvh Tommy

Ja batterilampan lyser och slocknar när jag startar den, men kan även tillägga att när jag körde som jag skrev så började SRS lampan lysa men fortsatte köra och servon sluta fungera o belysningen. och bilen började sakta dö, men helt plötsligt så fick den som en kick o hoppa igång o allt vart as ljust o fläktarna va igång osv. och sen lyste lampan igen... osv osv osv sad

Det låter som om någon kabel till generatorn glappar tycker jag... Väldigt skumt. Kolla även alla jord/minuskablar till/från motor, batteri, kaross.

Ska kollas upp smile

Vi säger att det inte skulle vara det, vad kan det då var ? kan kolen i generatorn orsaka sådana problem ? eller om batteriet är dåligt?

LeafBox Lat Perfektionist
28 oktober 2010 · 6 359 Inlägg

Tjejens galant gör precis samma sak, den laddar inte som den ska även fast allting tycks funka. Generatorn funkar, det har verkstaden provat, batteriet är helt, garanterat. Och vi har tom provat dra lite egna kablar osv.
Det var typ 4-5månader sedan nu, fortfarande ingen lösning.

SÅ OM DU KOMMER PÅ FELET, SNÄLLA SKRIV VAD DET VAR! tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Pjulan
28 oktober 2010 · 9 Inlägg

LeafBox skrev:
Tjejens galant gör precis samma sak, den laddar inte som den ska även fast allting tycks funka. Generatorn funkar, det har verkstaden provat, batteriet är helt, garanterat. Och vi har tom provat dra lite egna kablar osv.
Det var typ 4-5månader sedan nu, fortfarande ingen lösning.

SÅ OM DU KOMMER PÅ FELET, SNÄLLA SKRIV VAD DET VAR! tongue

Ska kolla upp det idag lite senare, skriver ikväll om jag hittar felet smile

te_wik Forummoderator
28 oktober 2010 · 12 813 Inlägg

Var det samma fel tidigare? Därför ni repade generatorn?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Lundberg_
28 oktober 2010 · 391 Inlägg

Kollat så drivremmen är dragen på rätt sätt runt alla hjulen?

Haft liknande problem på en Primastar och då var det drivremmen till generator o allt den går till som va dragen fel, fixa de sen funka allt perfekt smile

Mvh

BDamberg
28 oktober 2010 · 311 Inlägg

Du sa att servon la av i samma veva? Du är det nog remmen

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang