Skeden
Mekaniker/Fordonstek
20 januari 2011
· 80 Inlägg
Att dom skall viktas in är så att allt skall väga näst intill lika mycket inom en liten tolerans nivå balansering med andra ord vilket jag hoppas du gör på vevaxel samt svänghjul även.
Obalans mäts i vikt mot längd i ounches/inches, eller konverterat till gram/inches. ISO-standarden heter för balansering av förbränningsmotorer. En notering, vikten på vevaxeln har också betydelse angående toleransen.
G-6.3 för racingmotorer.
G-16 for normala standardmotorer.
Industristandarden för vevaxelbalansering är följande enl. ISO:
Standardmotorer.............0.5 ounce/inches ( 14.17 gram/25.4 mm )
Racemotorer...................0.2 ounce/inches ( 5.67 gram/25.4 mm )
NASCAR.........................0.1 ounce/inches ( 2.83 gram/25.4 mm )
1 ounce = 28.35 grams
1 inches = 25,4 mm
Även slitage minskar ju kraftigt av just viktning/balansering om inte annat så kan du varva mer med motorn om allt görs rätt,
Senast redigerat av Skeden (20 januari 2011)
Kör 940Sleeper