Laddtryck före gaspjället men inte efter? :S

fckit
6 november 2010 · 61 Inlägg

hejsan har byggt kompressor matning på min 328 och har problem med laddtrycket,

kör med en wastegate på tryckröret för att hålla laddet på 0,55bar och det har jag innan den öppnar men på insuget så får jag inte upp laddet om jag gasar med friläge i så går den upp på 0 bar men sjunker till -0,6bar igen om jag håller jämn gas den stiger asså bara när jag gasar på,

sen om jag kör med bilen så får jag 0,25bar när jag gasar men ligger jag på jämn gas så sjunker den igen,

har testat med mätaren på båda sidor gasspjället och jag har ladd före men inte efter, wastegaten öppnar så det är 0,55 bar där har mätt det med mätaren också och det stämmer,

är det någe jag kan ha gjort fel lr inte tänkt på? mvh Andreas

Henka_ Slav
6 november 2010 · 1 454 Inlägg

elektroniskt gasspjäll? såkallad "e-gas". vad är det för årsmod? är de e-gas så är det därför, vet en kille på sävar turbo som tyggde dubbelturbo på sin bmw 750 och där reglerar motorstyrningen ner öppningen på spjällen om den upptäcker att något är "fel"

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
fckit
6 november 2010 · 61 Inlägg

Henka_ skrev:
elektroniskt gasspjäll? såkallad "e-gas". vad är det för årsmod? är de e-gas så är det därför, vet en kille på sävar turbo som tyggde dubbelturbo på sin bmw 750 och där reglerar motorstyrningen ner öppningen på spjällen om den upptäcker att något är "fel"

näe det tror jag inte,  års -96 tongue

Henka_ Slav
6 november 2010 · 1 454 Inlägg

då är de väl en M52B28? då ska det inte vara nå e-gas. men har du provat köra utan wg lite försiktigt?

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
oskar_j
6 november 2010 · 93 Inlägg

Har du 0,55 bar innan spjäll, så ska du bara ha 0,55 bar i insuget vid fullast. Spjällets funktion är ju att skapa ett lägre tryck i insuget för att minska fyllnadsgraden, och därmed lasten...

BMW 325 (1993)
fckit
6 november 2010 · 61 Inlägg

Henka_ skrev:
då är de väl en M52B28? då ska det inte vara nå e-gas. men har du provat köra utan wg lite försiktigt?

ah det stämmer är en m52b28, näe har jag inte gjort vill inte skuta motorn hmm men får testa sätta pysventil på wastegaten och höja den men tkr endå det är konstigt att jag inte har någe ladd alls där inne fasten jag har fullgas :S

fckit
6 november 2010 · 61 Inlägg

oskar_j skrev:
Har du 0,55 bar innan spjäll, så ska du bara ha 0,55 bar i insuget vid fullast. Spjällets funktion är ju att skapa ett lägre tryck i insuget för att minska fyllnadsgraden, och därmed lasten...

ah men varför har jag inte det då? har du verkligen läst vad jag skrev? jag kan stå på varvstoppet och dinga om du vill det blir inte 0,55bar där inne iaf..

mats757
6 november 2010 · 915 Inlägg

Vadå för WasteGate? En övertycksventil bara, eller? Vart sitter den, vad är det som reglerar den?
Varför har du en ventil överhuvudtaget? varför växlar du inte remskivan rätt istället?

Mats

oskar_j
6 november 2010 · 93 Inlägg

fckit skrev:

oskar_j skrev:
Har du 0,55 bar innan spjäll, så ska du bara ha 0,55 bar i insuget vid fullast. Spjällets funktion är ju att skapa ett lägre tryck i insuget för att minska fyllnadsgraden, och därmed lasten...

ah men varför har jag inte det då? har du verkligen läst vad jag skrev? jag kan stå på varvstoppet och dinga om du vill det blir inte 0,55bar där inne iaf..

Du har alltså 0,55 bar före spjäll men bara 0,25 bar efter när du gasar fullt? Svårt att förstå vad du menar

BMW 325 (1993)
fckit
6 november 2010 · 61 Inlägg

mats757 skrev:
Vadå för WasteGate? En övertycksventil bara, eller? Vart sitter den, vad är det som reglerar den?
Varför har du en ventil överhuvudtaget? varför växlar du inte remskivan rätt istället?

Mats

en vanlig wastegate som du har till turbon igentligen, den sitter på tryckröret och den styrs av laddtrycket precis som en vanlig wastegate, för att jag helt enkelt inte hade den blekaste aning om vad jag byggde vet inte vad det är för kompressor antingen eaton m60 lr m90 osv osv så smällde på en wastegate den funkar ju som det ska men det är inte ladd efter gassjället bara före, det är ju inte wg'n som är problemet för jag har 0,55bar mellan wg'n och gassjället men inte efter :S

fckit
6 november 2010 · 61 Inlägg

ja det har jag men bara när jag åker med bilen står jag still och varvar så har jag inte ladd alls den går upp från -0,6bar till +-0bar :S och håller jag jämn gas (varesig jag kör med bilen eller torr varvar) så sjunker det ner till -0,6bar även om jag så ligger på 2000rpm lr varvstoppet :S

azid Det som inte dödar gör ont
6 november 2010 · 2 668 Inlägg

Men det ska väll inte vara laddtryck vid torrgas. Det är det inte på turbobilar iallfall

2slow
fckit
6 november 2010 · 61 Inlägg

azid skrev:
Men det ska väll inte vara laddtryck vid torrgas. Det är det inte på turbobilar iallfall

hur kan det inte bli laddtryck? laddar kompressorn/turbon så är det klart det blir ladd vare sig du har växel i lr inte?

Freddy_Fish
6 november 2010 · 268 Inlägg

fckit skrev:

azid skrev:
Men det ska väll inte vara laddtryck vid torrgas. Det är det inte på turbobilar iallfall

hur kan det inte bli laddtryck? laddar kompressorn/turbon så är det klart det blir ladd vare sig du har växel i lr inte?

Vet inte riktigt hur det är med kompressor, men står du och varvar en turbobil så får du knappt nåt ladd eftersom motorn behöver mkt mindre bränsle när den inte har någon belastning, vilket leder till dåligt med knuff i avgaserna och du får ingen fart på snurran.

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
Volvo 944 Turbo "Kaappi Racing" (1995)
Volvo 164 "Direktörn" (1969)
Volvo V70N (2001)
mats757
6 november 2010 · 915 Inlägg

Freddy_Fish skrev:

fckit skrev:

azid skrev:
Men det ska väll inte vara laddtryck vid torrgas. Det är det inte på turbobilar iallfall

hur kan det inte bli laddtryck? laddar kompressorn/turbon så är det klart det blir ladd vare sig du har växel i lr inte?

Vet inte riktigt hur det är med kompressor, men står du och varvar en turbobil så får du knappt nåt ladd eftersom motorn behöver mkt mindre bränsle när den inte har någon belastning, vilket leder till dåligt med knuff i avgaserna och du får ingen fart på snurran.

Du kanske ska läsa på lite om : Vad en mekaniskt driven kompressor, är för någonting.

Självklart laddar den även när motorn är obelastad. Det är väl egentligen enda anledningen till att köra kompressor....

Mats

fckit
6 november 2010 · 61 Inlägg

men åter till frågan det är ingen som kan ha den blekaste aning om vad kan vara för fel för mig?
enligt mig är det som händer fysiskt omöjligt :S

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
6 november 2010 · 3 180 Inlägg

lägg upp en bild på hur du byggt det, så kanske nån kan få en ide om vad det kan vara för fel.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
fckit
6 november 2010 · 61 Inlägg

går tyver itne att ladda upp biler i forum för tillfället någe fel på gor's sida :S

engolf
6 november 2010 · 3 235 Inlägg

Hur har du löst det med vevhusventilationen? Kanske laddet försvinner ner i vevhuset? Det sitter väl en slang mellan ventilkåpan och insuget...

fckit
7 november 2010 · 61 Inlägg

engolf skrev:
Hur har du löst det med vevhusventilationen? Kanske laddet försvinner ner i vevhuset? Det sitter väl en slang mellan ventilkåpan och insuget...

jag tog slangen från ventilkåpan och satte på en t-korsning så att ena slangen går ner till oljetråget och det andra sticker rakt upp och där sitter ett filter, tror du att laddet kan försvinna ut där? det låter rimligt att laddet skulle försvinna ut nånstans så som nålen beter sig på laddtrycksmätaren, ska kolla upp detta samt ladda upp lita bilder på bygget så fort dem fixar forumtråds uppladdningen här på garaget,

har lagt till bilen här på sidan och har en bild där på motorn kolla där hur jag byggt och se om ni har några ideer smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang