Laddtryck före gaspjället men inte efter? :S

Freddy_Fish
7 november 2010 · 268 Inlägg

fckit skrev:

engolf skrev:
Hur har du löst det med vevhusventilationen? Kanske laddet försvinner ner i vevhuset? Det sitter väl en slang mellan ventilkåpan och insuget...

jag tog slangen från ventilkåpan och satte på en t-korsning så att ena slangen går ner till oljetråget och det andra sticker rakt upp och där sitter ett filter, tror du att laddet kan försvinna ut där? det låter rimligt att laddet skulle försvinna ut nånstans så som nålen beter sig på laddtrycksmätaren, ska kolla upp detta samt ladda upp lita bilder på bygget så fort dem fixar forumtråds uppladdningen här på garaget,

har lagt till bilen här på sidan och har en bild där på motorn kolla där hur jag byggt och se om ni har några ideer smile

Du måste sätta en backventil på vevhusventilationen, annars försvinner laddet ner i vevhuset.

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
Volvo 944 Turbo "Kaappi Racing" (1995)
Volvo 164 "Direktörn" (1969)
Volvo V70N (2001)
fckit
7 november 2010 · 61 Inlägg

Freddy_Fish skrev:

fckit skrev:

engolf skrev:
Hur har du löst det med vevhusventilationen? Kanske laddet försvinner ner i vevhuset? Det sitter väl en slang mellan ventilkåpan och insuget...

jag tog slangen från ventilkåpan och satte på en t-korsning så att ena slangen går ner till oljetråget och det andra sticker rakt upp och där sitter ett filter, tror du att laddet kan försvinna ut där? det låter rimligt att laddet skulle försvinna ut nånstans så som nålen beter sig på laddtrycksmätaren, ska kolla upp detta samt ladda upp lita bilder på bygget så fort dem fixar forumtråds uppladdningen här på garaget,

har lagt till bilen här på sidan och har en bild där på motorn kolla där hur jag byggt och se om ni har några ideer smile

Du måste sätta en backventil på vevhusventilationen, annars försvinner laddet ner i vevhuset.

jaha :S har jag aldrig hört talas om men som sagt första gången jag bygger någe liknande tongue

mats757
7 november 2010 · 915 Inlägg

Freddy_Fish skrev:

fckit skrev:

engolf skrev:
Hur har du löst det med vevhusventilationen? Kanske laddet försvinner ner i vevhuset? Det sitter väl en slang mellan ventilkåpan och insuget...

jag tog slangen från ventilkåpan och satte på en t-korsning så att ena slangen går ner till oljetråget och det andra sticker rakt upp och där sitter ett filter, tror du att laddet kan försvinna ut där? det låter rimligt att laddet skulle försvinna ut nånstans så som nålen beter sig på laddtrycksmätaren, ska kolla upp detta samt ladda upp lita bilder på bygget så fort dem fixar forumtråds uppladdningen här på garaget,

har lagt till bilen här på sidan och har en bild där på motorn kolla där hur jag byggt och se om ni har några ideer smile

Du måste sätta en backventil på vevhusventilationen, annars försvinner laddet ner i vevhuset.

VA???
Vart ska vevhuskompet ta vägen när backventilen är stängd då?
Och när kommer överhuvudtaget backventilen vara öppen?
En kompressor ger laddtryck hela tiden

Mats

fckit
8 november 2010 · 61 Inlägg

jag kom på nu att du tror jag har vevhusventilationen på insugen men det har jag inte jag har hoppat över det slangen går bara från toppen sen rakt ner i oljetråget, har bara en t korsning med ett filter på för att det ska kunna andas när jag inte har det in i insuget smile så det kan inte vara där laddet försvinner heller och ingen verkar ju ha några ideer på vad som är fel hmm har ni kollat på bilden jag la upp på bilen? hoppas nån kan komma på någe för jag gör det inte :S

mvh andreas

Mr_B
8 november 2010 · 330 Inlägg

Jag är säkert dum i huvudet, men, förgasaren begränsar flödet genom sin utformning, även vid full gas. Utan kompressor borde "laddtrycket" vara ett undertryck, allt över det är bonus. Vill du ha mer behöver kompressorn orka trycka mer, eller så får du skaffa en förgasare som tillåter högre flöden.

Fast jag är fullständigt novis på motorteknik, så jag har säkert fel.
B!

Freddy_Fish
8 november 2010 · 268 Inlägg

mats757 skrev:

Freddy_Fish skrev:

fckit skrev:

jag tog slangen från ventilkåpan och satte på en t-korsning så att ena slangen går ner till oljetråget och det andra sticker rakt upp och där sitter ett filter, tror du att laddet kan försvinna ut där? det låter rimligt att laddet skulle försvinna ut nånstans så som nålen beter sig på laddtrycksmätaren, ska kolla upp detta samt ladda upp lita bilder på bygget så fort dem fixar forumtråds uppladdningen här på garaget,

har lagt till bilen här på sidan och har en bild där på motorn kolla där hur jag byggt och se om ni har några ideer smile

Du måste sätta en backventil på vevhusventilationen, annars försvinner laddet ner i vevhuset.

VA???
Vart ska vevhuskompet ta vägen när backventilen är stängd då?
Och när kommer överhuvudtaget backventilen vara öppen?
En kompressor ger laddtryck hela tiden

Mats

jag är inte insatt hur det funkar med kompressor, men på en turbomotor måste du ha en backventil om vevhusventen är kopplad till insuget.  men som han skrev så har han inte det så det är knappast där det spökar.

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
Volvo V70N (2001)
Volvo 164 "Direktörn" (1969)
Volvo 944 Turbo "Kaappi Racing" (1995)
Henka_ Slav
9 november 2010 · 1 454 Inlägg

Mr_B skrev:
Jag är säkert dum i huvudet, men, förgasaren begränsar flödet genom sin utformning, även vid full gas. Utan kompressor borde "laddtrycket" vara ett undertryck, allt över det är bonus. Vill du ha mer behöver kompressorn orka trycka mer, eller så får du skaffa en förgasare som tillåter högre flöden.

Fast jag är fullständigt novis på motorteknik, så jag har säkert fel.
B!

Då detta är en bil från 90 talet så sitter det ingen förgasare på den, så lite ute och cyklar är du smile finns ingen begränsning i detta insug och genom spjället på så lågt laddtryck som ts försöker åstadkomma. jag börjar misstänka att det är ett kraftigt läckage någonstans faktiskt.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
jonTe
9 november 2010 · 5 710 Inlägg

Vad är det som styr att din wg öppnar vid 0.55bar?

MVH Jonas
..............
Mr_B
9 november 2010 · 330 Inlägg

Henka_ skrev:

Mr_B skrev:
Jag är säkert dum i huvudet, men, förgasaren begränsar flödet genom sin utformning, även vid full gas. Utan kompressor borde "laddtrycket" vara ett undertryck, allt över det är bonus. Vill du ha mer behöver kompressorn orka trycka mer, eller så får du skaffa en förgasare som tillåter högre flöden.

Fast jag är fullständigt novis på motorteknik, så jag har säkert fel.
B!

Då detta är en bil från 90 talet så sitter det ingen förgasare på den, så lite ute och cyklar är du smile finns ingen begränsning i detta insug och genom spjället på så lågt laddtryck som ts försöker åstadkomma. jag börjar misstänka att det är ett kraftigt läckage någonstans faktiskt.

Suck. Gasspjäll, förgasare, whatever. Gasspjället är utformat för att strypa flödet, right? Vid fullt öppet släpper det bara igenom så mycket, så fort. Förutsatt att inte "fullt öppet" är stort nog kommer det resultera i exakt det fenomenet jag beskriver ovan. Det är mycket möjligt att det läcker någonstans, då inte helt osannolikt i spjällhuset, men det borde vara en skitsak att konstatera, eftersom det är en hel del luft som försvinner, ut den vägen, om det nu är en läcka.
B!

fckit
9 november 2010 · 61 Inlägg

ska försöka svara på alla frågor i 1 inlägg, det är inte gaspjället som stryper flödet så kraftigt för det är nästan 3" och det är resten av tryckrören med,

och det läcker inte nånstans heller har kollat varje skarv och jag lovar skulle det läcka så mkt luft skulle det märkas, desutom har jag wq'n sitter precis före gassjället det enda som är imellan är luftmängdmätaren.

min wq styrs av att jag har en 6mm slang som sitter på tryckröret sen till wq'n och i wq'n sitter det en fjäder på o,55bar, har som sagt kollat med tryckmätaren och har 0,55 bar där när den öppnar sen håller den det trycket helatiden,

mvh andreas

fckit
29 november 2010 · 61 Inlägg

Ingen som har en blekaste aning om vad det är för fel?, nu har jag testat att sätta slangen som styr wg'n till insuget för att den ska hålla 0,5 bar där men då är den stängd helatiden och mätaren visar att det bara är vacum i insuget den stiger lite när man gasar men inte mkt alls (går aldrig upp till övertryck), och det blir så mkt tryck i rören innan gasspjället att man skuter siliconslangarna kors och tvärs :S

Mvh Andreas

hunn
30 november 2010 · 57 Inlägg

de e inte så att kompressorn är för liten o inte kan leverera nog luft., då äter motorn upp ev ladd

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
30 november 2010 · 3 180 Inlägg

om du har vakum I insuget, men så mycket tryck FÖRE spjället att slangar lossnar så har du ju en begränsning i området runt spjället.

har du vanligt vajerstyrt spjäll eller har du elstyrt? öppnar det helt vid fullgas?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Henka_ Slav
30 november 2010 · 1 454 Inlägg

NITROUS skrev:
om du har vakum I insuget, men så mycket tryck FÖRE spjället att slangar lossnar så har du ju en begränsning i området runt spjället.

har du vanligt vajerstyrt spjäll eller har du elstyrt? öppnar det helt vid fullgas?

Frågade honom det tidigare, men det är en M52 så det är ingen E-gas. men ja börjar misstänka att laddet tar vägen ut i typ vevhusventen eller någe.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
30 november 2010 · 3 180 Inlägg

Henka_ skrev:

NITROUS skrev:
om du har vakum I insuget, men så mycket tryck FÖRE spjället att slangar lossnar så har du ju en begränsning i området runt spjället.

har du vanligt vajerstyrt spjäll eller har du elstyrt? öppnar det helt vid fullgas?

Frågade honom det tidigare, men det är en M52 så det är ingen E-gas. men ja börjar misstänka att laddet tar vägen ut i typ vevhusventen eller någe.

http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod … &fg=15

nummer 4,verkar iofs bara finnas om man har ASC+T

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
mickecorrado Bilplåtslagare
30 november 2010 · 1 036 Inlägg

När motorn står på tomgång är gasspjället nästan stängt, då pumpar kompressorn luft fram till gasspjället och det bildas ett övertryck. motorn är en sugmotor och skapar ett "Undertryck/Lägre tryck" mellan motor och gasspjäll.

Hade du kunnat ha gasspjället fullt öppet så hade laddtrycket jämnat ut sig. 


Är inte hundra på det men du ska ha en ventil som släpper ut laddtrycket när gasspjället är nästan stängt så du inte skjuter av siliconslangarna, och ju mer du gasar eller vid fullgas så stängs ventilen och laddtrycket går in till motorn. 

Max ladd ställer du på storlek på remskivan eller på hur mycket luft som ventilen släpper ut.


Har man luftmassemätare får man fixa så att man har återcirkulering i stället. så när bilen står på tomgång så pumpar kompressorn bara runt luften.

Smoke Tires Not Drugs.
fckit
1 december 2010 · 61 Inlägg

NITROUS skrev:

Henka_ skrev:

NITROUS skrev:
om du har vakum I insuget, men så mycket tryck FÖRE spjället att slangar lossnar så har du ju en begränsning i området runt spjället.

har du vanligt vajerstyrt spjäll eller har du elstyrt? öppnar det helt vid fullgas?

Frågade honom det tidigare, men det är en M52 så det är ingen E-gas. men ja börjar misstänka att laddet tar vägen ut i typ vevhusventen eller någe.

http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod … &fg=15

nummer 4,verkar iofs bara finnas om man har ASC+T

jag är rätt så säker på att jag inte har det där bara ett vanligt gassjäll har haft isär allt för byggt eget insug o alla rör runt i kring hmm

fckit
1 december 2010 · 61 Inlägg

mickecorrado skrev:
När motorn står på tomgång är gasspjället nästan stängt, då pumpar kompressorn luft fram till gasspjället och det bildas ett övertryck. motorn är en sugmotor och skapar ett "Undertryck/Lägre tryck" mellan motor och gasspjäll.

Hade du kunnat ha gasspjället fullt öppet så hade laddtrycket jämnat ut sig. 


Är inte hundra på det men du ska ha en ventil som släpper ut laddtrycket när gasspjället är nästan stängt så du inte skjuter av siliconslangarna, och ju mer du gasar eller vid fullgas så stängs ventilen och laddtrycket går in till motorn. 

Max ladd ställer du på storlek på remskivan eller på hur mycket luft som ventilen släpper ut.


Har man luftmassemätare får man fixa så att man har återcirkulering i stället. så när bilen står på tomgång så pumpar kompressorn bara runt luften.

ja jag vet allt det där har byggt det så med kolla på bilderna på bilen så ser du hur de är byggt smile

men jag börjar fundera på är en eaton m62 för liten för en 2,8l? har kollat på detta och sett folk köra upp emot 1 bar med den på 2,5l så det verkar ju väldigt konstigt jag bara får 0,25 typ :S

sen vill jag bara säga läs vad jag har skrivit innan du skriver snälla det är så jobbigt att dra alla saker flera gånger för folk inte läser, du skriver hade du kunnat haft gasjället fullt öppet hade de jämnat ut sig,
ja men jag kan stå på varvstoppet om du vill det blir som jag har skrivit den sticker upp till 0bar sen sjunker till undertryck. Mvh Andreas

Senast redigerat av fckit (1 december 2010)

mickecorrado Bilplåtslagare
1 december 2010 · 1 036 Inlägg

fckit skrev:

mickecorrado skrev:
När motorn står på tomgång är gasspjället nästan stängt, då pumpar kompressorn luft fram till gasspjället och det bildas ett övertryck. motorn är en sugmotor och skapar ett "Undertryck/Lägre tryck" mellan motor och gasspjäll.

Hade du kunnat ha gasspjället fullt öppet så hade laddtrycket jämnat ut sig. 


Är inte hundra på det men du ska ha en ventil som släpper ut laddtrycket när gasspjället är nästan stängt så du inte skjuter av siliconslangarna, och ju mer du gasar eller vid fullgas så stängs ventilen och laddtrycket går in till motorn. 

Max ladd ställer du på storlek på remskivan eller på hur mycket luft som ventilen släpper ut.


Har man luftmassemätare får man fixa så att man har återcirkulering i stället. så när bilen står på tomgång så pumpar kompressorn bara runt luften.

ja jag vet allt det där har byggt det så med kolla på bilderna på bilen så ser du hur de är byggt smile

men jag börjar fundera på är en eaton m62 för liten för en 2,8l? har kollat på detta och sett folk köra upp emot 1 bar med den på 2,5l så det verkar ju väldigt konstigt jag bara får 0,25 typ :S

sen vill jag bara säga läs vad jag har skrivit innan du skriver snälla det är så jobbigt att dra alla saker flera gånger för folk inte läser, du skriver hade du kunnat haft gasjället fullt öppet hade de jämnat ut sig,
ja men jag kan stå på varvstoppet om du vill det blir som jag har skrivit den sticker upp till 0bar sen sjunker till undertryck. Mvh Andreas

Jaha och när börjar du ha laddtryck när du bara står och gasar. Belasta motorn så ökar laddet.

Smoke Tires Not Drugs.
fckit
1 december 2010 · 61 Inlägg

varför skulle jag inte ha ladd när jag torrgasar?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang