Sålt bilen och bilhandlaren ringer och gnäller

Linus-K
19 november 2010 · 3 Inlägg

Sålde vår XC90 för 2 veckor sedan, Hade begärt 125000 för den men fick en snubbe från Arvika som ville köpa den för 115000 utan krångel och prutande, ville bli av med högen så vi gick med på det.
Han kom ner, provkörde och verkade nöjd, klagade på att det inte fanns en servicebok och vi lovade att han skulle få en ny skickad till sig, så långt allting bra.. Han betalade och åkte hem..
Igår ringer han och gnäller för att det inte finns en hylsa till låsmuttrarna, har inte reflekterat över detta då jag alltid bytt hos en polare som jobbar på däckfirma, mig vetligen har jag inte sett en sen jag köpte bilen...
Men i vilket fall så ringer han å ylar i telefonen och påstår att jag ska stå för kostnaderna för att få tag i en ny hylsa eller få bort muttrarna...
Tycker han i sin proffesion som bilhandlare borde frågat om det vid köpet??
Kan det vara mitt ansvar?

Grundstrom Nismo
19 november 2010 · 758 Inlägg

Absolut inte ditt ansvar, dummaste jag hört tongue Inget o bry sig om..

Torbo
19 november 2010 · 64 Inlägg

Eftersom han har betalat och köpt bilen så gör det inget?

Man kan inte åka tillbaka till affären efter man köpt något, och säga att man vill ha mer för samma pris.
Funkar inte så. tongue


Det beror på hur godhjärtad du är nu. Men va lite badass och skit i honom!

Marlboroman
19 november 2010 · 8 234 Inlägg

Man har undersökningsplikt, och även om det är en sn sak som är lätt glömd så är det nåt man bör kolla upp innan. Du kan ju leta om du hittar den, men om dn inte kommer fram så va det tråkigt för han då. Och fick hn pruta så har han ju pengar över wink

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Dewen
19 november 2010 · 231 Inlägg

Det skulle han kollat innan..han har godkännt bilen o köpt så de där kan du skita i! tongue

Saab 9-3 Aero SS "Come Out And Play" (2004)
gamlingen
19 november 2010 · 5 198 Inlägg

Inget å bry sej om.. .han fick ju köpa den under begärt pris..

Sharky
19 november 2010 · 10 287 Inlägg

Det tillhör väl god ton att leta efter den och kanske ringa den däckfirma som brukar byta och kolla med dom. Men det tillhör också god ton av köparen att ringa och fråga - inte ringa och yla.

Annars undrar man också vad det är för bilhandlare som inte har alla profiler till låsmuttrarna eller där den verkstad han har eller anlitar inte har dom. Och orka gnälla över det som bilhandlare.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
RinorGDI
19 november 2010 · 338 Inlägg

han kan du ta o skita i har du fått pengarna och allt e klart...ansvaret är absolut inte på din sida...bara lämna de bakom dig och fortsätt me ditt...mvh

Audi S4 SuperCharged
BMW 325i (1994)
Linus-K
19 november 2010 · 3 Inlägg

Sharky skrev:
Det tillhör väl god ton att leta efter den och kanske ringa den däckfirma som brukar byta och kolla med dom. Men det tillhör också god ton av köparen att ringa och fråga - inte ringa och yla.

Annars undrar man också vad det är för bilhandlare som inte har alla profiler till låsmuttrarna eller där den verkstad han har eller anlitar inte har dom. Och orka gnälla över det som bilhandlare.

/Göran

Jag ringde ner till min polare som bytt däcken innan, och han sa att han hade en låda med diverse hylsor och "måttade" sig fram till en som passade...
Att tillägga ville gubben att jag skulle ringa min polare och SÄGA ÅT honom (inte be honom) att skicka upp den hylsa som passade till honom så fick jag lösa de med polarn bäst jag ville ^^
Försökte förklara för honom att de inte funkar så.. Då började han gorma å gapa och drog upp att de va så dålig stil osv.. tänk om han hade fått punktering på vägen hem osv... å vad skulle jag säga... de hade ju vart otursamt fick jag fram å då blev han bara surare...

viccoA
19 november 2010 · 3 110 Inlägg

Strunta i honom av ren princip, trevliga männskor hjälper man mer än man behöver men om man beter sig som handlaren...

KHRacing
19 november 2010 ·

Jag håller inte med er alls, förutom Sharkey.. Självfallet skall låshylsan medfölja bilen & har man "slarvat" bort den tidigare så får man gott o väl bekosta avmonteringen av låsbultarna anser jag. Det är en självklar sak liksom.

Vad hade hänt TS om han fått punka påvägen nånstans då, jo, exakt samma sak som köparen, han hade vart skitförbannat & fått ringa nån som kanske fått ta sig många mil för att lämna en hylsa, samt att hans kompis med verkstaden inte ens kanske varit tillgänglig just då om det hänt...

Så sätt er in i exakt denna situationen innan ni vräker ur er att säljaren kan ta & skita i detta med låshylsan.

Ang att köparen var förbannad på telefon är väl inte så konstigt va,,, hade jag med varit till max i detta fallet.

Men att hjan var ohövlig ger inte säljaren rätten att strunta i låshylsan anser jag.

Senast redigerat av KHRacing (19 november 2010)

Janneutanb
19 november 2010 · 7 272 Inlägg

KHRacing skrev:
Jag håller inte med er alls, förutom Sharkey.. Självfallet skall låshylsan medfölja bilen & har man "slarvat" bort den tidigare så får man gott o väl bekosta avmonteringen av låsbultarna anser jag. Det är en självklar sak liksom.

Vad hade hänt TS om han fått punka påvägen nånstans då, jo, exakt samma sak som köparen, han hade vart skitförbannat & fått ringa nån som kanske fått ta sig många mil för att lämna en hylsa, samt att hans kompis med verkstaden inte ens kanske varit tillgänglig just då om det hänt...

Så sätt er in i exakt denna situationen innan ni vräker ur er att säljaren kan ta & skita i detta med låshylsan.

Ang att köparen var förbannad på telefon är väl inte så konstigt va,,, hade jag med varit till max i detta fallet.

Men att hjan var ohövlig ger inte säljaren rätten att strunta i låshylsan anser jag.

Han prutade ner bilen 10.000kr och var otrevlig i telefon över en sån simpel sak.
Visst att det kanske inte är så himla kul men det är inte direkt hela världen.

Tega Yrkesförare
19 november 2010 · 1 073 Inlägg

KHRacing skrev:
Jag håller inte med er alls, förutom Sharkey.. Självfallet skall låshylsan medfölja bilen & har man "slarvat" bort den tidigare så får man gott o väl bekosta avmonteringen av låsbultarna anser jag. Det är en självklar sak liksom.

Vad hade hänt TS om han fått punka påvägen nånstans då, jo, exakt samma sak som köparen, han hade vart skitförbannat & fått ringa nån som kanske fått ta sig många mil för att lämna en hylsa, samt att hans kompis med verkstaden inte ens kanske varit tillgänglig just då om det hänt...

Så sätt er in i exakt denna situationen innan ni vräker ur er att säljaren kan ta & skita i detta med låshylsan.

Ang att köparen var förbannad på telefon är väl inte så konstigt va,,, hade jag med varit till max i detta fallet.

Men att hjan var ohövlig ger inte säljaren rätten att strunta i låshylsan anser jag.

Hade han ringt och pratat som folk och frågat var hylsan är så försöker man givetvis hjälpa till och NEJ han hade ingen anledning att vara förbannad och utgå ifrån att säljaren behöll hylsan för skojs skull.
Jag anser att han sumpade sin chans när han ringde och var stor i truten istället för att vara trevlig så det är bara och skita i han... hade jag gjort iaf!

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
19 november 2010 · 3 929 Inlägg

Säg: Använd trevlig ton och bra humör ska jag försöka fixa fram en.
Annars får du lösa det bäst du vill.
Du har ju 10,000:- över från prutningen att köpa en hylsa för.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
9Femma
19 november 2010 · 342 Inlägg

Ja, finns inte mycket att tillägga i detta (håller med majoriteten här, undersökningsplikt gäller, det är helt upp till din välvilja, men du har ingen skyldighet att möta hans krav såvida inget annat avtalats).

Men - och det är nog säkrast att slå igång *IRONILÄGE PÅ* här:
Skicka honom din avtarbild ...

Senast redigerat av 9Femma (19 november 2010)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
Joakim-S Hobby Fotograf
19 november 2010 · 650 Inlägg

KHRacing skrev:
Jag håller inte med er alls, förutom Sharkey.. Självfallet skall låshylsan medfölja bilen & har man "slarvat" bort den tidigare så får man gott o väl bekosta avmonteringen av låsbultarna anser jag. Det är en självklar sak liksom.

Vad hade hänt TS om han fått punka påvägen nånstans då, jo, exakt samma sak som köparen, han hade vart skitförbannat & fått ringa nån som kanske fått ta sig många mil för att lämna en hylsa, samt att hans kompis med verkstaden inte ens kanske varit tillgänglig just då om det hänt...

Så sätt er in i exakt denna situationen innan ni vräker ur er att säljaren kan ta & skita i detta med låshylsan.

Ang att köparen var förbannad på telefon är väl inte så konstigt va,,, hade jag med varit till max i detta fallet.

Men att hjan var ohövlig ger inte säljaren rätten att strunta i låshylsan anser jag.

Absolut inte. Jag hade mer än gärna hjälp om han var trevlig självklart! Men om han ringer och är otrevlig så får han lösa det bäst han vill.

MG e-HS (2021)
master_lars
19 november 2010 · 1 163 Inlägg

Jag kan ju tycka att om bilen i fråga har låsbara hjulmuttrar så ska de följa med bilen vid en eventuell försäljning. Saknas den så får man väl beställa en ny hos tillverkaren (kostar inte alls mycket) eller så tar man helt enkelt bort hjulbultarna och monterar vanliga.

Kan däremot förstå varför köparen blev sur, men det är ingen anledning till att vara otrevlig, hans reaktion kan tyckas vara normal, men det ger honom ingen rätt. Det enda som händer då är ju att du inte har någon lust att avhjälpa honom. Han förlorar på det helt enkelt.

DalleRacing
19 november 2010 · 1 738 Inlägg

Jag säger som KHracing! Hylsan är ju en självklar medföljande grej till bilen, att börja leta bland 2000 olika modeller av låshylsor är ju inte det lätaste o sen hitta en som passar!

Många som läst denna tråd märkte nog inte att det var "LÅS HYLSAN" han ville ha inte en vanlig 17/19/21 hylsa

Men som sagt jag älskar att hämnas så om han har den där tonen du berättar om mot mig i ett samtal så hade jag inte gjort ett skit för honom!! Så strunta i allt han får lösa det där bäst han vill o mer kan du ju inte göra än att fråga efter hylsan, o som du säger så hade han ett par hylsor liggandes i en låda o någon passade smile Går ju inte skicka upp alla precis


Lycka till iaf

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
myran Foto/Bilnörd
19 november 2010 · 1 541 Inlägg

Utmärkt exempel på att det inte hjälper att skrika och skälla på folk.

Tänk vad mycket mera hjälp han fått om han bara ringt snällt och frågat smile

Eller hade han inte? Det tror i alla fall jag.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 november 2010 · 14 077 Inlägg

Linus-K skrev:
Sålde vår XC90 för 2 veckor sedan, Hade begärt 125000 för den men fick en snubbe från Arvika som ville köpa den för 115000 utan krångel och prutande, ville bli av med högen så vi gick med på det.
Han kom ner, provkörde och verkade nöjd, klagade på att det inte fanns en servicebok och vi lovade att han skulle få en ny skickad till sig, så långt allting bra.. Han betalade och åkte hem..
Igår ringer han och gnäller för att det inte finns en hylsa till låsmuttrarna, har inte reflekterat över detta då jag alltid bytt hos en polare som jobbar på däckfirma, mig vetligen har jag inte sett en sen jag köpte bilen...
Men i vilket fall så ringer han å ylar i telefonen och påstår att jag ska stå för kostnaderna för att få tag i en ny hylsa eller få bort muttrarna...
Tycker han i sin proffesion som bilhandlare borde frågat om det vid köpet??
Kan det vara mitt ansvar?

Be honom fara till nåt varmt ställe....det är min bestämda åsikt. Hade han varit lugn och snäll så skulle jag försöka hitta dessa prylar men inte efter hans bteende.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang