Leder aluminium bra?!

Germax
12 juli 2006 · 12 086 Inlägg

Skulle behöva fixa ett kopplingsblock till massa extraelektronik. Kan få tag i lämplig bit aluminium men frågan är om de leder ström bra? Jag har ingen aning.. vet att koppar leder bra ström men vet inte vart jag kan få tag på en tillräckligt tjock bit koppar.

loudness
12 juli 2006 · 4 554 Inlägg

njae det är väl inte att rekomendera det leder sämre än koppar så köp en kopparklump istället:P

niclas_swe bitter besserwisser
12 juli 2006 · 644 Inlägg

nej

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA
pnilz
12 juli 2006 · 45 Inlägg

Enligt ellära böckerna i skolan så leder silver bäst, 2'a platsen koppar, och hör och häpna, på 3'e platsen aluminium.

Ostsåsen
12 juli 2006 · 173 Inlägg

pnilz skrev:
Enligt ellära böckerna i skolan så leder silver bäst, 2'a platsen koppar, och hör och häpna, på 3'e platsen aluminium.

Jag trode att platina och guld hade väldigt låg resistans (typ bland det lägsta), stämmer inte detta?

Ursäkta att jag lånar tråd, kan nog bli lite dyrt att installera ett kopplingsblock av guld eller platina smile ...

mvh / Fredric

Miklen
12 juli 2006 ·

varför köper du inte en kopplingsplint eller va man nu ska kalla d..

pnilz
12 juli 2006 · 45 Inlägg

Ostsåsen skrev:

pnilz skrev:
Enligt ellära böckerna i skolan så leder silver bäst, 2'a platsen koppar, och hör och häpna, på 3'e platsen aluminium.

Jag trode att platina och guld hade väldigt låg resistans (typ bland det lägsta), stämmer inte detta?

Ursäkta att jag lånar tråd, kan nog bli lite dyrt att installera ett kopplingsblock av guld eller platina smile ...

mvh / Fredric

Guld är ingen bra ledare, platina vet jag faktist inte.

Ostsåsen
12 juli 2006 · 173 Inlägg

pnilz skrev:

Ostsåsen skrev:

pnilz skrev:
Enligt ellära böckerna i skolan så leder silver bäst, 2'a platsen koppar, och hör och häpna, på 3'e platsen aluminium.

Jag trode att platina och guld hade väldigt låg resistans (typ bland det lägsta), stämmer inte detta?

Ursäkta att jag lånar tråd, kan nog bli lite dyrt att installera ett kopplingsblock av guld eller platina smile ...

mvh / Fredric

Guld är ingen bra ledare, platina vet jag faktist inte.

Är du verkligen säker på det? Om nu guld inte leder elektrisitet bra, varför har man då guldpläterade kontakter på det mesta innom känslig signalöverföring, typ ljudsignaler?

Har även hört om monster ljudanläggningar som har strömkablar gjorda i guld.

mvh / Fredric

Ostsåsen
12 juli 2006 · 173 Inlägg

Ostsåsen skrev:

pnilz skrev:

Ostsåsen skrev:

Jag trode att platina och guld hade väldigt låg resistans (typ bland det lägsta), stämmer inte detta?

Ursäkta att jag lånar tråd, kan nog bli lite dyrt att installera ett kopplingsblock av guld eller platina smile ...

mvh / Fredric

Guld är ingen bra ledare, platina vet jag faktist inte.

Är du verkligen säker på det? Om nu guld inte leder elektrisitet bra, varför har man då guldpläterade kontakter på det mesta innom känslig signalöverföring, typ ljudsignaler?

Har även hört om monster ljudanläggningar som har strömkablar gjorda i guld.

mvh / Fredric

Gjorde ett litet urdrag ut wikipedia :

"Guld har en konduktivitet - elektrisk ledningsförmåga - som är högre än de flesta metaller, men lägre än till exempel silver eller koppar. Dess renhet och beständighet mot oxidation, och möjligheten att göra mycket tunna trådar, gör att man vanligen har guldplätering vid kontaktytor."

Du hade rätt, pnilz, det är jag som är stönig och göbbgrinig här smile . mvh / Fredric

Daniel
13 juli 2006 · 671 Inlägg

Eftersom du skriver att det är till en massa extraelektronik så antar jag att det inte är något superkänsligt.
Då går det utmärkt med aluminium.

Germax
13 juli 2006 · 12 086 Inlägg

Daniel skrev:
Eftersom du skriver att det är till en massa extraelektronik så antar jag att det inte är något superkänsligt.
Då går det utmärkt med aluminium.

Ja, asså de är inge signalström som ska gå utan ren driftström.. tänkte alltså skruva fast kablar med kabelskor i biten, och sen en grov strömkabel till batteriet.

Drönirettab
13 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Nja, köp ett fördelningsblock för bilstereo istället. Då har du ju en isolerad klump så att det inte är risk för kortslutning. Det finns block för under 100:-.

Iof så tror jag faktiskt att den där plusplinten, som brukar sitta på innerskärmen på bla Volvo, är gjord av vanligt järn. Men jag har inte kollat ordentligt.

Senast redigerat av Drönirettab (13 juli 2006)

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
13 juli 2006 · 1 852 Inlägg

sant är att silver är bäst, koppar sen. aluminium används i vissa fall i ledare eftersom det är billigare än koppar. dock så måste man ha mer aluminium än koppar vid samma ström.

i ditt fall går det alldeles utmärkt med aluminium eftersom du har ett stort stycke och det är antagligen ingen dunderström som ska gå igenom den.

man lever bara en gång så lev väl!
golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
13 juli 2006 · 1 290 Inlägg

Ostsåsen skrev:

pnilz skrev:

Ostsåsen skrev:

Jag trode att platina och guld hade väldigt låg resistans (typ bland det lägsta), stämmer inte detta?

Ursäkta att jag lånar tråd, kan nog bli lite dyrt att installera ett kopplingsblock av guld eller platina smile ...

mvh / Fredric

Guld är ingen bra ledare, platina vet jag faktist inte.

Är du verkligen säker på det? Om nu guld inte leder elektrisitet bra, varför har man då guldpläterade kontakter på det mesta innom känslig signalöverföring, typ ljudsignaler?

Har även hört om monster ljudanläggningar som har strömkablar gjorda i guld.

mvh / Fredric

Håller med där!

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
Tuffhaggman
13 juli 2006 · 864 Inlägg

aluminium lär väl funka utan några problem för dina ändamål, men säger ändå som nån/några tidigare sagt: är det inte bättre att skicka ut en hundring drygt på ett ordentligt block med säkringshållare o bra plintar istället?
//alex

Germax
13 juli 2006 · 12 086 Inlägg

Kan inte ni länka lr berätta vart jag kan hitta ett sånt här block?

Jag är alltså inte ute efter ett sånt här stereo block som grenar en 35mm2 kabel till 2/4 andra megakablar.. jag ska ha vanliga 2.5mm2 kablar för diverse skit som belysning tex

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang