BMW 540ia - Växellådan

Woopter
25 november 2010 · 4 Inlägg

Tjena.

Funderar lite på en 540ia e34 eller 530i e34. Någon som har koll på om det finns sportläge/normalläge i 540ia?

När jag ändå skriver i forumet, vilken av ovanstående bilar skulle ni föredra? smile

fredde85
25 november 2010 · 1 798 Inlägg

Ja de finns både ekonomi läge samt sportläge även vinterläge.

Ja du 540 låda är sämre 530is håller bättre men då är de bara 220hk istället för 286 samt 100NM mer i vrid. Beror på hur den är skött innan o hur du tänkt köra den om lådan håller i en 540

Senast redigerat av fredde85 (25 november 2010)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Woopter
25 november 2010 · 4 Inlägg

Okej då vet jag det. Klart man vill kunna busköra lite, men man vill inte tömma plånkan så fort man rullar ut på vägarna heller. Har hört att 540ia snittar ca 1.2L/m blandad... Jag menar 530i e även det V8 så hur stor är skillnaden rent bränslemässigt?

fredde85
25 november 2010 · 1 798 Inlägg

Tror dem drar rätt lika faktiskt

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
hardrox
25 november 2010 · 731 Inlägg

En fråga, varför väljer du automat om du vill busa? En 530 e34 hittar du med manuell ganska enkelt.

Audi RS3 (2018)
Kmarcus
25 november 2010 · 854 Inlägg

Finns väl två 540 automatlådor? Den ena har alla fall ett sportläge och ett adaptivt. Den lådan håller för mycket hårdkörning, av egen erfarenhet. Dock är det problem med backen i vissa fall. En plastkula som blir sliten och kan orsaka stora problem. Men jag hade kört 530 manuell om jag skulle busa.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
N_W V8 de bästa som finns!
25 november 2010 · 1 092 Inlägg

En manuell 540 är att föredra, min är inte till salu wink

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Woopter
26 november 2010 · 4 Inlägg

Kmarcus; Att köra automat har ju sin charm, men det där med plastkulan verkar vara ett ganska känt problem på 540:or som gått mer än 20k mil. Men det är som du säger. Att köra manuellt gör det hela lite roligare!

Niklasw; Snygg bil du har! Dock ligger din årsmodell i lite högre prisklass än vad jag tänkt mig oavsett wink

Bmw_Bertil Ljud freak !
26 november 2010 · 928 Inlägg

Lådan i min 540 byte jag kulor olja å bakventilen till ventilpaketet kostade med olja 4600kr tog ca 3h å göra då jag sabbade några tråg bultar som fick bytas efter de fick den gå väldigt hårt å de va aldrig några problem växlade fint som fan ! ! ! Sen 530 tycker jag personligen är slö på pengar då 540 är så sjukt mkt roligare/piggare så bättre å sattsa på en sådan !

BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
Germax
26 november 2010 · 12 086 Inlägg

530 lådan håller inte bättre än 540 (som jag läste längre upp). Därimot så lider 540lådan av en barnsjuka, nämligen 2 små plastkulor som slits ut och en ventil som är felkonstruerad. Detta fel drabbar alla 540 växellådor tillslut. Repsats kostar 4000kr inkl olja. Byte på verkstad 5-10k. Jag har gjort det själv på 2 lådor.

Det finns bara en automatlåda till 540 E34, men den finns i 3 versioner. Den första har ekonomiläge, sport och vinter. Denna version satt bara i 93 års modell, 94 kom en ny med sportläge samt adaptivt läge. Sent 94 kom den tredje uppdateringen då ventilen jag nämnde tidigare byttes ut.

Enda som talar för 530 är om du promt vill ha manuell. Dom drar lika mkt och 530 är påtagligt slöare. Ofta sämre utrustade än 540.

Bmw_Bertil Ljud freak !
26 november 2010 · 928 Inlägg

JapMax skrev:
530 lådan håller inte bättre än 540 (som jag läste längre upp). Därimot så lider 540lådan av en barnsjuka, nämligen 2 små plastkulor som slits ut och en ventil som är felkonstruerad. Detta fel drabbar alla 540 växellådor tillslut. Repsats kostar 4000kr inkl olja. Byte på verkstad 5-10k. Jag har gjort det själv på 2 lådor.

Det finns bara en automatlåda till 540 E34, men den finns i 3 versioner. Den första har ekonomiläge, sport och vinter. Denna version satt bara i 93 års modell, 94 kom en ny med sportläge samt adaptivt läge. Sent 94 kom den tredje uppdateringen då ventilen jag nämnde tidigare byttes ut.

Enda som talar för 530 är om du promt vill ha manuell. Dom drar lika mkt och 530 är påtagligt slöare. Ofta sämre utrustade än 540.

helt korrekt !

BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
Woopter
26 november 2010 · 4 Inlägg

JapMax; Så du menar att det minst kommer kosta 9-10k att byta kulan och ventilen? Vad är symptomen för att kulan borde bytas, långsammare växlingar?

THOR90
26 november 2010 · 18 Inlägg

På autopowers hemsida så har dom en gör det själv guide där dom förklarar hur man byter dom plast kulorna. Och min pappa säljer delar till automatlådor så vi skall ha det hemma på hyllan.

Jeep Willys "Team Tahult" (1950)
Germax
26 november 2010 · 12 086 Inlägg

Woopter skrev:
JapMax; Så du menar att det minst kommer kosta 9-10k att byta kulan och ventilen? Vad är symptomen för att kulan borde bytas, långsammare växlingar?

Det som händer är att 2 kulor ska fungera som backventil i två hål. Tyvärr är dessa kulor för mjuka och slits ut och ramlar igenom hålen. Det som händer då är att bilen driver bakåt på neutralen och den driver dåligt på 1an.

Om man är en riktig snåljöns så går operationen på 350kr om man gör arbetet själv, kulorna + packning kostar så mkt. Då återanvänder man oljan+filtret och kör silicon mellan tråg och låda.
Jag skulle ju inte rekommendera detta.

Jag sitter med kvittot framför mig;
12L Olja 1704kr
filter 302kr
trågpackning 100kr
kulkit 274kr
Oringar 66kr
ventil 269kr
frakt 246kr

+moms

Detta är från Lundbergs fordonsmekaniska, mars 2008.

THOR90
26 november 2010 · 18 Inlägg

Det jobbet går att göra själv också men är man osäker så skall man nog lämna bort jobbet, och dom delarna från lundbergs mekaniska kommer nog från oss då han är kund till oss.

Jeep Willys "Team Tahult" (1950)
Bmw_Bertil Ljud freak !
26 november 2010 · 928 Inlägg

de är en väldigt enkel operation att göra om du fråga de gäller bara ta de lungt när man särar på ventilhuset så man inte tappar bort gummi ringarna som ligger i ventilpaketet utan dom så funkar inte lådan ! !

BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
XorcessX
15 september 2016 · 709 Inlägg

Onödigt att skapa ny tråd, har skaffat mej en gammal 93a 540ia, gått 36.000 mysiga mil. Lådan växlar dock väldigt bra och har inga tecken på slitna kulor. Denna lär ju varit åtgärdad nån gång med dom milen.
Min undran är om man törs lägga en liten burnis eller blir man bil lös då :p

BMW 530i (2001)
BMW 540iA (1993)
Germax
20 september 2016 · 12 086 Inlägg

Burna på du smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang