Säljråd: Volvo V70R AWD

Mr_Cus Lastbilsförare (SH Transporter)
25 november 2010 · 104 Inlägg

Har ett litet dilemma..
Har planerat att sälja min v70r till våran.. men just nu så har jag ingen 4 hjulsdrift då viskokopplingen och kardan knuten är trasig, så har plockat bort det och använder framhjulsdriften bara..

Men frågan är vad man får ut mest med? Med awd eller utan?

Håller på att spara undan till nya grejer ifall det visar sig att jag får ut mer för bilen om jag har awd..

Är det någon där ute som kan tänka sig veta skillnaden i pris.. Och funderingar runt ikring detta?

Tacksam för alla möjliga svar och funderingar..

Mvh M

Volvo V50 "New rims 2013" (2004)
Peete
25 november 2010 · 134 Inlägg

Absolut med AWD, tror ingen vill köpa en V70R med enbart framhjulsdrift. Om du säger att den bara har fwd så ger det iallafall mig känslan av att bilen inte är skött som den ska samt misshandlad.

// Peete

onej84
25 november 2010 · 1 854 Inlägg

Jag skulle inte ens ringa på annonsen om jag läste att den var trasig om det nu inte va ett tok lågt pris.

TurbOla Reservdansk
25 november 2010 · 6 271 Inlägg

Håller med Peete.

Säljer man en V70R AWD men med bara FWD så verkar ju bilen trasig...

Och en trasig bil betyder mindre pengar.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TheDeadDorkster Dieselgypsy
25 november 2010 · 538 Inlägg

Det finns flera fall där fyrhjulsdrivna bilar har blivit underkännda vid besiktningen pga drivningen till bakhjulen saknades. Fixa därför upp fyrhjulsdriften och sälj då. Som framhjulsdriven AWD skulle jag knappt ens ge 20000 kr för bilen.

Senast redigerat av TheDeadDorkster (25 november 2010)

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
Mr_Cus Lastbilsförare (SH Transporter)
26 november 2010 · 104 Inlägg

Det är så jag känner med... Skulle ju inte vilja köpa en framhjulsdriven AWD.. Men vissa säger att folk är så less på volvos AWD så att vissa lätt skulle köpa så som min står nu..

Volvo V50 "New rims 2013" (2004)
RinorGDI
26 november 2010 · 338 Inlägg

jag håller faktiskt med de andra som skrivit på tråden...det låter inte alls bra att en bil inte funkar eller är original skick ....kan ju ta exempel på min audi s4 om den skulle va framhjuls driven tror inte att någon överhuvud taget ens hade hört av sig

Audi S4 SuperCharged
BMW 325i (1994)
hardrox
26 november 2010 · 731 Inlägg

Hade aldrig köpt den utan awd. Då tar jag hellre bort de själv om man nu är så dum att man kör fwd.

Audi RS3 (2018)
Powe_R
26 november 2010 · 414 Inlägg

Du får garanterat mycket mer för bilen om awd'n fungerar.
Om du säljer den som defekt så måste priset självklart skalas av väldigt mkt!
Trasig bil= mindre pengar för den helt enkelt, och eftersom det är en relativt stor defekt, så lär ingen köpa den om den inte är extremt billig!

Men om reparationen är dyr så kan du ju lika gärna sälja den billigt, för ibland så blir det faktiskt billigare än att fixa bilen.

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
Mr_Cus Lastbilsförare (SH Transporter)
26 november 2010 · 104 Inlägg

Jag anser inte bilen vara trsig, det går ju hur bra som helst att köra den utan AWD, men fortafarnde.. Är det en AWD så vill man ju att den ska funka med.. Det kostar ju några tusen att fixa AWD, men frågan är hur mycket man skulle få för bilen med & utan AWD..

Volvo V50 "New rims 2013" (2004)
Peete
26 november 2010 · 134 Inlägg

100% säker att du får ut mer om du lagar bilen iom att dom som skulle köpa bilen "defekt" säkert skulle ha en tanke på att kanske laga den och sälja för mer sen.

Mr_Cus Lastbilsförare (SH Transporter)
26 november 2010 · 104 Inlägg

Jo, jag ska nog kosta på den dom där kronorna det kostar och få ut ca 20.000 mer för bilen smile

Volvo V50 "New rims 2013" (2004)
TurbOla Reservdansk
26 november 2010 · 6 271 Inlägg

Mr_Cus skrev:
Det är så jag känner med... Skulle ju inte vilja köpa en framhjulsdriven AWD.. Men vissa säger att folk är så less på volvos AWD så att vissa lätt skulle köpa så som min står nu..

Prova lägg ut en annons och se vad du får för svar med bilen i det skick den är i nu.
De som snackar skit om Volvos AWD och lätt skulle köpa din bil som endast FWD borde ju ringa som galningar då, eller?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Marlboroman
26 november 2010 · 8 234 Inlägg

TurbOla skrev:

Mr_Cus skrev:
Det är så jag känner med... Skulle ju inte vilja köpa en framhjulsdriven AWD.. Men vissa säger att folk är så less på volvos AWD så att vissa lätt skulle köpa så som min står nu..

Prova lägg ut en annons och se vad du får för svar med bilen i det skick den är i nu.
De som snackar skit om Volvos AWD och lätt skulle köpa din bil som endast FWD borde ju ringa som galningar då, eller?

Skulle jag köpa en fwd R så ska det sitta en FWD-låda i den. Annars är det ju rätt poänglöst om man är ute efter en fwd.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Caffe
26 november 2010 · 1 436 Inlägg

Mr_Cus skrev:
Jag anser inte bilen vara trsig, det går ju hur bra som helst att köra den utan AWD, men fortafarnde.. Är det en AWD så vill man ju att den ska funka med.. Det kostar ju några tusen att fixa AWD, men frågan är hur mycket man skulle få för bilen med & utan AWD..

Att halva drivlinan rasat ser du inte som ett fel? Härlig inställning, verkligen någon man vill köpa en bil av!

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Darkie dARKiE
26 november 2010 · 5 031 Inlägg

Var på jakt efter en V70R awd förut.

Men hade jag sett den annonsen om att awd hade varit sönder hade jag klickat bort den direkt ialf.. smile
Söker man en awd så ska det ju också fungera annars finns V70R fwd. Eftersom bortagen drivkraft från bakhjulen inte heller går igenom besiktningen så går det fett bort smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Mr_Cus Lastbilsförare (SH Transporter)
27 november 2010 · 104 Inlägg

Härligt att höra vad ni tycker och tänker smile .. Jag ska nog kosta på den ny kardan och viscokoppling och sälja den.. känns ju som att man tjänar mer på det iaf, även om det är en ganska stor summa för rep.. Men nog värt det iaf smile

Volvo V50 "New rims 2013" (2004)
Hool
27 november 2010 · 1 067 Inlägg

Kollat på skroten efter viskokopplingen?

Pallar systemet att köras som bara FWD förresten?

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
weijmars
27 november 2010 · 44 Inlägg

Laga och sälj:)

Mr_Cus Lastbilsförare (SH Transporter)
27 november 2010 · 104 Inlägg

Hool skrev:
Kollat på skroten efter viskokopplingen?

Pallar systemet att köras som bara FWD förresten?

Har kollat lite på bildelsbasen.. Och viscokoppling är inga problem att få tag på, men den är dyrast.
Kardanröret är svårare att hitta för jag tror det måste vara samma mått.. och det är det dåligt med just på bildelsbasen..

Och ja, systemet pallar, eller har iaf gjort det för mig.. Nu står den i garage under vintern, men innan jag ställde av den körde jag utan AWD i ca 2 månader.. och då hade jag inga problem smile

Volvo V50 "New rims 2013" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang