Tråden om Effekt, d.v.s Watt!

ExtraKim Team dBAkuten!
1 december 2010 · 3 263 Inlägg

Eftersom att folk har en del konstiga uppfattningar om just effekt inom bilstereo så kör vi här en tråd med info, där vi förhoppningsvis kan ta död på en & annan myt gällande effekt.

Effekten som man plockar ur ett slutsteg vid musiklyssning är INTE konstant utan varierar hela tiden, mest effekt går åt för att producera bas. Detta innebär att vid ett bas-slag så kan slutsteget under en kort period lämna väldigt mycket effekt för att sedan lämna väldigt lite effekt tills att nästa bas-slag kommer.

Hur mycket effekt som skickas ut till högtalarna/basarna styrs till stor del av volymkontrollen på stereon, detta innebär att bara för att du har ett slutsteg som KAN lämna t.ex 1000W så innebär det inte att det alltid gör det. Jämför detta med en bil, bara för att bilen kan göra 250km/h så innebär inte detta att du alltid kör i 250km/h, utan detta reglerar du med gaspedalen. I stereosammanhang så är volymratten din gaspedal.

Sen så måste man komma ihåg att bara för att ett slutsteg KAN lämna t.ex 1000W så måste det ske under rätt förutsättningar, bara för att du har volymen på max så innebär inte det att steget lämnar max effekt.
Jämför här med en bil igen, för att bilen ska kunna lämna sina uppgivna hk så måste den få effekt in, d.v.s bränsle och syre. I stereosammanhang så är det på samma sätt, slutsteget måste ha effekt in för att kunna lämna effekt ut, i detta fallet rätt spänning (Volt) & ström (Ampere).

Om du har en bil och stryper bränslet så kommer den inte kunna prestera max, samma sak gäller slutstegen när du stryper effekten in.

För att få effekt så tar man spänning X ström, detta innebär att sjunker spänningen så måste det till mer ström för att lämna lika mycket effekt, mer ström innebär mer värme. Värme i sin tur är något negativt, blir det för varmt så går sakerna sönder.
Vad innebär då detta i praktiken? Jo ju högre spänning du har desto mindre ström krävs för att få ut efterfrågad effekt, det är därför som man ska ha bra jordpunkter och grova kablar för har man inte det så får man spänningsfall (lägre spänning).

Vi gör ett litet räkneexempel:
OBS detta gäller vid 100% verkningsgrad, något som INGET slutsteg har.

Vi har 14.4V och tillgång till 100Ampere, då kan vi få ut 1440W (14.4Vx100A=1440W).
Men nu så visar det sig att vi har en dålig jordpunkt som glappar lite, detta gör att vi får ett spänningsfall ner till 12V.
Nu kan vi bara få ut 1200W (12Vx100A=1200W)ur samma slutsteg som tidigare lämnade 1440W.

I slutsteg som inte är ström-reglerade så försöker slutsteget kompensera spänningsfallet genom att öka på strömmen i detta fallet innebär det att steget behöver dra 120A för att lämna 1440W (1440W/12V=120A) och det är en femtedel mer än tidigare.

Som jag skrev tidigare så är strömmen det som gör att det blir värme och värme vill vi ju undvika..

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
Frissan
1 december 2010 · 4 693 Inlägg

Mycket bra skrivet! smile

Booyakasha!
big-jepp
1 december 2010 · 3 187 Inlägg

bra initiativ!! big_smile

Honda civic "civicen" (1993)
TEAM_SUNDOWN
1 december 2010 · 34 Inlägg

Sweet mannen bra skrivit=)

Toyota Supra MKIV N/A "SVARTA FARAN" (1994)
BMW 330i "Beemern" (2000)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 december 2010 · 14 058 Inlägg

ExtraKim skrev:
Eftersom att folk har en del konstiga uppfattningar om just effekt inom bilstereo så kör vi här en tråd med info, där vi förhoppningsvis kan ta död på en & annan myt gällande effekt.

Effekten som man plockar ur ett slutsteg vid musiklyssning är INTE konstant utan varierar hela tiden, mest effekt går åt för att producera bas. Detta innebär att vid ett bas-slag så kan slutsteget under en kort period lämna väldigt mycket effekt för att sedan lämna väldigt lite effekt tills att nästa bas-slag kommer.

Hur mycket effekt som skickas ut till högtalarna/basarna styrs till stor del av volymkontrollen på stereon, detta innebär att bara för att du har ett slutsteg som KAN lämna t.ex 1000W så innebär det inte att det alltid gör det. Jämför detta med en bil, bara för att bilen kan göra 250km/h så innebär inte detta att du alltid kör i 250km/h, utan detta reglerar du med gaspedalen. I stereosammanhang så är volymratten din gaspedal.

Sen så måste man komma ihåg att bara för att ett slutsteg KAN lämna t.ex 1000W så måste det ske under rätt förutsättningar, bara för att du har volymen på max så innebär inte det att steget lämnar max effekt.
Jämför här med en bil igen, för att bilen ska kunna lämna sina uppgivna hk så måste den få effekt in, d.v.s bränsle och syre. I stereosammanhang så är det på samma sätt, slutsteget måste ha effekt in för att kunna lämna effekt ut, i detta fallet rätt spänning (Volt) & ström (Ampere).

Om du har en bil och stryper bränslet så kommer den inte kunna prestera max, samma sak gäller slutstegen när du stryper effekten in.

För att få effekt så tar man spänning X ström, detta innebär att sjunker spänningen så måste det till mer ström för att lämna lika mycket effekt, mer ström innebär mer värme. Värme i sin tur är något negativt, blir det för varmt så går sakerna sönder.
Vad innebär då detta i praktiken? Jo ju högre spänning du har desto mindre ström krävs för att få ut efterfrågad effekt, det är därför som man ska ha bra jordpunkter och grova kablar för har man inte det så får man spänningsfall (lägre spänning).

Vi gör ett litet räkneexempel:
OBS detta gäller vid 100% verkningsgrad, något som INGET slutsteg har.

Vi har 14.4V och tillgång till 100Ampere, då kan vi få ut 1440W (14.4Vx100A=1440W).
Men nu så visar det sig att vi har en dålig jordpunkt som glappar lite, detta gör att vi får ett spänningsfall ner till 12V.
Nu kan vi bara få ut 1200W (12Vx100A=1200W)ur samma slutsteg som tidigare lämnade 1440W.

I slutsteg som inte är ström-reglerade så försöker slutsteget kompensera spänningsfallet genom att öka på strömmen i detta fallet innebär det att steget behöver dra 120A för att lämna 1440W (1440W/12V=120A) och det är en femtedel mer än tidigare.

Som jag skrev tidigare så är strömmen det som gör att det blir värme och värme vill vi ju undvika..

Mycket bra att veta där i texten!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
eFranky
1 december 2010 · 112 Inlägg

Bra att någon tog sig tid för att förklara hur det ligger till smile

Passat 1.8T -02 -- "Daily Driven"
ExtraKim Team dBAkuten!
4 december 2010 · 3 263 Inlägg

Tänkte att det skulle bli lite diskution i denna tråden med frågor o.s.v men den dog rätt fort.

Kommer ett inlägg ang. dB v.s Watt lite senare när jag har mer tid.


Under tiden så kan ni fundera på vad som är den bästa förstärkaren till en bashögtalare, att tänka utanför ramarna är ett tips! cool

Senast redigerat av ExtraKim (4 december 2010)

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
bosabengt
4 december 2010 · 2 035 Inlägg

Menar du vilken klass ett steg ska ha? T ex AB det ska väl vara bra för välljud? eller har jag fel?

Biljudsveteran sen 1984!
ExtraKim Team dBAkuten!
4 december 2010 · 3 263 Inlägg

Nej jag tänker inte klassning på stegen, jag tänker inte på steg över huvudtaget.

Den bästa & viktigaste förstärkaren till en bas är dess låda, utan lådan så spelar det ingen roll om du har 10 000Watt det kommer inte bli bra i vilket fall.

Eftersom att jag är lat så tar jag ett gammalt inlägg och klistrar in wink

Allt som rör sig i en baslåda förutom basarna = lägre ljudtryck.
Om din låda flexar så kommer du inte få ut den prestandan som basarna och slutsteget egentligen har.

Att bygga rätt innebär att man behöver använda mindre effekt för att få ut samma ljudtryck, i Extreme Fiestan som jag & Cliff tävlade med så ökade vi 13dB på att bygga om.
13dB låter inte så mycket, men för att öka 3dB så behöver du dubbelt så mycket effekt mot vad du hade tidigare om det enbart är effekten som du ändrar på, detta är i teorin, i praktiken så ökar man ofta mindre än 3dB på att dubbla effekten.

Vad innebär då detta i form av ljudtryck kontra effekt?
Ett litet exempel: Vi hade 5760Wrms för att uppnå det resultatet vi gjorde. Detta innebär att om vi enbart skulle ha använt mer effekt för att öka 13dB så skulle vi behöva väldigt mycket effekt:
+3dB: 11 520 Wrms
+6dB: 23 040 Wrms
+9dB: 46 080 Wrms
+12dB: 92160 Wrms
+13dB: 119 808 Wrms

Med andra ord så hade vi behövt skicka på vår stackars Solo X 18" nästan 120 000 Wrms för att öka 13dB, som du säkert förstår så hade basen aldrig pallat det, om vi nu mot förmodan hade haft tillgång till så mycket effekt. Tänk sen på att detta är i teorin, i verkligheten så hade vi behövt ännu mer effekt.

Det jag vill säga är att om man bygger fel så får man lida genom att produkterna presterar sämre än de egentligen har möjlighet att göra.


En bra byggd låda kan innebära att basen presterar bättre med mindre effekt än en dåligt byggd låda gör med mer effekt.

Senast redigerat av ExtraKim (4 december 2010)

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
bosabengt
4 december 2010 · 2 035 Inlägg

bra fakta!

Om du har lust så får du gärna knåpa ihop en låda till mig. Har ju två xtr 12" d4 or.  en spela högt låda då.

Biljudsveteran sen 1984!
Frissan
4 december 2010 · 4 693 Inlägg

ExtraKim skrev:
Tänkte att det skulle bli lite diskution i denna tråden med frågor o.s.v men den dog rätt fort.

Kommer ett inlägg ang. dB v.s Watt lite senare när jag har mer tid.


Under tiden så kan ni fundera på vad som är den bästa förstärkaren till en bashögtalare, att tänka utanför ramarna är ett tips! cool

Haha, alla antog väl att det inte fanns något mer att fråga kanske. Kim den allmäktige har ju talat lol

Booyakasha!
ExtraKim Team dBAkuten!
4 december 2010 · 3 263 Inlägg

Jag e långt från allsmäktig wink

Finns ett flertal med mer kunskap på detta forumet än vad jag har.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
Frissan
4 december 2010 · 4 693 Inlägg

ExtraKim skrev:
Jag e långt från allsmäktig wink

Finns ett flertal med mer kunskap på detta forumet än vad jag har.

Det var ju på skämt big_smile

Men du kan en hel del, du spelar högt och folk lyssnar på vad du säger.


Sen kanske kan tilläggas till tråden att alla tillverkar har olika uppfattning på hur man mäter effekten i ett steg, åtminstonde hur man skriver ut den.
Därav uttrycket kalleanka watt

Booyakasha!
ExtraKim Team dBAkuten!
4 december 2010 · 3 263 Inlägg

Softis skrev:
Det var ju på skämt big_smile

Jag vet wink

Softis skrev:
Men du kan en hel del, du spelar högt och folk lyssnar på vad du säger.

Beror på vem du frågar, de som inte tycker om mig säger att ingen bryr sig om vad jag säger. Sanningen ligger nog någonstans i mitten. smile

Softis skrev:
Sen kanske kan tilläggas till tråden att alla tillverkar har olika uppfattning på hur man mäter effekten i ett steg, åtminstonde hur man skriver ut den.
Därav uttrycket kalleanka watt

Japp det stämmer, men den biten får någon annan mer insatt ta.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
big-jepp
29 maj 2011 · 3 187 Inlägg

ExtraKim skrev:

Softis skrev:
Det var ju på skämt big_smile

Jag vet wink

Softis skrev:
Men du kan en hel del, du spelar högt och folk lyssnar på vad du säger.

Beror på vem du frågar, de som inte tycker om mig säger att ingen bryr sig om vad jag säger. Sanningen ligger nog någonstans i mitten. smile

Softis skrev:
Sen kanske kan tilläggas till tråden att alla tillverkar har olika uppfattning på hur man mäter effekten i ett steg, åtminstonde hur man skriver ut den.
Därav uttrycket kalleanka watt

Japp det stämmer, men den biten får någon annan mer insatt ta.

lägga in detta i "samlingsmappen" på klistrade trådar?
crizz kanske kan fixa det? smile

Honda civic "civicen" (1993)
ExtraKim Team dBAkuten!
29 maj 2011 · 3 263 Inlägg

Ligger redan där.... Du får vara lite uppmärksam wink

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
big-jepp
29 maj 2011 · 3 187 Inlägg

ExtraKim skrev:
Ligger redan där.... Du får vara lite uppmärksam wink

oj, förlåt roll

Honda civic "civicen" (1993)
Rigan
30 maj 2011 · 451 Inlägg

ExtraKim skrev:
(...)

Effekten som man plockar ur ett slutsteg vid musiklyssning är INTE konstant utan varierar hela tiden, mest effekt går åt för att producera bas. Detta innebär att vid ett bas-slag så kan slutsteget under en kort period lämna väldigt mycket effekt för att sedan lämna väldigt lite effekt tills att nästa bas-slag kommer.

(...)

Nja. Effekten slutsteg lämnar behöver inte alls vara ens i närheten av vad som står på steget vid full gain, fullt basslag och prefekt strömförsörning.

En bas är INTE någon enkel resistor, utan ett reaktivt motstånd.

Reaktivt motstånd?
Jo t.ex. portade baslådor har en port som resonerar tillsammans med den. Denna gör att ibland arbetar basen lättare och ibland trögare. Detta gör att vid vissa frekvenser kan basens impedans (ohm) ligga så högt som 50 Ohm, trots att man kopplat basen till två ohm.

Med andra ord:
Vid olika frekvenser i en portad låda så hoppar slutstegets effekt upp och ner som en jojo vid basslag. Jag har hört en del som hävdar att slutsteg "mår dåligt" av detta och jag kan i och för sig förstå vad de menar, även fast jag fullkomligt skiter i det. Slutna lådor är då i detta avseendet "mycket snällare" mot slutsteg.

Nu har jag bara skrapat lite på ytan av det mer avancerade underliggande sakerna inom bilstereo som ingen verkar bry sig om. Någon annan får gärna fylla på med mer inlägg om impedanskurvor för jag vet inte riktigt hur man skall förklara detta på ett enkelt sätt..

Lonefox Bad music kills good sound
30 maj 2011 · 7 241 Inlägg

Rigan skrev:

ExtraKim skrev:
(...)

Effekten som man plockar ur ett slutsteg vid musiklyssning är INTE konstant utan varierar hela tiden, mest effekt går åt för att producera bas. Detta innebär att vid ett bas-slag så kan slutsteget under en kort period lämna väldigt mycket effekt för att sedan lämna väldigt lite effekt tills att nästa bas-slag kommer.

(...)

Nja. Effekten slutsteg lämnar behöver inte alls vara ens i närheten av vad som står på steget vid full gain, fullt basslag och prefekt strömförsörning.

En bas är INTE någon enkel resistor, utan ett reaktivt motstånd.

Reaktivt motstånd?
Jo t.ex. portade baslådor har en port som resonerar tillsammans med den. Denna gör att ibland arbetar basen lättare och ibland trögare. Detta gör att vid vissa frekvenser kan basens impedans (ohm) ligga så högt som 50 Ohm, trots att man kopplat basen till två ohm.

Med andra ord:
Vid olika frekvenser i en portad låda så hoppar slutstegets effekt upp och ner som en jojo vid basslag. Jag har hört en del som hävdar att slutsteg "mår dåligt" av detta och jag kan i och för sig förstå vad de menar, även fast jag fullkomligt skiter i det. Slutna lådor är då i detta avseendet "mycket snällare" mot slutsteg.

Nu har jag bara skrapat lite på ytan av det mer avancerade underliggande sakerna inom bilstereo som ingen verkar bry sig om. Någon annan får gärna fylla på med mer inlägg om impedanskurvor för jag vet inte riktigt hur man skall förklara detta på ett enkelt sätt..

En portad låda har som högst motstånd vid avstämningsfrekvensen ja (bandpass kan ha två toppar om man har en parallellventilerad lösning ja) vilket en hel del db-jägare utnyttjar då detta bla. för att det kräver mindre ström. Effektlagen ngn? wink

Men ja....detta är ngt som behöver förklaras, men på EGET hå¨ll då detta är generellt övergripande och det vi börjat halka in på här nu är överkurs för denna tråd och dess syfte. smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Rigan
30 maj 2011 · 451 Inlägg

Lonefox skrev:

Rigan skrev:

ExtraKim skrev:
(...)

Effekten som man plockar ur ett slutsteg vid musiklyssning är INTE konstant utan varierar hela tiden, mest effekt går åt för att producera bas. Detta innebär att vid ett bas-slag så kan slutsteget under en kort period lämna väldigt mycket effekt för att sedan lämna väldigt lite effekt tills att nästa bas-slag kommer.

(...)

Nja. Effekten slutsteg lämnar behöver inte alls vara ens i närheten av vad som står på steget vid full gain, fullt basslag och prefekt strömförsörning.

En bas är INTE någon enkel resistor, utan ett reaktivt motstånd.

Reaktivt motstånd?
Jo t.ex. portade baslådor har en port som resonerar tillsammans med den. Denna gör att ibland arbetar basen lättare och ibland trögare. Detta gör att vid vissa frekvenser kan basens impedans (ohm) ligga så högt som 50 Ohm, trots att man kopplat basen till två ohm.

Med andra ord:
Vid olika frekvenser i en portad låda så hoppar slutstegets effekt upp och ner som en jojo vid basslag. Jag har hört en del som hävdar att slutsteg "mår dåligt" av detta och jag kan i och för sig förstå vad de menar, även fast jag fullkomligt skiter i det. Slutna lådor är då i detta avseendet "mycket snällare" mot slutsteg.

Nu har jag bara skrapat lite på ytan av det mer avancerade underliggande sakerna inom bilstereo som ingen verkar bry sig om. Någon annan får gärna fylla på med mer inlägg om impedanskurvor för jag vet inte riktigt hur man skall förklara detta på ett enkelt sätt..

En portad låda har som högst motstånd vid avstämningsfrekvensen ja (bandpass kan ha två toppar om man har en parallellventilerad lösning ja) vilket en hel del db-jägare utnyttjar då detta bla. för att det kräver mindre ström. Effektlagen ngn? wink

Men ja....detta är ngt som behöver förklaras, men på EGET hå¨ll då detta är generellt övergripande och det vi börjat halka in på här nu är överkurs för denna tråd och dess syfte. smile

Det elektriska motståndet är faktiskt som lägst vid avstämningsfrekvens.
http://www.bilstereoipraktiken.se/pdf/k … da4-28.pdf

Det akustiska motståndet är däremot, precis som du sa, högst här.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang