Projekt: Val av motor

MrVain
2 december 2010 · 904 Inlägg

Jag har lite funderingar på vad nästa projekt ska bli.. tanken är att eventuellt bygga nån typ av Kit-car eller liknande men det ligger ganska långt fram i tiden.

Så tanken är att handla en motor och redan nu börja bygga på, lära sig för och nackdelar.

Tanken har legat kring följande motorer:

BMW M20B50 (E30 325 motorn) då den med ganska lätta medel går att hå fållbar för turbo, byta till M52 stakar och kolvar så hålelr dom rätt bra och bra kompförhållande?

BMW M50B50 (E36 325 motorn) samma som ovan men nästan billigare/lättare
De två övre är ganska stora motorer och tanken har varit en ganska lätt/liten bil...

Även funderat på följande fyror:

Volvos B230 motor med 16v topp, kostar nog betydligt mer för ca 4-500hk och hållbarhet

Audis 10v turbofemma MC1/MC2, ganska hållbara med original delar men troligen svårt att få ut mycket effekt.

SAABs 2,3 liters eller 2,0 liters turbo fyra. Nån modell ska tydligen klara närmare 500hk oöppnad motor? Vilken modellkod har den motorn?



Ös på med mer förslag, för och nackdelar!
Även ett stort plus om det redan finns lådor som passar för bakhjulsdrift, men det mesta går ju att lösa med adapterplatta...

De ska va gött å leva
wildboy_87_
2 december 2010 · 1 062 Inlägg

Ock du vill ha ca 500hk i motorn antar jag??

Varför inte en audi 2.2t motor?

ang saab motorn så heter den b204 sitter i den nyare saab 900 kan inte årsmodellerna men den ska ha t5 systemet iaf

Senast redigerat av wildboy_87_ (2 december 2010)

Team Björkeryd
MrVain
2 december 2010 · 904 Inlägg

wildboy_87_ skrev:
Ock du vill ha ca 500hk i motorn antar jag??

Varför inte en audi 2.2t motor?

ang saab motorn så heter den b204 sitter i den nyare saab 900 kan inte årsmodellerna men den ska ha t5 systemet iaf

Tackar!

Jo det är tanken..

Ang Audis 20v tå känns det som jag har utforskat den redan och de vore kul å prova nått nytt smile

De ska va gött å leva
wildboy_87_
2 december 2010 · 1 062 Inlägg

MrVain skrev:

wildboy_87_ skrev:
Ock du vill ha ca 500hk i motorn antar jag??

Varför inte en audi 2.2t motor?

ang saab motorn så heter den b204 sitter i den nyare saab 900 kan inte årsmodellerna men den ska ha t5 systemet iaf

Tackar!

Jo det är tanken..

Ang Audis 20v tå känns det som jag har utforskat den redan och de vore kul å prova nått nytt smile

Tänkte nästan det tongue det e ju annars ett bra alternativ ^^

Men av dem motorerna du skrev så skulle jag nog satsat på saab b204an lättast samt hyffsat enkelt å få effekt i dem.

växellådan tar du från opel omega a karossen tror jag det va den ska passa bolt onhåller för ca 300hk i en vanlig tung bil men i en lätt kitcar kanske den håller längre?

Team Björkeryd
Marlboroman
2 december 2010 · 8 234 Inlägg

Hade lagt mina pengar på en M50. Troligen både billigast och enklast att få upp i dem effekterna.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
AndreasPlars
2 december 2010 · 1 062 Inlägg

Billigast tveklöst blir en Saab B234L/B234R -91-98 med rätt storlek på spridare, turbo och IC.
En svårslagen originalmotor till rimlig kostnad om vi pratar stabil originalmotor oöppnad.
Kolvar (Mahle och alltid oljekylda och med en rejäl storlek på oljekylet) pallar med ordentlig och likaså de smidda stakarna och veven.
Men många tycker ju en vässad sexa ballare men det blir ju lite dyrare iom att man måste kompsänka, byta/köpa grenrör och förmodligen sprut om man vill få det effektivt och hållbart.
Om man inte är en jäkel på att mappa LH/Motronic och bygga om LMM.
Sedan skulle jag vilja se den original M50B25, 500hk med originalkomp på E85 köra fullgas i hög fart några mil....

M.V.H.

Saab 900i (1989)
MrVain
2 december 2010 · 904 Inlägg

AndreasPlars skrev:
Billigast tveklöst blir en Saab B234L/B234R -91-98 med rätt storlek på spridare, turbo och IC.
En svårslagen originalmotor till rimlig kostnad om vi pratar stabil originalmotor oöppnad.
Kolvar (Mahle och alltid oljekylda och med en rejäl storlek på oljekylet) pallar med ordentlig och likaså de smidda stakarna och veven.
Men många tycker ju en vässad sexa ballare men det blir ju lite dyrare iom att man måste kompsänka, byta/köpa grenrör och förmodligen sprut om man vill få det effektivt och hållbart.
Om man inte är en jäkel på att mappa LH/Motronic och bygga om LMM.
Sedan skulle jag vilja se den original M50B25, 500hk med originalkomp på E85 köra fullgas i hög fart några mil....

M.V.H.

Jag måste ju erkänna att SAAB fyran låter väldigt intressant, hur pass svårt är det att mappa själv med Trionic 5.5 (om jag minns rätt) ?
grenrör hade jag tänkt bygga själv. Turbo har jag inte riktigt bestämt mig för än.
Finns det några andra nackdelar med den motorn? hur är vevhusvent å sånna saker original?

De ska va gött å leva
MrVain
2 december 2010 · 904 Inlägg

Marlboroman skrev:
Hade lagt mina pengar på en M50. Troligen både billigast och enklast att få upp i dem effekterna.

Effekt kontra pengar så är ju M50 motorn helt klart de bästa valet, men den tar också en massa plats...

De ska va gött å leva
Peete
2 december 2010 · 134 Inlägg

Tror du verkligen en M50B25 är billigare att få upp i 500 hp än en Saab B234L/R?
Jag tror tveklöst tvärtom men det är jag det.

MrVain
2 december 2010 · 904 Inlägg

Peete skrev:
Tror du verkligen en M50B25 är billigare att få upp i 500 hp än en Saab B234L/R?
Jag tror tveklöst tvärtom men det är jag det.

Kör man originalsprutet på SAAB fyran så är nog den billigare, man måste ju ändå riva å byta kolvar/stakar för att få ner kompet i BMW-sexan eller om man byter till MLS packningen... FAST om man kör med E85 behöver man ju inte öppna BMW motorn men ett sprut är ju ändå ett måste.

Tanken är att köra BF98...

De ska va gött å leva
MrVain
2 december 2010 · 904 Inlägg

Nån som har nått annat bra alternativ på motor?

De ska va gött å leva
Peete
2 december 2010 · 134 Inlägg

RB25det från en skyline?
Iofs en sexa men den är väl inte allt för dyr iom att det är hyggliga delar i den från början?

camaro67 Meister
2 december 2010 · 6 763 Inlägg

Cheva ls1 eller annan valfri ls-maskin. v8 helt i aluminium. Kortare och förmodligen lättare än typ en bmw-sexa. Och effekt är lättare att plocka. Dyrare i inköp men de tjänar du in när du ska trimma

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
AndreasPlars
2 december 2010 · 1 062 Inlägg

Bullet--- skrev:
k20a2 eller F20c från honda. 200 kontra 240 sughästar, går att skrämma upp rejält om man nu vill överladda. big_smile

Går att få för 1000-2500:- på en självplock skrot antar jag? wink

M.V.H.

Saab 900i (1989)
AndreasPlars
2 december 2010 · 1 062 Inlägg

MrVain skrev:
Jag måste ju erkänna att SAAB fyran låter väldigt intressant, hur pass svårt är det att mappa själv med Trionic 5.5 (om jag minns rätt) ?
grenrör hade jag tänkt bygga själv. Turbo har jag inte riktigt bestämt mig för än.
Finns det några andra nackdelar med den motorn? hur är vevhusvent å sånna saker original?

Ska inte vara svårare än att mappa andra sprut av de jag har pratat med.
Finns tom en automatmappnings funktion för bränsle/Lambda ihop med bredbandslambda om man mappar med T5suite som de festa gör.

Mycket färdiga program finns också, jag hade börjat med originalgrenrörer, det räcker till 500hk.
Mappsensorstyrt så det är enkelt att anpassa för olika laddtryck/effekter och sprutet är givetvis sekventiellt vilket jag har förstått är bra om man ska få bra gång med stora spridare.
Svagheter med motorn.... ev de lite tunga kolvarna som inte medger jättehöga varvtal. MAX 7500 skulle jag säga, smörjsysemet är heller inte optimalt för jättehöga varvtal.
Ska man ha lätta kolvar och varva mera så får man borra om kanalerna i veven har jag hört eller tom bygga om ännu mer...
Vevhusventilationen fungerar utmärkt original, den är vattenvärmd för att inte frysa på vintern och verkar klara av höga förbränningstryck utan att få för mycket vevhustryck att evakuera.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
DalleRacing
2 december 2010 · 1 738 Inlägg

Kompisen bygger bmw turbo! Hans uppskattade effekt ligger på 600-700hk och hans byggkostnad på motorn hittils är: 90 000-100 000 utan spridare och styrsystem! Men i det priset ligger det nya skärmar fram fulcell m.m men inget mer utvändig utan bara till motorn. Och då är det inga h profils stakar värre kolvar m.m utan det kostar helt enkelt med alla inlämningsarbeten, grenrör, oljeretur m.m

En liten prisuppfattning bara angående bmw turbo motor, sen går det ju säker att bygga snik byggen där det inte kostar mycket o man gör allt själv!

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
XL-Dempa
2 december 2010 · 457 Inlägg
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!
Buick GNX (1987)
iAudi
2 december 2010 · 78 Inlägg

Varför inte 1jz-gte? Rak 6a med smidda saker redan original som pallar uppåt 600hk 18-20k för komplett motor med kabelhärva, hör med wesslan här på garaget om du är intresserad smile

Senast redigerat av iAudi (2 december 2010)

christofer_k Vorsprung durch Technik
2 december 2010 · 2 432 Inlägg

nån boxer motor med turbo som de sitter i Nechronos bil låter förbannat gott iaf men vet inte alls hur pass man kan få ut effekt ..

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
2 december 2010 · 3 180 Inlägg

AndreasPlars skrev:
Sedan skulle jag vilja se den original M50B25, 500hk med originalkomp på E85 köra fullgas i hög fart några mil....

M.V.H.

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop … hlight=m50

460 WHP @1.5bar, E85 och originalbotten wink

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang