här hade det hänt lite sen jag kikade sist, de ser bra ut ja tänkte väll att de skulle bli en turbo till slut har du bestämt vad du ska köra på för turbo än?
mattestig skrev: här hade det hänt lite sen jag kikade sist, de ser bra ut ja tänkte väll att de skulle bli en turbo till slut har du bestämt vad du ska köra på för turbo än?
sen beror det på hur du bygger motorn jag räknade på motorvolym 2,3L, kompförhållande 8,0:1, varvstopp 7000rpm och laddtryck 1,5bar samt gatportad topp
0,35 kg/s är hur mycket luft motorn flödar (teoretiskt) och där har du en formel på LxRPMxVExPr delat med 5660, L=motorvolym, Rpm, högsta varvtal, VE=motorns fyllnadsgrad Pr=tryckförhållande
2,48 Pr är alltså tryckförhållande som man får fram genom en annan rolig formel 2,48Pr är ungefär ett laddtryck på 1,5bar enkelt sagt.
nu har jag läst mig fram till allt själv inom detta så det är inte säkert att jag räknat allt rätt till 110%
mattestig skrev: 0,35 kg/s är hur mycket luft motorn flödar (teoretiskt) och där har du en formel på LxRPMxVExPr delat med 5660, L=motorvolym, Rpm, högsta varvtal, VE=motorns fyllnadsgrad Pr=tryckförhållande
2,48 Pr är alltså tryckförhållande som man får fram genom en annan rolig formel 2,48Pr är ungefär ett laddtryck på 1,5bar enkelt sagt.
nu har jag läst mig fram till allt själv inom detta så det är inte säkert att jag räknat allt rätt till 110%
ojoj det är inte så lätt som det verkar detta Tackar för infon! Men det dröjer nog ett tag innan det blir motor bygge så man får la läsa på
haha mja de finns en del att tänka på, det är inget måste men det kan va gött o veta lite om vad all data betyder som står om turbo, kamaxlar osv om man ska få ut så mycke som möjligt av motorn
ett tips är boken forced induction performance tuning av A. Graham Bell. i den står det om det mesta man behöver veta, nästan som en liten bibel nackdelen är att det är 500 sidor på engelska med formler som är som grekiska ungefär annars har du ju TPC's forum.
Var ett tag sen man uppdaterade nu, men det har hänt en hel del! Har skrapat klart typ hela högersidan på underredet! så nu är det bara att tvätta några ggr sen fixa inför lack!
har även tagit bort kardanen vxllådsbalken mm! delat upp den vänstra kabelstammen så alla kablar till ljus och sånt är för sig! jävligt dåligt gjort från början måste jag säga!
Har även rensat bort en hel del asfaltsmattor inuti bilen! och en massa små saker!
Här näst blir till att blästra det som behövs! hoppades på att vi skulle åka o köpa en kompressor i lördags men bilen strejkade då! men det bli nog under veckan! Så håll ögonen öppna
Idag åkte tanken ner skrapades lite massa skruvade lite bromsar mm! Och i vecka var vi och köpte en kompressor stl stor ger runt 5/600 l/min Så nu skall jag bara köpa sand sen blir det blästring!
Har även köpt mig ett par framskärmar till 940, som skulle vara rostfria men det var de ju inte när jag fick dem men men Lutar mer åt kolfiber eller glasfiber skärmar!
Fan ska du inte göra en plåtcontainer av den hehe Sanden kan du ju ta från närmsta strand å använda en sil för å bort massa dret. Så gör jag sj i alla fall, funkar prima
P--JawZ--K skrev: Fan ska du inte göra en plåtcontainer av den hehe Sanden kan du ju ta från närmsta strand å använda en sil för å bort massa dret. Så gör jag sj i alla fall, funkar prima
Lycka till i fortsättningen å bra jobbat hittills
Allt för vikten vettu Ja det kanske man kan testa han ju sandstrand några hundra meter från huset så