<3 dNis888, tack för de

Idag... hojja vilken dag, nå ja..
Det börja med att jag skulle plasta men de gick åt fanders pga av att jag blev tvungen att vänta på att lim skulle torka (lim som jag mest troligen blir tvungen att limma om för att det var ett jävla skitlim) så i stället för att plasta gav jag mig an de nya fjädrarna och dämpare som jag inhandlat, Tokico HP serien. Ni vill säkert se bilder och de ska ni får ochså ^_^
Vi börja med denna bild, detta är efter jag satt högtalaren där den ska vara och sen ritat runt om den och sen har jag limmat fast en plastring som ska funka som en förhöjning av högtalaren.
![http://aycu07.webshots.com/image/19006/2004720148418668841_rs.jpg]()
Typ så här ska den sitta sen.
![http://aycu31.webshots.com/image/22030/2004703660666238600_rs.jpg]()
Denna bit har jag sågat ut för att kunna trycka ner tyget som jag se ska plasta (samma prinsip jag gjorde på min bashögtalare)
![http://aycu14.webshots.com/image/18613/2004798701686188966_rs.jpg]()
Förut så satt hatthyllan med clips och vissa saknades så jag tänkte förbättra fästerna lite så jag slipa upp hålen lite med en dremmet och limmade fast muttrar där. Jag tror dock att kalsons klister inte kommer hålla som jag vill att det ska jag blir nog tvungen att limma om skiten i morgon

(
![http://aycu17.webshots.com/image/19976/2004729278035319842_rs.jpg]()
Eftersom jag blev tvungen att vänta på limmet så tänkte jag ge mig an de dära dämparna tänkte jag... mjo visst va lätt de var du

Här ska ni få en komplett lista på hur man gjorde det på min bil.
1. Lyft upp bilen med typ en domkraft och sätt sen en pallbock istället för domkraft och ta bort domkraften (behövs vid senare moment) samt lossa däcket.
2. Skruva bort skruvarna som fäster bromsslangen vid dämparen eller nån arm.
3. Skruva bort den övre skruven på gaffelarmen som själva dämparen sitter fast på.
4. Skruva bort den nedra bulten på gaffeln. När du släpper på denna bult så kommer hela axeln fara UPP en liten bit men inget att ora sig för alls (ni kommer dock ha ett hellvette att fästa denna jävla skitskruv sen), Nu hänger dämparenmed fräder i chassit,
5. Ta nu bort gaffeln för den är nu helt lös. Eftersom hela paketet av axlar och skit har nå skumt uppåt tryck så blir man tvungen att typ hänga på bromskivan för att få ner allt och på så sätt kunna ta bort gaffeln.
6. Nu är det bara att lossa på dämparen på följande sätt. På åvansidan är det totalt 3 bultar, två små (14mm) och en stor (17mm). Den stora gör så att dämparen och fjädern hålls ihop så rör för fan inte den ännu! Lossa de 2 små skruvarna, de är dom som fäster själva dämparpaketet i chassit, när väl du lossat dem så är det bara att ta bort fjäderpaketet och så här såg mitt paket ut.
![http://aycu24.webshots.com/image/20623/2004717783318513555_rs.jpg]()
Nu när paketet är löst så tar man 2st fjäderspännare och trycker ihop fjädern på var sin sida, när fjädern är ihop så pass mycket att den slutat trycka på sjävla dämparen så är det säkert att lossa den stora (17mm) muttern. Kom ihåg ordningen på hur allt sitter när ni nu demonterar allt. När muttern är lös så tar ni bort fjäderspännarna.
Med fjädrarna och dämparna så följde det med nya småsaker så som muttrar och gummi och de är inte svårt att fatta vart dom ska (byt ut alla gamla delar som ni kan).
Så där ja, då var det nästa halvlek som gäller

montera ihop det nya dämparpaketet så som det gamla såg ut fast med de nya delarna.
Var uppmärksamm på när du monterar ihop allt att sjävla "toppen" på dämparen ska vara vriden till en viss grad för att dämparen ska kunna monteras rätt. På själva dämparen där sjävla gaffeln ska sitta sen finns det typ en pigg som ska passa in i gaffeln och samtidigt som den gör det måste "toppen" passa in i chassit där uppe så var noggran med detta moment annars blir det backjobb. Mitt paket är lackat med hammarlack men en den av lacken förstördes när man höll på med fjäderspännarna så jag kommer bli tvungen att oensla på lite färg sen på de områderna där rött/blått syns.
![http://aycu24.webshots.com/image/20623/2004785446160154339_rs.jpg]()
Nu ska vi sätta dit allt igen... men innan vi gör så så tänkt på att allt ska bara sitta löst, så hårt du kan typ dra det för hand förutom sjävla dämparpaketet som vi just satt ihop igen.
1 Börja med att sätta dämparen på plats och fäst den med de två 14mm muttrarna.
2. sätt tillbaka gaffeln och fäst den i dämparen.
3. Detta jävla skitmoment tog mig 2 timmar att lyckas med och andra gången tog de bara en timme

det låter inte svårt men... sätt tillbaka bulten som fäster gaffeln i sjävla axelpaketet. <- lätt va ?

JOOOO om man väger 150 kilo och kan andvända sin vikt för att trycka ner hela axelpaketet som vill sträva stenhårt för att komma uppåt, det enda jag kan rekomendera är att slipa bulten där framme så den blir spetsig och på så sätt kommer igenom lättare. Innan du slipar/kapar en bult så skruva alltid på en mutter först, det är MYCKET lättare att skruva av istället för på en mutter på halvt förstörda gängor. När du skruvar ut muttern så "fixar" den gängerna som de ska vara om det inte är allt för stukade.
Nå nå, nu när den bulten är på plats så ska de se ut så hära

![http://aycu40.webshots.com/image/21199/2004779660219932992_rs.jpg]()
4. Nu är det bara kvar att skruva fast bromslangen samt skuva åt alla lösa skuvar men innan vi gör det så ska vi ta domkraften och sätta den under hela axelpaketet och lyfta så pass mycket att pallbocken går att ta lös (ta inte bort den dock), nu kommer allt vikt ligga på de nya fjädrarna och de kommer ligga i perfekt läge för att skruvas åt perfekt och så gör vi.
5. Skruva nu fast allting med verktyg.
6. ta bort domkraft och sätt tillbaka däcket, ta bort pallbock och volla, bara 3 kvar ^_^
Så här såg de gamla fjädrarna ut (GHAA JÄVLA SKIT AMATÖRER SOM KAPAT FJÄDRARNA)
![http://aycu16.webshots.com/image/19175/2004753566606865796_rs.jpg]()
Och här har ni en bild på min arbetsplats för idag (fronten avklarad) ^_^
![http://aycu30.webshots.com/image/19869/2004701625171135728_rs.jpg]()