Situationen i mellanöstern

Maizer
14 juli 2006 ·

Är det bara jag som tycker judarnas sätt att agera nere i mellanöstern är förjävligt? När fan ska västvärlden reagera? När Hamas genom folkval fick makten blev det ett jävla liv i hela världen. Vad har Hamas ställt till med sen de kom till makten? Ingenting! Nu när israelerna tågar in i varenda land som om de äger allt, är det ingen politiker som ens nämner det. Israelerna vet att de är säkra eftersom USA skulle hjälpa dem vid minsta motstånd, och eftersom väst avgudar USA så kommer NATO också såklart hjälpa Israel, det är ju faktiskt jättesynd om dem som mördar civila helt utan egentlig anledning. Detta är alltså en respekterad nation i väst, de som beter sig minst lika illa som Hitler gjorde.
Jag tycker iallafall att det här är förjävligt, våra fega politiker borde säga vad de tycker om detta istället för att fortsätta rövslickandet. Vart fan är Olof Palme??

//Matte

carpan
14 juli 2006 · 120 Inlägg

Är också rett less på Israel, även om man inte har nåt med saken att göra...

Nknn
14 juli 2006 ·

inte så insatt i det hela, men vuisst är det Israel som är ute efter att ta tillbaka den där kidnappade mannen?

Maizer
14 juli 2006 ·

Jo, de har EN kidnappad soldat, därför går de in i Libanon och bombar sönder Beirut. Hörde att en shejk, hans fru och hans 8 barn blev dödade av en missil. 45 civila döda hittills. Är alltså en israel värd flera hundra muslimers liv?

Phaetoon
14 juli 2006 · 8 156 Inlägg

De har kidnappat mer än en soldat. Dessutom har dom dödat mer än en israelisk soldat.
Men det försvarar inte deras angrepp på Libanon. Det finns ett avsnitt i folkrätten som behandlar rätten till självförsvar och liknande. Men ett sådant här massivt anfall står inte i proportion till den inledande händelsen.

Tycker inte att vi ska pratar om religion här. Man ska skilja på judar och på israeler.
Detta är inte judarnas verk. Många ortodoxa judar i Israel är fredsivrare. Det är dom sekulariserade israelerna som är värst.

Jan Eliasson (Sveriges utrikesminister) har ju redan fördömt händelserna och kräver att FN agerar.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
14 juli 2006 · 8 156 Inlägg

Jag är också väldigt irriterade på att när man kritiserar Israel så blir man kallad för anti-semit och terroristkramare. Bara för att deras förfäder behandlades illa av nazisterna och övriga världen och att de sen fick landet Israel av västvärlden för att döva Världssamfundets samvete ,så behöver dom väl inte fortsätta att se sig som offer och behandla andra som nazisterna gjorde under andra världskriget.

Ett stort problem är ju att britterna gav bort sin koloni. En koloni som befolkades av palestinier som sen tvingades att lämna sina hem. Det skulle vara som att USA skulle ge bort Sverige till folket i Afrika, pga slaveriet. Klart att jag skulle ta till vapen. Men eftersom motståndet skulle vara så kompakt så skulle jag säkert ta till självmordsbombningar som sista utväg. (Skulle ju ändå inte ha något att leva för?)

Tycker att FN ska ta mod till sig och kräva att Israel lämnar de ockuperade områdena och återgår till dom gränser som gällde fram tills 1967 (Före sexdagars-kriget.)
Tycker att man borde sätta in fredbevarande trupper.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Benan
14 juli 2006 · 271 Inlägg

Efter vad som hände under WW2 så låter inte judarna någon trappa på dom..!! Det förstår jag... hade och oxå varit pissed of om 6 miljoner svenska hade blivit utrotade..
Men dom får nog lugna ner sig lite nu ja...  Jag hade inte pallat hålla på och kriga som dom gör! smile

Sharky
14 juli 2006 · 10 287 Inlägg

Men bakgrunden är lite mera komplicerad än så då det uppenbarligen finns ett avtal att Hizbollah skulle avväpnas av Libanon och detta har inte skett.

Notera att jag inte försvarar någon part !!!

/Göran

Maizer skrev:
Jo, de har EN kidnappad soldat, därför går de in i Libanon och bombar sönder Beirut. Hörde att en shejk, hans fru och hans 8 barn blev dödade av en missil. 45 civila döda hittills. Är alltså en israel värd flera hundra muslimers liv?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Phaetoon
15 juli 2006 · 8 156 Inlägg

Det finns många avtal. Tyvärr så är dom inte så bra på att hålla avtalen på någon sida.
Bakgrunder är väldigt komplicerad. Men det hela härrör från tiden då britterna hade området där Israel idag ligger, som koloni. Det var bäddat för konflikter när man gav bort kolonin...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Founder
15 juli 2006 · 1 414 Inlägg

"Man bör komma ihåg att Israel drog sig ut ur gasa år 2000. Man avstod helt ifrån militära operationer efter ut-tåget. Vad gjorde palestinierna? dom har oavbrutit fortsatt sina attacker mot Israel de senaste 6 åren."

Källa CNN, Christiana Amanpur

Sedan bör ni tänka på att Israel inte anfaller mål som är libanesiska, dom anfaller områden där palestinier håller till i Libanon. Inga strider har skett mellan libanons arme och israels...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Maizer
15 juli 2006 ·

Inga strider än nej, för att Libanon antagligen inte vill ge sig in i ett nytt krig. De har anfallit Beiruts internationella flygplats!! Det tycler jag är anledning nog att ge igen. Men jag hoppas det kommer snart och hårt från arabländerna. Det får fan va nog nu.
OBS jag är inte arab muslim eller palestinier, inte judehatare heller för den delen om mina inlägg verkar såna tongue

Maizer
15 juli 2006 ·

Allt? Vad har de egentligen gjort då? Efter 1947 har de i stort sett inte haft kvar nåt av sitt gamla land, och det de har är ockuperat. Vad skulle vi ha gjort om vi inte hade någon egen militär? Jag skulle inte ha nåt emot om vissa offrade sig för att få död på några fiender, det är ju en sista utväg. Det är inte lätt att slåss mot ett land som har hela världen på sin sida. Vad de än gör är USA mot dem, och de USA är mot är resten emot.

lonewolf-holm ___ "ByggSnubben" ___
15 juli 2006 · 2 456 Inlägg

Krig suger fett våld äro fösta steget till nederlag ......
Israelerna e bara på fram mars för fegisen Buch står bakom dom ....
Om det vore en kamp på lika vilkår ...... så vem vet hur utgången skulle vara .....
Vist var det synd om Israelerna och judarna vid V2 kriget men Fan ....
vi ligger i 2000 talet vi har lärt oss i skolan att förintelsen har hänt ....
men någon gång får det vara nog ...... värden kommer endå gå under förr eller senare kan vi Fan ej vara sams tills dess????? oavsätt kön,religon,färg m,m .............. listan kan göras lång ...

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se
Dodge Challenger "The Crazy CAT" (2016)
Chevrolet Nova II "The Red Rose" (1966)
Thymbra Stylish
15 juli 2006 · 22 Inlägg

Phaetoon skrev:
Det finns många avtal. Tyvärr så är dom inte så bra på att hålla avtalen på någon sida.
Bakgrunder är väldigt komplicerad. Men det hela härrör från tiden då britterna hade området där Israel idag ligger, som koloni. Det var bäddat för konflikter när man gav bort kolonin...

Helt klart är det här en del av konflikten, men vad som ofta glöms bort är att det också är en fråga om heliga platser. Det var vid tempelberget - som ligger inne i Jerusalem, nära judarnas heliga platser, som t.ex Klagomuren - som Muhammed träffade ärkeängeln Gabriel och det var där som hans himmelsfärd påbörjades. Därför är det inte bara en fråga om vem som ska bo var, utan också vilka som ska ha tillgång till vilka heliga platser. Det svåra är är att dessa inte kan flyttas, man måste helt enkelt hitta ett sätt att samsas. Att det dessutom finns många kristna i samma stad verkar många helt glömma bort.

Agerandet från både Hamas, Hizbollahs och Israels sida är oacceptabelt till stora delar. Om man på ett demokratiskt sätt blir vald av folket till att vara en del av regeringen, då måste man ta sitt demokratiska uppdrag på allvar, och inte bruka våld för att få sin vilja fram. Våld kan aldrig vara ett sätt att få sin vilja igenom eller tvinga fram fångutväxling eller vad det nu än är man har som mål. På samma gång är det heller inte acceptabelt att med oproportionerligt våld angripa ett helt land därför att en viss terrorgrupp har tagit en soldat eller civil som gisslan.

Man undrar ju var det här kommer att sluta.

Sharky
15 juli 2006 · 10 287 Inlägg

Detta är ett problem som är tämligen worldwide: att man i namn av att skydda sin egen befolkning tar sig rätt att agera tämligen fritt mot annat lands befolkning.

Som företeelse är den dock ganska färsk rent historisk eftersom man för mer än 100 år sedan inte hade möjlighet att projicera våld på detta sätt.

Äldre aktioner som är liknande, tex Julius Ceasar mot Vercingetorix handlade inte om att skydda Roms befolkning primärt utan om att utkräva hämnd och att etniskt rensa /städa undan befolkning från erövrade områden samt undvika resningar i erövrade områden.
Rom är egentligen den enda gamla maktbildningen som var tillräckligt administrativt och teknisk organiserad för att i princip ha kunnat agera som moderna statsmakter som "skyddar sin befolkning".

Från Roms fall och fram till tidigt 1900 tal så startades krig av helt andra orsaker än att "skydda egen befolkning" - heliga krig, Imperiebyggning, strider mellan Kungaätter etc. Sin egen befolkning sket man ganska totalt i under medeltidens Europa - det var ändå bara dumma idioter som skulle dö i krig, i barnsäng eller på en åker.

Titta på Hitlers intåg i Polen Sept 39 som skedde under förevändingen att skydda egen befolkning efter en påstådd attack från Polens sida.
Exempel i senare tid är tex USA:s "omvända Jihad" mot terrorismen som var för att skydda USA:s befolkning.

/Göran


Thymbra skrev:
Agerandet från både Hamas, Hizbollahs och Israels sida är oacceptabelt till stora delar. Om man på ett demokratiskt sätt blir vald av folket till att vara en del av regeringen, då måste man ta sitt demokratiska uppdrag på allvar, och inte bruka våld för att få sin vilja fram. Våld kan aldrig vara ett sätt att få sin vilja igenom eller tvinga fram fångutväxling eller vad det nu än är man har som mål. På samma gång är det heller inte acceptabelt att med oproportionerligt våld angripa ett helt land därför att en viss terrorgrupp har tagit en soldat eller civil som gisslan.

Man undrar ju var det här kommer att sluta.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Founder
16 juli 2006 · 1 414 Inlägg

Jag tycker att innan man börjar kritisera Israel allt för mycket ska man titta lite på hur dom haft det de senaste 50 åren. Israel var en brittisk koloni ifrån början och som gavs till judarna för att dom skulle ha någonstans att ta vägen, mest på grund av att ingen ville ta han dom dom. Så för palestinierna att säga att det är deras mark är som för Finland att kräva tillbaka karelen som man förlorade i andra världskriget, alltså helt absurt.

Vad har hizbolla och Hamas gjort dom senaste 20 åren? Det har inte varit vapenstillestånd ifrån dessa grupper mer än en vecka. Alltså nästan varje vecka har dom terroriserat Israel, dödat civila, barn, gamla som är tämligen oskyldiga.

Vad skulle vi i Sverige gjort om Norrmänen varje vecka sköt raketer mot våra städer eller dödade oss genom självmordsattacker på gator o torg. Klart att vi skulle ge igen och det är precis vad Israel gör nu...

Något annat ni kan ta i betänkande är tex hur det  ser ut i de olika palestiska delarna runt omkring Israel. Oftast är städerna totalt ovårdade, gator består av sand och lera. Man har oftast knappt gjort något för att bygga upp hus vilka oftast saknar elektricitet, dom flesta har det så UTOM poitikerna som bor i fina lyxvillor som är byggda med bistånds pengar ifrån bland annat Sverige.

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Spelis
16 juli 2006 · 1 926 Inlägg

min kompis och hans familj är i libanon nu hmm

ostmacka
16 juli 2006 · 11 Inlägg

Normalt brukar jag hålla på Israel i de här frågorna men den här gången tycker jag jävligt synd om Libanon. Oavsätt vad de gör råkar de illa ut. israel kräver att de ska kasta ut Hizbollah men det kan de inte göra utan att Syrien och Iran blir skitförbannade. Libanons val handlar helt enkelt om vilka de vill bli bombade av. Synd att de inte kan få hjälp av omvärlden att kasta ut både Syrien och Hizbollah...

Maizer
16 juli 2006 ·

Är du jude, Founder eller går du bara väldigt lätt på vad USA säger? Det är ju rent skitsnack. Stackars israeler, de har lika stor armé och så måste de slåss mot elaka stenkastande araber! Självklart ska de skjuta ihjäl deras familj, släkt och vänner för en sån sak.

golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
16 juli 2006 · 1 290 Inlägg

Har levt i 19 år och tamefan varenda dag varenda jävla nyhetstimme i 19JÄVLA ÅR har dom pratat om skiten där nere!! Vadå less??? Så jävla trött på allt snack om skiten där! Som att de skulle vara nån jävla nyhet att de är en massa skit där nere???!!!

Senast redigerat av golfarn_nr1 (16 juli 2006)

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang