2st 10" Basar från nardik.se?

Kenny-83 Företagare & YouTuber
14 juli 2006 · 1 940 Inlägg

Hej Igen smile
Jag har nu suttit och läst en massa om ett bra framsystem och jag bestämde mig för jbl's 6.5" fram sistem från nardik.se och bestälde MEN jag var lite väl hetsig och glömde bort att jag även behövde 2st nya basar på 10". Nu när jag läst och studerat en massa trådar samt frågat lite om märken och så vidare så är jag ännu helt vilse när det gäller basar ^^. Eftersom jag her bestält från nardik.se så kan jag ju utöka ordern lite från det stället med 2st basar men frågan är nu vilka ska jag välja?
Det finns totalt 8st bas märken på den sidan, jag hade tänkt mig kring 1000kr/basen.

Vad skulle ni rekomendera mig från den sidan och i den prisklassen? (är basen snygg är det ett + men inte nödvändigt)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
linkan lindgren
15 juli 2006 · 494 Inlägg

Sherlia skrev:
Hej Igen smile
Jag har nu suttit och läst en massa om ett bra framsystem och jag bestämde mig för jbl's 6.5" fram sistem från nardik.se och bestälde MEN jag var lite väl hetsig och glömde bort att jag även behövde 2st nya basar på 10". Nu när jag läst och studerat en massa trådar samt frågat lite om märken och så vidare så är jag ännu helt vilse när det gäller basar ^^. Eftersom jag her bestält från nardik.se så kan jag ju utöka ordern lite från det stället med 2st basar men frågan är nu vilka ska jag välja?
Det finns totalt 8st bas märken på den sidan, jag hade tänkt mig kring 1000kr/basen.

Vad skulle ni rekomendera mig från den sidan och i den prisklassen? (är basen snygg är det ett + men inte nödvändigt)

har jag fattat rät nu ska de vara en bas för 1000 kr?


om du ska ha en 10a så är ju infinity ref 1040w ett altelnativ eller mangnat xtc 250
iller jbl gto 1002d

om du ska ha en 12a för 1000 kr så skulle jag ha köpt kenwood kfc  w3514dvc
eller pioneer tsw 306 dvc

jag är hård som sten
Kenny-83 Företagare & YouTuber
15 juli 2006 · 1 940 Inlägg

har jag fattat rät nu ska de vara en bas för 1000 kr?


om du ska ha en 10a så är ju infinity ref 1040w ett altelnativ eller mangnat xtc 250
iller jbl gto 1002d

om du ska ha en 12a för 1000 kr så skulle jag ha köpt kenwood kfc  w3514dvc
eller pioneer tsw 306 dvc

Varför väljer du 2 speciella märken för 10" och sen 2 helt olika märken för 12" ? Jag känner till JBL, kenwood och poineer vilket jag skulle känna mig trygg med, varför inte kenwood eller pioneer 10"?

jag hade tänkt mig kring 1000kr/basen <- svar ja, 1000kr per bas, 2000 för båda smile

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Kenny-83 Företagare & YouTuber
15 juli 2006 · 1 940 Inlägg

Varför jag väljer 10 och inte 12 är pga jag har läst att 10 är mer snärtig än 12 och att 12 kan värka en aning slö, har jag fel eller tycker ni jag ska t.o.m köra på 12" ? Poängen med min anläggning är att det ska låta bra, inte bara ett jävla massa muller som skakar bort varenda skruv på bilen smile Jag har suttit i så många bilar där man hör att basen är "efter" där den ska igentligen låta och ett evigt muller, det är just det jag inte vill höra sad

Senast redigerat av Sherlia (15 juli 2006)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Drönirettab
15 juli 2006 · 21 761 Inlägg

En 12" kan låta lika distinkt som en 10", det beror mycket på hur lådan är gjord.
Jämför man 10" och 12" från samma modellserie så har oftast 12" lägre Fs och ibland också aningen högre Qts, det gör att den kan gå djupare i frekvens.

Om man tar en "optimal" låda till dessa två storlekar i samma serie så kommer då 12" att gå djupare och kan därför låta lite mullrigare eftersom de lägre frekvenserna återges med högre volym.

Att en låda låter mullrigt och inte riktigt hänger med beror nog hellre på att den inte är korrekt uträknad och att den vibrerar i väggarna.

Senast redigerat av Drönirettab (15 juli 2006)

Kenny-83 Företagare & YouTuber
15 juli 2006 · 1 940 Inlägg

Hur är det med den snärtiga basen då som många euro pop låtar har?

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Kenny-83 Företagare & YouTuber
15 juli 2006 · 1 940 Inlägg

Det blir antingen 2st      från nardik.se

JBL GTO 1002D bashögtalare 2x2 Ohm 2100kr
Eller
TS-W256DVC 10" Bashögtalare 2x4Ω (Pioneer) 1790kr
Eller
DLS W710 Bashögtalare 2600kr

Vilken hade ni tagit, och varför/varför inte?
Vad menas med 2*2Ω och 2*4Ω?

Senast redigerat av Sherlia (15 juli 2006)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
freddan70 Team Tondöv
15 juli 2006 · 649 Inlägg

Jag skulle kört på DLS, helt enkelt för att jag tycker dom låter bäst av dina alternativ.
2*2Ω = dubbla 2Ω talspolar, 2*4Ω = dubbla 4Ω talspolar.

Kenny-83 Företagare & YouTuber
15 juli 2006 · 1 940 Inlägg

freddan70 skrev:
2*2Ω = dubbla 2Ω talspolar, 2*4Ω = dubbla 4Ω talspolar.

Jo så långt har jag fattat själv men van menas med det?

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
linkan lindgren
15 juli 2006 · 494 Inlägg

Sherlia skrev:
Det blir antingen 2st      från nardik.se

JBL GTO 1002D bashögtalare 2x2 Ohm 2100kr
Eller
TS-W256DVC 10" Bashögtalare 2x4Ω (Pioneer) 1790kr
Eller
DLS W710 Bashögtalare 2600kr

Vilken hade ni tagit, och varför/varför inte?
Vad menas med 2*2Ω och 2*4Ω?

eller varför int ha 2 infinity 10or jag har en kompis som har såna de är ett ljuvligt ljud i från dom,


om du köper dlsaren, så frånbörjan så kan dom låta dåligt tills du ha spelat in dom då komma du bli nöjd, dls har en tändäns att låta dåligt frånbörjan men de ger med sig

jag är hård som sten
Drönirettab
15 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Sherlia: Det är elementets impedans, alltså växelströmsmotstånd.

Högtalare har alltid en viss impedans i talspolen, hemmahögtalare har oftast 8 Ohm och bilstereo brukar ha 4 Ohm eller lägre. Det är impedansen som bestämmer hur mycket förstärkaren kan ge ut och hur hårt den får jobba för att driva elementet.

Ett element som har 2 talspolar har samma impedans på varje talspole och då kan man koppla ihop dem antingen parallellt eller i serie för att få en lagom impedans som passar till den förstärkare som man har. Eftersom impedansen gör att steget belastas mer eller mindre hårt så ger det ut olika effekt beroende på impedansen.

Senast redigerat av Drönirettab (15 juli 2006)

Kenny-83 Företagare & YouTuber
15 juli 2006 · 1 940 Inlägg

linkan lindgren skrev:
eller varför int ha 2 infinity 10or jag har en kompis som har såna de är ett ljuvligt ljud i från dom,

om du köper dlsaren, så frånbörjan så kan dom låta dåligt tills du ha spelat in dom då komma du bli nöjd, dls har en tändäns att låta dåligt frånbörjan men de ger med sig

Känner mig osäker med infinity, inte hört så mycket om dom medans jag känner till de andra märkerna, + gillar jag looken bättre på de andra ^^.

Mer förslag tack på vilken av de 3 typerna ni tycker jag ska ta och varför tack!

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Kenny-83 Företagare & YouTuber
15 juli 2006 · 1 940 Inlägg

Lite halvtaskig fart på tråden hmm

Jbl's
1000 Watt max, 250 Watt RMS
Qms 6,45
Qes 0,46
Qts 0,43

Pioneer
800 Watt max, 350 Watt RMS
Qms 10,46
Qes 0,52
QTS 0,50

vilket av de där 2 värderna är bäst och varför?

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Drönirettab
15 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Det måste finnas Fs och Vas också för att kunna uttala sig om hur lämpliga basarna är för olika lådtyper.

TT-Avant
15 juli 2006 · 6 851 Inlägg

Varför 2 så pass billiga basar? inte bättre du skaffar dej en (EN) bas för 2000:-?
Vad skall du driva dessa basar/bas med för steg?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Kenny-83 Företagare & YouTuber
16 juli 2006 · 1 940 Inlägg

Jag ska driva dem med 1st MDS ac-3 steg. Andledningen varför jag vill ha så "billiga" basar är att jag ska ta med plexiglas i utrymmet och ska ha 1 bas på vardera sida i skuffen, vid senare tillfälle när okonomin erbjuder så kan man uåågradera basarna till kanske 2st 2000kr basar. Jag har nu nästant bestämt mig, jag kommer ta 2st JBL GTO1002D eller 2st Rockford Fosgate P210S4 Punch. Varför blanda in rockford nu? jo jag har hört en hel del bra saker om dom och att det är ett bra märke.

På blocket så säljer dom 2st Rockford Fosgate P210S4 Punch för typ 1800kr och han säger att dom är nya, skulle man våga köpa begangnat?

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
linkan lindgren
16 juli 2006 · 494 Inlägg

Sherlia skrev:
Jag ska driva dem med 1st MDS ac-3 steg. Andledningen varför jag vill ha så "billiga" basar är att jag ska ta med plexiglas i utrymmet och ska ha 1 bas på vardera sida i skuffen, vid senare tillfälle när okonomin erbjuder så kan man uåågradera basarna till kanske 2st 2000kr basar. Jag har nu nästant bestämt mig, jag kommer ta 2st JBL GTO1002D eller 2st Rockford Fosgate P210S4 Punch. Varför blanda in rockford nu? jo jag har hört en hel del bra saker om dom och att det är ett bra märke.

På blocket så säljer dom 2st Rockford Fosgate P210S4 Punch för typ 1800kr och han säger att dom är nya, skulle man våga köpa begangnat?

joda jag har då gjort de ett par gånger och de har funkat fin fint

jag är hård som sten
Kenny-83 Företagare & YouTuber
18 juli 2006 · 1 940 Inlägg

min budget kan ha expanderat nästan till de dubbla när det kommer till basarna!!!

vad tros om JBL Power P1022, värkar rätt grymm men vet ni av nå annat i samma prisklass som är ännu bättre ? smile

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Ostsåsen
18 juli 2006 · 173 Inlägg

Ring eller maila nardik och prata med dom. Det finns hur många "prisvärda" märken som helst och alla har sin egen uppfattning om saker och ting men Nardik vet vilka högtalare som passar till din musikstil, ditt slutsteg och din budget. Dom kan även förklara utförligt vad som är för och nackdelar med impedansen du frågade om och även hur du ska montera ljudet för att det ska bli så bra som möjligt.

lycka till / Fredric

Mazter clio sport
18 juli 2006 · 54 Inlägg

köpte en macaudio där ifrån. 12" för 2000kr. spelar så jävla fint å bra. mkt bättre än rockford basar å sånt som ja haft innan som kostat dubbelt så kt.Satsa på en sån tycker jag

Mazter *ThE oNe AnD oNlY*
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang