Hur kopplar jag in mitt slutsteg??

SwIng
14 juli 2006 · 100 Inlägg

Tja! har precis köpt ett slutsteg men är inte så haj på hur man ska kopla in det.
det är ett tvåkanals slutsteg.
vad menas med tvåkanals slutsteg? är det hur många högtalare jag kan koppla till steget?
om inte, hur många högtalare kan jag koppla in.
och vilka kablar ska dras till stereon osv.
tacksam för ordentlig beskrivning på hur jag ska göra.

slutsteget finns på www.brl.se och heter 900ALPHAX2.

ironhead volvoraggare
14 juli 2006 · 4 776 Inlägg

plus ovh jord två kanalare är att du kan koppla baslåda och bakhögtalare men jag ska köpa en sex kanalare och monoblock hehe men et finns väll en instruktionsbok eller så tar du och frågar på brl eller nån ljudfirma i närheten

Senast redigerat av ironhead (14 juli 2006)

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
SwIng
14 juli 2006 · 100 Inlägg

ironhead skrev:
plus ovh jord två kanalare är att du kan koppla baslåda och bakhögtalare men jag ska köpa en sex kanalare och monoblock hehe men et finns väll en instruktionsbok eller så tar du och frågar på brl eller nån ljudfirma i närheten

ok! men går det att koppla en aktiv baslåda till steget? eller ska jag köpa en vanlig.

Drönirettab
14 juli 2006 · 21 761 Inlägg

En aktiv låda har ett eget steg som följer med lådan. Köp en passiv låda i så fall, alltså en vanlig låda utan medföljande steg.

SwIng
14 juli 2006 · 100 Inlägg

Drönirettab skrev:
En aktiv låda har ett eget steg som följer med lådan. Köp en passiv låda i så fall, alltså en vanlig låda utan medföljande steg.

ok tack!

ironhead volvoraggare
14 juli 2006 · 4 776 Inlägg

som drön sa en aktivt låda har ett slutsteg i sig så det är bara att koppla på kabel i men aktiva låder är oftast sämre hr jag fårr höra uppe på dmc

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Drönirettab
14 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Men jag tror inte att ditt steg kan köra både baslåda och bakhögtalare samtidigt, en del tvåkanalare kan göra det men inte alla.

Från stereon ska det gå 1 par lågnivåkablar till steget, höger och vänster kanal.

Med tvåkanals steg menas just att det har två kanaler, lämpligast är ju att använda dem som höger och vänster kanal. Men man kan också koppla ihop dessa kanaler med varandra, en bryggkoppling alltså, och det brukar man göra om man vill koppla en baslåda till steget.

Vilka högtalare har du tänkt sätta in i bilen?

Senast redigerat av Drönirettab (14 juli 2006)

Drönirettab
14 juli 2006 · 21 761 Inlägg

ironhead skrev:
som drön sa en aktivt låda har ett slutsteg i sig så det är bara att koppla på kabel i men aktiva låder är oftast sämre hr jag fårr höra uppe på dmc

Ja, vad jag vet så brukar man kunna få både mer och bättre ljud med en passiv låda som man sätter ett steg på som man själv har valt. Sedan ska ju lådan passa till bilkupen också.

Senast redigerat av Drönirettab (14 juli 2006)

ironhead volvoraggare
14 juli 2006 · 4 776 Inlägg

en annan ska skaffa sig ett sexkanalare och ett monoblock det borde räcka och bli över monoblocket på basen och stgeget till högtalarna nya fyrtummare från dls och likaså nya mellanbasar fran dls dls rakt i genom tänkte jag

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Drönirettab
14 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Blir nog bra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang