Kopplar polerna fel (tvärtom) vad händer?

baksatet
18 december 2010 · 92 Inlägg

Vad händer om man kopplar +kabeln på batteriets - och - kabeln på batteriets -? råkade göra det och ingenting fungerar nu bara några lysen:/ rök till från start motorn, röck bort så det satt bara på några sek? Vad kan ha hänt?hmm

JimmyAndersson
18 december 2010 · 1 679 Inlägg

antagligen kortslutet systemet tyvärr sad
Dock lär säkringar ha tagit smällen så kollla alla säkringar smile
Har du tur så behöver du bara byta alla säkringar smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
baksatet
18 december 2010 · 92 Inlägg

kolla säkringarna och dem var hela. Hur gör man om man har kortslutit?hmm

JimmyAndersson
18 december 2010 · 1 679 Inlägg

baksatet skrev:
kolla säkringarna och dem var hela. Hur gör man om man har kortslutit?hmm

nån annan får svara om det verkligen kan ha vart så att du har bränt systemet, men du får byta en jävla massa saker, kommar nog bli dyrt för att för att fixa om elsystemet.
men har du tur så kanske det är nåt lätt som har blivit bränt, nån mer kunnig får svara på detta smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
baksatet
18 december 2010 · 92 Inlägg

okej, kan tilllägga att det är en cheva från 79

ironhead volvoraggare
18 december 2010 · 4 776 Inlägg

även om säkringarna ser hela ut så kan dom va trasiga testa att byt

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Bompeman
18 december 2010 · 679 Inlägg

Hur kan man sätta polerna fel till att börja med ? kan ju knappt se fel på - & + , men byt säkringarna till att börja med

baksatet
18 december 2010 · 92 Inlägg

okej ska testa med det. :)stressad och skulle koppla dit det fort och båda sladdarna ser lika ut. måste följa dem och se vilken som är vilken

Bompeman
18 december 2010 · 679 Inlägg

baksatet skrev:
okej ska testa med det. :)stressad och skulle koppla dit det fort och båda sladdarna ser lika ut. måste följa dem och se vilken som är vilken

sladdarna är väl ändå i olika färgar ? plus är röd och jord svart

baksatet
18 december 2010 · 92 Inlägg

nej båda är svarta

G-sson
19 december 2010 · 612 Inlägg

Generator och allt innehållande elektronik kan vara dött. Tack och lov inte så mycket på den årsmodellen.

baksatet
19 december 2010 · 92 Inlägg

har testat att bytt alla säkringar och det funkar inte:/ vad menar du med allt innehållande elektronik? det räcker inte bara att byta generatorn? och kan start motorn pajat också?

G-sson
19 december 2010 · 612 Inlägg

Startmotorn borde inte ha hänt något med, men om det verkligen rök från den kan den vara död. (kanske var elkabeln till generatorn eller från generatorn röken kom?)

Brytarlösa tändsystem, stereo och annat som innehåller elektronik *kan* dö direkt om plus och minus förväxlas. Likriktardioderna som finns i generatorn släpper igenom strömmen fritt om batteriet kopplas fel, vilket antingen betyder grillad generator eller i bästa fall kabeln till den.

Skruvade med en 10 år nyare Cheva för ett tag sedan, den hade säkringskablar istället för säkringar till många grejer: en tunn kabelstump som bränns av om strömmen blir för hög innan den vanliga kabeln gick iväg till strålkastare och sånt. Kolla om du har sånt på din bil.

Gomez
19 december 2010 · 179 Inlägg

Funkar startmotorn? är ju väldigt simpel konstruktion ska ju bara ha plus/minus vid tändning. Om säkringarna är hela så kan säkert några relän fått sig en smäll...

Audi S4 biturbo "bruksbilen" (2000)
baksatet
19 december 2010 · 92 Inlägg

Ingenting fungerar förutom hel och halvljus och dem röda bak lamporna, tutan och siggarettändaren. vit rök kom från startmotorn eller kom ifrån där sladdarna sitter fast.Om generatorn har gått startar inte bilen då? kollade lite snabbt men såg inga sådana sladd säkringar:(

baksatet
19 december 2010 · 92 Inlägg

vad är det för relän? hur kan dem se ut och sitta??

Gomez
19 december 2010 · 179 Inlägg

Bilen ska starta även fast generatorn är död....dvs om batteriet har tillräckligt med styrka. Men om startmotorn är kass nu så lär inte bilen starta. Vad reläna sitter vet jag ej, men relän brukar styra saker som soppapumpar, tändning etc beroende på hur avancerat ditt elsystem i bilen är.

Audi S4 biturbo "bruksbilen" (2000)
baksatet
21 december 2010 · 92 Inlägg

Hittade felet:) var en kabel på startmotorn som hade brunnit av. Och allt annat verkar ha klarat sig:D

Andromeda Rumpmas
26 december 2010 · 3 860 Inlägg

baksatet skrev:
Vad händer om man kopplar +kabeln på batteriets - och - kabeln på batteriets -? råkade göra det och ingenting fungerar nu bara några lysen:/ rök till från start motorn, röck bort så det satt bara på några sek? Vad kan ha hänt?hmm

lol

Det har min bror också lyckats med då pappa laddat batteriet åt honom och han inte orkade vänta på att någon av oss normalbegåvade kom hem och hjälpte honom hinka i batteriet. Jag menar, hur fan kan man ens ha missat i skolan att röd är plus och svart är minus? tongue

Han startade bilen och märkte att den inte gick igång, men det rök. Han hade bränt stereon och generatorn. DI-kassetten klarade sig konstigt nog.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
26 december 2010 · 2 307 Inlägg

Men alltså jag fattar inte det e ju olika storlekar på polerna hur får ni till det egentligen

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang