BMW 328 E36 tickar vid kallstart! Bränslepump?

D_Nilsson
19 december 2010 · 754 Inlägg

Hej!

Min 328 tickar väldigt mycket vid kallstart, dock endast några få sekunder.
Jag trodde att det kunde vara ventillyftarna men nu är jag lite fundersam till det!

Strax innan jag ställde av den över vintern så tänkte jag att jag kunde prova att vrida till radioläget 2-3 gånger innan jag kallstartade bilen...dvs 0-radioläget tillbaka till 0-radioläget osv.
Sen när jag startade bilen så tickade den inte! yikes Provade detta vid kallstart 2 dagar i rad, och det funkade båda gånger!
Vad jag vet så ska det inte vara något elektrisk oljepump? Kan det vara så att bränslepumpen tickar?


Innan jag ställde av den bytte jag olja och slängde i en omega-tillsats för att rensa ventillyftare osv, den hjälpte tyvärr inte. Bilen är väldigt välskött och oljebyten har gjorts väldigt regelbundet, den har dock gått nu 20 500 mil nu. Den brukar stå avställd på vintrarna så det kan ju blivit så att kanaler osv "kläggat" igen kanske, om nu ventillyftarna skulle vara problemet.

Jag är totalt lost när det gäller motorer så ha förståelse om jag skrivit nåt lite galet! tongue

Så vad tror ni? Ventilerna/ventillyftarna eller bränslepumpen?..jag hoppas på bränslepumpen! big_smile

Jättetacksam för svar!

Med vänliga hälsningar,

David cool

Senast redigerat av D_Nilsson (19 december 2010)

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
Jokk3
19 december 2010 · 377 Inlägg

pumpen går ju alltid en kort stund i början när man slår på tändningsläget sen stängs den av, vet ej hur länge den kör förpumpning på dessa bilar, men dom brukar ju gå en stund i början som sagt. pröva att ha tändningen på i 10 sekunder så borde den sluta ticka efter en stund om det är bränslepumpen som låter dvs.

BMW 318d E91 "M-sport" (2010)
Mreque89 Oturen själv
19 december 2010 · 593 Inlägg

Är ju fullt normalt att den surrar i ventilerna lite vid kallstart i detta vädret. i några sek innan oljan hinner få upp trycket överallt.

Brum
D_Nilsson
19 december 2010 · 754 Inlägg

Ja bränslepumpen brukar gå några sekunder innan den stängs av. Fast jag vet inte riktigt om vi är på "samma sida" nu, det är när jag startar bilen som det låter som faen (låter typ som ventilknack) tongue När jag vrider på tändningsläget låter det som vanligt, om du förstår hur jag menar? smile

Grejen är att om jag upprepade gånger vrider från 0 - tändningsläget låter det inget när jag startar bilen sen. Det skulle ju kunna vara att oljan inte når fram till ventilerna när jag inte gör detta upprepade gånger så det blir metall mot metall...men grejen är ju att det inte är elektrisk oljepump som jag förstått det hmm

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
D_Nilsson
19 december 2010 · 754 Inlägg

Mreque89 skrev:
Är ju fullt normalt att den surrar i ventilerna lite vid kallstart i detta vädret. i några sek innan oljan hinner få upp trycket överallt.

Fast jag kör inte med den i det här vädret! wink Låter oavsätt väder, 30 grader varmt eller 10 grader ute hmm

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
Rquired Allmänt envis
19 december 2010 · 12 512 Inlägg

Kommer ljudet från överdelen av motorn? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
D_Nilsson
19 december 2010 · 754 Inlägg

Rquired skrev:
Kommer ljudet från överdelen av motorn? smile

Det har jag aldrig tänkt på! Har inte möjlighet att starta upp den nu tyvärr. Men ljudet kommer från motorn iallafall, så mycket kan jag säga...haha big_smile

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
Rquired Allmänt envis
19 december 2010 · 12 512 Inlägg

D_Nilsson skrev:

Rquired skrev:
Kommer ljudet från överdelen av motorn? smile

Det har jag aldrig tänkt på! Har inte möjlighet att starta upp den nu tyvärr. Men ljudet kommer från motorn iallafall, så mycket kan jag säga...haha big_smile

Tänkte att man kunde utesluta det enkla först wink

Du har inget klipp eller liknande på hur den låter? Min 328i är lika gammal som din och har rullat 20.751mil, vid kallstart i -8 grader* låter det en kort stund från motorn men tystnar snabbt och låter sedan "som den skall". Stämmer det in på din bil?

*Gick ut och testade precis, därför jag vet exakta miltalet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
D_Nilsson
19 december 2010 · 754 Inlägg

Rquired skrev:

D_Nilsson skrev:

Rquired skrev:
Kommer ljudet från överdelen av motorn? smile

Det har jag aldrig tänkt på! Har inte möjlighet att starta upp den nu tyvärr. Men ljudet kommer från motorn iallafall, så mycket kan jag säga...haha big_smile

Tänkte att man kunde utesluta det enkla först wink

Du har inget klipp eller liknande på hur den låter? Min 328i är lika gammal som din och har rullat 20.751mil, vid kallstart i -8 grader* låter det en kort stund från motorn men tystnar snabbt och låter sedan "som den skall". Stämmer det in på din bil?

*Gick ut och testade precis, därför jag vet exakta miltalet!

Jo jag kanske har ett klipp! Ska kolla! smile Det stämmer väldigt bra! Det tickar som faen en väldigt kort stund och sen låter det som vanligt. Enda skillnaden är att min låter så även fast det är högsommar! hmm

Senast redigerat av D_Nilsson (19 december 2010)

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
Jonee36
19 december 2010 · 64 Inlägg

Min 325a är exakt likadan! smile men slutar efter 1 sek!

Jokk3
19 december 2010 · 377 Inlägg

då kan vi tabort bränslepumpen ifrån förslaget, låter onekligen som det gamla hederliga ticket ifrån lyftarna innnan dessa fått upp oljan, låter alltid så då.

BMW 318d E91 "M-sport" (2010)
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
19 december 2010 · 1 778 Inlägg

Jag antar att du rätt olja i bilen? Du skulle kunna plocka ner olje tråget och rensa "filtret" som sitter på olje pumpen, brukar kunna sätta sig endel restprodukter där, iallafall på m54 motorerna. Och det kan göra att din motor har problem att få upp olje trycket direkt. Svårt att avgöra via dina beskrivningar om det tar onormalt långt tid, i stort sätt alla motorer tickar någon sekund innan de har fått upp oljan.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
D_Nilsson
19 december 2010 · 754 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:
Jag antar att du rätt olja i bilen? Du skulle kunna plocka ner olje tråget och rensa "filtret" som sitter på olje pumpen, brukar kunna sätta sig endel restprodukter där, iallafall på m54 motorerna. Och det kan göra att din motor har problem att få upp olje trycket direkt. Svårt att avgöra via dina beskrivningar om det tar onormalt långt tid, i stort sätt alla motorer tickar någon sekund innan de har fått upp oljan.

Självklart använder jag rätt olja! smile Det lät inte som en dum idé! Ska prova det till våren.

Jag ska försöka förklara igen, är ingen gud när det gäller motorer wink

När jag kallstartar min bil så tickar den max några sekunder. Jag provade att vrida nyckeln till sista läget innan man startar bilen, dvs radio/tändningsläget, upprepade gånger (2-3 gånger). När jag gjort detta upprepade gånger och sedan startade bilen tickade den inte! Om jag förstått det rätt så byggs det inte upp något oljetryck av att vrida nyckeln till radioläget upprepade gånger, däremot sätter bränslepumpen igång att pumpa bränsle. Eller? hmm

Tillbaka till oljetrycket: Det låter som att det är ventilknack när jag startar den utan att vrida nyckeln upprepade gånger till radioläget vilket skulle betyda att oljetrycket inte byggts upp så ventilerna knackar metall mot metall.

Men! Eftersom den slutar att ticka när jag upprepade gånger vridit nyckeln till radioläget (innan jag kallstartar bilen) så lär det ju vara bränslepumpen det är fel på? Dvs att det är bränslepumpen som tickar när jag precis kallstartar bilen... låter det vettigt? Jag är som sagt ingen mekaniker och har inte jättekoll på motorer.


Hoppas det var tydligare!smile Svårt att förklara sånt här!

Senast redigerat av D_Nilsson (19 december 2010)

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
Frrla
19 december 2010 · 320 Inlägg

jag tycker mer att de låter som tickande insprutare med tanke på din beskrivning. prova slå i lite injectioncleaner å se om de minskar/slutar efter en tank.

kan tänka mig att bränslepumpen är lite trött när den stått ett tag och de tar en stund för den att bygga de tryck som behövs för att öppna sprutarna ordentligt.

Bmw Ownz
Volvo 240 GLT "E45an" (1984)
Volvo 244 GLE "Rö-än" (1984)
goope
20 december 2010 · 16 Inlägg

det är dina hydraliska lyftare som itne har rätt oljenivå när du startar bilen "dem tömms" på olja. efter ett tag typ 2-3 sek så har oljan kommit upp till ventillyftarna och då fylls de på och det slutar ticka.
stänger du av motorn i detta läge och sedan startar den igen så är lyftarna fyllda med olja och de tickar itne. de e inte soppapumpen. kan sätta 1000 spänn på att de e dina lyftare som är lite dåliga.

goope
20 december 2010 · 16 Inlägg

Den där omgea tillsatsen skall inte den tömmas direkt  så att den itne ligger kvar imotorn? är det typ motor rengöring? isåfall måste du ju tömma ut det annars kommer motorn skära ihop!

D_Nilsson
20 december 2010 · 754 Inlägg

goope skrev:
Den där omgea tillsatsen skall inte den tömmas direkt  så att den itne ligger kvar imotorn? är det typ motor rengöring? isåfall måste du ju tömma ut det annars kommer motorn skära ihop!

Jag hällde i tillsatsen och bytte olja efteråt såklart! smile Den skulle på tomgång i 10 min, sen häller man ut den.

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
D_Nilsson
20 december 2010 · 754 Inlägg

goope skrev:
det är dina hydraliska lyftare som itne har rätt oljenivå när du startar bilen "dem tömms" på olja. efter ett tag typ 2-3 sek så har oljan kommit upp till ventillyftarna och då fylls de på och det slutar ticka.
stänger du av motorn i detta läge och sedan startar den igen så är lyftarna fyllda med olja och de tickar itne. de e inte soppapumpen. kan sätta 1000 spänn på att de e dina lyftare som är lite dåliga.

Det är jag helt med på! Fast grejen är ju att det inte blir något oljetryck bara av att vrida nyckeln till radioläget, det är det som gör att jag blir lite fundersam. När jag menar att den inte tickar när jag startar den och jag upprepade gånger vridit från 0-radioläget så har den inte varit startad innan. Det är alltså vid kallstart.

Ska förklara skillnaden:
alt 1) Jag startar bilen som vanligt på morgonen, och den tickar i ca 2-3 sekunder.

alt 2) Innan jag startar bilen vrider jag på tändningen till radioläget upprepade gånger, när jag SEDAN startar bilen så tickar den INTE! yikes

Eftersom det inte är någon elektrisk oljepump så borde ju inte oljan komma till ventillyftarna av att jag vrider nyckeln till radioläget upprepade gånger. Däremot sätter bränslepumpen igång att pumpa bränsle, tänkte därför att det kunde vara bränslepumpen det är fel på.

Skulle det vara ventillyftarna det var fel på så borde den ju ticka även fast jag vridit nyckeln till radioläget upprepade gånger.

Eller är jag ute och cyklar nu? tongue

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
goope
27 december 2010 · 16 Inlägg

hmm jaha då förstår jag hur du menar, va lite luddigt i början av tråden. det lättaste är väl om man får höra hur ticket låter, bränslepumpen brukar ju tjuta om de e så att de e nåt gallet med den. men som sagt om man får lyssna så kan man nog lista ut vad det kan vara för fel smile

Gison
30 mars 2011 · 39 Inlägg

Har samma problem på min 318is,  5 minus grader och lägre tickar det som tusan, fast för mig slutar det inte förns motorn är varm :S

BMW 318is (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang