Köpråd: Motorval i V70 2005 -

666_Beast
28 december 2010 · 1 863 Inlägg

Har en D5:a årsmodell 05 och kör 14 mil om dan, har inget ont att säga om den bilen. Farsan har en A4 -10 TDI och jag måste säga att Volvon går minst lika bra som den.
Jag ligger på en snittförbrukning på 0,58 så dom är inte så törstiga som en del säger.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
torpis Forummoderator
28 december 2010 · 10 572 Inlägg

Rquired skrev:
Jo vid stillastående kan jag nog hålla med om att en diesel-4a knattrar värre men jag tänkte snarare i fart där D5an "brölar" rätt rejält, sedan är inte D5 slö utan jag reagerade bara på när någon skrev att den var särskilt pigg för motortypen vilket jag inte håller med om. smile

Var bor du?   Jag kör gärna dit med min V70 och så kan vi åka runt lite uppe i fart så skall du få tala om för mig när det "brölar" och när det dieselknattrar.

Det är ganska spännande att få veta lite närmare vad du menar.

Alla 5cyl motorer låter speciellt, oftast är man överens om att det är ett tufft ljud. ungefär som om man gasar fullt i en 325:a, låter kul men händer ingenting. (köpte en sådan med vanos bara för att ordet på nätet är att det är en riktigt bra och pigg bil. Jag gissar ytterst sällan så jag köpte en för att veta.)  Nu är D5 som de flesta säkert redan vet utrustad med turbo som dämpar både insugsljud och avgasljud, så man får aldrig sugmotorljudet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
28 december 2010 · 10 572 Inlägg

Stämmer Halmstad? har bara 40min dit.

Du har ju en 328, kan vi ta en sväng i den med så kan vi göra ljudmätningar i bägge bilar. Fyller på mer i samma tråd, en smula off topic men ändå utbildande för trådskaparen. 

V70 D5
http://www.youtube.com/watch?v=87EoYDnl … re=related

BMW 120d
http://www.youtube.com/watch?v=28fBRW3O1M0

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
tobbe456
28 december 2010 · 335 Inlägg

Volvos D5 motor är helt underbar att köra ju! Effekt och förbrukning i toppklass, slår många konkurrenter på fingrarna! jag jobbar med dessa bilar dagligen, gjort så i ca 7 år, upplevt en hel del dieselmotorer och kan ärligt säga att D5an är den bästa jag kört! (helt original, aldrig testat en trimmad bil)

Nyare modeller av S80-V70 kör du utan problem på 06-07 lit milen. Detta är med en tung gasfot.. Kör du snålt landar du någonstans kring 0,55-0-59. XC70 med tre skotrar på släp, ca 0.8-0,9. Detta är med automat.

DVS en fantastisk motor som du ej kommer vara missnöjd över! och nej, den brölar inte, vet inte vars folk får det ifrån, mycke mindre dieselknack i denna motor än många konkurrenters ju..

Sen Rquired, hur tusan tänker man när man BYTER från en V70D5 till en V70 2,5 FT för att man tyckte dieseln var för TÖRSTIG? fattar att du får lite fördelar osv, men nackdelarna ÄTER upp dem..   
1. Kul bil, snabb som attan. Etanolförbrukning MINST 1.4 lit milen, gasar du på, 2,1. DVS nästan lika mycket som min cheva wink har kört upp en hel tank (70lit) på 29 mil med 2,5 FT, taggad körning men det är ändå löjligt.

2. Serviceintervallen är 1000 mil på 2.0f och 1500 på 2.5ft. D5an servar du var 3000. ALLA problem vi haft med våra V70's har varit på FT'n, enda som hänt med D5an är att tillsatsvärmaren gett upp på en bil.

usch, begriper inte wink

Senast redigerat av tobbe456 (28 december 2010)

Volvo C30 T5 "Momentum" (2007)
BOLIN_
28 december 2010 · 2 763 Inlägg

Att säga att D5 både går dåligt och drar mycket stämmer inte! Pappa köpte en helt ny V70 D5 med automat hösten 07, när bilen var ny åkte vi från Gislaved till Halmstad, en sträcka på cirka 9mil! då blir det både landsväg och motorväg, vi åkte även inne i centrum sen bland lite stugor och kollade, sen åkte vi hem igen. När vi var hemma räknade jag och min far ut att den hade druckit 0,49L/mil och då var bilen inte ens inkörd!! Detta med den gamla D5 med 185hk och automat! Det anser jag inte är dåligt, eller har jag fel?

Volvo - For Life
torpis Forummoderator
28 december 2010 · 10 572 Inlägg

Dra mig baklänges TS bor också i Halmstad!!  läser han fortfarande tråden så är han givetvis också välkommen när/om jag och Marcus skall ut och åka

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
triplesixer
28 december 2010 · 325 Inlägg

torpis skrev:
Stämmer Halmstad? har bara 40min dit.

Du har ju en 328, kan vi ta en sväng i den med så kan vi göra ljudmätningar i bägge bilar. Fyller på mer i samma tråd, en smula off topic men ändå utbildande för trådskaparen. 

V70 D5
http://www.youtube.com/watch?v=87EoYDnl … re=related

BMW 120d
http://www.youtube.com/watch?v=28fBRW3O1M0

knappt lönt du offrar 40 min på Rquired, han kan allt om volvos brister. otroligt tråkig typ som med all säkerhet inte kan ett skit om bilar

BOLIN_
28 december 2010 · 2 763 Inlägg

triplesixer skrev:

torpis skrev:
Stämmer Halmstad? har bara 40min dit.

Du har ju en 328, kan vi ta en sväng i den med så kan vi göra ljudmätningar i bägge bilar. Fyller på mer i samma tråd, en smula off topic men ändå utbildande för trådskaparen. 

V70 D5
http://www.youtube.com/watch?v=87EoYDnl … re=related

BMW 120d
http://www.youtube.com/watch?v=28fBRW3O1M0

knappt lönt du offrar 40 min på Rquired, han kan allt om volvos brister. otroligt tråkig typ som med all säkerhet inte kan ett skit om bilar

Tråkigt nog måste jag hålla med dig! Volvo har alltid något som inte är bra, därför ska man tydligen ha bmw istället roll

Volvo - For Life
Joakim-S Hobby Fotograf
28 december 2010 · 650 Inlägg

BOLIN_ skrev:

triplesixer skrev:

torpis skrev:
Stämmer Halmstad? har bara 40min dit.

Du har ju en 328, kan vi ta en sväng i den med så kan vi göra ljudmätningar i bägge bilar. Fyller på mer i samma tråd, en smula off topic men ändå utbildande för trådskaparen. 

V70 D5
http://www.youtube.com/watch?v=87EoYDnl … re=related

BMW 120d
http://www.youtube.com/watch?v=28fBRW3O1M0

knappt lönt du offrar 40 min på Rquired, han kan allt om volvos brister. otroligt tråkig typ som med all säkerhet inte kan ett skit om bilar

Tråkigt nog måste jag hålla med dig! Volvo har alltid något som inte är bra, därför ska man tydligen ha bmw istället roll

Ja klart man alltid ska ha bmw istället för alla vet ju att bmw aldrig gör misstag eller dylikt wink

MG e-HS (2021)
BOLIN_
28 december 2010 · 2 763 Inlägg

ProXem skrev:

BOLIN_ skrev:

triplesixer skrev:

knappt lönt du offrar 40 min på Rquired, han kan allt om volvos brister. otroligt tråkig typ som med all säkerhet inte kan ett skit om bilar

Tråkigt nog måste jag hålla med dig! Volvo har alltid något som inte är bra, därför ska man tydligen ha bmw istället roll

Ja klart man alltid ska ha bmw istället för alla vet ju att bmw aldrig gör misstag eller dylikt wink

Jo det är ju sant wink

Volvo - For Life
torpis Forummoderator
28 december 2010 · 10 572 Inlägg

BOLIN_ skrev:

triplesixer skrev:

torpis skrev:
Stämmer Halmstad? har bara 40min dit.

Du har ju en 328, kan vi ta en sväng i den med så kan vi göra ljudmätningar i bägge bilar. Fyller på mer i samma tråd, en smula off topic men ändå utbildande för trådskaparen. 

V70 D5
http://www.youtube.com/watch?v=87EoYDnl … re=related

BMW 120d
http://www.youtube.com/watch?v=28fBRW3O1M0

knappt lönt du offrar 40 min på Rquired, han kan allt om volvos brister. otroligt tråkig typ som med all säkerhet inte kan ett skit om bilar

Tråkigt nog måste jag hålla med dig! Volvo har alltid något som inte är bra, därför ska man tydligen ha bmw istället roll

Så tror jag inte det är. Nu skall vi inte komma för långt iväg (även om jag kanske tog första steget) utan försöka hålla oss till vad trådskaparen vill veta.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
BOLIN_
28 december 2010 · 2 763 Inlägg

torpis skrev:

BOLIN_ skrev:

triplesixer skrev:

knappt lönt du offrar 40 min på Rquired, han kan allt om volvos brister. otroligt tråkig typ som med all säkerhet inte kan ett skit om bilar

Tråkigt nog måste jag hålla med dig! Volvo har alltid något som inte är bra, därför ska man tydligen ha bmw istället roll

Så tror jag inte det är. Nu skall vi inte komma för långt iväg (även om jag kanske tog första steget) utan försöka hålla oss till vad trådskaparen vill veta.

Nej, nu får vi skärpa oss lite! Jag tycker att TS ska satsa på en D5, helst med automat, det passar så otroligt bra ihop smile

Volvo - For Life
fredde85
28 december 2010 · 1 798 Inlägg

Jag hade gärna haft en D5 om inte skatten vart så löljigt hög i sverige. Kör för lite för att diesel ska löna sig

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
torpis Forummoderator
28 december 2010 · 10 572 Inlägg

fredde85 skrev:
Jag hade gärna haft en D5 om inte skatten vart så löljigt hög i sverige. Kör för lite för att diesel ska löna sig

Visst kan man köra för lite, men över 900mil om året så lönar sig dieseln.

2.5t V70 2145kr i skatt, 0.85 i snitt

D5 V70 5098kr i skatt, 0.58 i snitt.

diff, skatt 2953kr,  bränsle 0.27l/mil

dieselbilen kostar alltsl 3.51kr/mil mindre i bränsle, men 3000kr mer i skatt.  3000/3.51=854mil till break even. Mindre än de flesta tror. I folkmun lönar sig ju diesel bara för de som kör mycket, medans 850mil om året förmodligen kan betraktas som ganska lite.

vet inte vad ni säger?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
fredde85
28 december 2010 · 1 798 Inlägg

Oj de var så pass lite ändå men ja vet inte ens om ja kommer upp i 900 mil en gång. Men ja tycker de kunde ta o ändra skatten på dieslar som övriga europa bara här de är så tröga o ännu tror att dieslar skitar ner mkt mer

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Rquired Allmänt envis
28 december 2010 · 12 512 Inlägg

tobbe456 skrev:
Volvos D5 motor är helt underbar att köra ju! Effekt och förbrukning i toppklass, slår många konkurrenter på fingrarna! jag jobbar med dessa bilar dagligen, gjort så i ca 7 år, upplevt en hel del dieselmotorer och kan ärligt säga att D5an är den bästa jag kört! (helt original, aldrig testat en trimmad bil)

Nyare modeller av S80-V70 kör du utan problem på 06-07 lit milen. Detta är med en tung gasfot.. Kör du snålt landar du någonstans kring 0,55-0-59. XC70 med tre skotrar på släp, ca 0.8-0,9. Detta är med automat.

DVS en fantastisk motor som du ej kommer vara missnöjd över! och nej, den brölar inte, vet inte vars folk får det ifrån, mycke mindre dieselknack i denna motor än många konkurrenters ju..

Sen Rquired, hur tusan tänker man när man BYTER från en V70D5 till en V70 2,5 FT för att man tyckte dieseln var för TÖRSTIG? fattar att du får lite fördelar osv, men nackdelarna ÄTER upp dem..   
1. Kul bil, snabb som attan. Etanolförbrukning MINST 1.4 lit milen, gasar du på, 2,1. DVS nästan lika mycket som min cheva wink har kört upp en hel tank (70lit) på 29 mil med 2,5 FT, taggad körning men det är ändå löjligt.

2. Serviceintervallen är 1000 mil på 2.0f och 1500 på 2.5ft. D5an servar du var 3000. ALLA problem vi haft med våra V70's har varit på FT'n, enda som hänt med D5an är att tillsatsvärmaren gett upp på en bil.

usch, begriper inte wink

Nej du missförstår, 2.5FT köptes inte för att den var snål utan för att dieseln inte ansågs tillräckligt snål för att väga upp just att det är en diesel. Servicekostnaderna kan man strunta i med det avtal den bilen köptes på. smile

Torpis: Är du beredd att "slösa" x antal minuter och mil på mig är du mer än välkommen, det är väl knappast bråttom så det går kanske lika gärna att kombinera med att du har ett ärende i Halmstad eller jag ett i Ljungby?

Jag vet vilket "Volvoljud" du tänker på, i en gammal 850 eller liknande med bensin5a håller jag med om att det är ett mysigt tufft ljud men jag känner inte igen mycket av det från en D5a. Bmwn kommenterar jag inte för där vet vi att vi inte tycker lika.

Och så det blir klart: Jag har inte jämfört med varken 320d eller 120d så varför alla dessa länkar?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
tobbe456
29 december 2010 · 335 Inlägg

Nope, missförstod dej inte, förstår inte ditt resonemang bara. Du tycker alltså att en Volvo V70 D5 som drar någonstans kring 0.6-0,65 liter milen blandad körning, är för DÅLIGT? en sån pass stor bil..   Så då köps det in en 2,5 FT som är PRECIS samma bil, fast du ligger på mer än DUBBELT så mycket i bränsleförbrukning? Sen att etanolen bara är skit, bilar startar inte om det är kallare än 10 minusgrader (utan MV) och blir dyrare än vanligt 95 oktan får mig också att ifrågasätta dina lustiga motiv wink


Förstår dig lite bättre om du säger att du inte gillar diesel, pga att den knattrar, eller är lite svårare att starta eller whatever..  Men att du tycker den är för törstig stämmer fasen inte wink Oavsett vad du säger, då har du fasen kört ett måndagsexemplar med hål i tanken eller något.

Volvo C30 T5 "Momentum" (2007)
torpis Forummoderator
29 december 2010 · 10 572 Inlägg

Rquired skrev:
Torpis: Är du beredd att "slösa" x antal minuter och mil på mig är du mer än välkommen, det är väl knappast bråttom så det går kanske lika gärna att kombinera med att du har ett ärende i Halmstad eller jag ett i Ljungby?

Tja, varför inte. Kul grej att se vad du är för filur och intressant att få förklarat hur du menar med bröl eller knatter.

Rquired skrev:
Och så det blir klart: Jag har inte jämfört med varken 320d eller 120d så varför alla dessa länkar?

Mja, läser man tråden så figurerar både 320d, 120d samt passat 170-någonting. Jag postade två länkar med liknande accelerationer så man kan jämföra både ljud och fart... utan att citera dig, så det var ett allmänt tillskott av referens bara.  Lyssnar jag på filmerna så tycker jag 120d brötar mer än D5, medans stoppuret ger 120d en handfull sekunder tillgodo upp till 200km/h jämfört mot Volvon.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Rquired Allmänt envis
29 december 2010 · 12 512 Inlägg

tobbe456 skrev:
Nope, missförstod dej inte, förstår inte ditt resonemang bara. Du tycker alltså att en Volvo V70 D5 som drar någonstans kring 0.6-0,65 liter milen blandad körning, är för DÅLIGT? en sån pass stor bil..   Så då köps det in en 2,5 FT som är PRECIS samma bil, fast du ligger på mer än DUBBELT så mycket i bränsleförbrukning? Sen att etanolen bara är skit, bilar startar inte om det är kallare än 10 minusgrader (utan MV) och blir dyrare än vanligt 95 oktan får mig också att ifrågasätta dina lustiga motiv wink


Förstår dig lite bättre om du säger att du inte gillar diesel, pga att den knattrar, eller är lite svårare att starta eller whatever..  Men att du tycker den är för törstig stämmer fasen inte wink Oavsett vad du säger, då har du fasen kört ett måndagsexemplar med hål i tanken eller något.

Förbrukningen för D5 är en sak vi inte behöver spinna vidare på tycker jag, men tror inte att man alltid kör en bil på etanol bara för att den klarar av det. Det är en miljöbil om man så kör den på 95 oktan, och en del väljer att göra så. Och då drar den inga 1.2-1-3L/milen inte. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
JonB
30 december 2010 · 145 Inlägg

Jag läser fortfarande tråden. Har varit borta några dagar bara.

Min farbror kör D5´an och enl honom är det också "löjligt" låg förbrukning. Men att break-even skulle ligga vid 900 mil, det kunde jag inte tänka mig. Men det är ju skitbra om så är fallet.

Något man måste ta in i beräkningen är inköpspriset som ofta ligger en bra bit över bensinarna, framför allt det "sämre" bensinmotorerna (140 hk). Såg häromdagen en V70 2,4 140 hk, från 2006 som har gått 6200 mil. Med vinterhjul, dragkrok och allt. 129.000 om jag inte minns fel. Liten sugen blev man. Men den såldes dagen efter.

Skall köra Audin genom besiktningen i januari så jag får hålla mig till efter det...


Kul att tråden engagerade många. Måste säga att man har fått mycket information om motorerna wink

"Jaguar är en dröm man bara äger en gång..."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang