Köpråd: förslag på bilmodeller

CarpeDiem German Engineering
26 december 2010 · 9 083 Inlägg

Lawen: Hehe ok, men testa den där sökfunktionen som finns på blocket jag tipsade dig tidigare smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Rquired Allmänt envis
26 december 2010 · 12 512 Inlägg

Funkiee skrev:
tycker du borde stryka alforna direkt. har flera kompisar med alfor som bara har problem. Italiensk kvalité som är sämre än kinabilarna. råder dig, kolla inte äns på dessa.

Med tanke på att Alfa Romeo inte legat sämre än Saab i tillförlitlighetsundersökningar under de aktuella åren kan han antingen lika gärna stryka Saab från listan eller ha kvar båda alternativen.

Alfa 164 tillhör de äldre, mindre pålitliga italienarna. Det var bland annat därför jag rekommenderade 166 istället, men även 164 har legat bättre till än Saab 9000 på den tiden det begav sig så något vrak kan det knappast vara.

Finns ingen anledning att inte köpa Alfa Romeo mer än vanliga svenska fördomar då märket som sagts är både stort och omtyckt, självklart kan man hitta exempel på felande Alfa men det är inga problem att hitta trasiga Saab, Volvo, Mercedes, Bmw eller Hyundai heller.

Senast redigerat av Rquired (26 december 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Andromeda Rumpmas
26 december 2010 · 3 860 Inlägg

Rquired skrev:

Funkiee skrev:
tycker du borde stryka alforna direkt. har flera kompisar med alfor som bara har problem. Italiensk kvalité som är sämre än kinabilarna. råder dig, kolla inte äns på dessa.

Med tanke på att Alfa Romeo inte legat sämre än Saab i tillförlitlighetsundersökningar under de aktuella åren kan han antingen lika gärna stryka Saab från listan eller ha kvar båda alternativen.

Alfa 164 tillhör de äldre, mindre pålitliga italienarna. Det var bland annat därför jag rekommenderade 166 istället, men även 164 har legat bättre till än Saab 9000 på den tiden det begav sig så något vrak kan det knappast vara.

Finns ingen anledning att inte köpa Alfa Romeo mer än vanliga svenska fördomar då märket som sagts är både stort och omtyckt, självklart kan man hitta exempel på felande Alfa men det är inga problem att hitta trasiga Saab, Volvo, Mercedes, Bmw eller Hyundai heller.

Alltså, det är ju jäkligt off-topic, men jag kan inte låta bli smile

Nu när bilarna ifråga börjar få 10-15-20 år på nacken och inte är nya längre, vilken tror du då dels håller bäst som lågprisade begagnatbilar och dels är lättast att mecka själv med, Alfa 164 eller saab 9000?
Det är ju faktiskt så att så pass gamla bilar går sönder, och ofta mer än en gång om året. Hittar jag överhuvudtaget Alfa-delar på skroten och Biltema, eller måste jag beställa svindyra nya prylar, kanske t o m från utlandet.

På en så gammal bil som ska användas till pendling är reservdelstillgången och att den är lätt att mecka med, tål klimatet och tål många mil värt mycket.

Senast redigerat av Andromeda (26 december 2010)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Rquired Allmänt envis
26 december 2010 · 12 512 Inlägg

Andromeda skrev:

Rquired skrev:

Funkiee skrev:
tycker du borde stryka alforna direkt. har flera kompisar med alfor som bara har problem. Italiensk kvalité som är sämre än kinabilarna. råder dig, kolla inte äns på dessa.

Med tanke på att Alfa Romeo inte legat sämre än Saab i tillförlitlighetsundersökningar under de aktuella åren kan han antingen lika gärna stryka Saab från listan eller ha kvar båda alternativen.

Alfa 164 tillhör de äldre, mindre pålitliga italienarna. Det var bland annat därför jag rekommenderade 166 istället, men även 164 har legat bättre till än Saab 9000 på den tiden det begav sig så något vrak kan det knappast vara.

Finns ingen anledning att inte köpa Alfa Romeo mer än vanliga svenska fördomar då märket som sagts är både stort och omtyckt, självklart kan man hitta exempel på felande Alfa men det är inga problem att hitta trasiga Saab, Volvo, Mercedes, Bmw eller Hyundai heller.

Alltså, det är ju jäkligt off-topic, men jag kan inte låta bli smile

Nu när bilarna ifråga börjar få 10-15-20 år på nacken och inte är nya längre, vilken tror du då dels håller bäst som lågprisade begagnatbilar och dels är lättast att mecka själv med, Alfa 164 eller saab 9000?
Det är ju faktiskt så att så pass gamla bilar går sönder, och ofta mer än en gång om året. Hittar jag överhuvudtaget Alfa-delar på skroten och Biltema, eller måste jag beställa svindyra nya prylar, kanske t o m från utlandet.

På en så gammal bil som ska användas till pendling är reservdelstillgången och att den är lätt att mecka med, tål klimatet och tål många mil värt mycket.

I och med att det är samma grund är de nog hyggligt lika att meka med samt lika tåliga, Alfa´s motorer är nog lite jävligare än Saab´s däremot. Delar är inget direkt problem då det finns gott om Alfa-entusiaster som håller liv i både återförsäljare, specifika butiker och begagnatmarknaden men samma utbud som för en Saab finns förstås inte.

Reagerade mer på att han klassade Alfa som skrot när det är ett större märke än Saab med minst lika bra bilar, men visst har ett "udda märke" lite nackdelar mot en i Sverige så vanlig bil som Saab. Å andra sidan är Alfa populära i Danmark, så allt för långt till ett större utbud delar är det inte. smile

*Om jag inte minns helt fel hade Alfa 164 till och med ett mer omfattande rostskydd än de övriga modellerna i de fyras klubb?*

Senast redigerat av Rquired (26 december 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Funkiee Saab älskare!
26 december 2010 · 4 597 Inlägg

då får du mer än gärna förklara VARFÖR just alfa bilarna inte håller för o ens växla med?

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs277.snc4/40180_10150222665265184_565670183_13902531_4784700_n.jpg

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs372.snc4/45554_10150222665380184_565670183_13902533_1875013_n.jpg

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs392.snc4/45554_10150222665370184_565670183_13902532_5108783_n.jpg

bilder från en alfa 156 -99 bra kvalité må jag säga...

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Andromeda Rumpmas
26 december 2010 · 3 860 Inlägg

Funkiee skrev:
då får du mer än gärna förklara VARFÖR just alfa bilarna inte håller för o ens växla med?


bilder från en alfa 156 -99 bra kvalité må jag säga...

Skit i det nu, växellådor är definitivt inte saabs starka sida heller (även om jag aldrig lyckats sabba en låda).

Självklart är 9000 mer pålitliga och hållbara samt finns drivor av billiga reservdelar, det går inte ens att jämföra med Alfa vilket ger ett ointagligt försprång som pendlarbil, då t o m en gammal BMW går sönder då och då, det gör alla bilar, Alfan inget undantag.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Funkiee Saab älskare!
26 december 2010 · 4 597 Inlägg

Andromeda skrev:

Funkiee skrev:
då får du mer än gärna förklara VARFÖR just alfa bilarna inte håller för o ens växla med?


bilder från en alfa 156 -99 bra kvalité må jag säga...

Skit i det nu, växellådor är definitivt inte saabs starka sida heller (även om jag aldrig lyckats sabba en låda).

Självklart är 9000 mer pålitliga och hållbara samt finns drivor av billiga reservdelar, det går inte ens att jämföra med Alfa vilket ger ett ointagligt försprång som pendlarbil, då t o m en gammal BMW går sönder då och då, det gör alla bilar, Alfan inget undantag.

HAHA skum växellåda det där... det kallas annars för växelspak wink

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Andromeda Rumpmas
26 december 2010 · 3 860 Inlägg

Funkiee skrev:

Andromeda skrev:

Funkiee skrev:
då får du mer än gärna förklara VARFÖR just alfa bilarna inte håller för o ens växla med?


bilder från en alfa 156 -99 bra kvalité må jag säga...

Skit i det nu, växellådor är definitivt inte saabs starka sida heller (även om jag aldrig lyckats sabba en låda).

Självklart är 9000 mer pålitliga och hållbara samt finns drivor av billiga reservdelar, det går inte ens att jämföra med Alfa vilket ger ett ointagligt försprång som pendlarbil, då t o m en gammal BMW går sönder då och då, det gör alla bilar, Alfan inget undantag.

HAHA skum växellåda det där... det kallas annars för växelspak wink

Skitsamma, det hör till drivlinan och dålig växellåda och stark motor är något Saab dessvärre verkar ha lidit av sedan de uppfann APC-systemet wink

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Rquired Allmänt envis
26 december 2010 · 12 512 Inlägg

Bra exempel Funkiee, kanske bättre länkaget ger sig än hela lådan i sann Saab-anda?

Andromeda: Det är just det, Alfa är lika pålitliga som en Saab är. Reservdelar har den en nackdel i, för oss som föredrar nytt är det ingen problem för dem som gärna sparar lite och köper begagnat finns det ett stort nätverk entusiaster som hjälper till. Det finns till och med firmor startade och drivna av entusiaster som tillhandahåller delar utöver återförsäljaren. Dessutom har Alfa och Fiat nyligen fått en ny generalagent och utökat rejält i Sverige, chansen att få tag på nya originaldelar på samma sätt som till en Saab är alltså stor idag.
Det spelar väl inte så mycket roll om utbudet till Saab är större, om utbudet till Alfa Romeo är stort nog? Oavsett hade jag personligen tyckt det varit värt det för att få köra en Alfa.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Funkiee Saab älskare!
26 december 2010 · 4 597 Inlägg

Det kvittar om det är lätt o hitta delarna, när dom kostar skjortan istället, där har saab myyycket bättre läge i så fall.

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Rquired Allmänt envis
26 december 2010 · 12 512 Inlägg

Funkiee skrev:
Det kvittar om det är lätt o hitta delarna, när dom kostar skjortan istället, där har saab myyycket bättre läge i så fall.

Så mycket dyrare har jag inte upplevt att det är om man handlar på rätt ställe, men en Alfa är sannolikt lite dyrare i drift än vad en Saab är om inget annat så i försäkring och då kanske lite dyrare delar. Å andra sidan är Saab långt ifrån det billigaste valet den heller, så att tjafsa om kronor och ören när det kostar så mycket att äga en bil (Oavsett modell eller märke) känns fullständigt onödigt.

Föredrar TS då en Alfa är det knappast de växelpengarna som skall avgöra hans bilköp, för det är vad lite dyrare delar är när man summerat allt som kostar i ett bilägande.

Senast redigerat av Rquired (26 december 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Andromeda Rumpmas
26 december 2010 · 3 860 Inlägg

Rquired skrev:
Bra exempel Funkiee, kanske bättre länkaget ger sig än hela lådan i sann Saab-anda?

Andromeda: Det är just det, Alfa är lika pålitliga som en Saab är. Reservdelar har den en nackdel i, för oss som föredrar nytt är det ingen problem för dem som gärna sparar lite och köper begagnat finns det ett stort nätverk entusiaster som hjälper till. Det finns till och med firmor startade och drivna av entusiaster som tillhandahåller delar utöver återförsäljaren. Dessutom har Alfa och Fiat nyligen fått en ny generalagent och utökat rejält i Sverige, chansen att få tag på nya originaldelar på samma sätt som till en Saab är alltså stor idag.
Det spelar väl inte så mycket roll om utbudet till Saab är större, om utbudet till Alfa Romeo är stort nog? Oavsett hade jag personligen tyckt det varit värt det för att få köra en Alfa.

Men det är för fan ingen entusiastbil han ska ha, det är en pendlarbil i rätt så billig prisklass. Då vill han använda bilen i ur och skur och kanske tvätta den högst en gång i veckan för att hålla den värsta skiten borta och lägga många mil på vägen med bilen. Inte hålla på och betala dyra originaldelar när han kan välja en annan bilmodell det finns drivor av begagnat och piratdelar till. Det viktigaste med en ren pendlarbil är väl att den ska gå runt så billigt som möjligt. Hade han varit ute och letat finbil hade jag sagt att det inte spelar någon roll vilken av dom han väljer.

Lite dyrare delar på en så pass gammal pendlarbil som man nog får räkna med behöver nya delar flera gånger per år är reparationskostnaderna antagligen minst lika dyra som bensinen är, även om man gör det mesta själv. Bensin är det billiga i att äga en bil, många verkar ju helt glömma bort att bilar ska servas och repareras med jämna mellan rum också. Det torde knappast vara växelpengar det skiljer mellan dessa bilar för en normal årsanvändning med en 15 år gammal bil.

Senast redigerat av Andromeda (26 december 2010)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Rquired Allmänt envis
26 december 2010 · 12 512 Inlägg

Andromeda skrev:

Rquired skrev:
Bra exempel Funkiee, kanske bättre länkaget ger sig än hela lådan i sann Saab-anda?

Andromeda: Det är just det, Alfa är lika pålitliga som en Saab är. Reservdelar har den en nackdel i, för oss som föredrar nytt är det ingen problem för dem som gärna sparar lite och köper begagnat finns det ett stort nätverk entusiaster som hjälper till. Det finns till och med firmor startade och drivna av entusiaster som tillhandahåller delar utöver återförsäljaren. Dessutom har Alfa och Fiat nyligen fått en ny generalagent och utökat rejält i Sverige, chansen att få tag på nya originaldelar på samma sätt som till en Saab är alltså stor idag.
Det spelar väl inte så mycket roll om utbudet till Saab är större, om utbudet till Alfa Romeo är stort nog? Oavsett hade jag personligen tyckt det varit värt det för att få köra en Alfa.

Men det är för fan ingen entusiastbil han ska ha, det är en pendlarbil i rätt så billig prisklass. Då vill han använda bilen i ur och skur och kanske tvätta den högst en gång i veckan för att hålla den värsta skiten borta och lägga många mil på vägen med bilen. Inte hålla på och betala dyra originaldelar när han kan välja en annan bilmodell det finns drivor av begagnat och piratdelar till. Det viktigaste med en ren pendlarbil är väl att den ska gå runt så billigt som möjligt. Hade han varit ute och letat finbil hade jag sagt att det inte spelar någon roll vilken av dom han väljer.

Lite dyrare delar på en så pass gammal pendlarbil som man nog får räkna med behöver nya delar flera gånger per år är reparationskostnaderna antagligen minst lika dyra som bensinen är, även om man gör det mesta själv. Bensin är det billiga i att äga en bil, många verkar ju helt glömma bort att bilar ska servas och repareras med jämna mellan rum också. Det torde knappast vara växelpengar det skiljer mellan dessa bilar för en normal årsanvändning med en 15 år gammal bil.

1. Vem säger att man inte kan ha en rolig pendlarbil, som sagt är det småpengar som skiljer och om då TS som jag tycker en Alfa är så mycket roligare är det väl värt det för en italienare är varken sämre eller mindre pålitlig än en svensk om än eventuellt lite dyrare.

2. I sitt första inlägg skriver TS "Jag är inne på att skaffa bil igen mest pga av mitt intresse för bilar men också för kommunaltrafiken i Göteborg är den sämsta på denna jord"-

Jag har dessutom pratat lite med honom via Pm och har inte fått intrycket av att det är något skräp som bara startar varje dag han söker utan han är intresserad av bilar och kommer precis som du och jag troligen gör pilla en hel del med den bara för att det är kul.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Andromeda Rumpmas
26 december 2010 · 3 860 Inlägg

En pendlarbil vill du ha gå i ur och skur. Det ska bara vara att åka till skroten eller närmsta Biltema och hämta en del och mecka dit på torsdagkvällen när soppapumpen gått och du måste ha bilen på fredagen. Den får liksom inte stå still, så du har inte tid att genomsöka obskyra småmärkens alla internetforum eller skicka efter delar från utlandet. Det kan man göra till finbilen men inte till bilen du är beroende av föra tt ta dig till jobbet varje dag.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Rquired Allmänt envis
26 december 2010 · 12 512 Inlägg

Andromeda skrev:
En pendlarbil vill du ha gå i ur och skur. Det ska bara vara att åka till skroten eller närmsta Biltema och hämta en del och mecka dit på torsdagkvällen när soppapumpen gått och du måste ha bilen på fredagen. Den får liksom inte stå still, så du har inte tid att genomsöka obskyra småmärkens alla internetforum eller skicka efter delar från utlandet. Det kan man göra till finbilen men inte till bilen du är beroende av föra tt ta dig till jobbet varje dag.

Missade du inlägget ovan helt och hållet? Om vi lämnar ämnet lite, vad har du fått att han söker en pendlarbil som hans transporter hänger på från? Han bor i Göteborg och även om man kanske inte kan hylla lokaltrafiken där är det ett fullt användbart transportmedel, det vet jag då jag använder den minst en gång i veckan i alla fall. Dessutom kan han uppenbarligen låna sina föräldrars bil med.

Så även om en del till en Alfa Romeo skulle vara lite dyrare och om han skulle behöva vänta längre på en del, vad spelar det för roll?

Senast redigerat av Rquired (26 december 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Funkiee Saab älskare!
26 december 2010 · 4 597 Inlägg

men nu pratar du bara om TEORIN Rquired. jag och andromeda pratar om VERKLIGHETEN. det är enorm skillnad på de.

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Rquired Allmänt envis
26 december 2010 · 12 512 Inlägg

Funkiee skrev:
men nu pratar du bara om TEORIN Rquired. jag och andromeda pratar om VERKLIGHETEN. det är enorm skillnad på de.

Dummaste argumentet jag läst på länge, vad är det som gör era argument så verkliga? Som sagt, skall vi prata verklighet och en pålitlig bil där chansen är liten att den sviker dig kan vi strunta fullständigt i Saab med tveksam driftsäkerhet och välja bland en stort utbud andra bilar istället, en japansk bil förslagsvis.

Men allt ni visar prov på är de gamla fördomar mot Alfa Romeo och andra italienska märken, och det är knappast någon verklighet i det och det har de flesta marknader upptäckt förutom den svenska som fortfarande tror vår egna misslyckade bilindustri är det bästa man kan satsa på.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
caromania Forummoderator
26 december 2010 · 9 296 Inlägg

Och det finns ibland endast en anledning och vilja att argumentera för argumentationens skull... Speciellt sant då någon annan än en själv betalar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Funkiee Saab älskare!
26 december 2010 · 4 597 Inlägg

Allt jag skriver om här är endast från verkligheten där folk i min närhet har råkat ut för saker och ting. Jag har ingen polare med saab som lyckats rasat lådan, trotts att dom inte är orginal i motorn, de vänner med alfa får ofta köra DYRA delar och långt väntetid på dessa, och det du skriver är statistik hit och dit, tester osv, vad är det om man jämför hur det är med verkligheten?

Om vi ska fortsätta med denna diskussion kanske vi ska använda PM så vi slipper förstöra för TS som vi tre redan börjat med. smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Lawen
26 december 2010 · 33 Inlägg

tråden har ballat ut lite mkt nu! vill inte läsa en diskussion mellan bla bla bla.... det räcker att ni skriver varför ni inte tycker lika och sen RÄCKER det. jag har fått erat budskap smile finns det några mer roliga bilar som skulle passa mig?

INGET MER SAAB vs ALFA!

BMW 523iT "Segelbåts Räcer" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang