2 högtalare på en kanal, hur koppla?

Vallås Locos
17 juli 2006 · 407 Inlägg

Hur kopplar man högtalarkabeln om man ska dra två högtalare till en kanal på slutsteget? Ska jag skarva ihop kabeln först med en form av t-koppling(förgreingslist) eller räcker det att man tvinnar ihop de bägge högtalarkablarna direkt på stegets plus eller minus?

pwilhelm Hewi
17 juli 2006 · 571 Inlägg

Först måste du veta om steget klarar av att köra i 2-ohm stereo eller inte samt vad dina högtalare som du skall koppla in har för ohm-tal.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
Drönirettab
17 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Om det inte handlar om höga effekter så kan man tvinna ihop och sätta fast på steget, men jag tycker då att det finns risk för att det kan börja glappa.

Det är bättre att antingen löda ihop de tvinnade kablarna eller att sätta en T-koppling som du sa.

Det är väl det 4-kanaliga steget som det handlar om?

Senast redigerat av Drönirettab (17 juli 2006)

Vallås Locos
17 juli 2006 · 407 Inlägg

Japps det är ett 4 kanaligt steg det handlar om. Men det blir väll att man kopplar ihop höger fram och vänster frams plus och som man sedan "trycker in på en kanals +? Eller ska man ta höger fram och höger baks plus och koppla ihop och "trycka in" i en kanals +?

Pwilhelm

Vi har redan rett ut det där med steget så det är inga problem.

Senast redigerat av Vallås Locos (17 juli 2006)

Drönirettab
17 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Jag tycker att höger fram och höger bak ska kopplas ihop, annars kan det nog låta konstigt om man spelar en låt som har vissa stereoeffekter.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang