Tomgångsförbrukning och laddning mm

frasse4
17 juli 2006 · 736 Inlägg

Jag har förstått att en bensinare drar runt 1 liter på timme på tomgång. (Skulle gärna ha svar på om någon har svar på vad en volvo B230 drar, har ju lite lägre tomgång än de flesta andra motorer runt 400-500 är ju ok). Min tanke är om man sitter och tittar på film någonstans och kör ljudet genom bilen. Enligt voltmätaren så får man inte upp spänningen till mer än ca 13 volt på så låg tomgång mot ca 14,4 när man trampar på lite. Hur pass bra laddas batteriet då om alls? Vet ju att jag har en 80A generator, men vad kan den ge vid ex 500 rpm? Finns riks att man laddar ur batteriet ändå? Har ju ingen värsting stereo, men man kan ju få volmätaren att bli VU-mätare om man drar på bra med stereon på tomgång...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Drönirettab
17 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Om generatorn laddar 13V så laddas inte batteriet någonting, den ersätter bara precis den ström som dras från batteriet. Om spänningen går under 13V så börjar batteriet att sakta dras ur.

Det är bara att mäta och testa hur mycket du kan belasta generatorn innan spänningen sjunker för mycket. Ska testa på min 240 hur den laddar vid ca 500 varv så kan vi jämföra. Kan säga att jag har inte tomgången så lågt ställd just för att generatorn inte laddar ordentligt, har jag tex fläkten på vid tomgång så vill jag att spänningen ska vara riktig. Har runt 800-900 varv i tomgång.

Senast redigerat av Drönirettab (17 juli 2006)

frasse4
17 juli 2006 · 736 Inlägg

ok, ska testa i morgon, tittade bara på voltmätaren i kupen, får väl ta fram multimetern, men i princip kan man alltså säga att om spänningen är högre än med bilen avstängd så riskerar man inte att ladda ur batteriet i alla fall... liten tanke bara; att elda för kråkorna gissar att motorn ger 10-15 hästar på tomgång typ 7-10 kW så plockar man ut 300 watt till stereon blir bra med värme där...

Edit: Sitter med mekaniskt sprut så det där med att ställa tomgången är lite relativt, kan bli 400 med halvvarm motor och 800 med varm. Huvudsaken är att man inte har 1200 när motorn är varm. Men brukar lägga sig mellan 500 och 800. Vid precis över stallspeed på tomgången runt 300 rpm så laddar inte ens generatorn om man har halvljusen på...

Senast redigerat av frasse4 (17 juli 2006)

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Drönirettab
17 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Nu har jag varit ute och testat, har också mekaniskt insprut förresten(B230E-86).
Har något knas med insprutningen så att tomgången inte går lägre än ca 600 varv, men det märktes att spänningen sjönk om motorvarven dippade lite.

Vid 600 varv och halvljus: ca 13,9V.
Vid 600 varv och halvljus+fläkten på läge 2: ca 13,75V.
Vid 700 varv och inget halvljus(tomgången höjdes): 14V.

Vid 900 varv var spänningen 13,92V med halvljus på. Där gick gränsen ungefär innan spänningen sjönk till 13,9V.

Vid 1100 varv var spänningen 13,82V med halvljus+fläkt i läge 2.

Vid 1100 varv var spänningen 13,55V med halvljus+fläkt i läge 4(har AC). I det läget ska fläkten dra ca 170W enligt elschema.

Det verkar som att min generator inte riktigt kan hålla spänningen. Det är en begagnad 80A men regulatorn är relativt nybytt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang