Hjälp med volym till kenwood bas.

Kornz Solfilmsmontör
18 juli 2006 · 947 Inlägg

Hejsan. Undrar ifall det är någon som är duktig på att räkna volymer på basar då jag skulle vilja ha hjälp med att bygga en låda till en KENWOOD KFC-W3514DVC, bas. Basen hittade jag på nardik.se. Hade tänkt mig en portad låda för att få det lilla extra trycket i basen.
Tror ni att ett DLS CA12 steg skulle kunna driva denna basen?

Tacksam för all hjälp som kan fås.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
Drönirettab
18 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Har du inte fått något förslag än?
Ska försöka ge ett förslag och hoppas att det fungerar. DLS CA-12 borde passa bra tycker jag.

Drönirettab
18 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Tittade på Kenwoods sida och fick tag på alla värden+lådförslag. Det förslag som de hade var 48 liter med 89x152mm(3,5"x6") rör.

Matade in det i mitt program och det verkar vara ett ganska bra förslag tycker jag, det blir en peak vid 40 Hz men den verkar inte gå riktigt avgrundsdjupt dock. Men jag vill hellre ha ett 4"x210mm rör för att minska risken för blåsljud.
Volymen som anges är netto, du får lägga till ca 5 liter för basen och 2 liter för röret(4").

Kornz Solfilmsmontör
18 juli 2006 · 947 Inlägg

Drönirettab skrev:
Tittade på Kenwoods sida och fick tag på alla värden+lådförslag. Det förslag som de hade var 48 liter med 89x152mm(3,5"x6") rör.

Matade in det i mitt program och det verkar vara ett ganska bra förslag tycker jag, det blir en peak vid 40 Hz men den verkar inte gå riktigt avgrundsdjupt dock. Men jag vill hellre ha ett 4"x210mm rör för att minska risken för blåsljud.
Volymen som anges är netto, du får lägga till ca 5 liter för basen och 2 liter för röret(4").

Så alltså ca. 55 liter? Men har det någon betydelse var nånstans man sätter basreflex röret nånstans?

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
Drönirettab
18 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Bäst är på samma yta som elementet sitter. Jag har inte själv provat att sätta ett rör på någon annan vägg än basen så jag vet inte hur stor skillnad det blir.

Kornz Solfilmsmontör
18 juli 2006 · 947 Inlägg

Drönirettab skrev:
Bäst är på samma yta som elementet sitter. Jag har inte själv provat att sätta ett rör på någon annan vägg än basen så jag vet inte hur stor skillnad det blir.

tackar för svaren, borde få grejorna om 2 dagar ca. så då får vi se hur det blir.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
Drönirettab
18 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Om det inte blir bra så skyller jag på CV, det är ju deras lådförslag. Hehe.

Kornz Solfilmsmontör
18 juli 2006 · 947 Inlägg

Drönirettab skrev:
Om det inte blir bra så skyller jag på CV, det är ju deras lådförslag. Hehe.

Aja det ska nog bli bra serru.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
Drönirettab
18 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Drönirettab skrev:
Om det inte blir bra så skyller jag på CV, det är ju deras lådförslag. Hehe.

Hmm... Kenwood skulle det ju vara, inte CV. Yrade i nattmössan där.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang